hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Hvor tungt til en shettis?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Generell ridning/trening
 Hvor tungt til en shettis?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Tilaz
» VIP

Skrevet - 21/02/2004 :  20:02:42  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei Hei!

Hei Hei!

bare lurer åp hva en litt stor shettis kan bære av vekt, og hvor langt i så fall...
Jeg veier 49/50kg og er 164 høy. Kan shettisen bære meg? og hvor langt/lenge kan vi ri da?

Og ang vogn, kan jeg kjøre shettisen, og i så fall hvor langt/lenge?

Med vennlig Hilsen Tilaz

Monroe

Norway

Skrevet - 22/02/2004 :  11:49:41  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMonroe  Svar med kopi av melding
Hei hei!

Jeg er ganske sikker på at en shettis fint vil klare deg!
Men på grunn av din høyde, så tror jeg ikke det vil være bra for hesten at du rir den på bane/sprang. Eller....det vil være ganske vanskelig for en shettis å gjennomføre en sprang-bane uten riv hvis hele tiden rytteren skulle rive hinderene med beina sine:D
Jeg vil også tro at dette vil føre til at shettisen ikke vil ha så mye lyst til å hoppe mere, når hele tiden hinderene blir revet!

Men, en shettis er sterk, og den klarer fint å ha deg på ryggen en stund. SÅ hvis du har planer om å ri på tur med den, så sett i gang, å ri, hesten tåler det!!

Når det gjelder kjøring, så kan du kjøre den så lenge så det er normalt å kjøre en hvilken som helst annen hest.
Det er ofte det folk bruker shettisene sine til, hvis de er for store til å ri på dem!
SÅ du skal bare trene shettisen din du, å ikke ha dårlig samvittighest, for at du er for stor for den, spesielt ikke i kjøringa!
Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 22/02/2004 :  13:49:28  Vis profil  Svar med kopi av melding
Heisan!

En vanlig stor shettis av standard rase,kan bære 90 og trekke 110 kg.
Men dette er det maximale.Forøvrig synes jeg du er for lang,det blir ikke lett å få ridd slik du skal,men kjøre kan du da
Gå til toppen av siden

Monroe

Norway

Skrevet - 22/02/2004 :  14:51:48  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMonroe  Svar med kopi av melding
Chess; Mener du at en shettis tar skade av å bli ridd av en som er for lang??? Gå til toppen av siden

Morgul

Skrevet - 22/02/2004 :  15:46:16  Vis profil  Svar med kopi av melding
Blir man for lang får jo ponnien problemer med å holde balansen.. Gå til toppen av siden

Monroe

Norway

Skrevet - 22/02/2004 :  20:12:02  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMonroe  Svar med kopi av melding
Hmmm...det har jeg aldri hørt om før?!
Problemer med å holde balansen??
Kan den falle om da??
Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 23/02/2004 :  10:19:53  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei igjen!

Fiaog....
Jeg skrev IKKE at shettisen tar skade av at man er for lang,MEN at det blit vansklig/umulig å få ridd slik man skal...

Og det er riktig som andre skrev,at balansepunktet blir vansklig å finne slik at shettisen vil selvsagt bli berørt av det...Man kommer ikke "rundt hesten" slik man bør,og signalene blir "diffuse" da tyngdepunktet blir galt,men orker du å ri slik så får du da bare gjøre det...
Gå til toppen av siden

Silje H

Norway

Skrevet - 23/02/2004 :  10:24:26  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideSilje H  Svar med kopi av melding
Enig med chess!
Shettisen kan HELT FINT klare deg! Men skal du ri på tur eller ri på ridebane???
Å ri på tur er jo ikke noe problem, tror det chess mener er at hjelperene (spesielt sjenkel og sete) blir ikke fullt så effektive og tydelige som de blir når du rir en hest av større str. Disse trenger du jo mer på ridebanen enn på tur!
Men so sagt, du kan helt fint ri på den!

Mvh
Silje H
Gå til toppen av siden

Monroe

Norway

Skrevet - 23/02/2004 :  21:42:20  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMonroe  Svar med kopi av melding
Mitt innlegg var i utgangspunktet ment for hvis hun skal ri på tur.
På bane vet jeg jo selvfølgelig at det ikke går ann å ri en altfor liten hest.
Men, ei jente på 165 cm skaffer seg som regel ikke shettis, som hun har tenkt å bruke i sprang/dressur. Ikke som jeg har hørt om iallfall.

Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 25/02/2004 :  07:16:53  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei igjen!

Det var ikke det jeg trodde heller, at du skulle ri sprang og dressur,poenget mitt er fortsatt at det blir galt/vansklig å ri GENERELT.
Så får du bare tolke det som du vil.
Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.53 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2026 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.