hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Er dette egoistisk? (Haster)
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Diverse
 Er dette egoistisk? (Haster)
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 3

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 10/03/2004 :  14:42:00  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Min mor er en av de såkalte "hestehaterne", hvordan det nå enn går an å hate disse fantastiske dyrene. Hun er dog livredd selv den minste falabella.
Vel, hun fortalte meg akkurat nå om en mann her, som har en del hester som han ikke får solgt, og nå prøver han å få solgt dem for "gi bort"-pris, altså under slaktepris - ellers går de rett til slakteriet.
Jeg unders over hvorfor min mor sa dette, da hun fnyser ved tanken på meg som hesteeier. (Nå mener hun forøvrig at det var dumt å sette griller i hodet mitt). Vel, til saken.

Jeg regner med at denne mannen har døl, kaldblods, fjording eller islandshest, siden dette er de "populære" rasene. Jeg har lang erfaring med ridning og hester generelt. Hvis jeg får mulighet til det, er det egoistisk av meg å kjøpe en av hestene for å redde denne - trene den til jeg skal flytte pga. universitet (I Juli/August) - og så sette den ut på for, eller i nødsfall selge den vidre?

Jeg synes det er for galt at friske og sunne hester skal slaktes fordi det er for liten interesse i området her, og vil gjerne prøve å hjelpe i allefall en.

Lurer derfor på om det er "egoistisk" av meg å kjøpe en - bruke den til sommeren og så selge vidre eller sette ut på for?

Noen synspunkter?
(Er forøvrig straks 19, og vet hva det innebærer å ha en hest, både av ansvar, stell og kostnader)

Cowgirlchris

» VIP

Norway

Skrevet - 10/03/2004 :  15:00:15  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideCowgirlchris  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCowgirlchris  Svar med kopi av melding
KJØR PÅ!!!!!!!!!!!

Line.

Mark Rashid: "There is almost always a big difference between what is perceived and what is real."

Gå til toppen av siden

Guro
» VIP

Skrevet - 10/03/2004 :  15:09:34  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGuro  Svar med kopi av melding
Alle har vel egoistiske grunner når de kjøper hest!?!? (eller har noe gått meg hus forbi..)

Men før du kjører på som Line foreslår kan det jo være en ide å kontakte "mannen", sjekke at han faktisk har noen hester du er interessert i.
Sjekke om du har stallplass osv.osv.osv.

Forøvrig: å sette ut hesten på fôr for en veldig lang periode (altså alle dine 2/3/4/5 år på universitet) kan bli en vanskelig affære...
Dermed kan du bli tvunget til å selge...

Av moroheter så kan du jo få en kjempefin vår og sommer sammen med en snill og koselig hest...
lykke til samme hva du måtte bestemme deg for ....

Skal komme opp med mer fornuftige råd bare jeg får spist litt...tenker dårlig på tom mage...men er jo så meddelsom at jeg måtte jo skrive noe likevel...

Guro
Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 10/03/2004 :  15:38:46  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Jeg vet at jeg har stallplass, er en nybygd utleiestall her, med stallplass, store beiter, foring og utslipp samt fri bruk av ridebane for 1500 pr mnd. (For og spon inkludert). Har også en bekjent som har hest, (skal forøvrig ri inn en hoppe der), hvor det også er plass.

Skal få kontaktet ham, vet navnet hans nå. (Mamma nektet å si det)..

:)
Gå til toppen av siden

elx

» VIP

Norway

Skrevet - 10/03/2004 :  16:31:32  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideelx  Svar med kopi av melding
Når du har det praktiske i orden synes jeg det er fantastisk hvis du kan redde en sunn og frisk hest fra slakt. Uansett om du må selge igjen om ikke lenge så har du sannsynligvis gjort hesten mer salgbar og gir den dermed sjansen til et videre liv!
Lykke til!
Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 10/03/2004 :  16:41:17  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Har nettopp snakket med ei som skal dit i helga, og skal få være med henne. Yay :D Gå til toppen av siden

elx

» VIP

Norway

Skrevet - 10/03/2004 :  17:01:02  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideelx  Svar med kopi av melding
Da er jeg - og sikkert alle de andre - kjempespent på å høre hvordan det går!!!
Følg hjerte og magefølelse, men ikke glem fornuften...
Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 10/03/2004 :  17:12:04  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Takker, skal si hvordan det går.
Problemet er bare pengene. Hva ligger slakteprisen på for en døl/fjording/kaldblods/islandshest? Rundt 6-8000?
Gå til toppen av siden

sPikE

» VIP

Norway

Skrevet - 10/03/2004 :  17:14:37  Vis profil  Svar med kopi av melding
På dølen min fikk jeg vite at det lå på 6500 kr ca... Løp og kjøp er mitt råd
* Life is a garden... Digg it!* L1a & Kjers10 Gå til toppen av siden

elx

» VIP

Norway

Skrevet - 10/03/2004 :  17:15:12  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideelx  Svar med kopi av melding
Vet "heldigvis" ikke...
Men i følge en annonse her på hestemarked hvor de søkte etter hester til slaktepris eller mindre så virket det som om det kan være fra 3000 og oppover avhengig av hestens vekt etc
Gå til toppen av siden

Cowgirlchris

» VIP

Norway

Skrevet - 10/03/2004 :  18:09:43  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideCowgirlchris  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCowgirlchris  Svar med kopi av melding
En telefon til slakteriet gir deg kilosprisen på hestekjøtt nå. Så kan du selv regne deg fram til slakteprisen utfra størrelsen på hesten.
Ei som jobber på pakkeriet på vårt nærmeste slakteri her sa at den lå rekordlavt nå på 4.- pr. kg, men ikke ta det for god fisk. Ring og spør før du drar og ser på hest!
Trodde den lå på 9.- selv, så jeg ble overrasket av det hun sa. Men sjekk det så du kan ha en formening om rett pris for hesten du velger.

Mvh Line.

Mark Rashid: "There is almost always a big difference between what is perceived and what is real."

Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 10/03/2004 :  18:48:45  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Tusen takk for svar, vet den har ligget på rundt 6 kr her, men det er et par år siden.
Takk for alle svar. Lurer litt på hva slags hester det er. ;)
Gå til toppen av siden

Guro
» VIP

Skrevet - 10/03/2004 :  20:48:02  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGuro  Svar med kopi av melding
Da stiller jeg meg bare i rekken av "de nysgjerrige", og ønsker deg masse lykke til
*krysser fingre og tær*

Og du....som Elx sier: ikke glem all fornuften hjemme
(selvom jeg vet at det kan være lett..)

Venter på å høre hvordan det gikk i helgen!!

Den stallen "din" hørtes forresten både billig og bra ut , og det er jo tross alt noe av grunnlaget for at det skal være gøy og enkelt å ha hest

Guro
Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 10/03/2004 :  21:02:53  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Har nettopp fått vite at det dreier seg om kaldblodstravere, men hvor mye ridetrent de er, vet vi ikke enda. Vi får se.

Skal prøve å ikke glemme fornuften hjemme. ;)

Takk for alle fine svar, stallen er forresten kjempebra - var der i høst og så på, siden jeg egentlig skulle ha hest der da. Fint turterreng, ikke altfor trafikkerte veier, store beiter som i tillegg har en del bakker - og en veldig fin ny ridebane.
Gå til toppen av siden

Ninja

» VIP

Skrevet - 10/03/2004 :  21:50:54  Vis profil  Svar med kopi av melding
Tjoho, kjempespennende!! Gleder meg på din vegne ;)

Er jo langt fra egositisk å redde en hest fra slakteriet for å så trene den for et evnt. salg. Er jo kjempebra, og noe både du og hesten vil ha mye glede igjen for ;)

Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 11/03/2004 :  22:20:31  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Tenkte jeg skulle oppdatere dere litt på hvordan det går;

-> Har nå fått vite at jeg har stallplass på to steder, begge til samme pris. Det ene stedet er ikke så bra som det jeg har beskrevet, siden de ikke har ridebane, men "bare" flate jorder. Men der har jeg folk jeg kjenner.

-> I tillegg vet jeg mer om hestene. Det er i allefall en hingst og en hoppe. Hoppen er så gammel at hun går til slakt, derfor er det 3 igjen. Vet den ene er født i 95, og at hoppen er 22 år.

-> Alle er brukt "litt" i trav. (Vet ikke hvor mye "litt" er)

Ringte til denne mannen i dag, og ble litt forfjamset når han så vidt visste hva jeg snakket om, annet enn at det var noen hester for salg, javisst, det var det. Men noe pris hadde de da ikke snakket om? Og han visste ikke helt alder og kjønn på dem. Dette tror jeg har seg i at det er en annen som tar seg av dem for ham. (Gammel fyr).

Jeg tror dog ikke at det er humbug, fordi jeg får vite akkurat de samme opplysningene fra fler og fler folk som ikke kjenner hverandre. Bl.a. at mamma vet dette, sjokkerer meg litt, siden hun har absolutt 0 interesse for hest. Skal nå allikevel sjekke det opp i helgen.

Og, om alle de tre resterende hestene er friske og raske, kan det se ut til at det blir en redning for dem. Har snakket med stefaren til kjæresten, og de er også interessert i en. (Har 5 hester fra før av).

Så, kanskje det blir en happy ending for dem alle?

(PS. Kommer nok til å forlange en grundig dyrlegesjekk før jeg tar noen avgjørelser, noen som vet hvor mye dette koster?)
Gå til toppen av siden
Side: av 3 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 1.69 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.