hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Sterkere bitt...
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Generell ridning/trening
 Sterkere bitt...
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 3

Fröya

Norway

Skrevet - 17/02/2004 :  18:28:23  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideFröya  Svar med kopi av melding
Rir du på tur alene? Er hun like heit på hjemvei når du rir med andre? Du kan jo prøve med "klikker trening". Ha med deg ei lita veske med noe godt i og belønn for ønsket adferd (dessuten virker spising beroligende på hester). Dersom hun er roligere sammen med andre, kan det være lurt å utnytte dette og belønne. Begynn med å ikke ri så langt i fra stallen og forleng turen etter hvert. Gå til toppen av siden

sPikE

» VIP

Norway

Skrevet - 17/02/2004 :  20:10:49  Vis profil  Svar med kopi av melding
jepp rir på tur aleine, er ingen hester her i området, og når vi har ridd med andre har hun vært enda verre . Er egentlig ikke noe forr det å gi hestene godteri/fôr når de er flinke, har erfart at de ofte blir veldig masete . takk for godt råd, skal ikke ri så veldig langt neste gang.
* Life is a garden... Digg it!* L1a & Kjers10 Gå til toppen av siden

TML

Skrevet - 17/02/2004 :  21:08:33  Vis profil  Svar med kopi av melding
Pinchless bitt "klyper" mindre, som navnet tilsier... De to delene av feks munnstykket på trinsebittet virker uavhengig av hverandre ved at den midtre delen av bittet "snurrer". Man får rett og slett en størrre følelse av å ha 2 tøyler da disse i større grad fungerer uavhengig av hverandre. Det virker som hestene også trives godt med dette bittet! Beklager at jeg ikke er så god til å forklare dette.... Se bilder på www.eldonor.no/produkter.asp?kat=5 Mener at Eldonor er importør av disse, så de kan nok forklare dette bedre! Gå til toppen av siden

vixi
» VIP

Norway

Skrevet - 17/02/2004 :  23:19:35  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidevixi  Svar med kopi av melding
Støtter litt forslaget til Frøya om Klikkertrening. Er man konsekvent og gjør det rett kan man utrette "mirakler". Det er ikke "godbiten" det skal fokuseres på alene. Den lille klikkerinnføringen jeg fikk gikk mer på at selve "klikket" etterhvert skal være den belønningen hesten ønsker. Godbit av og til, men ikke hver gang - kravene må økes.

Blindheten er størst hos den som med vilje ikke ser...

Gå til toppen av siden

sPikE

» VIP

Norway

Skrevet - 18/02/2004 :  17:48:55  Vis profil  Svar med kopi av melding
Vixi: Å? Det jeg har lest om klikkertrening der stod det at man bestandig måtte gi godbit når man klikka... Og det måtte man være klar over eller noe sånt. men jeg vet ikke . Høres jo veldig greit ut, men kan ikke så mye om det

elx

» VIP

Norway

Skrevet - 18/02/2004 :  18:20:24  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideelx  Svar med kopi av melding
Hei igjen... fra det lille jeg har lest om klikkertrening har jeg fått inntrykk av at man - som Vixi skriver - bare belønner hver gang i starten, deretter med ujevne mellomrom sånn at klikkingen assosieres med belønning og deretter "blir" belønningen i seg selv.

Har vært litt travel (ikke med hverken salg av sand eller sprettertskyting ) men det ser ut som om du har masse å henge fingrene i fremover Spike . Veldig spent på å få høre hvordan det går, om kombinasjonen av et sterkere bitt (for en periode) og enda mer trening gjør susen.

Det slo meg at siden hun både bor og går alene på tur så kan det ha mye med trygghet å gjøre, hjemme er det trygt (og mat!) så la oss forte oss dit! Ingen tvil om at NHS, klikkertrening og alt annet som gjør henne mer fokusert på deg og tryggere på deg som leder kommer til å hjelpe. Og til da har du forhåpentligvis en nødbrems som virker...

Gå til toppen av siden

Fröya

Norway

Skrevet - 18/02/2004 :  19:45:46  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideFröya  Svar med kopi av melding
Klikkertrening: Velger man å begynne med klikkertrening inngår man en "kontrakt" med det individet man trener. Klikk betyr at belønningen kommer - hver gang. Men belønningen trenger ikke være spiselig. Men man må være enige om hva belønningen er, eks. klapp eller ros dersom individet oppfatter dette som belønning nok. Man trenger ikke en gang bruke en "klikker". Den er bare et hendig hjelpemiddel får å kunne være mer nøyaktig i forsterkingen. Etter hvert stiller man større og større krav til utførelsen før man klikker/forsterker. Det er dette man mener med å trappe ned belønningen. Men har man først klikket, SKAL belønningen komme.

Eks. kan spike begynne med å ri f. eks. 100 m fra stallen dersom hesten tåler det uten å bli stressa. Når hesten så går rolig hjem, belønner man enten med godbit eller klapp, alt etter hva man er blitt enige om. Så flytter man grensene gradvis og stiller større og større krav.

Dersom man velger å bruke et signal f. eks klikker, må man lære individet hva signalet betyr før man begynner å bruke det i trening.

Gå til toppen av siden

Destrier

Norway

Skrevet - 18/02/2004 :  20:26:18  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideDestrier  Svar med kopi av melding
Du kan gjerne sette på hesten et tynnere bitt. Men mye av problemet ligger nok i din egen ridning. Når du lener deg bakover ('hver gang jeg prøvde å lene meg bakover og ta forholdninger'), driver du samtidig med setet. Du forteller altså hesten din 'løp-løp', samtidig som du 'drar den i munnen'. Ikke rart hesten løper....

Neste gang du er på tur, så stå opp i to-punkts-sits istedenfor å lene deg tilbake når du skal ta en forholdning. Og vær nøye med at du ikke klemmer med knær/sjenkel. Svært mange klemmer med bena når de skal ta en forholdning, og det gjør selvsagt sitt til at hesten ikke stopper. Spesielt om du har en følsom hest vil du ha problemer med dette.

En annen ting som er viktig, er å 'ikke bli værende' i tøyletaket. Ta og gi med små korte forholdninger, slik at hesten din ikke får noen tøyle å 'henge seg på'. Tenk på at du skal korte inn 'neste steg', 'neste steg', 'neste steg' - helt til du får svar.

Uansett om du velger å følge dette her eller ikke (valget er ditt), får du ha lykke til!

Hilsen Destrier
www.klassiskdressur.com
Det er de som vet minst som bruker flest ord for å forklare det de mener. De som vet mye, sier det med få ord. (Baucher)
Gå til toppen av siden

Natalie_S

» VIP

Norway

Skrevet - 19/02/2004 :  17:14:27  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseNatalie_S  Svar med kopi av melding
Har hesten din forstått at tøyletrykk betyr stopp, i "traververdenen" så betyr det jo ikke det, da betyr det akkurat det motsatte, nemlig støtte seg på (dvs legge seg på bittet i "rideverdenen") for så å få mer kraft bakfra for å kunne løpe fortere. Og hvis den ikke har forstått stopp, så vil ikke et skarpere bitt hjelpe deg i lengden (den kommer til å stoppe fordi det gjør vondt i munnen, ikke fordi den assosierer trykket med signalet for "stopp"), hester går instinktivt alltid mot slike trykk, slik at å vike for sjenkel og bitt er noe de må læres). Og klikkertreinig er så absolutt en smart metode å bruke (det Frøya sier).
Ellers har Destier som vanlig mange gode poeng (kjenner meg litt igjen der):)
Lykke til!:)

Mvh Natalie

Min hest er mit spejl, som uforfalsket gengiver mine dårlige og gode luner. Se din hest i øjnene og lad dig ikke skræmme af sandheden (Bent Branderup)
Gå til toppen av siden

sPikE

» VIP

Norway

Skrevet - 19/02/2004 :  21:15:20  Vis profil  Svar med kopi av melding
Er jo enig med dere om hva dere sier om at sterkere bitt ikke er løsningen, men det har jeg da aldrig heller ment . Problemet er at jg kan aldri mere ha henne med på tur uansett hvor mye dressur jeg rir, pg jeg selv ikke tør å ri ut uten sterkere bitt... Er en stor og sterk hest, og når hun slår seg vrang så .... ja.... Har ikke tenkt å bruke dette hele livet, men føler at jeg trenger det akkurat nå... Hesten er farlig når hun sprenger hjem, og som Elx sier er jo dette sikkert fordi hun er lei av turen og skal hjem . Klikkertrening funker sikkert veldig bra, men synes ikke jeg kan så veldig mye om det, og har ikke lyst til å starte opp et prosjekt jeg selv ikke er helt sikker på .

vixi
» VIP

Norway

Skrevet - 19/02/2004 :  23:03:31  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidevixi  Svar med kopi av melding
Da synes jeg ganske enkelt at du skal ri med et sterkere bitt. Prøv deg frem, se om du kan få lånt ulike typer bitt av andre hestefolk etc. Du må sette din egen sikkerhet først. Det at du er utrygg gjør jo ikke saken noe særlig bedre det heller. At man kan ferdes på en tryggere måte går foran prinsippene om såkalte "milde" bitt.

Lykke til... håper det løser seg.

Blindheten er størst hos den som med vilje ikke ser...

Gå til toppen av siden

Wenche=)

» VIP

Norway

Skrevet - 22/02/2004 :  19:49:42  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideWenche=)  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseWenche=)  Svar med kopi av melding
Hei! Har sett mange bra forslag her. Jeg var forrytter for en hest, som vi brukte pessoa bitt på, tøylene i andre ring. Han var 4 år, og ble bare sterkere, og sterkere, til slutt flyttet vi tøylene til 3. ring. Da gikk det bra igjen, og vi red på 3. ring en stund, før vi flyttet det over til 2. ring igjen. Etyter hvert begynte han å oppføre seg frekt, som å løpe ut, bukke o.l både på tur og på bane. Vi flyttet igjen tøylene til 3. ring. Det hjalp ikke. Så vi gikk over til pelham bitt, bare for å gi han en liten oppvekker. Vi brukte pelham i ca 3 uker, før vi på nytt prøvde med pessoa bittet. Det gikk bra, helt til han fant ut at nå fikk han ikke vondt lenger, når han løp ut, og bukket og slik. Da gikk vi igjen over til pelham. vi brukte det bare i 1 uke, før vi tok i bruk pessoabittet på 3. ring igjen. Nå gikk dette helt fint. Så flyttet vi flyttet tøylene opp til 2. ring i sprang og på raske turer og sånn. Og han gikk helt fint på et to delt trinsebitt i dressur. Han var bare utrolig sterk. Men vi jobbet med det, og han ble bedre og bedre. Så sluttet jeg å ri ham. Har fortsatt kontakt med eier. Hun bruker todelt trinsebitt i dressur. Men har fortsatt tøylene på 2. ring i sprang, bare for å være 100 % sikker på at hun har kontrollen. =)

mvh. Vikki

Wenche & Amber

Gå til toppen av siden

sPikE

» VIP

Norway

Skrevet - 01/03/2004 :  12:06:01  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Har hesten din forstått at tøyletrykk betyr stopp, i "traververdenen" så betyr det jo ikke det, da betyr det akkurat det motsatte, nemlig støtte seg på (dvs legge seg på bittet i "rideverdenen") for så å få mer kraft bakfra for å kunne løpe fortere. Og hvis den ikke har forstått stopp, så vil ikke et skarpere bitt hjelpe deg i lengden (den kommer til å stoppe fordi det gjør vondt i munnen, ikke fordi den assosierer trykket med signalet for "stopp"), hester går instinktivt alltid mot slike trykk, slik at å vike for sjenkel og bitt er noe de må læres). Og klikkertreinig er så absolutt en smart metode å bruke (det Frøya sier).
Ellers har Destier som vanlig mange gode poeng (kjenner meg litt igjen der):)
Lykke til!:)

Opprinnelig postet av Holter

Heisann! Det rare er et hun stopper på tømmekjøring.... Men hvis hun ikke kan stoppe på ridninga, hvordan bør man gå frem for å lære henne det?

Natalie_S

» VIP

Norway

Skrevet - 01/03/2004 :  16:45:18  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseNatalie_S  Svar med kopi av melding
Hei Spike
Virker nesten som vi rir samme hesten, for min er likedan:) Hun er rolig og avslappet når jeg jobber på bakken, stopper ved et mikroskopisk tøyletrykk eller ved stemme, og når jeg rir på banen så stopper hun ved "utpust" (dvs sete). Men på tur kan hun være ganske sterk, og det jeg har funnet ut, er rett og slett at hun er veldig usikker på hva jeg vil hun skal gjøre når vi rir på tur, og dermed begynner å stresse. Vi har trent mye på bane, og hun begynner å mestre de oppgavene jeg gir henne der, og derfor er hun helt avslappet, mens på tur er vi ikke kommet så langt ennå, så det eneste rådet jeg har er å være tålmodig og konsekvent, gi masse ros, slik at hesten slapper av. Ri mye overganger til holdt på tur (også rygging), slik at hesten alltid tenker stopp. Hvis hesten kan andre øvelser (som sjenkelvikniger, versader osv), så ri også det på tur, da får hesten noe annet å tenke på, enn fremover hele tiden. Dette har ihvertfall hjulpet meg. Itillegg har jeg lært hesten å lystre stemmen min svært godt (noe som kan være svært nyttig ved ridning av travhester, da de ikke alltid forstår hverken tøyle eller sete). Håper det hjalp litt, og lykke til videre:)

En viktig ting til; Ri kun skritt på tur til hesten slapper av i skritt, deretter trav og gallopp. Lar du en stresset hest løpe for å roe den, vil det bare forsterke den stresse-adferden (den roer seg etterhvert fordi den er sliten, men neste dag er den like stresset fordi den tror det er løping man forventer av den).

Mvh Natalie

Min hest er mit spejl, som uforfalsket gengiver mine dårlige og gode luner. Se din hest i øjnene og lad dig ikke skræmme af sandheden (Bent Branderup)
Gå til toppen av siden

Natalie_S

» VIP

Norway

Skrevet - 01/03/2004 :  20:10:23  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseNatalie_S  Svar med kopi av melding
Ang det at hesten din ikke forstår holdt når du rir: Nå har jeg prøvd å skrevet et forståelig innlegg om hvordan man kan løse dette problemet (etter NH-prinsipper) omtrent 100 ganger, men jeg får det ikke til(har for øyeblikket fått fullstendig skrivesperre, og får ikke til å formulere en eneste vettug setning), så jeg anbefaler deg å gå inn på hest.no og spør Ellen Ofstad, hun er veldig flink til å forklare, og det er hennes prinsipper og treningsmetoder som har hjulpet meg mest i omskoleringen av traveren min (som oppførte seg på samme måte som din tidligere)
Mvh Natalie

Redigert av - Natalie_S den 01/03/2004 20:31:47 Gå til toppen av siden
Side: av 3 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.34 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2026 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.