hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Hjelpe meg litt? :) med bitt...
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Utstyr
 Hjelpe meg litt? :) med bitt...
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 23/06/2009 :  03:58:38  Vis profil  Svar med kopi av melding
Til kjøring bør man bruke kjørebitt - og alltid kjørepisk = sjenkler.

Ved ridning bør man lære hesten (og seg selv) at det er flere måter å "bremse" en hest på.
Man har rumpa = sitte tungt ned i salen, sjenklene, som "knipetenger" - IKKE sparking, stemmen, og selvfølgelig kombinasjonen av disse - sammen med et bitt som hesten "forstår" - ikke bare føler som en "pine i kjeften".

Mange uerfarne ryttere reiser seg opp i salen og røsker i bittet når/hvis hesten setter av gårde. Det blir helt feil, for hesten oppfatter det lette setet som et signal på å løpe, og man får heller ikke utnyttet "forholdende sjenkler".

Helt klart at man bør trene på forholdninger og tempovekslinger under kontrollerte forhold, så hesten da "vet" hva signalene betyr - men det hjelper lite hvis den oppfatter "tur" som "fri fart" - og den ikke har lært seg å lyde rytteren - og i tillegg (ofte) ikke har den nødvendige respekt og lydighet overfor rytteren.

Da kommer det gamle ordtaket "Hvis hesten visste styrka si, let han inga rida seg" til praksis.
Ja, egentlig er det utrolig at hester lar seg "kuste" av folk....

Og selvfølgelig har 100 kg sterkt mannfolk mye mer å rutte med enn 40 kg jentunge.

Kan nevne et eksempel med "feil bitt". Vi hadde en solid dølamærr, en utmerket terapihest, innkjørt som skogshest i sin ungdom. Hun gikk med et meget tynt bitt og funket utmerket, da rytterne sjelden trengte å "ta tak" i henne. Så kom noen "hestejenter" som stellere i stallen, og hylte over seg over det "gruuusomme bittet" - og dro sporenstreks og kjøpte et "snilt" og meget tykt bitt. Mærra skjønte ikkeno av dette diigre og tjukke hun fikk plassert i kjeften, og mens hun gikk og tygde og gapte, var det ikke mulig å verken styre henne eller regulere farten. Kan love at hun ganske raskt fikk sitt tynne og velfungerende bitt tilbake....

Gå til toppen av siden

summer

Skrevet - 23/06/2009 :  22:59:12  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
men husk på at på bitt med hakekjeder så skal ikke hakekjedet strammes, det skal være slakt når du ikke tar i tøylene eller mister det stor effekt om det er press på hakekjedet uansett om du tar i tøylene eller ikke.

Hjelp, du må ikke si sånt ... hakekjedet SKAL strammes, skjekene skal ikke kunne flyttes mer enn 30-45 grader.- hakekjedet er det som sørger for at man ikke kan ta for mye i slike bitt. Med slakt kjede ( hvorfor da bruke det ???) har man et VELDIG sterkt bitt. Det skal ikke være press under haken, men det skal være stramt nok til å hindre bittet å bevege seg for mye. Vet du hva som skjer inni munnen når bittet kan beveges fritt , i stedet for å hindres av hakekjedet ??

Kjedet er der for en grunn!

galskap og bruke slike bitt om man ikke aner hvordan det skal settes på.
Gå til toppen av siden

Kristine_Zymri

» VIP

Skrevet - 24/06/2009 :  21:57:03  Vis profil  Svar med kopi av melding
" Med slakt kjede ( hvorfor da bruke det ???) "

blei kanskje litt feil måte å skrive det på.. mener ikke at det skal være kjempe slakt, men det skal ikke strammes voldsomt men skal da heller ikke henge å dingle i løse luften.. skal være en mellom ting. håper dette blei bedre skrivd... (??) :-)
Gå til toppen av siden

summer

Skrevet - 01/07/2009 :  22:22:58  Vis profil  Svar med kopi av melding
Egentlig ikke. Men til andre som leser, så skal det iallfall være så stramt at stengene ikke kan flyttes med enn 30-45 grader. Det er igrunn så enkelt som det. Gå til toppen av siden

Kristine_Zymri

» VIP

Skrevet - 07/07/2009 :  14:48:43  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Egentlig ikke. Men til andre som leser, så skal det iallfall være så stramt at stengene ikke kan flyttes med enn 30-45 grader. Det er igrunn så enkelt som det.

Opprinnelig postet av summer

hm, har lært at det skal være slakt jeg, hvertfall på det jeg har. stengene ligger jo inntil og stabilt på bittet mitt med slakt kjede.. jaja lærer så lenge man lever
Gå til toppen av siden

Kristine_Zymri

» VIP

Skrevet - 07/07/2009 :  14:49:04  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Egentlig ikke. Men til andre som leser, så skal det iallfall være så stramt at stengene ikke kan flyttes med enn 30-45 grader. Det er igrunn så enkelt som det.

Opprinnelig postet av summer

hm, har lært at det skal være slakt jeg, hvertfall på det jeg har. stengene ligger jo inntil og stabilt på bittet mitt med slakt kjede.. jaja lærer så lenge man lever
Gå til toppen av siden

summer

Skrevet - 09/07/2009 :  20:09:56  Vis profil  Svar med kopi av melding
Når skjedet er slakt, så skjer det veldig mye INNI munnen til hesten om man drar i tøylene, bittet blir veldig sterkt med slakk kjetting. Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.28 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.