hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Urolig hest
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hestepsykologi og atferd
 Urolig hest
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 3

Royal135

» VIP

Norway

Skrevet - 22/02/2004 :  22:23:45  Vis profil  Svar med kopi av melding
I stallen der jeg har hestene mine bruker vi å stelle hestene løs i boksen, men det kan ikke jeg pga at hesten min bare går rundt og rundt inni der. Det er veldig irriterende, så det blir jo at jeg må ha han fast... Noen forslag på hva jeg kan gjøre for at han skal stå i ro???

Og en ting til...

Om sommeren har vi hestene på beitet hele døgnet. Vi har en plass der vi binder hestene når vi skal stelle dem. Problemet er at plutselig kan Pete finne på å hive seg bakover, å rykke av tauet eller grima... Han kan være helt rolig, men plutselig få det for seg at han vil løs... det virker ikke som han er redd eller noe... hva skal jeg gjøre? på 1 mnd i sommer slet han 3 grimer og 4 leietau... ikke arti...

Santanas Cheyenne

Norway

Skrevet - 23/02/2004 :  10:08:30  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideSantanas Cheyenne  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSantanas Cheyenne  Svar med kopi av melding
Jeg hadde ei varmblodtraver-frøken som gikk rundt og rundt i boksen når jeg skulle pusse henne. Jeg bandt henne hver gang til og begynne med for jeg ville ikke løpe etter, og det hjalp. Hun roet seg etter hvert og etter 2 mnd. kunne jeg pusse henne løs på boksen. Ikke sikkert at det virker på din hest, men det er vel verdt et forsøk kanskje.....?
Jo mer jeg lærer, jo mer skjønner jeg at jeg ikke kan...
- Olrun -
http://www.morganhorse.no
Gå til toppen av siden

Asbjørg

» VIP

Norway

Skrevet - 23/02/2004 :  14:06:56  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideAsbjørg  Svar med kopi av melding
Noe jeg synst er effektivt er å gi hesten valget mellom å stå rolig eller at du maser om at han skal flytte seg rundt og rundt. Ikke prøv dette hvis hesten har tendenser til å bli sint og ta igjen, da er ikke boksen et egnet sted å begyne Dytt/jag rompa hans unna deg og smatt slik at hesten må rotere rundt seg selv, vær litt pågående og få han til å flyte seg rundt ganske fort. Ta så, plutselig etter en runde eller to, et skritt tilbake og la den være i fred. Ros den hvis den står stille, og ta en runde til hvis den fremdeles ikke forstår at den beste løsningen er å stå i ro. Dette kan kreve en del tålmodighet og at du tåler å bli litt svimmel, men jeg synst det er en effektiv metode. Fikk tipset på et NHS-kurs, og det virker hvertfall mye bedre enn å stå og skrike "NEI NEI!" i hytt og pine Brukte også samme metode da je skulle lære vimsekoppen min å stå i ro slik at jeg fikk kava meg opp i salen, og det virka Å lære hesten å stå i ro er en ting. Det som kanskje er det vanskeligste er å hele tiden være konsekvent og kreve at hesten står bom stille HVER gang du krever det . Må innrømme at jeg er litt dårlig på det innimellom Gå til toppen av siden

Silje H

Norway

Skrevet - 23/02/2004 :  14:09:57  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideSilje H  Svar med kopi av melding
Jeg gjorde det med en hest jeg var borti som var umulig å hente fra padock. Han kom aldri til porten, og da jeg gikk mot han, gikk han vekk. Men så begynte jeg og BE han om å gå videre. Jeg gikk etter han, og prøvde han og stoppe, smattet jeg han videre framover. Plutselig var han lurt til å høre på mine kommandoer likevel! Haha! Da han skjønte det, var det plutselig ikke så gøy lenger, og han sto ihvertfall rolig når jeg skulle hente han, selv om han ikke gikk meg i møte til porten!

Men som Dagros sier. Vær forsiktig hvis hesten vil ta igjen med deg... OBS OBS!
Lykke til!

Mvh
Silje H
Gå til toppen av siden

Hege J

» VIP

Norway

Skrevet - 23/02/2004 :  14:27:29  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg hadde det samme problemet med den forrige hesten min, og metoden jeg brukte var å ikke la henne gå i fra meg. Hver gang jeg skulle børste henne, begynte hun å gå rundt i boksen, og hver gang gikk jeg etter og satte henne tilbake på det stedet hun sto, og ga masse ros. Det tok ikke lang tid før hun sto helt stille i boksen!
Vet ikke om det er den beste metode, men den funket iallefall veldig bra på henne!

Hege Gå til toppen av siden

Royal135

» VIP

Norway

Skrevet - 23/02/2004 :  15:52:27  Vis profil  Svar med kopi av melding
tusen takk for alle svar! skal teste dem ut... når æ tenke mæ om så har æ faktisk hørt d du sir en plass dagros... ;)
Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 25/02/2004 :  08:00:41  Vis profil  Svar med kopi av melding
Heisan!

På bakgrunn av tidligere råd du har spurt om i forbindelse med denne hesten,virker det som om du har et tillits/lederproblem.Det kan virke som om hesten ikke stoler helt på deg, (du får ikke ta den på ørene osv.)/ og den er urolig inne i boksen når du børster, dette skyldes nok det samme,altså mangel på tillit og respekt.

Du må bygge opp et lederskap til hesten,så er ikke dette noe problem,og da vil jeg vise til Dagros sitt innlegg.
Gå til toppen av siden

Hege J

» VIP

Norway

Skrevet - 26/02/2004 :  00:27:27  Vis profil  Svar med kopi av melding
Enig med chess om at det kan ha noe med lederskap å gjøre. Den forrige hesten min som jeg refererte til her, testet meg litt ut i begynnelsen, men ble "snill som et lam" etter at jeg jobbet litt med horsemanship!
Den nye hesten min er en litt verre nøtt å knekke pga av en meget sterk psyke, men jeg jobber med saken!
Jobb med lederskapet ditt, og vær konsekvent, så vil det nok ordne seg!

Royal135

» VIP

Norway

Skrevet - 12/03/2004 :  09:01:20  Vis profil  Svar med kopi av melding
når jeg prøvde å drive han runrt i boksen ble han bare mer og mer stressa... holdt på i ca 15 min, men fikk ingen resultat... Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 12/03/2004 :  09:42:31  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei igjen!

Uffda! Da har du gjort et eller annet feil,slik at hesten ikke forstår hva du mener! Man skal ALDRI drive en hest rundt så lenge,da er det en misforståelse mellom hesten og deg.

Tenk deg godt om nå før du ber om noe mer.Vær konsekvent,og vær bevisst på hva du gjør,ellers kan du rett og slett forverre situasjonen!

Oppsøk hjelp,dette er ingen god ide å holde på med alene når det blir så feil.Hesten skal ikke stresses når du jobber inn lederskap,det skal være et konsekvent og tydelig språk fra deg ,og da skal ikke hesten reagere med stress,men det motsatte;altså at den finner roen i ditt nærvær. Så du skjønner sikkert selv at dette er feil håndtering.

Redigert av - xxxx den 12/03/2004 10:19:59 Gå til toppen av siden

Stall-Vinga

» VIP

Skrevet - 12/03/2004 :  10:59:55  Vis profil  Svar med kopi av melding

Kopi av melding:
Om sommeren har vi hestene på beitet hele døgnet. Vi har en plass der vi binder hestene når vi skal stelle dem. Problemet er at plutselig kan Pete finne på å hive seg bakover, å rykke av tauet eller grima... Han kan være helt rolig, men plutselig få det for seg at han vil løs... det virker ikke som han er redd eller noe... hva skal jeg gjøre? på 1 mnd i sommer slet han 3 grimer og 4 leietau... ikke arti...

Hesten din har funnet ut at han kommer løs om han rykker til, dette er en uvane som er vansklig å løse. Men om hesten ikke er redd for å stå bundet kan du ta og feste han med med to leietau, det ene som vanlig og det andre litt lengre, når han rykker det første står han fremdeles fast med det andre. Du kan også bruke to grimer. Etter en stund skjønner han at han ikke kommer løs på denne måten, selv om det kommer til å koste deg noen grimer og leietau på veien

Brukte for mange år siden denne metoden med hell, ikke noe mas, kjefting eller stress, hesten fant ut at den fremdeles var festet om den rykket til.

Ellers er jeg enig med chess..

Kopi av melding:
Oppsøk hjelp,dette er ingen god ide å holde på med alene når det blir så feil.Hesten skal ikke stresses når du jobber inn lederskap,det skal være et konsekvent og tydelig språk fra deg ,og da skal ikke hesten reagere med stress,men det motsatte;altså at den finner roen i ditt nærvær. Så du skjønner sikkert selv at dette er feil håndtering.

Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 12/03/2004 :  13:54:10  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei igjen!

Det er helt riktig at hesten må bindes slik at den IKKE kommer løs.Jeg blir nokså oppgitt når man bruker "klausekroker" som oppbinding på hester som ikke er safe å binde fast. Da gjør man jo bare vondt verre...når hesten rykker til,åpnes låsen og hesten er løs! "Kult,da har jeg skjønt det,tenker hesten..."

Det blir det samme som "å be" hesten rykke til for å komme løs,for det er jo det som skjer hver gang..og dette lærer DU da hesten selv..

Sett på en solid grime,helst i lær,bruk så kjetting,(eller de nye sterke gummistrikkene) som er festet godt i veggene.Pass på at du er i nærheten når hesten er bundet opp,og at det ikke står gjenstander i nærheten som hesten kan skade seg på.Om du har en tung gummimatte eller lign.kan den legges på gulvet.

Når hesten rykker til for å komme løs,GJØR FOR GUDS SKYLD INGEN TING,men la den få finne ut av det selv.(Det handler om å vike unna for press, nok en gang..) Ikke prat eller gjør noen bevegelser,bare stå å observer.

Lykke til,og tenk sikkerhet.
Gå til toppen av siden

Royal135

» VIP

Norway

Skrevet - 13/03/2004 :  08:04:27  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg holdt på i ca 15 min, men da var han alene i stallen, så det kan hende det var derfor han stressa. stoppa å drive hver gang han sto i ro, men da han begynte å vandre, drev jeg han igjen... men gav opp...

han har alerede ødelakt ganske mange grimer og leietau... en lærgrime å... men skal prøve... det er kroken som bruker å gå...
Gå til toppen av siden

Hege J

» VIP

Norway

Skrevet - 15/04/2004 :  00:25:13  Vis profil  Svar med kopi av melding
Har forresten fått høre av flere erfarne folk at hvis man driver hesten vekk fra seg, så vil den miste tiltro, og lederskapet vil bli dårligere. Er litt delt selv på det området, for på noen områder/hester kan det fungere, mens på andre områder vil det bare bli for stressende for hesten, og det hørers jo ut som det blir problemet her.
Synspunkt på dette?

Asbjørg

» VIP

Norway

Skrevet - 15/04/2004 :  08:23:26  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideAsbjørg  Svar med kopi av melding
Det spørs hva man mener med å drive hesten vekk fra seg. Hvis man bruker alt for sterkt press og jager hesten så kraftig at den beinflyr bort fra deg i vill panikk, så vil nok det etterhvert føre til en usikker villhest. Men jeg er av den oppfatning av at alle hester bør ha såpass respekt at det går an å flytte dem unne seg uten å måtte stå og hoppe og skrike og daske til dem med tauet for å få noen respons. Det verste jeg vet er hester som klenger og er vanskelige å flytte på Hester har lett for å akseptere å måtte vike den som er høyere i rang, dette forgår nesten hele tiden i en hesteflokk uten at det blir mistro og dårlig lederskap av den grunn. Jeg mener at hesten har det aller best når den vet "hvor skapet skal stå". Det som virkelig kan skape frustrasjoner er når vi gir den forskjellige signaler om dette med lederrollen. Noen ganger får den lov til å dytte vekk folk med hodet og tråkke deg på tærne. Så skal plutselig mennesket være sjef likevel, og bestemme at hesten skal bære oss på tur selv om den helst vil være hjemme hos kameratene og maten. Skal vi være en leder som hesten kan stole på virkelig er en verdig leder, så må vi være konsekvente hele tiden, og da må hesten nødvendigvis vike unna oss når vi gir tegn til det. Å få en annen hest til å flytte seg er det viktigste tegnet i hesteflokken for å opprettholde orden i hierarkiet, så dette er et språk hesten lett forstår og aksepterer Gå til toppen av siden

Hege J

» VIP

Norway

Skrevet - 16/04/2004 :  01:52:49  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ja, det at den skal vike for press (men ikke slåing og skriking som du sier, men som endel misforstår...!) skal jo hesten gjøre. Jeg klarer heller ikke hester som ikke akspeterer min grenser, eller som kommer innenfor min "såpebobble"!
Men i dette tilfellet virker det som at det at hun dytter/jager hesten bort når formålet er å få den til å stå stille, bare gjør den mer urolig og stresset.
Kanskje denne hesten er veldig følsom, og at hun er litt for stresset selv?
Ekstremt følsomme hester må man jo passe på at man ikke stopper for brått til, rygger den for voldsomt osv. Så er man litt usikker på hva man driver med, bør man vel spørre pent først, for så å vise tydligere tegn på hva man vil.

Så det jeg mente, var at i steden for å drive denne hesten vekk, er det kanskje lurere og sette den tilbake på den plassen man vil ha den, og belønne den når den står stille?

Side: av 3 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.36 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.