hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - SERIOOST/FARLIG INSEKTPROBLEM!!
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Diverse
 SERIOOST/FARLIG INSEKTPROBLEM!!
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Beauty
» VIP

Malaysia

Skrevet - 10/03/2004 :  10:11:42  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBeauty  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseBeauty  Svar med kopi av melding
Uff! Vi sliter med ett serioost insektproblem. Nick er fullblods, og har allerede ganske sensitiv hud. Han er super kilen og irritert paa fluer. Har endelig funnet meg en ganske god fluespray, men denne virker ikke paa de vaerst dyrene. Sandfluene her er i foolge Nick helt grusomme. De unngaar jeg ved aa unngaa aa ri paa sand banene naar det har regnet(da er de vaerst), og ved aa passe paa aa vaske av all sanden under magen etter ridning. Og om jeg skulle vaere saa uheldig aa treffe paa noen sandfluer, gaar Nick helt amokk! Hopper og spretter og bukker som en gal. Foorste gangen jeg opplevde det, trodde jeg han bare var sprek. Men han begynner aa stoonne og riste og hoppe og sprette, og hoorer litt naar jeg ber han stoppe, men er tydelig i ubehag.

I dag mootte vi uheldigvis paa en annen type fluer. Aner ikke hva det var. De saa ut som smaa mygg, men jeg ble ogsaa bitt/stukket, og det kloor og svir litt, stikkene ser ut som smaa hvite prikker paa huden. I dag trodde jeg ogsaa han bare ikke ville gaa paa tur, men det var uvanlig av han aa stoppe saa sent tenkte jeg(han hadde allerede gaatt ett stykke og vaert fornooyd med det). Nick begynte aa rygge og tulle, og vi lagde koo, saa jeg fant ut det var tryggere aa hoppe av og leie han videre. Vanligvis naar han ikke vil gaa skjerper han seg naar jeg kommer ved siden av han og gaar rett fram, men idag bare hoppet og bukket han. Dette har han aldri gjort ut av frekkhet/stahet paa denne maaten foor. Han begynte aa sparke, kloo og riste, og da merket jeg de 1000 insektene rundt oss! Stakkarn var helt gal. Han bukket og vrangte og vridde paa seg, og kloodde seg overalt. Begynte etterhvert aa stoonne skikkelig, og da synes jeg saa synd paa han. Det var ingenting jeg kunne tenke paa aa gjoore. Jeg knooyt knute i enden av tooylene leide han mot stallen, stoppet trafikken, ba alle holde avstand, og stoppet innimellom og boorstet av magen og lot han kloo seg. Vet at ofte naar man kloor, blir det bare vaerre, men om han ikke kloor gaar han amokk, noe som er rett og slett farlig.

Han hadde saann smertefullt blikk i ooynene, og jeg syntes saa synd paa han. Han ba om hjelp, og jeg kunne ikke gjoore noe Dessuten kunne det ha skjedd en ulykke. Dette er rett og slett farlig. Hva i allhverden skal jeg gjoore for aa holde disse ekkle dyrene unna!!?? Fluemiddelet jeg har er blanding av ferdigkjoopt(husker ikke merket), og citronella olje(som Nick heldigvis IKKE er allergisk mot;)). Dette virker SUPERT mot fluer, men daarlig mot dette andre(aner ikke engang hva det er! Vi bor I Malaysia, og i jungelen finnes det mye rart jeg ikke vet noe om). Har noen noe forslag???! Er virkelig desperat! Tror ikke vi skal ut paa tur igjen til vi fikser dette problemet, for sikkerhets skyld.

HJELP! Er villig til aa proove hva som helst!!! Forresten, er det lurere aa vaske hesten eller la vaere med tanke paa insekter? Sist gang Nick fikk anfall(sandfluer), sa dyrlegen jeg burde vaske han med engang. Maa unasett vaske han naar han blir skikkelig svett, p.g.a klima, men naa gjoor vi ikke saa hardt arbeid, saa det gaar vanligvis greit aa la vaere. TIPPS NOEN???

Hestehilsen fra Cathy og Nicky

summer

Skrevet - 10/03/2004 :  11:06:42  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hva med å snakke md dyrleger og hestefolk der nede so mhar erfaring med de insektene dere har? DEt er omtrent umulig for os å vite hva somvirker på fluer i Malaysia. Jeg ser bar eher jhemme er det jo forskjellig4e ting som virker på de forskjellige insektene, samt noen insekter (Som klegg) funker ingenting på ... ville tatt en prat med dyrlegen etc jeg.Det samme når det gjelder å vaske hesten mtp insekter. De vet mer om dyrene der nede... Gå til toppen av siden

elx

» VIP

Norway

Skrevet - 10/03/2004 :  17:10:05  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideelx  Svar med kopi av melding
Helt enig med Summer. Vi kan bare gjette hva det er for slags insekter Nick og du plages av. Akkurat nå er det nesten vanskelig å forestille seg at det snart er sommer med fluer, mygg, knott, klegg og annet ****skap rett rundt hjørnet.
Selv den snilleste og mest velopdragne hest kan bli helt ustyrlig og panisk ved innsektangrep så det er absolutt noe du bør ta tak i. Vasking høres fornuftig ut (vannet fjerner innsektene og lindrer kanskje noe) men ikke akkurat effektivt hvis du står midt i jungelen, eller er ute og rider ellers...
Gå til toppen av siden

Real Storm

» VIP

Norway

Skrevet - 10/03/2004 :  18:31:29  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideReal Storm  Svar med kopi av melding
Hvitløk i maten, kjent sak at blodsugere ikke liker det;) Men kan heller ikke garantere at det fungerer... Vet ingenting om fluer i malaysia... hehe
Gå til toppen av siden

BariolèMagique

» VIP

Norway

Skrevet - 10/03/2004 :  21:43:20  Vis profil  Svar med kopi av melding
har god erfaring med eddik og hvitløk, virer iallefall godt på de norske fluene. Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.25 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.