hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]
 
 

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Hypnotisert hest??
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hestepsykologi og atferd
 Hypnotisert hest??
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 3

Lopke

Norway
Innlegg: 5953

Skrevet - 08/04/2006 :  01:34:22  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg opplevde noe rart her for en uke siden.. hadde ridd en kort skrittetur og sto på stallen med eier av hesten og jeg.
Hesten stod på gangen med tau i grimen, en hefta på hver side.. vi pussa og pussa og masserte og pynta.. i (2 timers børsting av røytende vinterpels)

Det som skjedde var: blessen ble plukka for vinterpels og skit.. denne napping i pannen likte hesten svært godt..
men plutselig "sovnet" hesten?? Det skal sies at den er en STOR kar på over 170 i stang så jeg stussa jo litt da hesten "sovnet" og lurte på hmm. vekke karen?

Og jo hester kan stå og sove.. i know..

men så datt underleppa til hesten helt ned.. laaangt ned, helt avslappa hest, knipsing og lyder, ingen ting reagerte den på. øynene var lukket.. den virket helt hypnotisert??

Så plutselig laangsomt la den seg bakover.. (forestil dere at den liksom lener seg bakover til det strammer i tauene) jeg ble litt sjokka og heiv i tauet og så våkna de opp og reiste seg normalt igjen..

hmm.. tenkte vi.. og nappet videre.. så "sovnet" hesten igjen, og da begynte beina å knekke under hesten.. som om den besvimte/sovna/datt sammen??

Ble litt redd da og vekket hesten med å ruske i grima igjen.. da slutta vi med det og resten av kvelden var han helt på topp..

Hva skjedde her???

LisaFi

Innlegg: 957

Skrevet - 08/04/2006 :  10:49:04  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLisaFi  Svar med kopi av melding
Høres jo rett og slett ut som om han nøt behandlingen, og rett og slett sovnet? ;) Gå til toppen av siden

Kurre

Norway
Innlegg: 2073

Skrevet - 08/04/2006 :  19:33:30  Vis profil  Svar med kopi av melding
Overstimulanse av et eller annet akupunkturpunkt?
www.forum-hest.moo.no Gå til toppen av siden

Lopke

Norway
Innlegg: 5953

Skrevet - 08/04/2006 :  20:01:41  Vis profil  Svar med kopi av melding
ja det var jo det jeg lurte på og.. at det var deilig og han ble stimulert på sånn en måte at han rett og slett sovna.. men hester sover ikke tungt.. denne måtte ruskes i for å våkne, hester tipper heller ikke bakover når de sovner, da ville vi sett mange rare huller på beitet..

var rett og slett litt skummelt denne reaksjonen... og lurte på om det er mulig den har et punkt i pannen som nesten hypnotiserer hesten, kanskje det skulle undersøkes nermere? mht til smertelindring og avslapping ved sko/dyrlegebesøk osv..
Gå til toppen av siden

Ragnhild E

» VIP

Norway
Innlegg: 2077

Skrevet - 09/04/2006 :  00:16:18  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRagnhild E  Svar med kopi av melding
Mennesker har vel et sånt punkt mellom øynene omtrent? Mulig hester også har det? Gå til toppen av siden

MajaJ

» VIP

Norway
Innlegg: 1871

Skrevet - 09/04/2006 :  01:10:53  Vis profil  Svar med kopi av melding
Fasinerende..



Gå til toppen av siden

hestefreek

» VIP

Norway
Innlegg: 445

Skrevet - 09/04/2006 :  10:37:54  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidehestefreek  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressehestefreek  Svar med kopi av melding
Sikker på at hesten ikke har en mild for for narkolepsi?
En hest som har narkolepsi trenger ikke nødvendighvis å sovne når man rir.. De sovner som oftest når de står stille lenge.. Og da kan man ikke vekke dem før de våkner selv. Uansett om du snakker og knipser og berører.
Noen kan sove i minutter.. Beina svikte som oftest under de og de kan falle over ende eller Dette på framknærne og ha rumpa i været.
Føll som er født med narkolepsi blir helst sett avlivet da dette skaper forferdelig mye beinproblemr. Det slite helt sinnsykt på knær spesielt.
Og de får ofte tråkkesår.
Dette kunne jo vært en veldig mild variant.

Hørest slik ut men

Ikke forvent at ting detter ned i fanget ditt. Hvis du jobber for det vil du bli overrasket over hvilke muligheter du får! Gå til toppen av siden

Asa Garsy

Norway
Innlegg: 590

Skrevet - 09/04/2006 :  12:48:13  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAsa Garsy  Svar med kopi av melding
Flere som bagynner å tru at hestene de hører om har epilepsi.. eller narkolepsi... Var vel bare da du dreit på i panna han sovna? Har ikke skjedd før?

Blir litt provosert jeg når jeg ser folk sikriver slikt, tenk litt da, var bare når den ble nappet i panna, den var slapp... Hvis hester er som mennesker når de får anfall er de i alle fall ikke slappe....

Fikk Høre det at hesten min nikket med hodet pga at hun kunne ha epilepisi som da i føølge meg m gå over til sommeren for da slutter nikkingen... nei Er svært skjeldent å oppfører hesten seg rart så kan det være mange grunner til det... ikke narkolepsi!

Garsy du er verdens beste! Gå til toppen av siden

Natalie_S

» VIP

Norway
Innlegg: 1671

Skrevet - 09/04/2006 :  14:19:07  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseNatalie_S  Svar med kopi av melding
Er nok ikke noen form for narkolepsi nei, de sovner som regel hvis de er oppgira

Min forrige hest sovna under en ridetime en gang han, eller vi var ferdige, og stod og prata med instruktøren, og plutselig datt gampen rett i bakken, han våkna av fallet og spratt opp igjen

Mvh Natalie

Min hest er mit spejl, som uforfalsket gengiver mine dårlige og gode luner. Se din hest i øjnene og lad dig ikke skræmme af sandheden (Bent Branderup)
Gå til toppen av siden

Ina_R

Norway
Innlegg: 2320

Skrevet - 09/04/2006 :  18:29:51  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseIna_R  Svar med kopi av melding
*Ser for meg gamle hesten til Natalie og får lattis*
Ina og Løkken<3
Gå til toppen av siden

Lopke

Norway
Innlegg: 5953

Skrevet - 09/04/2006 :  21:21:46  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Sikker på at hesten ikke har en mild for for narkolepsi?
En hest som har narkolepsi trenger ikke nødvendighvis å sovne når man rir.. De sovner som oftest når de står stille lenge.. Og da kan man ikke vekke dem før de våkner selv. Uansett om du snakker og knipser og berører.
Noen kan sove i minutter.. Beina svikte som oftest under de og de kan falle over ende eller Dette på framknærne og ha rumpa i været.
Føll som er født med narkolepsi blir helst sett avlivet da dette skaper forferdelig mye beinproblemr. Det slite helt sinnsykt på knær spesielt.
Og de får ofte tråkkesår.
Dette kunne jo vært en veldig mild variant.

Hørest slik ut men

Opprinnelig postet av hestefreek



Nei det er det nok ikke du..
og nå var det jo sånn at vi kunne vekke han da vi ruska i tauet.. Tror bare han ble stimulert til å slappe av noe enormt.
Man skal nok passe litt på med å hive rundt seg med fine forklaringer og diagnoser uten å kjenne hesten. Hadde jeg ikke vist bedre, kunne det jo være jeg trodde på deg..
Men eieren til hesten er dyrlege da :) så den er i gode hender. Hun hadde heller ikke sett en sååå avslappa hest før, at den faktisk datt sammen.
Gå til toppen av siden

Ildfuglen

» VIP

Innlegg: 534

Skrevet - 09/04/2006 :  21:26:20  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hehehe...
Jeg red en skikkelig koseguri av ei fjordhoppe en gang i tiden, og det var et par ganger da jeg klødde henne at hun faktisk lente seg så mye mot meg at hun mistet balansen og falt..
Men jeg tror gjerne at en hest kan slappe av så mye at den sovner. Skikkelig dybdeavspenning

Renate
Gå til toppen av siden

Dr_ag_on_86

» VIP

Norway
Innlegg: 1003

Skrevet - 09/04/2006 :  23:52:50  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseDr_ag_on_86  Svar med kopi av melding
du har nok truffet et akupressør-punkt... både dyr og mennesker har dette punktet mellom øynene... dette er et punkt som stimulerer antistresshormoner, og gjør dyrene søvninge...

har selv brukt det på hunder, og da trykker jeg på dette punktet, og bikkja blir helt rolig, sløv og søvnig... så dette funker!

så jeg tror nok det var dette punktet du traff på hesten, og om du holdt på en stund, satte du sikkert igang storproduksjon av antistresshormoner i hesten... så det er nok ikke noe galt, du dopa bare hesten med dens egen "sovemedisin"...


*vokt dere for Lopke, hun sniker seg inn i stallen og klør hesten din i panna til den detter på baken*


(beklager, bare sovet 8 timer de 3 siste døgnene, så humoren er muligens litt tvilsom...)

Å drive med hest er ikke bare en hobby, det er en livsstil...:) Gå til toppen av siden

Ildfuglen

» VIP

Innlegg: 534

Skrevet - 09/04/2006 :  23:59:31  Vis profil  Svar med kopi av melding
Nei, Lopke har bare funnet et alternativ til bremsing
Renate
Gå til toppen av siden

Lopke

Norway
Innlegg: 5953

Skrevet - 10/04/2006 :  07:16:15  Vis profil  Svar med kopi av melding
he he.. vokt dere for meg i konkurranser.. jeg får hestene deres til å sovne, så vinner jeg alt!! Gå til toppen av siden

Søvnig

» VIP

Innlegg: 66

Skrevet - 21/04/2006 :  16:39:29  Vis profil  Svar med kopi av melding
Synes det høres logisk ut dette med akupressørpunkt, dersom hesten ikke har for vane å sovne i tide og utide ellers.

Men jeg skjønner ikke hvorfor folk setter piggene ut dersom man kommer med forslag om litt mer "uvanlige" forklaringer? Jeg synes slett ikke hestefreek sitt forslag var så dumt jeg?!

Men hvor finner man stoff om hester med narkolepsi, hestefreek? Synes det var interessant jeg!

Og noen oppklaringer:

Mennesker med narkolepsi er lette å vekke når de får søvnanfall.
Søvnanfall utløses av ensformige og kjedelige situasjoner, men kan forekomme i andre situasjoner også.
Kopi av melding:
Er nok ikke noen form for narkolepsi nei, de sovner som regel hvis de er oppgira
FEIL. Det du sikter til, Natalie S. er noe som heter katapleksi. Det er en del av narkolepsi, men ikke alle som har narkolepsi har katapleksi. Katapleksi er tap av muskelkraft i hele eller deler av kroppen. Pasienten er ved bevissthet, men greier ikke røre seg. Dette er det også lett å bli "vekket" fra. Katapleksi utløses av sterke følelser.

Jeg antar sykdomsbildet er nogenlunde likt hos dyr som hos mennesker.


Gå til toppen av siden
Side: av 3 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.33 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2024 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.