hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Hjelpe meg litt? :) med bitt...
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Utstyr
 Hjelpe meg litt? :) med bitt...
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

+Marthe+
» VIP

Skrevet - 06/05/2009 :  23:20:23  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg har to hester, en dølehest på fem, og en varmblods på 12. Varmblodsen har gått som traver, så han er ganske sterk når han først vil. Og dølehesten er også ganske hard i munnen.

På varmblodsen bruker jeg bare et vanlig todelt bridonbitt, og på han andre har jeg brukt veldig masse pessoa i det siste da han er ganske heit. På pessoa funker han veldig bra, men jeg vet at det er Helt feil å bruke det. På vanlig todelt trinse blir han Veldig hard. Dølehesten blir også kjørt med, og han er like sterk da. Har tenkt på å kjøpe et kjørebitt, men for å være helt ærlig så har jeg veldig liten peiling på bitt.

Så nå vil jeg ha litt hjelp

Hvordan bitt anbefaler Dere til begge hesta mine?

Rir mest på tur, men dem er like harde på bane også.. Det kan faktisk virke som at varmblodsen biter seg fast, så vet ikke om rullebitt funker jeg? Prøvde pessoabittet på han for moroskyld en gang, og da ble han helt klikk Dølehesten biter seg ikke fast, han er nok bare veldig hard og sterk..
Hva syns dere om hack? Hadde vært fint om alle sier hver sin mening om hvordan bitt jeg burde prøve!

Veldig takknemlig for svar

Harneshaug

» VIP

Norway

Skrevet - 07/05/2009 :  02:12:06  Vis profil  Svar med kopi av melding
Et lite spørsmål først, rir du for instruksjon?
Når Gubben er borte driter hestene på plenen Gå til toppen av siden

pumpkin
» VIP

Skrevet - 08/05/2009 :  17:49:33  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei Marthe

Jeg har hørt at bittet pelham gir god kontroll.
Jeg kan lite om pelham, men det jeg vet er at det skal brukes med to tøyler, hakekjede og skumrem. Jeg vet ikke hvor stram hakekjedet skal være? skal den være bundet fast i skumremmen?
Jeg kunne godt tenke meg å prøve pelham selv, men trenger mer informasjon, blir kjempeglad visst noen kan skrive og vise bilder av hvordan pelham skal brukes.
Pessoa bittet har et dårlig rykte, det er et bitt hestfolk elsker å hate, men visst hesten din fungerer bra med det og ikke får skader i munnen av det, så hvorfor ikke bruke det?
Gå til toppen av siden

+Marthe+
» VIP

Skrevet - 09/05/2009 :  12:56:59  Vis profil  Svar med kopi av melding
Rir ikke for instruktør nå ;) Gå til toppen av siden

JanitaOgQueenie

Skrevet - 10/05/2009 :  20:28:39  Vis profil  Svar med kopi av melding
Enig med Pumpkin, ang. Pessoa.
Det har et veldig dårlig rykte, men enkelte/få hester fungerer faktisk på Pessoa.
Gå til toppen av siden

Harneshaug

» VIP

Norway

Skrevet - 11/05/2009 :  16:01:09  Vis profil  Svar med kopi av melding
Pessoa er ikke noe å bruke i en hestemunn. Det har et dårlig rykte av en grunn, opplyste mennesker som kan en del om bitt, hestemunnen, hestens tenner og hvordan den reagerer på bitt.
Pessoa er et utrolig ustabilt bitt og den eneste grunnen til at noen hester "fungerer" på det, er at rytteren er fornøyd med å ha et håndbrekk i kjeften på hesten.
Nå sa jo (heldigvis) denne hesten klart fra om hva den syntes om bittet, så da er jo ikke det mer å diskutere.

Er ikke alltid så lurt å høre på hvemsomhelstens mening om bitt, ingen kan svare på hvilket bitt som passer hesten din som ikke kjenner deg og hesten.

Den lengste veien er ofte den beste. Øve MASSE overganger, det er ikke gjort på en dag og heller ikke en uke, men tar tid.
Lydighet fra bakken, stemmekontroll, sete og sits.

Øv i longe og på å lære inn stemmesignal.

At man selvsagt vil ri på tur innimellom mens man trener uten å risikere livet er jo forståelig, som en ren brems kan Kimblewick være et alternativ, det SKAL brukes med kjede og UTEN lav neserem.

Det er dog ikke noe bitt å bruke til banetrening det heller, men kan være kjekt å ha på tur slik at dere får trimmet dere også i tillegg til trening.

MEN overganger overganger overganger, riktig sits og stemme er en god start :)
Øv på å bruke så små tøylefatninger som mulig, gi hesten en sjans til å reagere før det harde taket kommer og ved det minste tegn til respons så roser du, selv om det kanskje ikke ble helt skritt fra trav, så ros om den slakker av...
Rosen må komme på det første skrittet, aldri bli frustert (ja jeg vet det er vanskelig) det fører kun til spent hest og mer fart.

Øv når du leier hesten ut og inn fra beite/paddock, stemmesignal og kropp. Egentlig i all håndtering og gjør det GØY!!

Masse lykke til :)

Når Gubben er borte driter hestene på plenen Gå til toppen av siden

+Marthe+
» VIP

Skrevet - 11/05/2009 :  19:37:45  Vis profil  Svar med kopi av melding
Tusen takk for hjelp :)
Mener du at jeg bare skal prøve dette på et helt vanlig trinsebitt?
Gå til toppen av siden

pumpkin
» VIP

Skrevet - 11/05/2009 :  21:36:38  Vis profil  Svar med kopi av melding
Høres litt skummelt ut med vanlig trinse, når du allerede har fortalt at de er harde i munnen og vanskelig å kontrollere med den type bitt.

Men det er et bra forslag fra Harneshaug, men ville ha begynt med holdt/stopp/ til skritt til holt/stopp igjen, når det går helt rolig og greit kan du begynne med skritt trav skritt. Er hestene dine lette å piffe opp kan det være lurt og lære de å roe ned og slappe av.

Din sikkerhet er viktig, ikke sett livet ditt i fare p.g.a at noen mener at du gjør feil og plager hesten din med pessoa bitt. Og ja jeg vet at pessoa kan være skadelig.
Det er også de som mener to delt trinsebitt er helt forferdelig, noen mener det er helt feil å bruke bitt i det hele tatt og rir med halsring og/eller grime.
Og hack bannlyses hos div horsemanship miljøer.
Tror du bare er nødt til å prøve deg fram, prøv mange forsjellige bitt å se hva som funker, men husk at sikkerheten din kommer først.
Gå til toppen av siden

Harneshaug

» VIP

Norway

Skrevet - 11/05/2009 :  22:33:50  Vis profil  Svar med kopi av melding
Og jeg tror enkelte trenger å lære litt mer om bittets virkninger før de rådfører andre om bitt som kan være direkte skadelige og forvirrende og dypt urettferdige overfor hesten.
Det har ingenting med 2 eller 3 delte trinser å gjøre, dette blir så dumt at det er vanskelig å kommentere i klartekst.
Søk på nettet du så finner mye nyttig info :) Om du vil kan jeg finne sider til deg fra anerkjente ryttere, hestetannpleiere og kiropraktorer og veterinærer som VET hva de snakker om, ikke slike som "tror" og "synes" de kan.

Selvsagt starter man overganger med skritt -holdt-skritt, poenget var at man skal gi belønningen i det det skjer noe, ikke bare for korrekt utført øvelse...
Så man man huske å variere MASSE ellers vil bare hesten bli superfrustrert. Gjør den det kjempefint 3 ganger så SLUTT!!
Å stoppe treningen er den beste belønning en hest kan få. Sett små små delmål, ikke start på alt med en gang, emn lag en plan.

Sett opp når du vil ha ferdig dine små delmål og følg opp fra uke til uke. Ofte glemmer man faktisk hvor mye framgang man egentlig har og synes man står stille.
Det er kjempekjekt å fære logg for treningene for å se at det virkelig går fremover :)
Om hesten ikke går an å ri med trinsebitt på bane bør den ikke ris før en del ting er rensket opp i, men det tror jeg slett ikke er tilfelle her for jeg har vært på VIPen din og sett ;)

Poenget med å trene samspill mellom hest og rytter er først og fremst å forbedre og gjøre komunikasjonen forståelig.
Ofte går man ut fra at hesten skjønner hva man vil, men at den bare ikke bryr seg..
Det viser seg ofte å være feil, derfor er bakkeøvelser en veldig fin måte å starte på med innøving av stemmen for da er du sikker på at din sits/ridning ikke sier til hesten "fram" mens du drar i bittet for "stopp".

Problemene sitter stort sett alltid i salen ;)

Og jeg har vært gjennom akkurat det samme selv med en diger x-kaldblods traver på 170cm og verre enn et godstog å stoppe....

Tolmodighet, konsekvent, oppmuntring, positivitet og jobbeglede er det man kan bruke over disse.
Blir man sint på de eller tvinger de i form av skarpe bitt skaper man bare en ond sirkel.
Det kjekkeste samarbeidet man har med hest er når det er gjensidig og frivillig...

Så må man skille på jobb og tur. Ikke BARE jobbe, men la hesten kose seg også, ri på tur og la den få ha tanke-fri, da hadde jeg heller brukt et Limblewick som jeg skrev, et stabilt og godt bitt som likevel kan fungere som en brems om du skulle trenge.
Du kan stille inn hvor sterkt det skal være, det vil aldri bli vinglete og presist som Pessoa, eller Dutch gag som det heter, pessoa er feil.
Hakekjeden stabiliserer bittet og gir hesten helt tydelige og presise signaler slik at den FORSTÅR hva du mener, ikke bare får vondt av signaler som er forskjellige fra gang til gang...

Når Gubben er borte driter hestene på plenen
Redigert av - Harneshaug den 11/05/2009 22:37:18 Gå til toppen av siden

pumpkin
» VIP

Skrevet - 11/05/2009 :  23:33:03  Vis profil  Svar med kopi av melding

Hadde vært fint om alle sier hver sin mening om hvordan bitt jeg burde prøve!

Veldig takknemlig for svar

Marthe spurte om min mening og jeg har gitt henne det.
Om hun velger å bruke pessoa så dømmer jeg ikke henne for det, jeg ser ikke ned på henne av den grunn.
Gå til toppen av siden

+Marthe+
» VIP

Skrevet - 11/05/2009 :  23:36:40  Vis profil  Svar med kopi av melding
okei :)
Det går ann å ri begge hestene mine på trinse liksom, men det er bare det at dem blir harde.
Jeg rir jo på trinse på varmblodsen.
Hvordan tror du det blir med "sidepull" på varmblodsen? han er jo egentlig en veldig følsom hest, bare munnen som han ikke er fult så følsom i, hehe :P
jeg har faktisk et sidepull hodelag, har brukt det litt på dølehesten, men nå begynner han å vokse i fra det..
Gå til toppen av siden

pumpkin
» VIP

Skrevet - 12/05/2009 :  21:25:07  Vis profil  Svar med kopi av melding

Har ridd med både sidepull og bittløst hodelag, (kjøpt på høøks.)

Min erfaring er at det bittløse hodelaget virker som et slags trinsebitt, det er fullt mulig å ri med.
Det kan hende du vil få problemer med å stoppe hesten eller gå ned til trav når du rir galopp, hodelaget er ingen effektiv brems, da må du bruke sete. Med andre ord må du være sikker på at du kan klare å stoppe hesten din når du prøver dette hodelaget.
Sidepull ble for meg og mine hester som å ri med grime.
Jeg tørr ikke å anbefale verken sidepull eller bittløst hodelag, jeg har lagt disse på hylla selv siden jeg ikke er helt fornøyd med de.

Men kansje hack er tingen, ja det er sterkt og ja det kan knekke nasen på hesten. Men det er mange hester som fungerer med det.

Hester er så individuelle, selv om hesten din er følsom betyr ikke det at han vil bli bedre med bittløst, det kan hende han blir det, men det er ikke sikkert.
Gå til toppen av siden

summer

Skrevet - 12/05/2009 :  22:14:59  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
et går ann å ri begge hestene mine på trinse liksom, men det er bare det at dem blir harde.
Jeg rir jo på trinse på varmblodsen.
Hvordan tror du det blir med "sidepull" på varmblodsen? han er jo egentlig en veldig følsom hest, bare munnen som han ikke er fult så følsom i, hehe :P
jeg har faktisk et sidepull hodelag, har brukt det litt på dølehesten, men nå begynner han å vokse i fra det

Du sier her akkurat noe om det jeg har tenkt å si: Faktisk er det ofte sånn at hester som er *harde i munnen* er hester som er veldig følsomme i munnen, og derfor motsetter seg trykket. Altså at enten motsetter den seg trykket fordi det er hardt, fordi bittet ikke passer og er ubehagelig, eller fordi den rett og slett er uutdannet ..

Det jeg henger meg litt6 opp i , er at begge hestene din er slik ... det bør du tenke litt på .. kanskje du bør se på din egen måte å ri de på? Hvor flink er du til å gi ettergift, når de svarer på det du spør om, hvordan holder du tøyler osv osv ..

Det er veldig vanskelig og gi råd om bitt når man ikke ser dere ri, og hvordan det de har passer .. for om jeg selv hadde fått en hest med hard munn i hendene, hadde jeg sett på trening først, og ikke type bitt. Dvs , jeg hadde funnet et bitt som passet hesten godt, og jobbet med å lære hesten godt hva bittet betyr og vært ekstremt nøye med ettergiften. Et skarpere bitt hadde jeg kun satt på en kort periode om det ble problemer. Og da hadde jeg brukt type pelham, kimlblewick eller lignende. Pessoa bitt kommer ikke i nærheten av min stall en gang. det er et virkelig dårlig bitt.

Så noen direkte råd på hva du kan bruke er veldig vanskelig, jeg tror jeg ville prøvd å kartlagt problemet en liten stund, og sett hvor problemet hard munn oppsto, og jobbet med problemet.

jeg antar at disse hestenes munn er i orden, at ulvetenner er vekk osv ?

Ellers kan jeg bare signere harneshaug.
Gå til toppen av siden

summer

Skrevet - 12/05/2009 :  22:17:45  Vis profil  Svar med kopi av melding
HVis den ene hesten faktisk biter seg fast i bittet, ville jeg også sett på lengden, om det var passe langt. Er det det, skal det endel til og greie å bite fast i det ...

Jeg tror du hadde hatt nytte av å få noen som hadde kunnskap om bitt til å komme hjem til deg og prøve litt forskjellig.

Ang sidepull og hack så er det igjen noe du bare må prøve, da på inngjerdet område ... hester liker forskjellige ting. Jeg bruker mye sidepull, min venninnes hest går på hack, hun hatet sidepullen. Så igjen, vanskelig og gi råd, og ekstra vanskelig om man ikke kan se hvordan dere fungerer sammen ellers.
Gå til toppen av siden

mariakaogcindy

Skrevet - 01/06/2009 :  11:09:58  Vis profil  Svar med kopi av melding
Vær så snill, ikke bruk pessoabitt, jeg har så mye hestemunner som er ødelakt pga dette bittet. En hest som er hard i munnen er ikke født har i munnen , det er noe / noen som gjør at den er det. Det hjelper ikke bare å putte på et sterke bitt, på sterker bitt og fortsette sånn, for hesten blir bare værre og værre den hvis ikke det blir gjordt noe med hesten.

Ligger salene riktig ? Et feil trykk fra de kan være nok til at hesten er sterk og vil bort fra trykket.

Mine erfaringer er at hesten trives best med tredelt. Jeg bruker tredelt muffebitt på min og jeg rir omtrent bare på lange tøyler og bruker stemme og sete som kontroll. Jeg har fått en ny hest etter jeg begynte med det. Dette har også funket utrolig bra for min venninde. Jeg rir også med hack innimellom, men det også på langetøyler.
Du skal ikke bruke hack hvis ikke du har noen til å instruere deg de første gangene!

Jeg sier ikke at din hest vil fungere på tredelt. Men det går ann og prøve. Og tren overgnager, sits og setebruk som sakt over
Gå til toppen av siden

Kristine_Zymri

» VIP

Skrevet - 21/06/2009 :  19:28:46  Vis profil  Svar med kopi av melding
til kjøring vil jeg anbefale kjørebitt, da stangbitt. postkandar er veldig bra bruker dette på mine hester når jeg kjører. har vært på en del kjørekurs og instruktøren da anbefaler dette da det også gir støtte og hjelper hesten å balansere seg. jeg har det med to ringer, bruker sjeldent nedersteringen siden det fungerer veldig bra på øverste. dette bitter er det lurt å kjøpe èn størrelse større enn det du vanligvis bruker, siden det er noe smalere.

Ang. pessoa bitt er jeg enig med det de andre sier om at dette er et "dritt-bitt".. jeg bruker jaktkandar med hake kjede og tungefrihet til den ene hesten min som kan være litt hard og tung/seig på bittet. har brukt dette bittet i godt over 1år nå å er veldig fornøyd med det men passer på å bytte på til et mildere bitt innimellom så han ikke blir hardere i munnen. men husk på at på bitt med hakekjeder så skal ikke hakekjedet strammes, det skal være slakt når du ikke tar i tøylene eller mister det stor effekt om det er press på hakekjedet uansett om du tar i tøylene eller ikke.
Lykke til med bitt, det er ikke lett, alle hester er jo forskjellige
Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.41 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.