hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - hvordan gjør dere det?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Generell ridning/trening
 hvordan gjør dere det?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

ToneKristin

» VIP

Norway

Skrevet - 24/02/2004 :  18:59:03  Vis profil  Svar med kopi av melding
red på tur i dag, og skulle ri en ny rute. en del av den ruten foregikk på gangvei rett ved en riksvei hvor det kjører en del trailere. hesten min er ikke helt 100% trafikksikker enda, men det er begge de to andre hestene jeg red sammen med, og vi red et stykke fra veien. først kom det er trailer bakfra. hun la litt på ørene og spente seg litt, men gikk likevel, uten å gjøre mer ut av det. men, så kom det en forfra... jeg går på landbruksskole, og der hadde lærerne våre i hestefaget sagt at hvis det kommer noe kjøretøy som hesten er redd for mot deg så skulle man bare trave forbi, da fikk hesten noe annet å tenke på. så vi gjorde nå det... dumt gjort; Lolita bråstoppet og hev seg rundt, så jeg ikke hadde sjans til å holde meg på. heldigvis stakk hun ikke langt (jeg falt av, hvis noen ikke fikk med seg det...), bare til andre siden av gangveien, hvor de andre hestene sto, men jeg fikk meg en støkk med tanke på hva som kunne skjedd hvis hun hadde løpt videre, rett inn i boligfeltet, eller enda verre; ut på veien! og jeg vet at hvis vi hadde stoppet når den kom så hadde jeg holdt meg på, og fått stoppet henne etter et par steg hvis hun stakk ( det er ikke første store kjøretøyet som har kjørt forbi oss).

så, hvordan gjør dere det i slike situasjoner?

mvh lille meg

Mvh Tone Kristin

MartineDagny

» VIP

Skrevet - 24/02/2004 :  19:30:39  Vis profil  Svar med kopi av melding
jeg har ingen gode råd, men jeg kan jo fortelle at jeg har akkurat opplevd noe lign.
Jeg og hesten min Kongen (som jeg bare har hatt i ca 1,5 mnd) kom riende på gangstien atme en bilvei. Så kom en militær beltevogn med tilhenger!!! Kongen ble skikkelig nervøs allerede da den begynte å nærme seg, den kom ikke fort. Jeg forsøkte å stoppe han og holde han slik at han skulle se hva det var som kom og dermed ikke bli så redd.MEN da den kom forbi oss ble han helt vill og bukket for å komme seg avgårde. Jeg holdt han igjen,men han gav seg ikke og gjorde flere bukk for å få meg av og for å komme seg unna! Å han fikk meg av til gangs!! Vi var ikke langt unna stallen og han løp dit og henta en hest der som gikk gjennom gjerdet også dro de på tur sammen til naboen!!
Jeg ramla på ræva/ryggen og måtte på legevakta å sjekke at ingenting var brukket!

Så det kan jo være en trøst at det skjer med andre og!!!
Gå til toppen av siden

ToneKristin

» VIP

Norway

Skrevet - 24/02/2004 :  20:19:44  Vis profil  Svar med kopi av melding
ja, det er jo slikt som skjer. og man må jo oppsøke "farene" for å bli vandt med dem også...

mvh lille meg

Mvh Tone Kristin

Gå til toppen av siden

Guro
» VIP

Skrevet - 24/02/2004 :  21:52:31  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGuro  Svar med kopi av melding
Jeg skal ikke si at jeg har vært i samme situasjon selv, men først og fremst så er dere jo heldig som har den gangveien, slik at ingen behøver å ri helt inni veien, slik blir jo hestene vant med bilene uten å komme helt innpå dem.

Et tips i forhold til farlige ting som ble skrevet inne på forumet her (tror det var i forbindelse med traktorer) var å "se faren" selv, for siden å puste godt ut, og slappe av, slik at man forteller at "nei du, dette er ikke farlig". Jeg har funnet ut at dette er veldig effektivt, da stoler gjerne hesten på at du tar den trygt med. Om du derimot ignorerer faren kan den få det for seg at du ikke har sett den og vel gjerne løpe hjem.

En annen ting er at om det skal hjelpe å trave for å "få noe annet å tenke på" så må du gjerne engasjere hesten i trav, det er ikke nok at hun traver, egentlig blir bare traver her et annet ord for å konsentrere seg!! Altså får du henne til å konse på deg vil hun i større grad glemme faren (altså bilen).

Håper det iallfall var litt til hjelp

Guro
Gå til toppen av siden

Beauty
» VIP

Malaysia

Skrevet - 24/02/2004 :  23:58:39  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBeauty  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseBeauty  Svar med kopi av melding
Jeg har jobbet meg fra en 0% trafikk sikker hest til en 99.9%(tror aldri man kan ha 100% trafikksikker). Jeg brukte for sikkerhetsskyld martingal paa denne tiden. Foorst jobbet jeg hesten godt paa banen, saa hver dag gikk vi litt paa veien. I begynnelsen leide jeg han langs veien(som ikke er saa veeeeeelog traffikkert), ibegynnenelsen var han helt vil, men etterhvert gikk det bedre. Da satte jeg meg paa. Vi skrittet bare, eller stoppet om vi maatte naar kjooretooy suste forbi. Jeg ville ALDRI travet forbi i ett slikt tilfelle. Hesten min er ellers red for andre hester som kommer galopperende mot han, og om jeg traver eller galopperer forbi, snur han seg 180 grader i lufta, og det er som du sier, NULL sjans aa sitte paa.

Jeg vil gi deg noen tips; Om du har mulighet til det, boor du ri utenfor rushtiden, og unngaa moorket(da ser ofte lys veldig skummle ut!).
Tren horsemanship med hesten din. Laer den aa stole paa deg. Jobb gjerne med noe annet hesten er redd for.(hesten min traakket over plastik, jeg la det over hele han, uten at han ble redd etter 45min arbeid.).
Naar du rir langs veien, ikke gaa saa langt. Gaa bare litt om gangen, saa det er en positiv opplevelse.
Naa vet ikke jeg hvor mye trafikk det er paa veien hos deg, men om du har mulighet; om hesten din begynner aa hoppe og sprette, faa de andre rytterene til aa blokkere veien for deg. Mange bilsjofoorer blir sinte, men det er tryggere. DU maa selvfoolgelig se an situasjonen.

Naar du mooter en bil som kommer mot deg, tror jeg det lureste er aa late som ingenting. Snakk videre som vanlig med vennene dine, slapp av, syng en sang... lat som ingenting! En gang satt jeg meg opp paa en hest som vist nok var livredd for traktor, men saa red jeg forbi en traktor og latet som ingenting, og hesten var ikke redd i det hele tatt! Og me hesten min, har vi kommet til ett punkt av tilitt der jeg roer han ned naar han ser noe skummelt, og han roer meg ned naar jeg ser noe skummelt.

SIST: Naar du kommer oppi en situasjon som du vet er farlig, er det lurest aa hoppe av. For eksempel naar jeg red hesten min barbakk, og en loos hest galopperte i fullgalopp rett mot oss, da hopper jeg av. Og viste seg at jeg hadde rett, for rett etter paa gikk Nick amokk. Stol paa magefoolelsen. Paranoid kanskje, men tryggere enn en dood hest og rytter. Dett forutsetter at du greier aa kontrollere hesten fra bakken.

Jeg skjoonner du blir redd. Engang gjorde jeg en DUM feil; jeg glemte aa lukke doora i ridehuset. Ettelerannet skremte Nick, han galopperte avgaarde utover, paa vei mot stallen. Men saa var det noen idioter som proovde aa stoppe han, og da looper han selvfoolgelig andre veien, UT PAA MOTORVEIEN!! Jeg fikk sjokk! Har aldri vaert saa redd i mitt liv. Ropte til vaktene at de skulle blokkere veien, imens jeg ropte kommandoordet som reddet livet hans; "Nick" "HOLDT" Han stoppet! Han snudde seg og jeg sa "COME", og han kommer tusslende mot meg. Dissse ordene er UTROLIG viktige! Jeg er saa takknemlig for at det gikk bra. ALTID STENG DOORER FOLKENS!

Hestehilsen fra Cathy og Nicky Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 25/02/2004 :  07:33:48  Vis profil  Svar med kopi av melding
Heisan!

Å trave forbi er ingen god løsning,for er dette redsel gjør du da bare vondt verre.

Jeg gjør faktisk det stikk motsatte,jeg stopper hesten om mulig rolig og i god tid føre, for å vise at dette ikke er en så livsfarlig ting.Når ting er i bevegelse fungerer dette meget bra,hesten blir i 99% av tilfellene bare stående og titte,og går rolig videre etterpå.De er fluktdyr,så derfor lar jeg hesten få vurdere selv om det om det er noe vits i "å ta beina fatt".Og som regel ser de ingen grunn til det, om de ikke føler seg innesperret og ikke kan se noen fluktmuligheter.Det er her hele cluet er.

Om gjenstander er stillestående,kan det virke "beroligende" i noen tilfeller,å sette hesten i arbeid forbi stedet.Men da er heller ikke redsel kanskje grunnen, men hesten kan være sprek og "tittete",og vil derfor ha godt av å få noe annet å tenke på.
Gå til toppen av siden

Silje H

Norway

Skrevet - 25/02/2004 :  08:32:29  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideSilje H  Svar med kopi av melding
Vil nok råde deg til å stoppe, sånn som chess sier. Det gjør jeg med hesten min. Jeg traver ihvertfall aldri forbi. Det blir jo på en måte å si til hesten "Kom så løper vi litt fortere, slik at vi kommer oss fortest mulig forbi dette skumle...", og det er jo ikke det vi ønsker å fortelle hesten. Skritt rolig, evt. stopp. Som Beauty sier, har du kontroll over hesten fra bakken, kan dette være en ide, men for meg er dette bare dumt. Hesten min er 170 cm høy, og går jeg av og står ved siden av har jeg ikke nubbe-sjangs hvis hun kaster seg bakover/til siden. (Men dette er selvfølgelig noe du må se an m.h.t str, og kontroll.)

Ellers så er det jo kjempekjekt å ri sammen med en hest som er rolig. (Gjerne to, en foran og en bak eller ved siden!) Men jeg er absolutt enig i at "man må oppsøke faren for å trene hesten til å bli rolig" også!

Mvh
Silje H
Gå til toppen av siden

ToneKristin

» VIP

Norway

Skrevet - 25/02/2004 :  11:03:00  Vis profil  Svar med kopi av melding
det vi pleier å gjøre er å stoppe til det skumle har passert, og hvis vi er flere så settes den tryggeste hesten først (noe som ble gjort, de to foran reagerte ikke i det hele tatt). men, dette ble jo fortalt av læreren, og hun burde jo ha peiling, ikke sant? iallefall, det skal ikke bli gjort igjen, neste gang stopper vi. det jeg ville var å stoppe, men det er ikke så lett når de to andre traver foran. de hadde nok stoppet hvis jeg hadde sagt fra, men slik ble det nå ikke.

ang. avstiging: det hadde nok hjulpet, ja, når jeg holder henne så hopper han bare bakover til hun kjenner taket jeg har i henne, så roer hun seg igjen. men da blir det et problem for meg å komme meg på... jeg strammer nemlig aldri gjorten skikkelig (strikkgjord, livredd for å stramme for mye), noe som fører til at salen glir. vanligvis så finner jeg noe å stå på, men det var det ikke der. det er aldri noe problem når jeg rir, på en hest jeg hadde før så skled salen alltid, uansett, så der lærte jeg meg å holde meg midt oppå hesten, selv i krappe svinger, så salen sklir ikke da. det ble til at en av de andre jeg red med måtte holde stigebøylen på andre siden. mens hun satt på hesten... det ble et litt komisk syn egetnlig, hun strammer heller aldri salen helt, så hun ble nesten dradd over på andre siden

mvh lille meg

Mvh Tone Kristin

Gå til toppen av siden

Silje H

Norway

Skrevet - 25/02/2004 :  11:51:30  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideSilje H  Svar med kopi av melding
Hørtes skummelt ut det med løse gjorder..... Selv om du rir med strikkgjord, skal den da være såpass stram at du kan stige på uten at den glir rundt??
Mvh
Silje H
Gå til toppen av siden

Shania
» VIP

Skrevet - 25/02/2004 :  11:56:32  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
ja, det er jo slikt som skjer. og man må jo oppsøke "farene" for å bli vandt med dem også...

mvh lille meg

Opprinnelig postet av kristy

Men man må likevel være forsiktig. VELDIG forsiktig. Det har jeg lært meg nå. Er du ikke helt sikker, er det bedre å ikke gjøre det. Det har egentlig ingenting med det her å gjøre, men jeg galopperte barbak over et jorde da hesten min plutselig begynte å bukke som besatt (jeg burde ikke galoppert barbak utenfor inngjerdet område, hvert fall ikke på en sprek hest), jeg falt av og fikk hjernerystelse og nakkeskader. Det er to år siden og jeg har fortsatt nakkeskader. Hadde jeg ikke hatt hjelm tror jeg nok jeg hadde dødd. Så vær så snill å vær forsiktig!!! I trafikken er det enda større sjanse for at slike ting (fall) skal skje, så bruk fornuften. Og hjelm, og sikkerhetsvest.

Make a wish
Make a move
Make up your mind
You can choose
Gå til toppen av siden

ToneKristin

» VIP

Norway

Skrevet - 25/02/2004 :  15:50:27  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Hørtes skummelt ut det med løse gjorder..... Selv om du rir med strikkgjord, skal den da være såpass stram at du kan stige på uten at den glir rundt??

da må den være så stram at hun knapt får puste... jeg er ganske tung, og hun er ganske høy, så jeg drar med meg salen når jeg stiger på, og det blir ikke noe bedre av at hun ikke klarer å stå i ro... når jeg står litt i oppoverbakke eller oppå noe så går det greit, da slipper jeg å henge i salen når jeg stiger på, men ellers så må jeg ha hjelp til å holde salen nede. men, selvsagt, hvis det blir mye trøbbel ut av det så strammer jeg salen et hakk, og da sitter den som støpt.

Kopi av melding:
Men man må likevel være forsiktig. VELDIG forsiktig. Det har jeg lært meg nå. Er du ikke helt sikker, er det bedre å ikke gjøre det.

men det var nettopp det at jeg ikke hadde noen utvei. det var ei diger grøft på andre siden og rett i et tett skogholt, så... selvsagt, jeg oppsøker ikke farene, og jeg må være 100% sikker på noe før jeg gjør det (er en nervøs person), men noen ganger så må man bare...

mvh lille meg

Mvh Tone Kristin

Gå til toppen av siden

elx

» VIP

Norway

Skrevet - 25/02/2004 :  23:46:27  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideelx  Svar med kopi av melding
Guro formulerer seg (og siterer meg) så fint at jeg nesten ikke trenger skrive noe her Men selvsagt blir det langt allikevel...

Ang treneren din så har hun igrunn et poeng, om hun ikke har formulert seg så altfor klart... Til hennes forsvar så er det engang sånn at noen hester blir MER redde av å stå stille og se noe farlig komme mot seg, og hvis hesten spenner seg voldsomt og stresser seg opp er det en god idé å aktivisere den. Ride frem, gjøre sidebevegelser, leke litt med tøylene og be om bydning etc.
Så med enkelte hester er det sikkert riktig å trave, men som med så mye annet er det veldig individuelt og selv er jeg enig i at hesten nok ofte tenker at "OK, det ER farlig og nå skal vi rømme..."

På meg virker det som om du (Kristy) kanskje ikke har klart å slappe heeelt av sånn at hesten har lest det bittelille signalet ditt om at dette faktisk er litt farlig og valgt å bråsnu framfor å følge hestevennene sine. Du har jo hatt hesten såpass kort at det ikke er rart om dere ikke stoler 100% på hverandre i en sånn situasjon. Kanskje hadde det hjulpet om du sto stille (og du hadde følt deg litt tryggere) men du gjorde egentlig ingenting "galt". Virker som om det var et forsvarlig og gjennomtenkt besøk ved veien. Noen ganger har man rett og slett uflaks! Glad du ikke skadet deg!

Selv bruker jeg oftest følgende "triks" - i tillegg til "se og ignorer" (her er det viktig at hesten også må få se før jeg ber den om å ignorere til fordel for å fokusere på meg) - når jeg møter noe skummelt. Rooolig pust og prat, hvis jeg føler at alt rundt meg er trygt (at vi kke kan løpe ned noen, ut i en vei eller lignende) prøver jeg å la tøylene være, så "slapper jeg av i rompa" (høres teit ut, men dere skjønner nok hva jeg mener - spenner meg lett uten å merke det) og sitter tuuungt. Kanskje gjesper jeg høyt og tydelig...

Hvis situasjonen er en annen. Mye mennesker, trang med plass etc, da gjør jeg alle avslappings, puste og pratetingene, men tar opp tøylene krever samling av hesten. Rider "skuldrene inn" og ber om å få fokus tilbake til meg.

I aller verste tilfelle (feks akebrett med lite barn på kollisjonskurs, mennesker som skal skremme hesten med vilje ) ville jeg bedt om kontrollert trav eller galopp og kommet meg unna. Så lenge det er jeg som ber om tempoendring har jeg jo en viss kontroll...

Det er ikke lett, med like mange svar som det er hester, ryttere og vanskelige situasjoner. Men du får fortsette å bruke hodet - og puste med magen - så skal du se det går fremover med Lolita og deg!

PS - jeg er også forsiktig med å stramme strikkgjorden for mye, og bruker stort sett alltid noe for å "klatre" opp på hesten. Men må jeg gå av et sted jeg ikke har noe å klatre på ville jeg bare strammet gjorden til skikkelig, klatret opp, og så løsnet litt når jeg var oppe... Også viktig å kunne komme seg opp fra både høyre og venstre side på hesten!

Redigert av - elx den 25/02/2004 23:49:09 Gå til toppen av siden

Silje H

Norway

Skrevet - 26/02/2004 :  09:10:57  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideSilje H  Svar med kopi av melding
Vil bare oppklare det med løs strikkgjord, slik at jeg ikke blir beskyldt for å kvele hesten...

Den skal selvfølgelig ikke være så stram at salen ikke beveger seg en cm når du stiger på!

Det jeg mener er at den må jo være såpass stram at salen ikke glir rundt...!?

Ellers så går jeg ALLTID på en krakk e.l når jeg skal stige opp (så sant det er noe i nærheten.) Det belaster hestens ryggmuskler og "sidemuskler" (hvis jeg kan kalle det det!) når vi praktisk talt henger med 50-100 kg på siden av den... Jeg lærte av dressurtreneren min at det er faktisk mye mer behagelig for hesten (og ikke minst sunt!) at vi heller gir hverandre bein opp i salen.
(Dette gjelder selvfølgelig mer når man har en hest på 1,70cm høy! )

Og som elx sier, vi må kunne stige opp fra BÅDE høyre og venstre side! Går man av ute i terrenget kan man ikke alltid belage seg på å gå på fra venstre siden!
(Tenk også på hvor mye vi belaster bare den ene siden av ryggen til hesten ved å henge oss i salen der for å stige opp!)

MEN, tilbake til det med gjorden... Stram den nok til at den sitter, men ikke mer, ikke sant??

Mvh
Silje H

Redigert av - Silje H den 26/02/2004 09:12:33 Gå til toppen av siden

ToneKristin

» VIP

Norway

Skrevet - 26/02/2004 :  10:51:48  Vis profil  Svar med kopi av melding
undrer hvorfor debatter alltid har en tendens til å flyte utenfor tema her.....

ok, helt enig Silje H: stram nok til at den sitter, men ikke mer. og den sitter som støpt... når jeg først er opp men, det er jo, som sagt, vanligvis ikke noe problem, da jeg alltid velger å ha noe å stå på.

elx: du har nok rett i det at jeg ikke var helt avslappet jeg vet veldig godt at Loli er redd for slikt, og da spenner jeg meg. selv om jeg prater som bare det så klarer jeg ikke helt å slappe av (det klarer jeg kun når jeg synger, og jeg kom ikke på det akkurat da). det kommer nok etterhvert. men det rådet om å stramme og så slakke skal jeg prøve neste gang jeg er alene

og, for ordens skyld: jeg er livredd for å stramme strikkgjorder fordi jeg strammet en for stramt en gang på yndlingshesten min på rideskolen. jeg så hvor hvondt hun hadde det, og ble helt fortvilet, og er derfor livredd for å gjøre dette med Loli. det er flere år siden nå, men sitter fremdeles i meg... jeg har også kommet ut for å stramme en vanlig gjord for stram, hesten det skjedde på er fremdeles sur når hun får på seg salen

mvh lille meg

Mvh Tone Kristin

Gå til toppen av siden

elx

» VIP

Norway

Skrevet - 26/02/2004 :  23:15:33  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideelx  Svar med kopi av melding
Kristy - hvis jeg en dag er ute og kjører bak en stor trailer og møter en nydelig - og helt rolig - hoppe med en syngende jente på så vet jeg at det er deg!!!
Ang stramming av gjord så er jeg nok nesten like forsiktig som deg. Og bruker stort sett alltid noe for å klatre opp (av hensyn til hestens rygg og salen - ikke fordi jeg er gammel og tung i rompa *he he he*) Man trenger ikke å ha sett mer enn en hest med gjordspreng for å skjønne at for hardt er VONDT. Men det er alltid vanskelig å beregne hvor stramt det må være for å bli stramt nok. Vi får prøve oss frem og huske at sikkerhet ALLTID kommer i første rekke!

Silje H - var ikke så veeeeldig bekymret for din kjære hests ve og vel, selvom du kanskje strammer litt hardere enn Kristy og meg ;)
Gå til toppen av siden

Real Storm

» VIP

Norway

Skrevet - 26/02/2004 :  23:23:10  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideReal Storm  Svar med kopi av melding
Putt noe i ørene på hesten. Propper får du kjøpt på travbanen, men bomull funker også.
Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.48 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2026 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.