hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - islandsvallak som snur....
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Generell ridning/trening
 islandsvallak som snur....
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

island

Skrevet - 16/02/2004 :  23:30:48  Vis profil  Svar med kopi av melding
Har en islandsvallak på 11 år som snur når han skal på tur alene.
Noen ganger venter han på det rette øyeblikket og andre ganger kaster han seg fort rundt. Han får aldri lov å snu før det passer meg, men han slutter jo aldri med dette. Dette skjer bare hvis han skal ut uten kompisene sine. Noen tips om hva jeg kan gjøre??
Takker for alle svar.

Fröya

Norway

Skrevet - 17/02/2004 :  08:55:44  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideFröya  Svar med kopi av melding
he he. høres kjent ut dette. Islandshoppa mi gjør noen ganger det samme. Men hun prøver også av og til når vi er sammen med andre. Hun bare får det for seg at hun ikke vil gå den veien jeg vil gå. Ikke bare hjemover. Men jeg gir meg ikke før jeg har fått viljen min. Gå til toppen av siden

Stall-Vinga

» VIP

Skrevet - 17/02/2004 :  12:19:08  Vis profil  Svar med kopi av melding
Humm....tror dette er noe som ligger for islandshester , Bruna prøvde stadig på dette når hun var ung og Katla prøver av og til hun også. Gå til toppen av siden

Shilamon

» VIP

Norway

Skrevet - 17/02/2004 :  16:10:11  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideShilamon  Svar med kopi av melding
islendinger er litt vant til å eve i flokk kanksje?

gamle hesten jeg red på var av det slaget. Gikk pent og pyntelig bortover for så plutselig og tverrsnu hjemover. Meg meg stakk hun aldri fordi jeg var på tøylen i det sekundet hun snudde men med andre løp hun.

De første turene tverrsnudde hun, rygget, steilet og prøvde seg på stikking. Men jkeg var sta, konsekvent og streng, så etter et par turer prøvde hun seg ikke emr. Antakelig har du prøvd det allerede, men enest esom hjelper er å få hesten til å skjønne hvem som bestemmer.

Hvis hesten tverrsnur og nekter å gå videre, ri fortsatt fast og bestemt den veien du hadde tenkt deg, rygger hesten rygg den lenger, ri så frem og prøv å reager så fort du kan på evt, løping ol.

her hesten helt på bakbena hopp av lei den forbi gå på igjen og ri videre.

vet ikke om noe av dette hjelper deg, men du kan prøve:)
lykke til !

Det som er gjort er gjort og kan ikke gjøres noe med. Annet enn å gjøre det til lærdom. Gå til toppen av siden

-Leiknir-

» VIP

Norway

Skrevet - 17/02/2004 :  20:54:32  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmeside-Leiknir-  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresse-Leiknir-  Svar med kopi av melding
slik prøvde olga minst 10g pr tur ifjor....
regel nr 1: gi deg aldri, du er sjefen!

ha med pisk, hvis den snur seg roleg gje ho eit rapp på bakparten og ta ho i ein volte rundt, kastar ho seg bortover kan du dra ho ut på ein volte og la ho gå i ein liten volte rundt og rundt. då vil det med og snu bli ein kjedeleg sak der du må gå rundt og rundt...

nektar ho å gå framover i det heile tatt, så rygg ho. ser temmeleg dumt ut-men du kjem ihvertfall fram. og leie forbi kan gje nokre hestar kjensla av å ha vunne-men det er bedre å leie forbi enn å blir kasta av.
Gå til toppen av siden

Nikita

» VIP

Skrevet - 21/02/2004 :  22:34:31  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hatt dette problemet med min forrige hest, kaldblods ridehest, og nå islandshesten jeg rir.

Som det sies av andre her: Du er sjefen, og du må aldri gi deg! Du må ikke la hesten få snu, da må du snu den tilbake,- men det vet vel kanskje allerede.

Du kjenner hesten ganske godt eller? Når du rir på tur, så slapp godt av, men vær alltid p vakt. For jeg tror det er viktig at man tar hesten når hesten TENKER på å gjøre det! Kaldblodsen jeg hadde latet som hun fikk øye på noen, stoppet opp og så snudde. Da måtte jeg være der når hun "oppdaget" noe og da bestemt holde henne igang og tenke framover. Ikke ri med slakke tøyler, da bruker du tid på å ta opp tøylene, og da har nesten allerede snudd! Du må være der før den gjør det. Islandshesten jeg nå rir har hatt tendenser til å snu, først kikker, så bøyer nakken og deretter kommer kroppen og han prøver å snu.

Cluet er å være på vakt , og ta "inn" hesten og tenke framover før den får sjansen til å gjøre noe. Da kommer hesten etterhver til å tenke at jeg behøver ikke prøve engang for rytteren følger med som en hawk!

Dette er nok ikke gjort på 1 dag dessverre... Det tar alt fra uker til mnd!

Så ha tålmodighet...
Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.22 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2026 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.