hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - bør jeg selge?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Diverse
 bør jeg selge?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

Shania
» VIP

Skrevet - 22/02/2004 :  14:33:58  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei. Jeg tenkte jeg kunne spørre dere om dilemmaet mitt, siden dere ikke kjenner hestene mine og vil derfor ikke være sentimentale angående dem. Jeg har to hester hjemme, en konkurransehest og en "førstehest", som jeg ikke har hatt hjerte til å selge. Hun er en 18 år gammel varmblodstraver. Jeg har veldig lyst til å flytte Shadow (konkurransehesten) til en stall en halv times kjøring unna, fordi vi får ikke trent ordentlig hjemme. I den andre stallen har de ridehall, store flombelyste ridebaner, bra instruktør... Alt vi trenger for å utvikle oss og bli bedre. Hvis jeg fortsetter å ha ham hjemme, har vi kun jorder å trene på, og om sommeren kan vi trene i innhegninga, men det området man kan ri på der er så lite at det er vanskelig å få trent skikkelig. Jeg kan HØYST ta ham med på ridetimer en gang i uka hvis jeg har ham hjemme. Hvis jeg flytter ham, kan jeg i tillegg til ridetimen trene ham på egen hånd på bane og i hall så mye vi har behov for. Men siden stalleia er temmelig høy, har jeg bare råd til å stalle opp en hest der. Jeg kan ikke la traveren min stå alene hjemme. så da må jeg selge henne. Jeg må uansett selge henne når hun blir 20, for da jeg blir student kan jeg bare ha en hest. Det er kanskje lettere å finne et bra hjem til henne nå når hun er 18. Men jeg er så utrolig glad i henne, og selv om jeg har veldig lyst til å flytte Shadow har jeg absolutt ikke lyst til å selge henne.

Er det noen som har noen tanker som kunne hjelpe meg å finne ut av hva jeg bør gjøre?

Make a wish
Make a move
Make up your mind
You can choose

Asbjørg

» VIP

Norway

Skrevet - 22/02/2004 :  19:49:31  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideAsbjørg  Svar med kopi av melding
Det kommer an på hva som er viktigst for deg; å beholde din kjære førstehest, eller å ha muligheten til å få best mulig trening med Shadow. Det er litt typisk jenter å stagnere fordi vi blir så glade i hestene at vi beholder gammelhesten istedet for å satse alt på å komme videre. Kanskje litt derfor det er så mange gutter i toppen, mens jentene dominerer klart på lavere nivå? Etter å ha lest innlegget mener jeg at det beste i lengden ville vært å selge den gamle hesten og gripe muligheten du har til å få trent skikkelig. Uff, nå føler jeg meg nesten slem, men det er best å selge hester man "ikke har bruk for" lenger selv om det kan være en tung avgjørelse å ta Men lykke til, uansett hva du velger å gjøre Gå til toppen av siden

Fröya

Norway

Skrevet - 22/02/2004 :  20:48:14  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideFröya  Svar med kopi av melding
Hva med å sette henne bort på for? Da har du henne på en måte fortsatt og kan ha litt kontroll med hva som skjer med henne. Kanskje noen kan ha henne i den samme stallen som du vil ha den andre eller en stall i nærheten, slik at du kan ha kontakt med henne. Gå til toppen av siden

Shania
» VIP

Skrevet - 23/02/2004 :  11:12:39  Vis profil  Svar med kopi av melding
takk for svar:) tror nok jeg er enig med deg, dagros.

Frøya: Jeg har tenkt på det... men det er best for hesten å bli solgt, siden de som har hester på for ofte ikke vil ha det mer enn ett år, og hun er såpass gammel at snart er det ingen som vil ha henne. du vet, gammel traver med beinskader... Burde være glad hvis jeg får solgt henne som selskaps/turhest nå, men det er forferdelig vanskelig. Hadde jeg ikke vært så sentimental, hadde hun nok vært solgt for lenge siden.

Make a wish
Make a move
Make up your mind
You can choose
Gå til toppen av siden

Silje H

Norway

Skrevet - 23/02/2004 :  11:17:24  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideSilje H  Svar med kopi av melding
Må nok være like hard som Dagros... Tror du bør selge.
Jeg hadde noe av det samme... Men jeg solgt hesten FØRST, før jeg kjøpte en dyrere hest, med litt mer kapasitet. Vanskelig å si at "jeg må ha en hest som er bedre", men jeg valgte og gjøre det, og trives mye bedre nå! Og jeg vet at min gamle hest har det kjempebra og blir tatt på det nivået han har, ikke jeg som hele tiden skulle ønske han kunne mer!!!
Kanskje hesten din faktisk kan få det vel så bra hos noen som vil ri litt på tur, og på et litt lavere nivå, og som ikke har dårlig for at en annen konkurransehest ikke får utviklet seg som han burde!
Det er like viktig å tenke den veien, på den nye din! Husk at det er dårlig gjort å la en flott hest "forfalle" når han har god kapasitet og trives med trening og stevner!

Lykke til, håper du finner ut av det!

Mvh
Silje H
Gå til toppen av siden

Shania
» VIP

Skrevet - 23/02/2004 :  21:56:40  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg har bestemt meg for å selge. Tror det er det beste for alle parter, for meg, og for hestene mine. Håper bare jeg kan finne et godt hjem til henne. Hvem vil vel ha en gammel traver som bare kan gå på tur... Bortsett fra meg, da. Jeg må jo likevel selge henne om et og et halvt år, så er nok lettere å få solgt henne nå.
Make a wish
Make a move
Make up your mind
You can choose
Gå til toppen av siden

Silje H

Norway

Skrevet - 24/02/2004 :  07:43:42  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideSilje H  Svar med kopi av melding
Det er faktisk lettere enn man skulle tro og selge en turhest! Du kan selvfølgelig ikke kreve mye penger. Men hvis du selger henne med litt utstyr, er det nok av familier eller mødre som red da de var unge, som ønsker seg en turhest!

Lykke til!

Mvh
Silje H
Gå til toppen av siden

Shania
» VIP

Skrevet - 24/02/2004 :  11:46:43  Vis profil  Svar med kopi av melding
Tror du? :) Det er bare det at hun er 18 år og har skader i høyrebena etter travtida, som gjør at hun aldri kan hoppe. Men turer går bra, full galopp er heller ikke noe problem, litt dressur går og bra. Håper noen vil ha henne. Tenkte å selge henne med sal, hodelag, beinbeskyttere og to dekken. Full "startpakke". Uff, dette er helt uvirkelig. Men tror det er det beste.
Make a wish
Make a move
Make up your mind
You can choose
Gå til toppen av siden

Silje H

Norway

Skrevet - 24/02/2004 :  11:59:49  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideSilje H  Svar med kopi av melding
Lurt å selge med litt grunnleggende utstyr! Du kan nok ikke regne med å tjene som særlig penger på salget, men det er jo utgiftene som følger med og HA hesten som koster, ikke selve kjøpesummen. Uansett, så håper jeg du finner et godt hjem til henne, og at du finner ut at avgjørelsen din var riktig! Lykke til med treningen av den andre! Håper dere finner stor framgang! Klem
Mvh
Silje H
Gå til toppen av siden

Shania
» VIP

Skrevet - 24/02/2004 :  14:57:59  Vis profil  Svar med kopi av melding
nei, det er jeg ikke interessert i heller, jeg vil bare at hun skal få det godt. Selv om jeg vet hun ikke er verdt noe særlig for andre enn meg, er jeg litt redd for å selge henne for billig, for er det under slakterpris og de nye eierene ikke vil ha henne lenger taper de ikke noe på å slakte henne *grøss*. Men siden jeg selger med utstyr er det for mye trøbbel å kjøpe en hest og så slakte den forhåpentligvis.

Takk for at du ønsket oss lykke til, og takk til alle som har hjulpet meg her:)

Make a wish
Make a move
Make up your mind
You can choose
Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 25/02/2004 :  13:39:24  Vis profil  Svar med kopi av melding
Heisan!

Tror jeg ville valgt å ikke selge den gamle,men heller sette den ut på en gunstig for-avtale.(gammel hest,liten verdi)

Da mister du ingen hester men sparer utgifter på en,som den yngre drar nytte av med tanke på fremtiden.
Gå til toppen av siden

Shania
» VIP

Skrevet - 25/02/2004 :  21:44:30  Vis profil  Svar med kopi av melding
ja... men med tanke på hesten, hestens beste er nok å få en stabil, langvarig eier. Folk som har hester på for har ofte ikke det lenger enn ett år, og da måtte hun bytte sted på nytt... Det beste for henne ville nok være å få en ny eier nå, og ikke om noen år, fordi da ville sannsynligheten for at hun bare ville blitt selskapshest for en annen hest være mye større. Jeg er ikke interessert i å tjene noe særlig, jeg er bare interessert i at hun skal få det så bra hun kan få det. Selv om jeg kommer til å savne henne enormt. det er egentlig urelevant, fordi det ville være egoistisk av meg å beholde henne eller la henne gå fra forrytter til forrytter når hun kan få det bedre.
Make a wish
Make a move
Make up your mind
You can choose
Gå til toppen av siden

elx

» VIP

Norway

Skrevet - 25/02/2004 :  22:54:29  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideelx  Svar med kopi av melding
Chess - I teorien er fórrytter en fin idé, men vi vet alle at det er en stor sjanse for at hesten kommer "i retur". Spesielt når/hvis den ikke kan brukes aktivt lenger. Og da er Shania like langt... både økonomisk og praktisk.

Hvis hesten nå er såpass frisk og grei at den kan brukes så er det helt klart mest fornuftig å selge. Men da mister man selvsagt enhver kontroll over hestens fremtid. Det du (Shania) evt kan gjøre er å legge inn en klausul om at du må kontaktes før hesten evt videreselges eller slaktes og får forkjøpsrett til en fastsatt sum. Da kan du ihvertfall unngå at hesten slaktes mens den fremdeles har glede av livet...

Dette er en av de vanskeligste situasjoner hesteeiere kommer opp i. Skal vi sette våre egne ønsker foran det vi tror/vet er best for hesten?!?! Det er veldig trist at det er såpass dyrt og vanskelig rent praktisk å ha hest at mange "gamle" hester får en uverdig eller altfor kort alderdom.

Ideelt burde vi ikke måtte velge mellom å ta vare på "gamle venner" av sentimentale årsaker og å utvikle oss sportslig sett. Men realistisk er det nå engang sånn for de fleste. Og sett fra mitt subjektive ståsted virker det helt klart mest fornuftig å selge eller gi bort den gamle hesten til noen som har lyst og evne til å ta skikkelig vare på henne, og så satse videre med den unge hesten.

Håper du finner et godt hjem til den gamle damen og får glede av satsingen din rent sportslig!
:)
Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 26/02/2004 :  08:51:13  Vis profil  Svar med kopi av melding
Heisan!

Det er mange hensyn å ta, og veldig sjelden vi kan få "både i pose og sekk". Å sette hesten ut på for er en risko uansett,men man kan være heldig å finne et ansvarsbevisst menneske der ute, som forstår at å bruke en gammel hest som "kasteball" er lite heldig i denne sammenheng.

Lykke til uansett hva slags avgjørelse du velger å ta
Gå til toppen av siden

Cowgirlchris

» VIP

Norway

Skrevet - 26/02/2004 :  09:27:30  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideCowgirlchris  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCowgirlchris  Svar med kopi av melding
Husk å forlange prøvetid! Gjerne på etpar måneder, så du ser hvordan dette går før du avslutter salget! En annen ting er om hesten tåler bra å stå alene eller ei... Slikt betyr litt for trivselen til en hest. Jeg var skikkelig heldig med salg av en varmblodstraver. Jenta var 16 og bodde på gård. Ergo måtte hesten stå med kalvene/ungdyra ute og inne. Med litt snøft og "æsj, som det lukter her!" så gikk det seg til på bare noen dager. Og etter ei stund fikk jenta igjennom at han måtte få hesteselskap, og de tok inn en unghest på fór. Nå står han på utegang og koser seg glugg forderva med isis-kompisen!

Jeg har også fundert litt på kjøpere fra landsbygda kontra byer...
De som bor i by setter hesten sin på en stor stall. Der er det endel prat og synsing etc. om raser, alder, nivå osv. Fort gjort for en kjøper å føle at en eldre varmblodstraver ikke er så stilig å eie lenge... På landsbygda er det små privatstaller eller de har hesten hjemme. Miljøet er mindre og som regel er det endel travere fra før der. Vanligvis lettere å gli inn for en hesteeier med traver i et slikt miljø enn på en større stall med mye ridehest.

Lykke til!

Mvh Line.

Mark Rashid: "There is almost always a big difference between what is perceived and what is real."

Gå til toppen av siden

Shania
» VIP

Skrevet - 26/02/2004 :  15:37:12  Vis profil  Svar med kopi av melding
takk for råd og tips! Elx: Ja, en sånn klausul må jeg ha. Det har jeg tenkt på, men takk for at du sa det likevel. Er det mulig å si en fastsatt sum også, og å få forkjøpsrett hvis de vil slakte henne? Det er bra:o) da slipper jeg å være redd for at folk tenker at hun var jo så billig likevel, så nå som vi er kjei av å ha hest slakter vi henne *grøss*.

Line: Tenkte på prøvetid, men kan man ikke da risikere at hesten blir skadd i prøveperioden, og dermed er hesten ens eget "problem" siden den ikke er solgt enda? For man må vel selv ta ansvaret i prøveperioden? vel, hun kan stå alene, hun gjorde det i ca et halvt år den første tiden jeg hadde henne, men jeg så på henne at hun var ensom. Hun var helt grei og oppførte seg fint, men hun virker mye gladere med selskap (så klart).

Ja, jeg vil helst selge henne utenfor byer, hun står på landsbygda nå og trives med det. I byen er det ofte større staller med liten plass, der de kanskje ikke får stå ute hele dagen en gang. jeg vil gjerne at hun skal få ordentlig med utegang.

Make a wish
Make a move
Make up your mind
You can choose
Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.27 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.