hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - ødelagt for livet?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Generell ridning/trening
 ødelagt for livet?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Magette

Norway

Skrevet - 14/02/2004 :  21:09:36  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMagette  Svar med kopi av melding
Hvis en hest "tar ut" der hverken hesten eller rytteren/kusken har kontroll, (nå tenker jeg ikke på helt "vanlig" stikking der hesten "kontrollerer situasjonen", men når ikke hesten selv har kontroll en gang) og hesten løper til den kræsjer i et eller annet. Ta f.eks. en bil. Altså, vi har en situasjon der rytter/kusk fullstendig mister kontrollen, og hesten løper (uten å nøle) rett i f.eks. en bil. Her vil jeg tro et "løp for livet" instinkt kommer inn!?
Altså, det jeg lurer på er..
Vil en hest som gjør dette en gang kunne ha stor sjans for å gjøre det igjen?

Hvorfor gjør en hest dette?

Hvordan unngå at en hest skal gjøre dette?

Hvordan ser fremtiden ut for en hest som har gjort dette? (Lang tid med "arbeid"?)

Vil tro reaksjonen på hesten vil variere etter syken? (stek, svak)

Synes det er interessant å høre hva dere mener om saken! Vil gjerne høre om dere har vært borti noe slikt som dette/ erfaringer dere har gjort dere.

Vi kan ikke diskutere uenighet, men vi kan diskutere hva vi er uenige om..

xxxx

Skrevet - 15/02/2004 :  02:28:58  Vis profil  Svar med kopi av melding
Heisan!

Vansklig å svare helt korrekt på, da jeg ikke har sett selve situasjonen fra det utviklet seg og til det var over..
Men gitt at hesten flyktet pga.frykt for et eller annet her,det er innstinktet som "bestemmer" akkurat den delen,og ingen hest tenker fornuftig akkurat da...

Det er en negativ opplevelse i hestens øyne,men ikke dermed sagt at den gjør akkurat det samme på samme sted neste gang.Jeg vil tro at den kan være noe mer oppmerksom og skeptisk på dette stedet, og ikke noe mer,men det vet man jo aldri

Det jeg ville ha gjort (så fort som mulig),er å oppsøke dette stedet,men gå foran hesten på bakken med et langt tau festet i en grime.(Helst taugrime)Ha hesten ca.2 meter bak deg og gå bestemt,men avslappet fremover i samme takt og tempo.Føler hesten for å stoppe å titte rundt seg,la den få lov.Er det noe spiselig akkurat på dette stedet(trær,kvist,granbar o.lign),la hesten få spise og finne ro og "harmoni".(Dette vil lede til en positiv opplevelse)

Bruk god tid her,gå frem og tilbake,ta noen få vendinger,rygg osv.Gjør alt rolig og bestemt,vis hesten at du er en "bombesikker" leder.Når hesten har slått seg helt til ro,og ikke virker som om den "bare vil vekk derfra", avslutt og gå i rolig skritt videre ,MEN ikke gå hjem mot stallen.(I tilfelle den kan finne på "påskudd" for å komme kjapt hjem til ro og maten sin,neste gang)

Neste gang ville jeg ha gått BAK hesten,tømmekjørt den forbi og hatt med en hjelper i tilfelle.Ha grime under med et langt tau som hjelperen bare holder løst,og som kun skal benyttes om hesten skulle prøve å fly ut.Da drar man hesten rett til siden,og da mister den balansen og må roe ned tempoet,og så slipper den noe riv og røsk i munnen.(Den kan bli livredd det også,så ikke bruk bittet som noe verktøy i dette tilfellet)

Det finnes flere måter man kan løse dette problemet på,men det avhenger av HVOR redd hesten er blitt.Dette eks.er ment for at hesten ikke er panisk,men mer engstelig.Om den er blitt panisk etter denne episoden,må man gå noe mer varsomt fram,og jeg ville ikke ha tømmekjørt først,men heller gått foran som jeg har beskrevet over.

Om hesten er blitt mer panisk:
Nærm dere stedet feks.ved å ta volter som blir nærmere og nærmere det aktuelle stedet,og jobb videre derfra.Det kan ta flere dager før hesten har sett "det positive" på akkurat dette stedet.Bruk også fantasien for å gjøre dette "grufulle stedet" til noe mer gledelig ,vet du om noe hesten liker veldig godt-gjør det her! (Feks.røyting,børsting osv.)

For det er nemlig her cluet er; Gjør dette stedet om til et supert-positivt område! Da er problemet faktisk løst Vel og merke om du er heeelt sikker på at hesten ikke gjorde dette som et hyss,men av virkelig redsel/frykt.Uansett er det det siste jeg har tatt utgangspunkt i.

Lykke til!
Gå til toppen av siden

sle13
» VIP

Skrevet - 15/02/2004 :  09:43:28  Vis profil  Svar med kopi av melding
en hest ser ting anderledes enn oss. denne hesten vil nåk samenligne detter stedet som en skremmende oplevelse. er enig med chess, bruk til til å gå rundt på stedet.

hesten kan nåk være litt nervøs på dette stedet de første gangene etter ulykken han går der, så det er viktig å vise hesten at det er helt ufarlig.

det er farlig både for hest og rytter når "løp for livet" instinktet kommer inn. da "ser" ikke hesten hva han gjør, og bare løper rett fram foran seg.

ønsker deg all lykke til!!
Gå til toppen av siden

Shilamon

» VIP

Norway

Skrevet - 15/02/2004 :  12:52:40  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideShilamon  Svar med kopi av melding
Chess sa mye bra.
Den som er viktig er jo at hvis hesten gjorde dette i ren redsel (ikke"la meg slippe unna litt") så er sjangsen liten for at hesten vil gjøre akkuart det samme igjen, men hesten vil garantert være nervøs og ha lettere for å skvette på det stedet ulykken skjedde. Det som også er en fare er at rytteren/kusken mest sannsynlig ville blitt skremt av opplevelsen. Og da har vi en liten ond sirkel, både hest og rytter/kusk er redde for stedet (hendelsen gnager i bakhodet slev om de ikke vil innrømme det) og på den måten har de veldig lett for å stresse opp hverandre.
Hest og rytter bør kanskje oppsøke stedet med noen de stoler på som ikke er redd for plassen første gang de besøker den igjen.

Hvor mye arbeid og hvor mye hesten reagere tror jeg du har rett i at kommer pga psyken. En hest som er rolig og stabil med en sterk psyke vil takle situasjonen bedre enn en hest som er nervøs og mer usikker.

Har selv ikke opplevd akkurat den hendelsen du beskriver, men har ridd på hest som har stukket på bilvei. Jeg hadde flaks og fikk "kjørt" hesten ut i grøfta og stoppet før vi kræsjet med biler.
Jeg er selv en person med sterk psyke og dette skjedde for ikke alt for lenge siden, så jeg hadde et par år på hesteryggen først.

Tror også det virker inn på hvor lang tid det tar for rytteren å komme over og takle situasjonen.
Akkurat som hesten, en rytter med sterk psyke som ikke lett blir redd og holder seg kald vil takle sitauasjoen, ettervirkningene og komme over det hele fortere enn en mer "lettskremt" rytter med svakere psyke. HVor lenge rytteren har ridd vil også virke inn, mest sannsynlig vil en lite erfaren bli mye mer skremt enn en erfaren rytter.

Det som er gjort er gjort og kan ikke gjøres noe med. Annet enn å gjøre det til lærdom. Gå til toppen av siden

Monroe

Norway

Skrevet - 21/02/2004 :  17:06:56  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMonroe  Svar med kopi av melding
Heisann!!

Jeg har aldri opplevd dette selv (noe jeg er veeeeldig glad for), men jeg er helt sikker på at hesten ikke blir ødelagt for livet på grunn av denne opplevelsen.

Hvis ikke skadene av kræsjet med bilen blir for store, slik at hesten må avlives, er det alltid håp!
Men det vil kanskje det vil ta lang tid....kanskje du vil trenge hjelp, kanskje du trenger å opparbeide tillit, eller kanskje alt som trengs er noe positive bilder i arkivet.

Hvorfor en hest gjør dette;
-Sannsynligvis fordi den blir skremt -instinktet griper inn.
-Kanskje stoler ikke hesten på rytteren.
-Rytteren stoler ikke på hesten, og sitter anspent i salen

Hvordan unngå at en hest gjør dette;
-Trene mye på tillit kanskje, slik at hesten ser på deg som en fullstendig leder. 100% tillit er viktig.

Hvordan ser fremtiden ut for en hest som har gjort dette;
-Sannsynligvis lang tid med arbeid.
-Spørst "lederen" dens.
*Hvis "lederen" er av "feil" type, ikke er sterk (ikke av muskler, men mentalt) nok til å klare å gjennomføre oppgaven (å få hesten på beina igjen etter en nedgang), så er det (kanskje) liten sannsylighet for at hesten vil bli bra igjen (sterk, mentalt, nok til å klare å stole på noe/noen igjen).

Vil tro reaksjonen på hesten vil variere etter syken;
-Kanskje, kanskje ikke.
*Jeg tror det meste handler om tillit til lederen sin, og hvem den ser på som en leder.
-Hvis en hest stoler 100% på menneske sitt så vil jeg tro at det vil være lette å bygge opp tilliten etterpå også.
-Hvis hesten ikke stoler på menneske sitt fra før, vil det nok bli vanskeligere å bygge opp tilliten dens.

Men nå går jeg ut i fra at det er en stor skade som har skjedd med en hest, og ikke bare at hesten har blitt litt skremt, slik at det bare er å sette seg oppå hesten igjen, å ri videre, eller at det bare er å oppsøke stedet igjen så er alt bra.
Jeg vet ikke helt hva du mente.
Men hvis hesten virkelig ble skremt, og stakk, så er nok ikke hesten like grei å ha med å gjøre etterpå som den var før!
Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.16 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2026 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.