hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - hvordan gjør dere det?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Generell ridning/trening
 hvordan gjør dere det?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

MartineDagny

» VIP

Skrevet - 27/02/2004 :  00:09:03  Vis profil  Svar med kopi av melding
er det med å putte propper i ørene på hesten et utprøvd tips?
noen som har hatt hell?
kanskje jeg kan gjøre d med min hest?
Gå til toppen av siden

MartineDagny

» VIP

Skrevet - 27/02/2004 :  00:09:42  Vis profil  Svar med kopi av melding
er det med å putte propper i ørene på hesten et utprøvd tips?
noen som har hatt hell?
kanskje jeg kan gjøre d med min hest?
Gå til toppen av siden

Winnie_1

Skrevet - 27/02/2004 :  12:46:52  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei :)

Jeg har ikke lest alle svarene her, så det er mulig jeg gjentar noe...

Det du beskrev er ikke noe hyggelig, det vet jeg av erfaring. Alle hester kan bli skremt, så 100% trafikksikker finnes ikke. Men du kan ta noen forhåndsregler, som gjør at denne situasjonen oppstår skjeldnere og med mindre sansynlighet.

* traving forbi trailere ol har jeg dårlig erfaring med. Det som gjerne skjer er at hesten spiller seg mer opp enn nødvendig.

* det er kjempebra du rir sammen med trygge hester. Det du ikke må gjøre når det kommer "skumle" ting, er å ri fra de andre hestene. Din hest vil føle seg trygg sammen med de som ikke reagerer. Derfor:
- hold deg sammen med de andre
- ri i skritt
- ri i midten av de tre, eller innerst, lengst vekk fra veien.

* det er kjempeviktig at du forholder deg rolig, selv om du nesten VET at hesten kommer til å reagere. Syng en sang. Nynn "det går bra, trallala, det er bra, trallala". Hesten vil kjenne at du ikke er nervøs, og tenke "nårn hun ikke er nervøs, er det ingenting å være nervør for".

* å unngå å ri langs veier er ingen løsning. Klart, det hjelper deg der og da, men hva med framtiden? Det er best å trene inn trafikksikkerheten mens hesten er så ung som mulig. Derfor, tren litt om gangen, sammen med andre, rolige hester.

* forbli sittende på hesten. Da er det lettere å stagge den, enn om du går av. Om du går av, kan du også bli trampet ned. Hesten har mer tillitt til deg mens du sitter på den.

* ros den masse etter bilen har kjørt forbi, om den ikke gjør noe "galt". Dvs, ikke bukker, snur, løper sin vei... Ros den selv om den er nervøs, skjelver, kikker, tripper.

* være positiv. Snakk med den med rolig stemme.

At du travet forbi, vekk fra de andre hestene, var nok ganske dumt... Det ble nok som å være først og alene i "ildprøven", uten støtte fra de andre. Men, men, gjort er gjort, det var tross alt det du hadde lært, så... Lykke tli i allefall. Håer det går bedre neste gang :)
Gå til toppen av siden

ToneKristin

» VIP

Norway

Skrevet - 27/02/2004 :  14:48:08  Vis profil  Svar med kopi av melding
winnie_1: jeg travet ikke vekk fra de andre, jeg travet bak de. og da holdt jeg henne "opptatt" med å ta halvparader (hun er en diger kaldblods, de to andre er små fjordinger. da sier det seg selv at de traver litt tregere enn hun...). men neste gang skal vi stoppe eller skritte forbi, og da skal jeg gå lenger inn på fortauet, så vi kommer litt mer vekk fra veien. red der i går også, men da kom det ingen trailere. men hun reagerte iallefall ikke noe på den plassen hun ble skremt

mvh lille meg

Mvh Tone Kristin

Gå til toppen av siden

Håkon__Norry

» VIP

Norway

Skrevet - 29/02/2004 :  15:18:03  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ingen hester er født trafikksikre...så man må øve øve øve. Selv om det til tider kan være skummelt.. Men ta det pent!! Lykke til Gå til toppen av siden

caoperia

Skrevet - 29/02/2004 :  23:39:36  Vis profil  Svar med kopi av melding
Et tips:
Å prate,- eller synge som også er nevnt her, kan faktisk berolige deg selv like mye som hesten!
Jeg var alltid livredd for å ri hesten til moren min i trafikken før, men jeg fant ut at problemet faktisk var meg. Jeg ble helt stiv bare jeg så en lastebil på 300 meters avstand, og dette ble selvsagt overført til hesten, som begynte å spenne seg og trippe rundt.

Du må ikke dra ut i tung trafikk dersom du ikke stoler nok på deg selv. Da kan det ende slik det endte med deg, eller det kan ende mye verre, som at hesten løper ut på veien og blir skadet eller påkjørt.

Ri ut sammen med to gamle eller rolige hester, og stans slik at hesten får hodet vendt mot "faren" (gå så lang fra veien som mulig i begynnelsen, deretter nærmere) Ha en rolig hest på hver side, og prat/syng hele tiden til hesten.
Klapp den og fortell den hvor flink den er. Merk også at du selv slapper bedre av, da du må konsentrere deg om pratingen.
Prøv å late som om traileren, etc ikke er der, og gå gradvis videre til å skritte rolig forbi, for så til slutt å ri vanlig, som om hesten aldri skulle ha brydd seg om trafikk i det hele tatt.

Kanskje læreren din mente at du kunne trave forbi ting dersom hesten ikke er virkelig redd, men bare "tittete" eller ukonsentrert, og dermed skvetter over småting?
Har hørt et lignende råd i den forbindelse...
Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.31 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2026 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.