hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]
 
 

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Stresset og usikker hest! Hva er årsaken??
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hestepsykologi og atferd
 Stresset og usikker hest! Hva er årsaken??
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Bonnie

Innlegg: 25

Skrevet - 06/02/2009 :  16:57:31  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg kjøpte tilbake gamlehesten min i august i fjor, etter 5 års opphold i Oslo. Hesten min var blitt en så kalt "kastehest", og byttet hjem hele 6 ganger på 5 korte år. Jeg har hatt så dårlig samvittighet på grunn av dette, og var derfor ikke i tvil når muligheten for å kjøpe han tilbake bød seg! Han står nå hos meg igjen, og skal være her til han blir gammel og grå og takker for seg! Jeg vil aldri at han skal måtte bytte eier eller hjem igjen, da jeg nå ser resultatet av dette. Den hesten jeg solgte en gang, er ikke samme hesten. Fra å være en god og trygg ridehest, har han blitt til en stresset og opphisset hest med en gang du setter deg i salen, eller krever noe av han. Det er f.eks ikke mulig å longsjere, da han snur seg mot deg og steiler og slår med frembeina. Dette er oppførsel jeg aldri har sett tidligere, og det skremmer meg! Jeg skal ha denne hesten resten av hans liv, og er villig til å gjøre alt for at han skal bli seg selv igjen, men skjønner bare ikke hvorfor han har blitt som han har blitt? En teori er jo at han har opplevd noe ubehagelig i forhold til trening i et av hjemmene han har vært? Det er jo noe spesielt at han stresser, skjelver og steiler mot seg når man bare ønsker å longsjere et par runder, eller at han totalt eksploderer under ridning slik at du fint må slenge deg av i fart. I stallen er han utrolig snill og god som han alltid har vært, men han reagerer veldig hvis jeg gjør brå bevegelser, eller går mot han uten å snakke rolig med han. Tidligere ville han ikke reagert i det hele tatt, men det virker som om brå bevegelser nå har blitt skremmende. I tillegg kan jeg ikke binde han til et tre f.eks (noe som jeg gjorde hele tiden før), da sliter han seg.. Han får helt hetta, og vil bare bort! Jeg har aldri gitt hesten grunn til å ikke stole på meg, og jeg vet fra tidligere at han stolte på meg 110%. Jeg kunne gjøre alt med han, uten at han noen gang skulle bli redd eller stresset/sint. Det var kun jeg som red hesten, med unntak av få ganger hvor vi var på dressur kurs, eller en venninne fikk ri en tur. Jeg var vel kanskje en smule overbeskyttende, men var livredd for at hesten skulle bli skremt, eller trent feil. Han var barnet mitt, rett og slett. Nå som han har vært rundt forbi i landet, i mange forskjellige hjem vet jeg ikke hva han kan ha vært utsatt for. Det er derfor vanskelig for meg å vite hvorfor han er som han er, og hva som har utløst usikkerheten hans. Daglige rutiner som fòring, utslipp og strigling fungerer helt maks, og han er en engel, men med en gang jeg virkelig begynner å kreve noe, som f.eks longsjering kobler han ut, og blir en annen hest. Har de siste dagene leid hesten til stallen for kvelden, samtidig som jeg triller en trillebår. Dette er store fremskritt, da han ikke blir redd, men går fint ved siden og holder mitt tempo. Før hadde dette vært et selvfølge, men nå er det en bragd! Han har også begynt å komme når jeg roper han inn fra beitet. Dette tok vel akkurat 5 måneder, så det er også et stort fremskritt. Ridning blir det ikke mye av, da jeg syns det er vondt å se hesten så usikker, men og fordi jeg syns det er skremmende. Han er jo rett og slett en tikkende bombe. Hadde veterinæren oppe senest i dag og tok bøyeprøver av beina, og kjente på kropp og pust og det som er, og hesten er 100% frisk, så da er han ikke stresset pga smerte iallefall! Det er godt å vite at det nok kun er det mentale vi må jobbe med!
Har meldt oss på Horsemanship kurs om 3 uker, og gleder meg utrolig mye til det. Håper at jeg og hesten får noe ut av det, og at vi kanskje kan finne ut hvorfor han reagere som ha gjør. I tillegg ønsker jeg å kunne bygge opp tilliten hans til meg, både på bakken, men og i salen. Har noen hatt hest meg lignende problem? Hjelper alltid å høre andres erfaringer, og eventuelle tips og triks. Hva er dine personlig erfaring med usikker hest NH trening?

Mvh

Trine og Lee Can

T. Boysen

» VIP

Innlegg: 3062

Skrevet - 07/02/2009 :  03:09:06  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei, navnesøster.
Ja, hva han kan ha opplevd i de 5 årene han var borte fra deg, kan man bare gjette seg til..... (grøss).
Det skal MYE til for at en snill og grei hest utvikler slike uvaner, og når de først er "lært", så skal det myye til å få ham "tilbake" - sånn som han var. Han er tydelig en hest med "hue" - som ikke finner seg i dårlig behandling og "krev-mye-av-hesten-uten-å-gi den-noe-tilbake".
Du må nesten begynne helt fra bunnen av - med å leie, tømmekjøre, rusleturer UTEN krav, ALLTID "god stemme", mye godbiter og kos osv. Han må - smått om senn - FORSTÅ at nå er han "hjemme igjen", og at uansett hva han gjør, så skal han ikke "bort" igjen - og dette kan ta tid.
Har ikke så mye peiling på HS - har bare peiling på "sunt hestevett". Den som har HS-kurset må for all del ikke "ta" hesten, men prøve å finne ut hvorfor han viser sin motstand og protest.
Det viktigste med denne hesten, er å bygge opp ny tillit, få ham til å "glemme" de vonde årene, og - etter hvert - forstå at han er "hjemme" - for alltid.
Jeg er - i utgangspunktet - litt skeptisk til sånne "dyre-snakk-forståere", men jeg er også åpen for at enkelte folk kan "sanse" hva en hest forsøker å formidle - og sette ord på det. KANSKJE hesten din har "noe å fortelle deg"...?

Jeg var LITT i samme situasjon som deg for noen år siden. En del forhold i familielivet (mye sykdom og død) tilsa at jeg ikke kunne ta vare på hesten min, og hun ble solgt. Men det var til en koselig gård, så hun hadde det bra, sånn sett. To år gikk, og så fikk jeg muligheten til å få henne tilbake, og det bare MÅTTE jeg. Da hesten - etter 16 timer på henger fra vestlandet - kom ut og hørte våre stemmer, så bare LØP hun ut av hengeren og inn i sin gamle boks. Og hun har siden ikke lagt på øra....
På et eller annet vis har jeg KLART å fortelle henne at hun aldri skal flytte herfra igjen så lenge hun lever. Ja, hvis noe skulle skje med meg eller famiien, så skal hesten IKKE flyttes - da er det bedre at hun får slippe å oppleve å bli flyttet igjen.
Kan du prøve å behandle ham slik du gjorde før han flyttet - med samme stemme, samme rutiner, samme utstyr? Lukter betyr mye for hester, og kanskje kan en gammel sal eller et gammelt hodelag/grime, ja, selv dine gamle ridebukser eller støvler, kan få ham til å roe seg, og forbinde dette med at han er "hjemme"...?

Har har tydeligvis "lært" at med vanskelig oppførsel, så får han "slippe" - og så må han - dessverre - lære at DET ikke er løsningen - og ikke minst, at DU er der bestandlig - uansett.

Det som er så synd med hester, er at de - dessverre - ALDRI glemmer.... Men det kan du også bygge på, ved at han - etter hvert - forstår at han - igjen - kan stole på DEG.

Dette var bare noen tanker.

Lykke til!


Gå til toppen av siden

kadjapia

Innlegg: 4

Skrevet - 08/02/2009 :  13:29:55  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg har vært på NH. Dette er ikke samme situasjon da, men det var en hest som hadde helt traumer med hengere og etter noen øvelser med dette kurset så ble det ikke noe problem med henger.
Jeg vet en eks-traver som kunne få ganske tulltak både med ridning og når hun var løs i rundpaddok, men etter noen øvelser med NH trening så kunne hun bli gullegod. Og hun var ikke helt trygg på meg inne i boksen med tanke på strigling, men etter å ha hatt noen øvelser gikk det ganske bra både i boks og ute:)
Jeg håper virkerlig at dette hjelper dere på vei:D
Gå til toppen av siden

summer

Innlegg: 1167

Skrevet - 10/02/2009 :  12:21:50  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hvis du tar med en så usikker hest på NH kurs uten å kjenne treneren, så håper jeg du er tøff nok til å bryte inn om du synes det går for langt for hesten din. Det er enormt stor forskjell på trenere der ute, og det er dessverre mange dårlige, med harde metoder. Ikke vær redd for å avbryte om du synes ting blir galt for dere .

I tillegg til veterinær undersøkelsen villle jeg fått en gjennomgang av en dyktig person med kiropraktisk utdannelse, samt sjekket munnen. Dette basert på noe av det du forteller under trening, rett og slett for å utelukke låsninger i bakpart som gjør det vanskelig og jobbe, vondter i munn osv.

Ellers sier Trine mye bra. Bruk tid og legg merke til når han utagerer, og pass på at du ikke pusher han til det punktet. Krev mindre rett og slett, han er helt tydelig ikke i stand av en eller annen grunn, til å utføre disse tingene. gå mange steg tilbake og start han opp fra bunnen av rett og slett.
Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.48 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2024 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.