hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Urolig hest
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hestepsykologi og atferd
 Urolig hest
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 3

Natalie_S

» VIP

Norway

Skrevet - 16/04/2004 :  08:43:11  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseNatalie_S  Svar med kopi av melding
Hva med å lære hesten "ground tying", fest et leietau i grima, og når du slipper leietauet i bakken, så betyr dette "stå i ro". Dette tar jo selvsagt litt tid. Men forlang kun et par sekunder i starten (mens du står ved hesten), før du tar opp leietauet og leier hesten litt rundt, deretter lengre og lengre tid (og du kan da evt flytte deg lengre bort fra hesten). Bruk av klikker kan hjelpe ytterligere på å få hesten til å forstå. Her er det jo selvsagt også viktig at hesten gir deg sin fulle oppmerksomhet, og ikke ser på rosa elefanter i alle retninger:)

Mvh Natalie

Min hest er mit spejl, som uforfalsket gengiver mine dårlige og gode luner. Se din hest i øjnene og lad dig ikke skræmme af sandheden (Bent Branderup)
Gå til toppen av siden

Kristine & Ibrahim K

Norway

Skrevet - 21/04/2004 :  19:29:52  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideKristine & Ibrahim K  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseKristine & Ibrahim K  Svar med kopi av melding
Hei! Hesten min gikk mye rundt i boksen på forrige stallen. For det meste kom dette av at det ikke sto noen andre hester inne, og han ble helt gal. Steilet på døra osv. Han har et veldig sterkt flokkinstinkt og dette kom tydelig frem. Jeg flyttet han for ca en måned siden og her er det IKKE noe tull i det hele tatt. Han er så kjempe snill. Mulige grunner er;
* større og lysere boks, dvs at han trives mere.
* mange flere hester, slik at han ikke får noen å knytte et skikkelig bånd til. Andre enn meg. Trives derfor like mye i mitt selskap, og ser på meg som ¨en av dem¨
* eller bare at forholdene rundt han har forandret seg.

En annen ting som få folk tenker på er at det er tre ting en hest er avhengig av: variasjon, lys og bevegelse. Det er ganske lett å finne ut hvor mye bevegelse en hest trenger. Du kan f.eks observere en hest ute, den står ALDRI helt i ro lenge om gangen. Ørene går frem og tilbake, de skifter hvilestilling med beina, de ser hit og dit osv. Noen hester går mye rundt ute i kvea, og står aldri rolig. Disse har et stort bevegelsesmønster, og er avhengig av mye bevegelse. ta deg tid å observer Pete; går han mye rundt ute?
Hvor lenge står hestene ute hver dag? Står de ute hver dag idet hele tatt?
Det at han går mye rundt i boksen kan skyldes det at han står for lite ute, og/eller for lite mosjon i forhold til hva han kanskje var vandt til. Om det er mulig så prøv å la han stå ute lenger, gjerne gi han en ball eller noe som han kan leke med inne også. Dette stimulerer sanser!

Det med at han kaster seg bakover osv er helt likt min hest! Han var en engel når han sto der, men så fort noe skjedde og han fant ut at han satt fast i det han så opp f.eks så fikk han fullstendig panikk! Jeg kjøpte 4 grimer på ei uke! I ettertid har jeg jo funnet ut at det er noen som ikke har vært så snille mot han når han sto bindt. Kanskje noe slik gjelder din og?

''The Horse. Here is nobility without conceit, friendship without envy, beauty without vanity. A willing servant, yet never a slave'' Gå til toppen av siden

Royal135

» VIP

Norway

Skrevet - 22/04/2004 :  09:12:44  Vis profil  Svar med kopi av melding
Han har en box på ca 3 *3 m... masse lys og 6 andre hester. De er ute hver dag fra 7-8 om morgenen til 8 om kvelden, så jeg tror ikke han er for lite ute. Han blir ridd 4 - 6 ganger i uka.

De som eide han før sa at han brukte å gjøre det en stund, men så sluttet han med det. Kansje han slutter snart??? og der han sto fikk vist ikke hestene stå så lenge ute om agen... så jeg vet ikke...
Gå til toppen av siden

Kristine & Ibrahim K

Norway

Skrevet - 22/04/2004 :  17:15:05  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideKristine & Ibrahim K  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseKristine & Ibrahim K  Svar med kopi av melding
Kanskje det også er en uvane han har lagt til seg fra der han sto før! Er det mye uro i stallen når han er inne da? Dørene oppe eller igjen? Er det noen form for rideskole? Mange faktorer som spiller inn. Har han noen spesiell bestevenn som han står ute med, og er den hesten inne når han er? Det kan faktisk være et problem. Han er så knyttet til hesten. Sterkt flokkinstikt.. Nei, du får veie tankene dine opp imot hverandre, så finner du nok svaret på problemet. Kan jo også ta en tlf til de forrige eierne og finne ut litt mer om hvordan han ble behandlet når han gjorde slik og slik.
''The Horse. Here is nobility without conceit, friendship without envy, beauty without vanity. A willing servant, yet never a slave'' Gå til toppen av siden

Royal135

» VIP

Norway

Skrevet - 26/04/2004 :  10:07:37  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det er ro i stallen når han står inne. Det avhenger av været om dørene er oppe eller igjen. Ingen form for rideskole. Privatstall. Han har ingen bestevenn nei. men bruker aldri å ta han inn alene. Hvis det bare er jeg som skal ri tar jeg Trigger (den andre hesten vår) inn som selskap til han. kan jo spørre den forrige eiern om han var urolig i boksen der. Gå til toppen av siden

Kristine & Ibrahim K

Norway

Skrevet - 26/04/2004 :  22:02:38  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideKristine & Ibrahim K  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseKristine & Ibrahim K  Svar med kopi av melding
Jepp :) Du finnrer nok ut av det snart, kanskje det bare tar en god stund før han slår seg til ro! Hvor ofte blir han ridd da? Og om du ikke rir en dag, pusser du og koser med han slik du ville ha gjort om du skulle ri? Vet av egen erfaring at om jeg ikke rir en dag eller to etter hverandre, så blir han veldig stressa og går mye rundt i boksen. Han blir også litt furten. Så jeg må alltid la pussen og kosen en daglig rutine uansett ridning, vær og vind!

Lykke til videre, håper noen av tipsene har vært til hjelp

Royal135

» VIP

Norway

Skrevet - 28/04/2004 :  12:07:45  Vis profil  Svar med kopi av melding
blir ridd minst 4 gang i uka... vanligvis mer. i stallen der han står er det sånn at alle hestene blir stelt en gang om dagen, så om de ikke er ridd så blir de stelt av kveldsforerne om kvelden. Er ikke i stallen hver dag, men prøver jo så klart. Men han blir som sagt uansett stelt. Gå til toppen av siden

Cowgirlchris

» VIP

Norway

Skrevet - 28/04/2004 :  12:26:54  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideCowgirlchris  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCowgirlchris  Svar med kopi av melding
I stedet for å drive hesten rundt og rundt i boksen (noe som tydeligvis ikke nytter, for da ville problemet vært løst nå) bør du benytte teknikken å sette hesten tilbake der den stod. Ha leietau på, og bruk dette når du rygger hesten på plass igjen. Dette skal du begynne på ved å trene mye utenfor boksen, ved å gå leieturer der du stanser og ber hesten stå i ro mens du tar på den her og der. Bruk samme metode som du skal bruke på boksen senere. Konsekvente kommandoer der det alltid betyr det samme, og hesten ikke får lov til å flytte seg uten at du har bedt om det uansett hvor du er, er alfa og omega for at dette skal lykkes. Ikke glem deg bort og prat med andre når du trener på dette, for da flytter hesten seg garantert mens du har oppmerksomheten et annet sted. Og da er du like langt...

Mvh Line.

Mark Rashid: "There is almost always a big difference between what is perceived and what is real."

Gå til toppen av siden

Royal135

» VIP

Norway

Skrevet - 28/04/2004 :  13:51:16  Vis profil  Svar med kopi av melding
har prøvd litt på d å... mn ska prøv mer... Gå til toppen av siden

Royal135

» VIP

Norway

Skrevet - 15/06/2004 :  14:08:23  Vis profil  Svar med kopi av melding
har hørrt om nåkka strikk greier som man kan bruk førr å lær hestn å stå fast. Så når hestn røkke til, tøye strikken. Åsså kommer ikke hestn sæ laus... nån hær som har vært borti d å vet kor man får tak i d? Gå til toppen av siden

Heidi P

Skrevet - 26/06/2004 :  14:39:49  Vis profil  Svar med kopi av melding
je ville ikke benyttet metoden å be hesten arbeide for å få den til å stå stille. Jeg ville tvert imot gjort som foreslått her ,sette hesten tilbake der den sto og rose den når den står der. Og en smart ting kan være å ikke be den stå stille alt for lenge om gangen i første omgang, slik at du avslutter vellykket

Noe du kan lære deg, er å forutse hestens bevegelser. Altså, ha på grime og leietau i begynnelsen, og selvom du børster og ornder, hold hele tiden øye med hesten .Lær deg og se at den har tenkt å flytte seg FØR den gjør det, og stopp bevegelsen før den kommer. Klarer du det, har du også snart en hest som står dønn. Klarer du det ikke, så stopp den så fort du klarer og rygg den tilbake der den sto, og fortsett. Du må på en måte vise hesten hva det er du ønsker av den.

Min hest gjør dette med alle nye som steller med henne, for å se hva de gjør. Jeg kan sette henne løs hvor som helst uten problem, men hun tester alltid ut nye folk :) men ber de henne stå, og ikke lar henne frese rund,t da står hun :)

Vær konsekvent og tydelig og vis med store bokstaver at du vil han skal stå akkurat der

Besøk gjerne hjemmesiden vår :)

http://www.123hjemmeside.no/marsgris
Gå til toppen av siden

Marit_K

» VIP

Skrevet - 25/10/2004 :  01:26:18  Vis profil  Svar med kopi av melding
hei
Har et lite tips til deg.
Når han begynner å vandre kan du be han gå vidre, men husk å IKKE ha øyekontakt og husk å be han bytte vei..Han skal da alltid snu seg mot deg, det er svært viktig..( du ser jo aldri en hest snu rompa mot lederen i flokken..)
Når han snur seg mot deg og har gjort dette ca to ganger hver vei, går du bare ut av boksen UTEN å se på han, du må alltid huske å være den overlegne..Dette p.g.a da vil han anse deg som sterkere psykisk og det er sånne ledere hester vil ha, fordi jo sterkere psyke du har jo mer er du i stand til å være lederen hannes..sånn fungerer det med hester( en flokkleder er jo alltid den strieste=sterkest psyke) Når du da har gått fra han kan du da prøve å gå inn til han og være den du bruker å være, bare børste videre, og evt.gjennta alt dette hvis han begynner å vandre.. dette er en prosess som funker, men kan ta tid, iallefall for uerfarne..Dette er horsemanship metode, den vi bruker i rundpadock.
Men som disse andre skriver, IKKE gjør dette i boksen hvis han kan finne på å svare negativt som f.e.k legge på ørene eller sparke osv.
Det beste hadde vært hvis du kunne gjørt dette ute på et større område, det er alltid sikrest. LYKKE TIL
Gå til toppen av siden

Marit_K

» VIP

Skrevet - 25/10/2004 :  01:34:53  Vis profil  Svar med kopi av melding
OBS OBS!!!
Å be en hest rygge i en kravsituasjon kan være nokså skummelt..
Vi må alltid huske at å rygge for en hest ikke er naturlig, rygging er nokså nedvergende for en hest og de kan ofte bli nokså eksplosive i rygge situasjoner..

Gå til toppen av siden

Royal135

» VIP

Norway

Skrevet - 07/06/2005 :  12:02:59  Vis profil  Svar med kopi av melding
Nu e d ke no problem mer... før nu e han ikke mer... ;'( Gå til toppen av siden

Olithyon

Norway

Skrevet - 07/06/2005 :  12:27:53  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseOlithyon  Svar med kopi av melding
Jeg leste om det på vipen din. Utrolig kjipt og trist når sånt skjer.. Håper det går bra med deg, du har min medfølelse (vet også hvordan det er å miste en hest).
Mvh Christine
Gå til toppen av siden
Side: av 3 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.67 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.