hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Tynn Fjording!!!!!
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Foring
 Tynn Fjording!!!!!
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

ch_berta

Skrevet - 06/03/2004 :  10:09:26  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg sliter med å legge på fjordingen min!! Fikk han tilbake i desember, da han hadde stått borte på for, han var da drit tynn... Før han ble satt bort sleit jeg med å holde han i vekt for han hadde lett for å bli overvektig! Han bel brukt jevnt da jeg hadde han i fjord.. Han hadde bare stått det halv året han sto borte.. Når han kom tilbake begynte jeg å ri han opp gradevis, men kiloene bare rant av.. Han mangler en 70-100 kilo!! Han er 150 i mh, og 10 år!!

Nå får han:

MORGEN
-5 kg silo
-2 liter komplett
-1/2 liter havre

KVELD
-5 kg silo
-2 liter komplett
-1/2 liter havre
-1 1/2 liter betfôr
-2 liter gull
-1 dl soya olje
-1/4 liter mini grise pellets
-normal mengde havsalt, hvitløk og vitaminer

Vurderer å kutte ut gull'n for han er begynt å fylle i bena+ at han er tung fjording (også å ri) og han er blitt ennå daffere...

Han har ikke mark, og tennene er skjekket!!!

Håper på tips/svar!!

Mvh Carine

jalla

Skrevet - 06/03/2004 :  11:42:39  Vis profil  Svar med kopi av melding

hei!

prøv med soyamel eller soyapellets, det er meget proteinrikt og fint for tynne hester.
Gå til toppen av siden

Real Storm

» VIP

Norway

Skrevet - 06/03/2004 :  13:32:14  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideReal Storm  Svar med kopi av melding
Jeg vil anbefale deg å kutte ut SILO(som ikke egner seg til hest i det hele tatt) og gi GODT høy istedet. Kutt også ut Gull, for det er ingenting hesten din har behov for. Fjern også griseforet, som ikke heller er til hest. Bytt ut komplett med bygg og evnt. energi. Det kan nemlig være noe du gir han han ikke tåler, som silo og grisefor.

Gå til toppen av siden

Lykkeliten

» VIP

Skrevet - 06/03/2004 :  20:25:23  Vis profil  Svar med kopi av melding
MÅÅ bare si en ting til deg, STORMY:
Siloen vi bruker på stallen er spesielt tilpasset hest, da det ikke er tilsatt surstoffet som ikke er bra for hesten!
Gå til toppen av siden

caoperia

Skrevet - 06/03/2004 :  21:09:28  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg reagerte litt på mengden silo du bruker... 10 kg silo til dagen er svært lite til en tynn hest!
Husk at silo består av mye vann, og er av den grunn tyngre enn høy. Det betyr at du må fôre hesten på desto mer silo. (10 kg silo tilsvarer ca 6 kg høy iflg. fôrgrossisten min)
Apetittfôring er absolutt å anbefale for å få hesten opp i vekt igjen, og evt. kutte ned når hesten har nådd sin normalvekt.
Spiser hesten opp hver smitt og smule av siloen, eller ligger det mye igjen om morgenen?
Dersom det er tomt, kan du jo prøve å øke mengden litt...
Gå til toppen av siden

ch_berta

Skrevet - 06/03/2004 :  22:49:18  Vis profil  Svar med kopi av melding
Som Lykkeliten allerede har bemerket er siloen vi bruker spesielt tilpasset hest, og denne er mye mer næringsrik enn mye annet høy, så 10 kg silo av den vi bruker, tilsvarer IKKE bare 6 kg høy. Skulle jeg gitt han høy, måtte jeg ha gitt han mye mer enn 10 kg for å tilsvare næringsmengden (analysert av forekspert). Siloen spiser han heller ikke opp, så øke mengden er ingen vits, det bare ligger igjen.. Står på fri tilgang om dagen.

Grisepelletsen er han ikke allergisk mot, og har blitt anbefalt dette av veterinær og forekspert da dette fungerer på såpass tynne hester.

Har som jeg skrev tenkt å bytte ut gullen, men bygg er en heller dårlig erstatning da han er tung fjording og gullen har satt seg i beina på han med de 50% bygg den inneholder.

Har tenkt å prøve med lucerne, noen som har erfaring med det?
Gå til toppen av siden

xxxoooxxx

Norway

Skrevet - 07/03/2004 :  00:03:40  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressexxxoooxxx  Svar med kopi av melding
håper du ikke tar dette helt feil men den forplanen er ikke så god! Med to måltider om dagen vil den hesten umulig klare å nyttiggjøre seg maten du gir den.den er og ubalansert! å øke mengdene på kraft her er bortkastet og til en viss grad kanskje skadelig.

Med den mengden kraft skal du IKKE gi vitaminer i tillegg!!! Dette blir altfor mye! både komplett og gull er tilsatt vitaminer og du gir såpass mye av dette at ekstra tilskudd blir overflødig

Er du helt sikker på at den ikke har mark? For å vite det må man ta avføringsprøve... Det er ikke sikkert du får vekk marken bare ved å gi vanlig markekur...

Mitt tips: ned i kraftformengde og opp i grovfôr. Ubegrenset tilgang til grovfôr HELE døgnet. fordøyelses systemet fungerer ikke optimalt. Hvis dette innlegget var seriøst og hesten mangler så mange kilo synes jeg faktisk du bør kontakte en helt annen veterinær som kan hjelpe deg for dette er feil fremgangsmåte. er redd du virkelig kaster pengene dine ut av vinduet med å kjøpe så mye kraftfôr. en mangel på 70 - 100 kg er en betydelig del av en hest som kanskje har machvekt rundt 420 eller noe...) Det har dessuten skjedd på svært kort tid.. Ingen hest skal gå ned så mye uten at man virkelig slår alarm og minimerer treningen inntil man vet hva årsaken er.

Har du vurdert om årsaken kan være magesår? dette er ikke uvanlig hos hest og du trenger ikke å se så mye symptomer på det. faktisk hevder noen at 90 % av konkurransehestene har det. For å sjekke dette skikkelig må man føre kamera ned i magen på hesten din. En evt. medisin vil koste fra kr 1000 og oppover. I milde/begynnende tilfeller kan ofte cultura i maten hjelpe. Ring en veterinær som jobber daglig med hest. Dersom du bor på østlandet bør du vurdere veterinærhøgskolen (krever rekvisisjon) eller bjerke dyrehospital(ring å bestill selv). Andre steder i landet finnes også egne steder spesialisert for hest. det er nemlig stor forskjell på hva en "kudoktor" og en dyktig heste veterinær kan hjelpe deg med. De fleste veterinærer er forresten ikke superflinke til å raspe tenner. du bør kanskje tenke på å få tak i en tannspesialist.

Dersom hesten er 100 % frisk og all maten blir tatt opp på en bra måte (jeg tviler jo litt på dette da..) så må han forbruke for mye energi. Blir han fryktelig hardt trent? har han fridager innimellom? har han dårlig pels så han fryser ute? for da må han bruke masse energi på å holde seg varm. Andre ting kan være stressing i luftegård e.l Sistnevnte ting er alle ting som bør angripes der og ikke føre til økning i kraft av den grunn.

Ang. luserne så har jeg meget god erfaring med dette. Jeg har brukt melassefri lusernepellets. Luserne går faktisk ofte under betegnelsen grovfôr. Fetende vil jeg kanskje ikke si, mer for å bygge muskler, men det er du sikkert også interessert i.

innlegget kan virke litt krasst men det er ikke meningen og du ba om tips... Det er ikke personangrep, så jeg ser helst at det ikke blir et voldsomt angrep på meg selv om jeg kanskje mener at det du gjør ikke er noe jeg ville fôret med

Redigert av - xxxoooxxx den 07/03/2004 00:35:12 Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 07/03/2004 :  00:54:54  Vis profil  Svar med kopi av melding
Heisan!

Denne forplanen ville ikke jeg utsatt hesten min for ihvertfall...

Halvparten av alt dette "krimskramset" denne hesten får,klarer den aldri i verden å nyttegjøre seg på 2 foringer i døgnet! I tilegg er det rett og slett bare helt "tullete" satt sammen,balansemessig er den uriktig.

Jeg kommer ikke til å sette opp et forslag heller,da jeg tror noe må være galt med fordøyelsen til hesten,ellers så har du ett eller flere forslag som ikke "virker" som det skal... Nei, nå var jeg stygg,men jeg er noe "sjokkert" over hvor mye "tulleting" som er i forplanen din.

For ordens skyld er det som oftest Bygg som gjør at enkelte hester fyller i beina,så å fore med forblandinger som blt.inneholder bygg,er bedre enn å gi ren bygg..

Ta en utvidet blodprøve på hesten så fort som mulig,deretter ville jeg kontaktet en veterinær som er FLINK på tenner..

Lykke til, og få hjelp av fagfolk til å sette opp en ny forplan.

Redigert av - xxxx den 07/03/2004 01:03:16 Gå til toppen av siden

ch_berta

Skrevet - 07/03/2004 :  10:18:16  Vis profil  Svar med kopi av melding
Tennene er skjekket på bjerke dyrehospital for under en mnd siden, skal også tilbake om 2 mnd for å skjekke på nytt, å for å se forandring!! De er det ikke noe galt med, MEN de var skjeve, så det VAR noe av årsaken!! Magesår er det heller ikke, da det er skjekket!!!
Har også tatt blod prøve... Å det er ingen ting galt!!!!!

Han har så å si fri tilgang på grovfôr, for han står fritt på det ute, og får 5 kg inne som han ikke spiser opp!!!!!
Gir heller ikke ren bygg, men har kuttet ut gullen nå når den inneholler 50% bygg... Å det har heller gått i dorlig rettning!!

Er en fôrekspert som har satt opp denne fôringsplanen, skjønt var ikke helt ening, er derfor jeg la inn her!! Er det noen som kunne tenke seg å sette opp hva de mener han burde få, i stedefor å bare kritisere.. Ber om råd! Han går ikke hardt, da han nesten ikke har muskler og er i oppbygging.. Har ca. 1 fri dag i uken!! Ca. halvparten av vekt mangelen er tap av muskler og ikke fett... Han er tynn over ribbeina og ikke under, vill ikke ha vom!!

Som sakt så er han skjekket for alt det evt kunne hvert!!! Å han har lagt på seg 20-30 kg de to siste ukene, så det går fremover...

Opptimal vekten hans skal være på ca. 525-550 kg, denne vekten er konstater som normalvekten hans av dyrlege...(nå veier han 480 kg)

Han var helt fin forige vinter og i sommer... Tapet kom etter å ha stått borte på helfôr over en periode på et halv år! Der fikk han ikke mere en 8-9 kg høy om dagen og 1-2 liter komplett!!!

Han har ikke dorlig pels så han fryser, han er barbert og står med godt med dekkner!! Pellsen han er for tykk så han måtte barberes, da han brukte over 12 timer på å tørke etter skritte turer, og ble forkjølet av det..

Håper på flere svar, og takk for de som er kommet
Gå til toppen av siden

xxxoooxxx

Norway

Skrevet - 07/03/2004 :  13:19:43  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressexxxoooxxx  Svar med kopi av melding
Hei.

Så forresten akkurat nå at "lykkeliten" står i samme stall som deg også har skrevet inn med for tynn hest. HAr du analysen på siloen?
har du veid han på vekt? kan du måle han rundt magen (båndmål).

Har du sjekket med kamera nede i magen for magesår? eneste måten å finne det ut på.

Rektalundersøkelse?

Sendt inn avføringsprøve til veterinærhøgskolen? Jeg har sendt inn til et laboratorie i tyskland som gir en bedre analyse. En ren avføringsprøve sier bare at det ikke var noe mark i akkurat den prøven. derfor er en ikke noen garanti, og man bør ta en prøve igjen noen uker etterpå. Å ta markeprøve rett etter markekur er og litt bortkastet. Gi det 6 uker eller mer.

jeg fatter ikke at en fôrekspert har bedt deg om å fore med dette!! hun må være bortimot stokk dum og uten peiling.. Skulle gjerne visst hvem dette var og hvilken bakgrunn hun har for å kalle seg ekspert. det er nemlig svææææært få av disse i norge... Utdannelsen på norges landbrukshøgskole er vel den eneste udannelsen du kan få i norge innen foring av hest. og her skorter det på kunnskap sett i forhold til andre land. Generelt kan man si at norge er et u-land innen hest og spesielt foring. Dersom man ser på champion sine produkter som du bruker, er de i seg selv ikke så bra sammensatt. Når man i tillegg krysser disse produktene slik du gjør og blander med grisefôr (!) så ender du med en forplan som har klare mangler, eller skal man si overdoser.. Du sier dessuten ganske bastant at han ikke er allergisk mot grisepellets.. man kan ikke vite om en hest er allergisk uten å ta prøver av hesten. Hester kan være allergiske uten at man ser så synlige tegn på dette. Mange mennesker som ikke er helt på topp liksom og så viser tester at de kanskje ikke tåler f.eks gluten. Sier ikke at hesten din er det, men sier at man ikke kan si det helt sikkert.

Dersom du mener at du vil fortsette å fore i sånne mengder med kraft må du i hvertfall opp i 3-4 fôringer om dagen. nå kaster du pengene ut av vinduet, hesten kan umulig klare å ta dette opp på en bra måte.

Hva med å gi han ca 50 50 med silo og høy? kanskje han spiser mer grovfôr da? Hatt hester som har spist 12 kg høy om dagen jeg uten å få vom... vom betyr at de har fått dårlig fiber.. dersom høyet er av god kvalitet får de ikke vom. ufordøyelig fiber gir vom.. hvis vi da er enig om hva vom er... (ikke feit hest, kanskje tilogmed tynn, men hengemage..),

Hadde jeg vært deg hadde jeg droppet all mikmaket... skal du holde deg til champion ville jeg kanskje heller forsøkt energi sammen med havre og kanskje luserne. Og i mye mindre mengder. Cultura som sagt kan virke bra i en periode for å rette opp balansen i tarmfloraen. Veterinæren din kan også bytte ut tarmfloraen på hesten.

Slik du skrev det første innlegget ditt virket det som om hesten hadde tapt vekten sin på tre mnd... menhvis dette er over så lang tid så er det en litt annen sak. Du skriver at han fikk 8-9 kg høy og 1-2 L komplett. Noe du tydligvis synes er fryyyyktelig lite. dessuten sier du han ikke ble brukt så da er det i hvertfall ikke for lite. 9 kg dårlig høy er ikke det samme som kvalitetshøy og 9 kg. kansje høyet var dårlig. Den forplanen er nærmere riktig enn den du gir nå i hvertfall. Man kan ikke bare tilføre mer og mer fôr. det fungerer ikke. HVis du har et fordøyelsessystem som fungerer skikkelig skal man ikke trenge å bruke så store mengder. Jeg vil kanskje anbefale deg å prøve akupunktur på han. Evt. homeopati (hvis du får noen som kan det til å sette opp en plan for det).

550 kg som optimalvekt på en på 150 hørtes litt mye ut for meg men s har jeg heller ikke sett hesten. han kan jo være veldig bred for alt jeg vet.

Ang. fri så ville jeg kanskje gitt han fri 1 dag i uka og så en dag i uka du bare drev bakkearbeid. Altså en dag hvor du ikke sitter på han men bare styrker båndet mellom dere. Kanskje gå på en tur med han i skogen eller noe også. Begynn å lær han nye ting fra bakken slik at du en dag i uken trener hodet hans men ikke så mye kroppen. På denne måten får du en mer ok hest å drive med. selv den mest eksemplariske hesten har godt av slik trening.

Redigert av - xxxoooxxx den 07/03/2004 13:42:05 Gå til toppen av siden

Lykkeliten

» VIP

Skrevet - 07/03/2004 :  21:02:58  Vis profil  Svar med kopi av melding
HEI xxxoooxxx!!!!

Vet ikke helt hva du prøvde å antyde da du skrev at du nettopp så at jeg også hadde tynn hest på samme stall.. Men hvis du gadd å lese innlegget mitt ordentlig, så vil se at jeg skrev at han IKKE er så fryktelig tynn, men at man så vidt kan skimte ribbeina på han. Er ikke sammenheng med fjordingen og unghingsten min, HVIS det var det du hintet til dah.. Og før du eventuelt skriver noe mer, så kunne du kanskje tatt deg tid til å lese det jeg har skrevet også..
Gå til toppen av siden

Real Storm

» VIP

Norway

Skrevet - 07/03/2004 :  21:40:23  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideReal Storm  Svar med kopi av melding
xxxoooxxx: er enig med deg... Jeg tror jeg kan ha vært i kontakt med den samme foreksperten, hvilket da nesten dømte hestene nedenom å hjem.

Til Lykkeliten: En hest man ser ribbeina på er tynn jo.

Og: SILO og GRISEFOR er IKKE HESTEFOR! SILO er for DRØVTYGGERE(med mindre det er ENSILAGE), og GRISEFOR inneholder div. dyrerester, og som kjent har ikke hester godt av mat som er laget av andre dyr...

Gå til toppen av siden

xxxoooxxx

Norway

Skrevet - 07/03/2004 :  21:49:09  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressexxxoooxxx  Svar med kopi av melding
med at to hester på samme stall er tynne så mener jeg at man må sjekke grovforet. Dere sier det er analysert av en forekspert. dersom dette er samme eksperten som har satt sammen forplanen til fjordingen ville jeg analysert en gang til... Trodde dessuten ikke at det var noe andre enn grovfôrsenteret som tok slike analyser, men jeg kan ta feil.

Hvorfor tror dere det heter grisepellets og kufôr? Det er beregnet på de dyrene. du gir vel ikke kaninen din kattemat? En ku skal produsere melk... en gris skal feites opp fort for å bli stor nok til at vi kan spise den slik at bonden tjener mest mulig penger..

Gå til toppen av siden

TML

Skrevet - 07/03/2004 :  21:58:32  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei!

Er i grunnen ganske så enig med Chess og xxxoooxxx. Dette var MYE kraftfôr. Grisefôr er som navnet tilsier ikke egnet for hest!!!

Jeg ville kontaktet en annen "ekspert" for å få skikkelig hjelp! Dette virket nesten skremmende!

Hva med å også kontakte en equiterapeut for å se på hesten og evt. behandle? Om du ikke bruker en equiterapeut, kan jeg hvertfall anbefale Linn Haugaa som behandler på både øst- og vestlandet og er meget dyktig.

Lykke til!
Gå til toppen av siden

Ida KR

» VIP

Skrevet - 07/03/2004 :  22:23:51  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hester kan fint fôres på silo.

Lucerne er bra og kan godt anbefales, både i pelletsform og som vanlig Green Power.

Veldig vanskelig å 'gjette' seg til hvordan fôrplanen til en hest man aldri har sett bør se ut, og som et generelt råd så er jeg av den oppfatning at man bør ha minst et ben tørt så lenge man følger veterinærens anbefalninger. Som oftest har nemlig veterinæren en viss snøring.

Hva jeg ville gjort:
Først og fremst så ville jeg gått over til minst tre, helst fire, måltider pr. dag.
Jeg ville også erstattet Komplett med Energi/Sport, eller som alternativ kuttet ut havren.
Fortsett med betfôr, men erstatt gull og grisepellets med lucerne. Gi gjerne mye lucerne også - det er grovfôr, så her er det bare å pøse på.
Soyaolje kan du også gjerne gi mer av.
Vitaminer og mineraler får han sannsynligvis tilstrekkelig av via kraftfôret.

Ellers ville jeg gitt fri tilgang på grovfôr - silo, høy, rundball eller hva det måtte være.
Husk å la alle endringer i fôrplanen (mht. kraftfôr) skje gradvis - særlig når det er snakk om å øke mengden, eller å begynne med ny fôrtype.

Gå til toppen av siden

vixi
» VIP

Norway

Skrevet - 07/03/2004 :  22:41:16  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidevixi  Svar med kopi av melding
Det er nok flere en grovforsenteret som gjør analyser. Vi fikk analyse av en høyprodusent vi kjøpte av i 2002-03. Jeg skjønte ikke mye av de analysene... kvaliteten var i følge analysen bra (prosenttall), men det var jo utregnet i forhold til ku!?! Hestene ble tynne, til tross for store høymengder.

Som enkelte andre sier, silo er kufor. Ensilage og tilsvarende kan være ok, men jeg ville i hvertfall ikke brukt det som eneste grovfor. Ser heller ikke poenget i å gi grisepellets, og hvilken forskjell vil 1/4 liter egentlig utgjøre i en forplan??? 1 1/2 liter betfor, er 1 1/2 liters målet i tørr eller våt tilstand?

Støtter meg litt til en del av de andre forslagene. Reduser kraftformengden, og bruk noe mer "matnyttig" for hesten din. Fordel kraftforet på 3 ganger pr døgn samt fri tilgang av grovfor.

Varmblodsen min har alltid vært tynn, men begynner nå å se relativt bra ut. Ribbeina synes ikke lengere. Hun får en god del mindre kraftfor en din, og legger seg allikevel ut tross at hun også er i vekst.

Kaldblodsen vi har er 2 år, og også i vekst. I tilegg går hun i lett travtrening. Den har lagt på seg mye de siste 2-3 mnd på en døgndose på 10 kg høy, 2 liter Oppdrett, 1 1/2 liter Havre + tilskudd. Før jul var den tynn, nå er den i "godt hold".

Blindheten er størst hos den som med vilje ikke ser...

Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.27 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.