hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Å utdanne en unghest!
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Ridegrener
 Dressur
 Å utdanne en unghest!
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

Guro
» VIP

Skrevet - 28/02/2004 :  12:01:20  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGuro  Svar med kopi av melding
Å utdanne sin egen unghest.
For meg er det noe som innebærer en god del risiko, og jeg føler at man bør ha gode kunnskaper i bunnen for å gjøre dette.

For egen del så ser jeg ikke for meg at jeg skal være i stand til å gjøre det før jeg har vært gjennom et par hester som har lært meg en del. Også for at mitt første møte med tilstanden ”hesteeier” ikke skal bli fullt av torner grunnet utdanningsproblemer hos hesten (skapt av rytteren )
Tanken min er da at det er en fordel om jeg kan størstedelen av øvelsene hesten skal introduseres for "på rams", iallfall når pengebeholdningen ikke holder til å sette bort hesten til tilridning hver gang den skal lære noe nytt!!

Det som slår meg som spm er:
Innbiller jeg meg at det er mye vanskeligere enn det er!?
Eller er det mange andre som innbiller seg at det er lettere enn det er!?

Hva mener dere!? Når kan man ”sette sine ben i en unghest” !?
Hva bør man kunne!? (jeg vet at dette ikke har noe entydig svar..men en liten tanke har vel de fleste om dette!?)

Selvfølgelig setter ønsket for framtiden visse føringer for dette spm, for å enkelt definere det så kan vi vel da si aktiv hobbyrytter, altså at man ønsker at hesten skal utnytte sitt potensiale, og at dette gjerne skal være ca middelsklasser (i dressur for den som ikke har fått med seg det )

Guro

ToneKristin

» VIP

Norway

Skrevet - 28/02/2004 :  16:55:27  Vis profil  Svar med kopi av melding
heisann. dette er noe jeg også har tenkt litt på egentlig... jeg har en unghest, en 4-åring, og noen ganger er jeg litt redd for at jeg skal forkludre til noe (en stor grunn til at jeg er her flere ganger om dagen og spør om råd hver gang jeg står litt fast). nå har ikke jeg noen stor varmblods med stort potensiale i noen retninger (ikke engang i trav, selv om det er dette hun er alvet opp til), men hun har et bra steg til å være traver og "hopper" bra (har ikke hoppet så mye med henne, og de få gangene har det vært lave stokker som hun har jumpet over, først med frambena og så med bakbena). så hun har mulighet til å gå et stykke, lett B eller lett A kanskje, og meteren i sprang? uansett, jeg er hobbyrytter på ganske lavt nivå. men likevel er jeg vel litt ung og med litt lite erfaring enda til å egentlig ha en så ung hest (jeg blir 17 i august). men hva med en gamlere hest som kan like lite? det har jeg også hatt, og den ble skikkelig bra til slutt. jeg fikk skryt av eierne over hvor bra hun hadde blitt. nå fatter hun galopp på bane (før så gjorde hun ikke det på tur engang, hun måtte løpes igang bak en annen hest), er kontrollerbar på et gummi stangbitt (før så måte hun ha et vridd kjørebitt med kjetting på nederste hakk!) og hopper meteren enkelthinder (dette er en fjording). så kanskje ikke Loli blir så ille alikevel?

huff, nå ble dette et fryktelig rotete innlegg, men jeg håper noen fatter poenget...

forresten, jeg har ikke hatt Loli fra før hun ble inridd, hun kunne galoppsjenkel (såvidt) og viker veldig bra fra sjenkel, pluss at hun er supermyk i munnen.

mvh lille meg

Mvh Tone Kristin

Gå til toppen av siden

vixi
» VIP

Norway

Skrevet - 28/02/2004 :  17:28:38  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidevixi  Svar med kopi av melding
Heisan...

Hva bør man kunne for å utdanne unghest - et godt spørsmål. Jeg føler meg langt nær skikket til oppgaven på egenhånd til tross for at jeg har prøvd en gang før. Den ble iofs grei nok. Det å utdanne en dressurhest dreier seg jo desverre om mer enn å lære den å gå enkeltøvelser. Vår "hodepine" var å få henne til å jobbe korrekt mellom punktene.

HELDIGVIS - jeg fikk en dyktig rytter til å ri inn min. Og det var i følge henne plankekjøring. Hun skal også ri inn Rose i påsken (har hun sagt, greit med slike... ). Når dagen kommer at jeg skal ri på banen selv så blir det for instruksjon. Akter ikke å ri en meter alene den første tiden. Jeg er full av teite uvaner, og instruktøren har fått klar beskjed om hva som skal gjøres. Puslespill... plukke i biter - sette rett sammen. Nå får vi se an situasjonen til høsten, men går det som planlagt har jeg mulighet til å trene sammen med hun jeg har tenkt å ri for ganske ofte. Derfor føler jeg meg litt mer safe denne gangen.

Allikevel. Jeg sitter vel med en veldig bra hest hører jeg rykter om, og det gir meg jo ikke akkurat mindre angst for å gjøre feil - puh! Og hesten, ja - den er vill og gal, snill og grei, hyper, spinnvill, iskald, lat, lydig, samarbeidsvillig, sta - alt dette kan hun være i løpet av noen få minutter. Dame med egne meninger! Greier vi å vinne henne over 100% går det nok greit... hvis ikke... måtte han der oppe være med oss!

Tror det er viktig å stole på seg selv (noe jeg har trøbbel med), men samtidig innse sine begrensninger. Skal man lykkes må man som regel ha en god del hjelp. Det finnes ingen fasit på hvor dyktig man bør være for å kunne ri til en unghest fra grunnleggende til MB nivå. Generellt sett bør man vel kanskje i det minste være på det nivået selv, men man kan jo utvikle seg sammen også.

Hm... dette ga vel egentlig ikke noe svar men...

Blindheten er størst hos den som med vilje ikke ser...

Gå til toppen av siden

ToneKristin

» VIP

Norway

Skrevet - 28/02/2004 :  17:58:22  Vis profil  Svar med kopi av melding
ja, det glemte jeg! instruksjon er selvsagt utrolig viktig. vi har (desverre) ikke tilgang til instrukskjon om vinteren, p.g.a. frossen bane, derfor rir jeg kun på tur nå. litt på bane innimellom, men ikke noe mye...

mvh lille meg

Mvh Tone Kristin

Gå til toppen av siden

eligj

Skrevet - 29/02/2004 :  00:22:07  Vis profil  Svar med kopi av melding
Tja sier jeg.. Det komme jo helt an på rytterens egne mål. Så lenge hesten har det bra, får den mosjon den trenger, og er trygg på rytteren og sine omgivelser, så gjør det ingenting for hesten om trenerens manglende erfaringer og kunnskap gjør at den ikke får utnyttet sitt fulle potensiale. Det blir naturligvis et problem i det hesten og rytteren ikke passer sammen, og det oppstår utrygge, og kanskje farlige situasjoner. Da er det på tide å søke hjelp - eller å bytte hest.

Men det er helt klart at hvis målet er å få frem hestens absolutt potensiale, og utnytte dette til det fulle, så trengs en dyktig og erfaren rytter. Samtidig er det slik at hvis en rytter skal kunne få utnyttet sitt potensiale, og lære mest mulig om ridning, så trenger rytteren en erfaren læremester.

Jeg tror man er nødt til å se realistisk på sine kunnskaper og ferdigheter, og vurdere ut i fra dette og de forhåpningene man har til seg selv og hesten om man bør gjøre utdanningen av hesten selv. Det viktigste er jo tross alt at man trives og har det koselig med hesten sin. For noen vil det bety å kunne tusle på tur i skogen, for andre betyr det å starte konkurranser.
Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 29/02/2004 :  00:56:16  Vis profil  Svar med kopi av melding
Heisan!

Jeg regner med at vi snakker om utdanning mot konkurranse-relatert ridning...og ja,dette er vansklig og bør planlegges godt!

Innridningen har jeg gjort selv,med bistand når jeg har lurt på noe.
Det jeg så langt har erfart er som jeg har skrevet tidligere,at "man bruker gjerne opp en unghest eller to",før man vet nøyaktig i hvilken rekkefølge og når, man skal gjøre hva...... Dette er synd,men dessverre sant.

Det beste er å oppsøke hjelp så fort man blir usikker.
De første månedene hesten blir ridd,er grunnlaget for resten av dens liv..."Skremmende" nesten å tenke på, men slik er det, og derfor er det kanskje ikke så rart at mange er redde for å gjøre noe feil.

I visse perioder opp igjenom tilridningstiden,kan det lønne seg å sende vekk hesten til proffesjonelle,ihvertfall om du har klare mål for hva du vil med hesten.Det er en fordel om hesten er ett steg foran deg, da minsker faren for at du evt.kan "ødelegge" noe, og du er mer sikker og konsekvent som rytter.Dette er ting som sitter i underbevistheten vår,og man kan ikke vise usikkerhet/bli passiv når man trener opp en unghest.

Andre ting som spiller en meget viktig rolle er treningsforhold! Det er stort sett bare de proffesjonelle som har lett tilgang på dette,og da sparer man inn mye tid og penger faktisk, samt kan gi hesten en "fair" start.

Guro...jeg synes du tenker veldig riktig ang.dette.Det viser at du er ydmyk og fornuftig, og vil gjøre det beste ut av det,så jeg tror ikke dette vil gå gal vei..

Lykke til,og spør heller en gang for mye,enn en for lite, er mitt råd..
Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 29/02/2004 :  10:28:52  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Mye fornuftig som er sagt, hvor i bunn og grunn målet rytter har ved hesten er det avgjørende for hva en bør satse på om en skaffer seg unghest.

Jeg er også av den oppfatning om at det er "skummelt" å skaffe seg unghest. Iallfall når jeg har lyst til å nå middels, og ikke rir der den dag i dag.

En ting man bør være klar over ved kjøp av unghest er at i disse årene er det mye som skjer. En ting er utdanningen innen ridning. Gjør en noe feil her, så er feilen vanskelig å rette opp. Dette er vel alt kommentert. En annen ting (som iallfall jeg er redd for ved kjøp av førstehest) er faren for at hesten viser seg å være halt eller ha ryggskader etc som gjør at den ikke egner seg for det formålet jeg ønsker å bruke den til. I disse unghestårene er slike egenskaper ofte vanskelig å fastslå ved kjøp. Selv om de fleste hester går gjennom vet jeg desverre om for mange eksempler på folk som "sparer penger" på å kjøpe unghest som første hest. Ideen er at de ønsker en hest med mer kapasitet enn en tilsvarende utdannet hest ville hatt, og som de kapasitetsmessig tror egner seg for sitt mål. Flere av de jeg kjenner har endt opp med hester med skader som fører dem til slaktebenken, eller salg som skolehest/turhest. Utrolig trist.. Selvfølgelig vet jeg også om "gode pennyhistorier", men vet iallfall at unghestårene er uforutsigbare. Du har ingen garanti for at ting går din vei.. Og på veien må du uannsett møte mye motgang.

Selv har jeg også veldig lyst til å utdanne en unghet fra start til slutt en gang (det ser utrolig spennende ut). Men på det nåværende tidspunkt er ikke jeg erfaren nok til å utdanne hesten til noe slikt. Dessuten er viktigheten for at en førstehest skal være en god opplevelse veldig viktig for meg. For å tenke veldig pesimistisk så vil jeg ikke havne i situasjonen som en venninde av meg. Hun kjøpte hest, sendte den til tilridning. Fikk den tilbake, hadde halt hest på stallen i et år før den ble slaktet. Hesten hadde gått gjennom alle veterinærkontroller ved kjøp. Ble kjøpt som 3-åring. Dårlige kjøp skjer også på eldre hester, men jeg anser risikoen større når hesten ikke ennå er ferdig utviklet. De fleste dårlige kjøp jeg kjenner til av eldre hester har vært preget av sleipe hestehandlere, og blindøyde kjøpere, som ikke har tatt fullstendig veterinærkontroll. Det har ikke vært tilfelle i noen av "unghestkjøpene" jeg kjenner til. Så uannset hest, veterinær er viktig. Men det er en helt annen sak enn hva som diskuteres her..

dressurblogg.no Gå til toppen av siden

Destrier

Norway

Skrevet - 29/02/2004 :  10:50:11  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideDestrier  Svar med kopi av melding
Det viktigste er å innse hvor lang tid det egentlig tar, og å 'ha tilgang på' noen med erfaring i å trene unghester slik at man får hjelp på veien. For ingen klarer å trene en hest hele veien helt alene.

Ønsker man å skaffe seg en god hest, er ofte det eneste alternativet å kjøpe den ung, og utdanne den selv

Når det er sagt, kommer det selvsagt an på hvor langt du vil. De aller fleste hester vil forandre seg markant bare de blir trent korrekt. Derfor vil jeg si at man iallefall må kunne forbedre en voksen hest før man tar på seg å skulle utdanne en unghest. Det finnes mange gode hester som aldri har kommet opp til sitt potensiale - på grunn av manglende kunnskap og/eller dårlig ridning. Det ble sagt en gang at 'Hestene i Sverige har dårlig hode, de i Danmark har dårlige ben, og de i Norge er dårlig ridd'. Det ligger nok et snev av sannhet i dette...

Føler du selv (eller helst har bevist gjentatte ganger) at du er i stand til å forbedre en hest gjennom måten du rir og trener på, at du har nok tålmodighet og tilgang på den hjelpen du eventuelt måtte trenge - så ja, da kan du etter min mening gå igang med dette selv. Lykke til, uansett hva du måtte velge.

Hilsen Destrier
www.klassiskdressur.com
Det er de som vet minst som bruker flest ord for å forklare det de mener. De som vet mye, sier det med få ord. (Baucher)
Gå til toppen av siden

Guro
» VIP

Skrevet - 29/02/2004 :  19:58:06  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGuro  Svar med kopi av melding
Tusen takk for flere vettuge svar (egentlig er vel alle svarene vettuge )
Og ikke minst tusen takk for at dere deler min mening om så mangt her i verden

Et annet problem med unghest, som også kan dukke opp hos eldre hester i grunnen, er rett og slett mangel på vanlig oppdragelse, noe jeg med egne øyne har sett at har medført utrygge hester som gjerne vil forsvare seg bare du ser på dem (synd).

Ellers syns jeg i grunnen Destrier sier det bra, og det blir jo på en måte et "mål" på om man har ridemessige kvalifikasjoner for det man driver med (altså om man kan forbedre en voksen hest)
Slik sett ser man jo også at Kristy i bunn og grunn kan påta seg en unghest, utfra de forventniger hun har til det ferdige resultatet

Nei, for egen del blir det nok bare å spinke og spare meg gjennom årene på skolen, så kjøpe en hyggelig og flink hest som kan lære meg, så får jeg siden prøve å finne en som jeg kan lære

Hvis dere har mer å tilføye blir jeg bare glad altså

Guro
Gå til toppen av siden

eligj

Skrevet - 29/02/2004 :  20:22:31  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

Nei, for egen del blir det nok bare å spinke og spare meg gjennom årene på skolen, så kjøpe en hyggelig og flink hest som kan lære meg, så får jeg siden prøve å finne en som jeg kan lære
Opprinnelig postet av Guro

Det er min plan faktisk. Etter å ha gått på skole så lenge jeg kunne huske, fant jeg plutselig ut at jeg snart var ferdig med å gå på skole. "Når jeg blir stor" begynte plutselig å nærme seg med stormskritt. Nå er jeg så heldig at jeg har fått jobb, så hvis jeg får beholde den, kommer jeg nok kanskje til å kjøpe den hesten jeg aldri har hatt råd og mulighet til å kjøpe før.

Akkurat nå er jeg faktisk glad for at jeg holdt ut på skolen i alle disse årene, for nå ser jeg at det var verdt det. (Pep-talk til dere som sliter på skolebenken akkurat nå, og lurer på hvorfor i all verden dere gjør dette.. ;) )
Gå til toppen av siden

HanneBF

Norway

Skrevet - 02/03/2004 :  10:37:45  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHanneBF  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseHanneBF  Svar med kopi av melding
Jeg syns det er bra at noen tar opp en slik debatt- for nettopp dette med unghest er vanskelig.

Det er tross alt i startfasen at man bygger en dressurhest og dette avgjør jo også om den blir "god" eller "dårlig".

Jeg kjøpte min hest i nov/des og har da ikke hatt henne lenge.
Jeg hadde ikke planer om å kjøpe unghest for jeg trodde ikke jeg var flink nok og kunne nok til å takle den oppgaven det er å bygge opp en unghest.
Men...
Helene og Per Waaler hadde fått inn en 4-årig hoppe til tilridning i oktober som var litt tøff i trynet
Når jeg solgte ponnien min og sendte den vekk, kom Per og Helene til meg og sa at denne hesten var noe for meg, siden jeg var en "tøff" rytter, som ikke lar meg skremme så lett.
Jeg tok turen opp til Skauen uken etter at ponnien min hadde dratt og prøvde hoppen.
Jeg falt pladask for henne.

Så nå sitter jeg her da med en 5-årig hoppe som er kjempe kul, men som sagt tøff i trynet.
Jeg trodde ikke først jeg ikke kom til å klare det, men Helene og Per sa at det ikke var hver dag man fikk en slik sjanse, og DEN DELEN har de rett i.
Jeg stortrives med Amillion som hun heter og syns vel at jeg klarer meg ganske bra.
Nå har jeg jo en del gode ryttere og trenere rundt meg så jeg får jo nok av tips og råd.

Det jeg vil frem til er det- når man skal trene opp en unghest uansett hvor flink man hevder eller ikke hevder man er selv- så må man i alle tilfeller(nesten) har tips,råd og hjelp. Og ikke gå for fort frem.

Vet dette innlegget kanskje blir kjedelig å lese, men jeg har et poeng!
Syns dere ikke???

MVH.Hanne

Et eget sett med regler!!!

"...Never let the fear of striking out, keep you from playing the game..."
Gå til toppen av siden

ToneKristin

» VIP

Norway

Skrevet - 02/03/2004 :  21:58:34  Vis profil  Svar med kopi av melding
klarer ikke å dy meg: når man har per waaler til å hjelpe seg så har man vel "råd" til å kjøpe unghest, har man ikke? sukk, den som hadde den sjansen her...

mvh lille meg

Mvh Tone Kristin

Gå til toppen av siden

Guro
» VIP

Skrevet - 03/03/2004 :  10:29:20  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGuro  Svar med kopi av melding
Vil bare påpeke at det finnes mange andre flinke mennesker i Norge
Men Hanne/Amillion har et poeng: har man hjelp kan man løpe en "større risiko"når man vet man har god hjelp enn om man ikke helt vet hvem man kan spørre!!!
Det var i grunnen dette jeg hintet til da jeg skrev at jeg kunne kanskje gjort det om jeg hadde en "fet" lommebok

Og forøvrig: tusen takk eligj, noen ganger føler jeg litt at jeg bare går på skolen og aldri kommer til å gjøre noe annet..så litt peptalk er kjærkomment
For jeg _skal_ jo bli ferdig en dag
Gå til toppen av siden

HanneBF

Norway

Skrevet - 03/03/2004 :  13:50:18  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHanneBF  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseHanneBF  Svar med kopi av melding
Jeg tok det litt innpå meg faktisk,den komentaren der.
Jeg rir kanksje for Per Waaler, men har absolutt ikke verdens beste råd.
Jeg var heldig som fikk Helene og Per til å prute litt for meg hvis ikke kunne jeg bare blåst i det.
Og som sagt så kjøpte jeg hesten i november og er ikke på langt nær
ferdig å betale henne ned!!!
Må betale selv for foreldrene mine har ikke råd til å hjelpe.

Så det å ri for Per Waaler betyr ikke at man har masse penger!!!!!!!!!!!!!!

Gå til toppen av siden

elx

» VIP

Norway

Skrevet - 03/03/2004 :  15:09:56  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideelx  Svar med kopi av melding
Amillion - er ganske sikker på at Kristy ikke refererte til økonomi når hun skrev "råd". Hun mente nok heller at man kan tørre å ta sjansen på en "vanskelig" eller uridd hest når man har et bra støtteapperat rundt seg...

Debatten består av vettuge og saklige innspill, så jeg vil vel tro at Guro har fått de tilbakemeldinger hun trenger. Men for de av dere som orker ett langt innlegg til så...

Jeg er en av dem som er med på å dra opp alderssnittet her på Mixen og oppigjennom har det blitt hele ni egne firbente, samt en og annen luring til låns. Masse erfaringer jeg ikke ville vært foruten (og etpar jeg gjerne skulle sluppet!) og jeg kan med hånden på hjertet si at det ALDRI ville gått så bra som det har gjort uten fantastisk hjelp og støtte.

Støtteapparatet (og da tenker jeg spesielt på trenere) er alfa omega når man har ambisjoner av noen art. Enten det er å ri inn en unghest, forsøke å ride til en problemhest, konkurrere aktivt eller bare utvikle seg som rytter og/eller ekvipasje. En erfaren trener har gjerne allsidige erfaringer og referanser og mye å bidra med på alle plan. Instruksjon og veiledning, ikke bare om ridning, men også håndtering, fóring, utstyr mm er en kjempehjelp når man skal legge opp et helhetlig treningsopplegg.

Du kommer langt med et godt støtteapperat og en ydmyk innstilling. Det er ikke mange, hverken ryttere eller hester, som har perfekte forutsetninger. Alle har vi feil, uvaner, skavanker mm som gjør ting mer komplisert. Med en unghest vil man forhåpentligvis ikke få altfor mange problemer utover de medfødte, men da er utfordringen å utvikle det positive og begrense det negative. Des dyktigere og mer rutinert man er desto større er sjansen for at det går bra, men uansett får du nok ikke en "perfekt" hest, men kanskje får du en hest som er helt perfekt for deg!

Av økonomiske grunner har jeg stort sett hatt unghester eller "problemhester" - også i kombinasjon - og selvom jeg naturligvis har lært en hel del etterhvert ville jeg ALDRI gitt meg i kast med mitt siste prosjekt på egenhånd. Er (dessverre?) fullstendig inneforstått med at mine evner som rytter er begrenset, at jeg har uvaner jeg sliter med å legge av meg og at "mine" løsninger ikke nødvendigvis er de riktige.

Men jeg trøster meg med at mine tidligere hester - selvom de kanskje hadde mistenkelig mange felles vaner og uvaner og ikke nødvendigvis levde opp til sitt fulle potensiale med meg i salen - alle gjorde fremskritt og var mer ridbare og generelt "happy" hester iløpet av vår tid sammen.

Det å ride unghester (mrk at jeg aldri har hatt en hest helt fra scratch, tilogmed gamlefar var sittet på da jeg fikk ham som 3åring) er utrolig krevende og frustrerende, men også ENORMT lærerikt og en fantastisk givende utfordring som rytter. Man kan lære mye av en hvilkensomhelst hest, men ingen setter dine evner som rytter og formidler av informasjon så på spissen som en unghest!

Selvom jeg regner med at hesten jeg har nå (som mange av de andre) kanskje kunne blitt "fikset" raskere og også nådd lenger rent sportslig med en dyktigere rytter så vet jeg også at ikke mange har lyst og mulighet til å gi seg i kast med et sånt prosjekt. Feilene jeg gjør er - (stor takk til instrutørene Eddie og Mette Bull ) - ikke av den altfor grove sorten. Så med tid og tålmodighet på min side er det sannsynlig at jeg kommer til å få en fin, ridbar og fornøyd hest.

Og for meg er det en stor nok glede selvom det kanskje ikke blir så mange sløyfer denne gangen . Og medmindre du har de helt store ambisjonene så tror jeg nok at du, med masse hardt arbeid og en dose flaks, kan "lage" din egen drømmehest du også Guro!

Lykke til!

Redigert av - elx den 03/03/2004 15:24:05 Gå til toppen av siden

HanneBF

Norway

Skrevet - 04/03/2004 :  10:11:03  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHanneBF  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseHanneBF  Svar med kopi av melding
ELX- det kan godt hende som du sier at hun ikke refererte til det.
Men som du ser i setningen så står det: Når man rir for Per Waaler har man vel "råd" til å kjøpe unghest,ikke sant.
Og da mener jeg at det har med penger å gjøre.
Hvis hun mente råd som hjelp ville jeg gjort om en del på akkurat den setningen.
Og som Guro også påpekte med "fet lommebok" virker det som om hun også snakker om penger. Og det er noe jeg absolutt ikke har, ikke veldig mye ihvertfall.

Det er ikke bare Per Waaler jeg får hjelp av, som jeg også prøvde å påpeke for det er mange på Skauen jeg kan søke hjelp hos.
Og som Guro sa det fins MANGE flinke ryttere i Norge.

Jeg sier det samme som sist.
Det å ri for Per og helene Waaler tilsier ikke en fet lommebok...

Jeg har bare vært heldig regner jeg med!!!
Mvh. hanne

Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.22 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.