hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Sterkere bitt...
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Generell ridning/trening
 Sterkere bitt...
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 3

sPikE

» VIP

Norway

Skrevet - 15/02/2004 :  12:32:08  Vis profil  Svar med kopi av melding
Var ute og rei i går på veien og det gikk bra egentlig Den ene veien... Hesten var opplagt og fikk småtrave litt og var veldig glad for å komme seg ut på tur på veien... Helt til vi snudde.... Hehe Skal si det gikk fort! Hun var helt låst og hørte ikke på noen ting, hver gang jeg prøvde å lene meg bakover og ta forholdninger rykka hun ned hodet og rykka meg ut av balanse... Klarte til slutt å kjøre henne i grøfta så hun gikk på trynet og jeg fortsatte turen over hodet på henne rett i snøen heldigvis Var på kurs forrige helg, og mannen som hadde det sa at jeg burde sette et sterkere bitt på henne, for det er en stor kraftig hest, og hvis hun satte avgårde ble det umulig å stoppe henne...

Det er jo siste utevei, men jeg har trena maaaase rolig gåing med henne i 1 år nå, og hun er enda helt sprengt på tur og det synes jeg er farlig, når hun er helt besatt av å komme seg hjem.... vet jo at det er mange metoder for å få henne til å slutte med dette, men jeg tror at det å sette sterkere bitt på henne kan hun bli bedre av? Eller?

Så til spm mitt, noen som har forslag om hva slags bitt jeg burde bytte til???

* Life is a garden... Digg it!* L1a & Kjers10

Shilamon

» VIP

Norway

Skrevet - 15/02/2004 :  12:57:17  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideShilamon  Svar med kopi av melding
du sier ikke hva slags bitt du rir med. (iallefall ikke som jeg så)
men tar utgangspunkt i at du rir med vanlig 2-delt, bare det å ri med 3-delt kan jeg hjelpe. 3-delte bitt er "mildere" fordi de ikke knekker. Se på et todelt og et tredelt, et todelt "knekker" som en nøtteknekker og er laget for kun å ta i en tøyle av gangen ikke begge på en gang (husker ikke hvor jeg leste det, men skjal prøve å finne det ut).
vet du om hesten din slenger tungen over bittet?
gjør den det burde du gå over til tungefeilsbitt. Det finnes mange typer, men her kan du kanskje spørre han du var på kurs med.

kom forresten han med noen annbefaling av bitt?

Det som er gjort er gjort og kan ikke gjøres noe med. Annet enn å gjøre det til lærdom. Gå til toppen av siden

eligj

Skrevet - 15/02/2004 :  13:17:43  Vis profil  Svar med kopi av melding
Uff, kjedelig problem, men dessverre ganske vanlig tror jeg. Det høres ut som du i alle fall må prøve å endre på ett eller annet, for som du sier: Dette kan være farlig.

Hvis du tester ut et annet bitt, så pass på at du virkelig forstår hvordan bittet virker. Det beste er om du kan få noen til å demonstrere hvordan det virker og hvordan du bruker det.

Bare pass på at du bruker bittet på en slik måte at det ikke gjør hesten din enda mer ufølsom. Hvis du merker at bittet virker bra i begynnelsen, men at du må dra stadig mer i det, er det et tegn på at du er på gal vei.

Hvis du opplever at du har en positiv effekt av et annet bitt, så gi ikke opp all annen trening allikevel! Hvis du har en bane å trene på, så kan du trene lydighet der. Eventuelt kan du trene på småturer hvis du har områder i nærheten som er reltativt trygge, for eksempel grusveier rundt stallen. Vær nøye på at turen ikke slutter når du snur, gjør heller øvelser (sideførende, etter hvert overganger mellom skritt og trav). Når du har tatt en liten tur i en retning, ta en ny tur i en annen retning etterpå. Generelt synes jeg det er best å ikke snu på tur i det hele tatt, jeg foretrekker å ri en runde. Det er mange hester som tar snubevegelsen som et teng på at da er det bare å spurte hjem.

Hvis du har tilgang til kupert terreng, så er det kjempefint, fordi hesten da er nødt til å tenke mens den beveger seg.

Bittype overlater jeg til andre å svare på. Lykke til videre!
Gå til toppen av siden

sPikE

» VIP

Norway

Skrevet - 15/02/2004 :  16:06:13  Vis profil  Svar med kopi av melding
Glemte å skrive at jeg rir med et tykt todelt bitt . Er ening med det du sier eligj, men problemet er at jeg ikke kan ta en runde... Veien går bare rett frem, og blir vanskelig å ri over fjellet . Shilamon: Nei, dumme meg glemte å spørre... Vet ikke hvordan jeg skal få tak i han heller... Tror ikke hun slenger tunga over, men tror hun tok det mellom tennene på den turen, hun var hvertfall helt i en annen verden, veldig konsentert på å komme seg hjem fortest mulig . Skremte vaffal meg en god del! Helt til jeg falt av da, veldig glad jeg landa i snø
* Life is a garden... Digg it!* L1a & Kjers10 Gå til toppen av siden

eligj

Skrevet - 15/02/2004 :  18:16:21  Vis profil  Svar med kopi av melding
spike: Jeg synes dette høres litt skummelt ut. Ta det litt rolig også hvis du prøver ut andre typer bitt. Hvis en hest først *vil* løpe, så greier den det også med et sterkere bitt. Jeg ville holdt meg helst på bane eller i alle fall rundt stallen i begynnelsen med et nytt bitt slik at du og hesten blir vant med det, og så prøvd noen småturer for å se hva som skjer når hesten prøver seg. Husk å tenke på din egen sikkerhet! Lett å glemme når man er dypt oppslukt av ett eller annet problem.

P.s. Hvis man først tryner ute på tur, så er sikkerhetsvest en god ting å ha (i tillegg til hjelm, men det tar jeg som en selvfølge).
Gå til toppen av siden

sPikE

» VIP

Norway

Skrevet - 15/02/2004 :  20:38:23  Vis profil  Svar med kopi av melding
Eligj: bruker sikkerhetsvest og hjelm og det var jeg veldig glad for i går! Hadde jeg falt av på veien i den farta hadde jeg kanskje brukket ryggen, vertfall noen ribbein. Hadde tenkt å få lånt noen forskjellige bitt og prøve henne litt på bane og småturer hit og dit og se hvordan hun tar det. Ikke så lang tur som i går, slik at hun får så god fart på lang vei hjem . Men er jo ikke helt sikker på hva slags bitt jeg skal prøve.... Er så mange forskjellige .

sPikE

» VIP

Norway

Skrevet - 15/02/2004 :  20:40:32  Vis profil  Svar med kopi av melding
Eligj: bruker sikkerhetsvest og hjelm og det var jeg veldig glad for i går! Hadde jeg falt av på veien i den farta hadde jeg kanskje brukket ryggen, vertfall noen ribbein. Hadde tenkt å få lånt noen forskjellige bitt og prøve henne litt på bane og småturer hit og dit og se hvordan hun tar det. Ikke så lang tur som i går, slik at hun får så god fart på lang vei hjem . Men er jo ikke helt sikker på hva slags bitt jeg skal prøve.... Er så mange forskjellige .

elx

» VIP

Norway

Skrevet - 15/02/2004 :  20:40:37  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideelx  Svar med kopi av melding
Heisann Spike,

Glad det gikk bra med deg
Når det gjelder å bytte til et skarpere bitt så tror jeg det kan være en god idé, om bare for en periode. Har skjønt nok av hvordan du tenker og holder på med hest til å vite at du ikke vil bruke det som en "krykke" i all evighet

Min kjære (ikkesåveldignyelenger) hest hadde ikke spesielt gode bremser installert da jeg fikk henne... Det lille hun var ridd hadde hun gått på vanvittig sterke bitt. Det mildeste var et trerings todelt Pessoa med tøylen i den nederste ringen, og selv da var hun STERK... Typisk følsom hest som bet seg fast fordi hun var redd.

Av sikkerhetshensyn var det naturlig nok helt uaktuelt å slenge på et mildt og hyggelig bitt fra første stund. Jeg kjøpte riktignok et tredelt Pessoa, og flyttet tøylen opp til "hovedringen", men jeg kan love at jeg har hatt brukt for det lille ekstra som dette "sterke" bittet gir opptil flere ganger.

Etter et halvt år er vi nå over på tredelt apple-mouth til alt annet enn hopping. På tur rider vi mye på en veldig mild (korte stenger, polstret lær over nese og under hake) hackamore - går hun som hun skal er det som å gå i grime, men hvis det skulle bli problemer (eller hun må galoppere bakerst selvom hun ikke egentlig har så innmari lyst) så har vi noe å si der vi sitter. Poenget er jo (som noen her på Mixen har sagt før) at bittet ikke blir sterkere enn hendene som holder i det.

Med andre ord synes jeg absolutt at du skal se på alternativer til ditt tykke todelte trinsebitt. Det er ikke alltid en fordel at bittet er så voldsomt tykt, så se på noe som er litt tynnere (liker også tredelte som Shilamon anbefalte) og som kanskje har muligheter for å ride med to tøyler på.

Selvom mange er skeptiske til Pessoa-bittet og mener at det er adskillig sterkere enn hva folk flest tror, så har jeg fått helt andre tilbakemeldinger fra oppegående, erfarne og dyktige instruktører og ryttere. Joda, selv med tøylen på hovedringen er det noe sterkere enn et vanlig trinsebitt, og når du flytter tøylene nedover tiltar styrken, men du sitter jo ikke og haler og drar i tide og utide!?!?

Hvis du feks investerer i et tredelt Pessoabitt som er noe tynnere enn det du har før, og legger på et par ekstra tøyler så kan du feste "hovedtøylen" i "hovedringen" og dermed ride på et litt sterkere bitt enn hva du har hatt til nå. Ekstratøylen = et MYE sterkere bitt for nødsituasjoner og korte, men kraftige korreksjoner.

Ekstratøylen fester du altså i nederste ring, så øv deg litt på å ride med to tøyler (ikke så vanskelig som du skulle tro, men umulig med ridevotter). Hvis hun tar ut igjen kan du bruke begge, evt bare den nederste tøylen, og forhåpentligvis ha overtaket på damen neste gang hun prøver seg!

Et sterkere bitt gjør deg ikke til en dårligere eller "slemmere" rytter, ihverfall ikke så lenge du bruker det riktig og med den hensikt å trene hesten til å bli mer ridbar og lydig over tid.

Når alt kommer til alt må vi sette egen, andres og hestens trygghet øverst på prioriteringslisten, uansett hvor gjerne vi vil gjøre alt på hestens premisser og på "naturlig" hestevis.

Med din innstilling og innsatsvilje vil jeg tro du har all mulig sjans til å ordne opp i dette!
Lykke til!
Gå til toppen av siden

eligj

Skrevet - 15/02/2004 :  21:04:03  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg er da, som noen kanskje har gjettet ;), ikke så veldig for sterke bitt. Men jeg liker tanken med to tøyler på for eksempel Pessoa, fordi man da kan ri på den milde tøylen til vanlig, og så har man en form for nødbrems eller korreksjonsbrems i den nedre tøylen. Hvis man altså faktisk trenger litt ekstra brems. Man bør dog ha i bakhodet at Pessoa på største ring, som elx sier, fremdeles er noe sterkere enn trinse/tredelt. Man bør i det hele tatt lære seg å kjenne det bittet man rir med ganske godt.

Jeg mener fremdeles at man ikke skal stole blindt på et sterkere bitt uansett. En hest som virkelig vil stikke, eller bli kvitt rytteren sin, eller som rett og slett er veldig redd, vil alltids finne veier rundt et bitt. Men hvis man tar ting trinnvis, uansett bittype eller andre hjelpemidler, så merker man jo etter hvert hvilke situasjoner man har kontroll over, og hvilke som er utrygge.
Gå til toppen av siden

elx

» VIP

Norway

Skrevet - 15/02/2004 :  21:39:13  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideelx  Svar med kopi av melding
eligj: skjønner godt hvor du kommer fra. Problemet er jo ofte at folk bruker et bitt fordi andre bruker det, fordi det virker på en annen hest etc uten å sette seg inn i hvordan det funker og hvordan det bør brukes.
Et sterkere/annerledes bitt kan brukes til å kontrollere et symptom, men løser sjelden problemet på lang sikt. Uten at jeg har sett Spike "in action" så er mitt inntrykk at hun nok vil være både skeptisk og forsiktig i sitt bruk av et sterkere bitt og at hun hovedsaklig vil fokusere på å løse problemet sånn at hun kan gå over til et mildere bitt igjen. (Ros du kan ta til deg Spike :) )
Med andre ord er mitt generelle råd at man skal være forsiktig med å bruke så altfor sterke bitt, og at lydighetstrening etc bør være førsteprioritet, men i situasjoner hvor det går på sikkerheten løs MÅ man ta de midlene man har for hånden til hjelp.
Helt enig i at en hest som får panikk eller gir fullstendig f**n kan stikke uavhengig av bitt, rytterens rutine etc. Når rullgardinen faller spiller ingenting noe rolle, men hvis hesten bare er frekk, stresset eller sprek kan bittet være med på å forsterke korreksjoner og gi rytteren det lille nødvendige overtaket som trengs for å få kontroll over situasjonen.
Men igjen, har man et problem så holder det IKKE å bytte bitt. Grunnridningen og lydighetstreningen er det aller viktigste...
:)
Gå til toppen av siden

eligj

Skrevet - 15/02/2004 :  22:03:37  Vis profil  Svar med kopi av melding
elx: Hvor jeg kommer fra?

Men uansett: AOL - som det heter på internett.. Enig med du :)
Gå til toppen av siden

elx

» VIP

Norway

Skrevet - 16/02/2004 :  17:00:06  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideelx  Svar med kopi av melding
eligj - eh, "where you're coming from". Norsken min er stort sett bra men noen ganger blir det små kortslutninger... *rødme* Gå til toppen av siden

sPikE

» VIP

Norway

Skrevet - 16/02/2004 :  20:56:16  Vis profil  Svar med kopi av melding
Elx: Tusen takk for godt råd om pessoabitt . Du er så flink å forklare og fortelle at jeg tror du kunne ha solgt sand i sahara . Har tenkt på å kjøpe et litt tynnere tredelt pessoa, fordi jeg tror ikke hun trives helt med todelt, merker det avogtil hvis noen tar litt for hardt i og da rykker hun opp og tror hun hadde fungert bedre på tredelt. Er det ikke noen som gjør det? Likte også ideen med to tøyler, når hun springer ut er det ikke fordi hun blir redd, det er fordi hun skal hjem. Da hadde det sikkert blitt bedre å prøve med det noen ganger så hun kjenner at kanskje jeg har overtaket.

Jeg tror ikke dette med å bytte bitt er noen langvarig løsning, kommer fortsatt til å trene masse roligåing med henne, men jeg kan ikke ri på tur når hesten sprenggalloperer hjem... Men får håpe det går bedre .

Var noen som sa at jeg burde bytte til pelham eller til jaktkandar men er ikke disse bitttene veldig mye sterkere en vanlig trinsebitt? Som mamma bruker å si: Man trenger ikke skyte spurven med kanon hvis det går med sprettert" hvis dere skjønner hva jeg mener med det .

* Life is a garden... Digg it!* L1a & Kjers10
Redigert av - sPikE den 16/02/2004 21:02:39 Gå til toppen av siden

vixi
» VIP

Norway

Skrevet - 17/02/2004 :  10:24:08  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidevixi  Svar med kopi av melding
En pelham i seg selv er jo ikke sterkere enn noe annet. Pelham kan ofte være et greit alternativ, og du kan (bør) benytte to tøyler. Da har du på en tøyle et mer "vanlig" bitt, og på den andre tøylen mer stangeffekt - m.a.o. nødbrems om nødvendig.

Gamlefar brukte jeg litt pelham på i selskap med andre hester. Da ble han litt mer kontrollerbar. Dette var gummipelham, og den største bakdelen (synes jeg da... ) var at bittet var veldig tykt.

Blindheten er størst hos den som med vilje ikke ser...

Gå til toppen av siden

TML

Skrevet - 17/02/2004 :  10:59:08  Vis profil  Svar med kopi av melding
Støtter meg mer til rådet om pessoabitt m/ 2 tøyler enn pelham... Har selv hatt mye bedre erfaringer med det! Jeg synes også at man skal ta høyde for rytterens hånd når man velger bitt -en rytter m "fin" hånd kan godt ri på et sterkt bitt, idet er verre med en rytter med hard hånd OG sterkt bitt! -I tillegg blir faktisk en del ryttere "mildere" i hånda når de får et sterkere bitt og vet at de må være forsiktige samt at de har tryggheten med at de kan stoppe hesten når de ønsker det! Mener absolutt ikke at man skal velge sterkere bitt i alle tilfeller, men jeg tror det er feil å ri på trinse "for enhver pris!"

Har selv svært gode erfaringer med "PINCHLESS" bitt, disse finnes i alle varianter (3-delt, pessoa, trinse etc) og har klyper ikke.

Jeg mener også at man bør velge bitt utifra hestens munn. Et tykt bitt vil ikke virke mildt i en "liten og trang" munn... Her synes jeg Myler-brødrene har mange fornuftige idéer. Selv om jeg ikke bruker Myler-bitt, kan tankemåten brukes i andre tilfeller...

Jeg går utifra at tenner er raspet etc. Jeg hadde forsøkt Elxs råd om jeg var deg!

Lykke til!!
Gå til toppen av siden

Shilamon

» VIP

Norway

Skrevet - 17/02/2004 :  16:15:14  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideShilamon  Svar med kopi av melding
mange gode tips her :)

men en ting, pelham ER i utgangspunktet et skarpere bitt en et vanlig trinsebitt (uansett hvem sin hånd som sitter på tøylen). Da dette forumet brukes av mange synes jeg det er viktig å presisere at både pessoa og pelham er sterkere i utgangspunktet. De har stangeffekt og det gjør dem sterkere.

men mye bra om pessoabitt, noe som var meg var bra for har i det siste bare hørt mye negativt om dem.

men pinchless bitt? hørt om dem, men akkurat nå står det bomstile i topplokket her, hva slags bitt er det?

Det som er gjort er gjort og kan ikke gjøres noe med. Annet enn å gjøre det til lærdom. Gå til toppen av siden
Side: av 3 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.28 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2026 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.