hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]
 
 

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Trenger råd ang unghester
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hestepsykologi og atferd
 Trenger råd ang unghester
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Taare

» VIP

Innlegg: 1

Skrevet - 27/04/2012 :  00:00:07  Vis profil  Svar med kopi av melding
Synes dere hadde så mange gode råd til hverandre her, så tenkte jeg skulle se om jeg kunne få noen og.

Min 5 årige varmblodtraverhoppe var "stø som et fjell" i den forstand en 4 åring er det når hun kom hit til meg, tok livet med ro, og lot seg ikke kave opp av noe. det eeneste er urolighet hvis hun ble stående alene i boksen.
Nå har det hele plutselig eskalert noe ekstremt i den grad at jeg er bekymret for henne, når hun står på boks om kvelden (og da ved siden av kompisen sin) så kaver hun seg vanvittig opp mens jeg prøver å være hos henne/pusse henne/kose med henne. Hun går rundt og rundt, skvetter til av berøring og lyder. Så ser hun ut som hun skal klø ansiktet på alt mulig, men hun gjør ikke det heller ordentlig. Men det virker som det roer seg når hestene står der uten noen i nærheten. Ikke lenge siden det var equiterapaut her som ikke fant noe galt. Noen som har opplevd noe av det samme?

Hest nr 2 :) min 6 årige tungdøl, har ganske så nylig kommet hit. Jeg fikk et sterkt inntrykk at hun som har hatt henne har vært nervøs for han pga str hans (han veier 750 kg), så han har fått dominere mye! og det merkes, han finnes ikke slem på noen som helst måte, han er bare så vandt til å kunne "gå ned" hindringer. Så de praktiske problemene dukker opp ved håndtering da han drar avgårde, at han ikke viker for meg, og kansje verst , på tur når jeg rir prøver han å kaste seg rundt å gallopere hjem. For å forklare hva jeg allerede har prøvd:
ved leiing - han må løpe volter rundt meg hver gang han drar på forbi meg, eller vi snur 180 grader hver gang
når han ikke viker: holdninga mi er sterk, en NHS metode ved å peke/sveive med leietau foran nesa han for at han skal flytte seg, men ved sidelengs flytting skal det ikke mye til, det er kun bakover det butter.
på ridetur: jeg sperrer med tøylene når han prøver å snu, og da rygger han gjerne, men han er vond å holde igjen, og det er guffent når 750 kg kaster seg brått rundt, særlig når det gjentar seg og eskalerer. på vei hjem tripper og stresser han fælt...

noen som har gode råd utover det jeg har forsøkt så tar jeg takknemlig i mot (forresten, jeg er voksen så det er ikke fysiske problemer med å kontrollere hesten eller lignende)
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.19 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2024 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.