hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - TYNN UNGHEST, utstilling nærmer seg!
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Foring
 TYNN UNGHEST, utstilling nærmer seg!
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

Lykkeliten

» VIP

Skrevet - 04/03/2004 :  19:02:02  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei..
Har lest igjennom alt jeg finner om tynn unghest, og hest generelt, men har ikke funnet noe jeg ikke allerede har prøvd, så tenkte jeg fikk rope på hjelp selv:-)

Hesten min er en 3 år gammel trakehnerhingst. Han er akkurat innridd, men er relativt godt muskulert fra før da han også er innkjørt og kjørt en del. Han går ute i flokk, sammen med 6 andre hester, på et ganske stort omrrådet i 8-12 timer daglig.

Det er ikke sånn at han er veldig tynn, men ribbeina har så vidt begynt å stikke frem, og jeg vet at unghest av og til blir litt tynne pga at de vokser, poenget er at tidspunktet er fryktelig dårlig akkurat nå, vi skal på kåring om tre uker.

Slik ser forplanen hans ut:

MORGEN:
Oppdrett: 2 l
Betfor: 1 l
Soyaolje: 1 dl
Melasse: 1 dæsj
Silo: Fri tilgang

MIDDAG:
Silo: Fri tilgang

KVELDS:
Oppdrett: 2 l
Bygg: 2 l
Vitaminer: 2 skjeer
Hvitløk: 1 dæsj
Kalk: 1 dæsj
Salt: 1 skje
Silo: 6 kg

Tennene hans er sjekket, han har fått markkur, og ser sunn og frisk ut, men vil så gjerne ha vekk disse ribbeina, ikke bare til kåringen, men også til vanlig. Må også nevne at han er allergisk for mais.

Blir KJEMPEGLAD for råd og hjelp!!!!!

Lene :-)

OzzyO

» VIP

Skrevet - 05/03/2004 :  10:51:40  Vis profil  Svar med kopi av melding
Lene,hadde selv hingst tidliggere og noe av problemet med hingstehold ,er det at det er vansker med å få orntlig hold på dem!
de har det med å stresse seg opp veldig lett,bli gira på hopper og rasse en del i lufte gården.. og spessielt når de er på voksestadiet og i ungdomsfasen. jeg er langt ifra noen ekspert på fòring så der er det nok andre som kan gi deg råd. men på kåringer pleier de ikke å gi trekk for at hesten er litt tynn.
(det er jo klart,hadde du komt med et beinrangel,eller en overtrent og kjempe oppkneppt hest hadde d nok lagt vekt på det,men helhelts bildet overdøver nok de ribbiena! har vært inne å sett på bildene dine og han er jo utrolig flott!!)
lykke til iallefall!
Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 05/03/2004 :  15:15:39  Vis profil  Svar med kopi av melding
Heisan!

Ikke alltid like lett å holde en viril hingst i rett hold nei..
Jeg ville skiftet ut byggen,(som inneholder mye energi)og heller prøvd å gi feks.Greenpower eller noe lignende.

.Jeg ville også ha kuttet ut betforet, som er sukkerrørsavfall,og som også inneholder energi,det samme gjør melasse.Prøv å styre unna så mye energikilder, (vinninga går opp i spinninga) og prøv heller å få i hesten mer protein og fiber.(Da nyttegjør hesten foret bedre)
Du kan trygt gi litt mer soya ,og prøv å få tak i et H1 høy,det er rikt på protein.

Lykke til!
Gå til toppen av siden

Lykkeliten

» VIP

Skrevet - 05/03/2004 :  23:16:09  Vis profil  Svar med kopi av melding
Takk for svar så langt :-)

Må bare ha inn en replikk her :-) Energi-innholdet i byggen og betforet merkes OVERHODE ikke på han. Han er så rolig, må ha noe i han for at han i det hele tatt skal gidde å gå.. Den perioden han var til innkjøring gikk han på 4 l havre samt oppdrett, uten at det kokte over for han, han er nemlig EKSTREMT lat...
Melassen må til for at han skal spise opp maten sin, han har vært matlei den siste måneden, og kunn gitt melasse den siste uka, og det fungerer!! Glemte forresten å si at han ikke spiser høy, det vil han rett og slett ikke ha..
Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 05/03/2004 :  23:42:07  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei igjen!

Neivel.., da får ikke jeg hjelpt deg noe mer..

Lykke til!

Redigert av - xxxx den 05/03/2004 23:45:18 Gå til toppen av siden

vixi
» VIP

Norway

Skrevet - 05/03/2004 :  23:54:18  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidevixi  Svar med kopi av melding
Øk på litt med olje. Se om du får ham til å spise Lucerne i ett eller annet format. Kombinasjonen med Soyaolje og Green Power hjalp veldig på min med tilsvarende ribbein.. i tilegg foret vi kraftfor 3 ganger daglig på henne. Kraftforrasjonene ble for store i mengdemål når vi brukte Green Power.

Vi prøvde også med bygg uten særlig resultat.

De siste månedene har hun faktisk lagt på seg på en ganske "beskjeden" formengde (til henne å være). Pr døgn får hun nå minimum 10 kg høy, 2 liter Norgesfor Musli, 1 liter Oppdrett, 2 dl Soya, 1/2 kg Green Power og 1 liter Havre. Hesten har aldri sett såpass ut som nå i hvertfall.

Lykke til... tynne hester er et slit!

Blindheten er størst hos den som med vilje ikke ser...

Gå til toppen av siden

Real Storm

» VIP

Norway

Skrevet - 06/03/2004 :  02:19:46  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideReal Storm  Svar med kopi av melding
Gi mere oppdrett! Unghester i vekst trenger PROTEIN! Min fikk 7 kg en liten periode, og er mer enn viril nok, men allikevel rund og fin. Pass også på at den får rikelig med høy, av god kvalitet. Lykke til på utstillinga:)
Gå til toppen av siden

TML

Skrevet - 07/03/2004 :  19:49:07  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei,

Jeg ville også som Chess sier ha fjernet byggen og sjekket kvaliteten på siloen og evt. skiftet grovfôr. Selv om ikke hesten er heit, er sivelsen i byggen vanskelig for hesten å fordøye. -du trenger lett fordøyelig fôr som er basert på fiber og olje.

Jeg ville også ha tatt kontakt med en dyrlege for å få tatt blodprøver og evt. andre undersøkelser. Min første tanke her er magesår, understreker at det er KUN det som faller i mine tanker -uten at jeg kjenner hesten! Men det at den spiser dårlig og taper vekt KAN være symptomer på magesår.

Uansett, ville jeg fordelt fôret på 3-4 måltider om mulig.

Lykke til!

Mvh.
Tonje
Gå til toppen av siden

Lykkeliten

» VIP

Skrevet - 07/03/2004 :  20:48:55  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei igjen..

Tennene er nylig sjekket, blodprøver er tatt og magesår har jeg fått konstatert at han ikke har.
Han spsier kun dårlig om morningen, resten av døgnet eter han alt som kommer hans vei.. Grunnen til dette er at han er hingst, det er vår, og han har nettopp funnet ut at han har noe mellom beina, for å si det sånn.. Han stresser også noe mer om morningen og "har ikke tid" eller tar seg ikke tid, til å spise opp kraftforet da han er redd for at de andre hestene skal få komme ut og ikke han. Han kan IKKE FORDRA å bli stående alene inne, noe som mest sannsynlig kommer av at han kun har stått på stall i 9 mnd. Han kan godt bli tatt inn senere og stå alene, null problem.

Grunnen til at jeg skriver her er IKKE for å høre hva jeg skal gjøre, eller hva det kommer av at hesten min er tynn, for det er ikke noe galt med han, men jeg lurer altså på hva jeg skal fore med???!!!
Hører hva dere sier om bygg, men hva kan jeg gi isteden?
Lurer fortsatt på om noen har noe erfaring med lucerne??

Lene :-)

Gå til toppen av siden

Lykkeliten

» VIP

Skrevet - 07/03/2004 :  20:52:23  Vis profil  Svar med kopi av melding
Glemte en ting;

Siloen vår er spesielt tilpasset hest, og mye mer næringsrik enn mye av det gode høyet du får kjøpt. Den er dessuten også analysert av foreskpert, og rost opp i skyene..
Har satt han på fri tilgang om kvelden også nå!
Gå til toppen av siden

TML

Skrevet - 07/03/2004 :  21:40:28  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei!

Hvis det er alternativer til det kraftfôret du gir i dag du er på jakt etter, vil jeg anbefale www.spillers-feeds.com

Tonje
Gå til toppen av siden

Lykkeliten

» VIP

Skrevet - 08/03/2004 :  10:11:14  Vis profil  Svar med kopi av melding
Takk for linken, TML, den kom godt med !!!!
Takker for masse gode råd, selv om jeg også har blitt litt frustert av dette! En annen på stallen har også lagt inn innlegg om tynn hest, også har noen begynt å trekke forhastede sluttninger. Skjønner jo at folk lurer på om det er noen sammenheng, men siden fjordingen ble tynn når han stod på en annen stall, og hesten min ble tynnere nå når våren meldte sin ankomst, blir jeg skikkelig frustert, grovforet er det ingenting i veien med!!
Lurer fortsatt på om det er noen som har erfaring med lucerne?
Også en ting til; Fiberlux, hva er det??? (tror dte var det det het,er ikke 100% sikker)

Lene:-)
Gå til toppen av siden

xxxoooxxx

Norway

Skrevet - 08/03/2004 :  11:41:39  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressexxxoooxxx  Svar med kopi av melding
luserne er et godt fôr. personlig har jeg brukt lusernepellets uten melasse. denne er lettere å måle opp hvis du ikke har vekt. Hestene setter stor pris på det, og luserne er ofte regnet som grovfôr og ikke kraftfor. et annet ord på det er jo gresspellets. jeg er usikker på om man må legge pelletsen i vann men jeg har nå alltid gjort det for den sveller mye. ikke suppe altså... bare til tykk grøt som jeg blander resten av kraftforet i. Kanskje derfor er det lettest å bare gi det til ett av måltidene selv om det ikke er 100 % optimalt Gå til toppen av siden

xxxoooxxx

Norway

Skrevet - 08/03/2004 :  11:42:16  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressexxxoooxxx  Svar med kopi av melding
luserne er et godt fôr. personlig har jeg brukt lusernepellets uten melasse. denne er lettere å måle opp hvis du ikke har vekt. Hestene setter stor pris på det, og luserne er ofte regnet som grovfôr og ikke kraftfor. et annet ord på det er jo gresspellets. jeg er usikker på om man må legge pelletsen i vann men jeg har nå alltid gjort det for den sveller mye. ikke suppe altså... bare til tykk grøt som jeg blander resten av kraftforet i. Kanskje derfor er det lettest å bare gi det til ett av måltidene selv om det ikke er 100 % optimalt Gå til toppen av siden

Bitten&Betty

» VIP

Norway

Skrevet - 08/03/2004 :  12:03:50  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBitten&Betty  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseBitten&Betty  Svar med kopi av melding
Hadde samme problem som deg for en stund siden. Har rådført meg med mange om hvordan jeg skulle få fetet opp unghesten min. Det er veldig viktig at du fordeler foret utover dagen, slik at hesten får tatt opp mest mulig av foret. Jeg forer også med silo(syrefri) men jeg blander halvt om halvt med høy, slik at hesten også får noe tørt til stabilisere magen med. I tillegg gav jeg henne Formel Favør 10, dette er faktisk ett ku fôr men det inneholder mye mer fetende stoffer enn vanlig hestefor. Det var hovslageren min som annbefalte dette etter at han hadde brukt det på sin 2års hingst. Det fungerte kjempe flott på min hest. Har nettopp satt kalblodsen vår på det samme (hun kom til oss som et beinrangel, men begynner å legge på seg nå). Du får uansett ha lykke til med ham. Både med foring og utstilling Gå til toppen av siden

vixi
» VIP

Norway

Skrevet - 08/03/2004 :  19:50:15  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidevixi  Svar med kopi av melding
Det har vel kommet tilstrekkelig med kommentarer på at Lucerne kan prøves. Flere her med positive erfaringer der.

Har også hørt om flere som har hatt "suksess" ved å benytte Formel (kuforet). Dog har jeg aldri prøvd dette selv...

Blindheten er størst hos den som med vilje ikke ser...

Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.27 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.