hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Treningsmetoder
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Generell ridning/trening
 Treningsmetoder
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Beauty
» VIP

Malaysia

Skrevet - 06/02/2004 :  09:02:29  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBeauty  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseBeauty  Svar med kopi av melding
Jeg har i det siste brukt masse forskjellige treningsmetoder paa hesten min, og plukker med meg det beste. Naa har jeg funnet ut at om jeg lener meg skikkelig forover, nesten ligger ned paa halsen til hesten, og sitter veldig lett, gaar hesten villig forover med god ettergift og vekt paa bakparten. Hva synes dere om dette? Er det akseptabelt? Det eneste jeg tenker med dette er at jeg sitter i en farlig posisjon om hesten skulle skvette eller bukke, men jeg fooler jeg kjenner hesten saapass, og er ganske trygg paa naar han skal skvette. Han gjoor jo aldri noe uten advarsel. Ellers, er dette lurt aa bruke, spesielt med tanke paa oppverming, eller er det noe som kan vaere skadelig med dette??

Ellers vurderer jeg looshopping og lang tooyle dressur. Treneren min regner jeg med driver med looshopping, saa jeg har tenkt aa snakke med han, men jeg liker flere synspunkt. Hva er minimum kravene til looshopping? Hvor erfaren boor hesten vaere, og hvordan boor det utfoores? Og hva med langtooyle dressur? Hva utstyr trenger jeg egentlig? Leste i en bok at jeg kan bruke longetau, feste det i utvending bittring, saa over ryggen til hesten, igjennom innvenidig stigbooyle, saa til meg, og ett annet langt leietau festet i innvendig bittring, og til meg? Hva synes dere om dette? ER det korrekt?

Hestehilsen fra Cathy og Nicky

Santanas Cheyenne

Norway

Skrevet - 06/02/2004 :  09:28:53  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideSantanas Cheyenne  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSantanas Cheyenne  Svar med kopi av melding
Bare et spørsmål: Er det noen behagelig ridestilling da???? ;o)
Bare ser det for meg.... *s* (jeg kan ikke svare deg for det har jeg ikke kompetanse til...)

Jo mer jeg lærer, jo mer skjønner jeg at jeg ikke kan...
- Olrun -
http://www.morganhorse.no
Gå til toppen av siden

Beauty
» VIP

Malaysia

Skrevet - 06/02/2004 :  10:29:42  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBeauty  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseBeauty  Svar med kopi av melding
Nix, ikke akkurat behagelig, men det gaar da ann, er jo ikke akkurat gooy aa slite med hester som ikke gaar frem heller. Og ja, det ser faktisk ganske comisk ut... hihii....
Hestehilsen fra Cathy og Nicky Gå til toppen av siden

elx

» VIP

Norway

Skrevet - 06/02/2004 :  16:13:36  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideelx  Svar med kopi av melding
Tja, jeg ville vel ikke belage meg på at dette var en ridestil å satse på i lengden. Selvom det kan kjennes OK så er det nok lite sansynlig at Nick bruker seg riktig når all din vekt kommer fullstendig på forparten hans. Snarere er det vel sånn at han går frem fordi han forsøker å få vekten din tilbake "på plass" hvis du skjønner hva jeg mener.
Hvis vi er ekstremt ubalanserte feks i en sving vil hesten enten lene seg kraftig motsatt vei for å kompensere eller samme vei for liksom å "hente oss opp". Tror det er opphenting Nick driver med nå...

Ang løshopping så må du bare passe på at du/treneren ikke blir for ivrig og setter opp for store hinder. Det kan være skikkelig fristende... Var ellers en veldig bra debatt om løshopping her på forumet med masse nyttig info. Maskinen her er såpass trrreig at jeg ikke orker lete den frem, men kanskje finner du den selv eller noen andre vet hvilken debatt jeg mener (den med fine bilder av Astor i full sving!).

Lang tøyle dressur (long lining) er et flott alternativ til longering. Hesten bruker seg og belastes riktigere. Men jeg ville absolutt brukt en longeringsgjord (en sånn med ringer) fremfor å bruke sal/stibøylene til å tre linene gjennom.
Slik jeg gjør det bruker jeg 2x longeliner (samme type eller så like som mulig) festet i bittringene og så tredd igjennom ringen på longeringsgjorden på hver sin side. Blir litt likt tømmekjøring (jada jada, jeg vet det ikke er det samme ) sånn utstyrsmessig. Altså, begge liner går tilbake til longeringsgjorden som om de var tøyler, og deretter inn til deg.
Og når du jobber kan du velge om du skal stå ganske nære hesten, eller litt unna, du kan gjøre øvelser, jobbe over bommer på bakken, gå på tur og generelt gjøre masse som er bra for hesten (og for din kondis!)
Have fun!
Gå til toppen av siden

sammy
» VIP

Norway

Skrevet - 07/02/2004 :  09:12:59  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressesammy  Svar med kopi av melding
her er linken som elx viser til om Astor (hvis du ikke allerede har funnet den...)

http://www.hestemarked.no/mix/topic.asp?TOPIC_ID=1581

Lykke til! =)
Gå til toppen av siden

Destrier

Norway

Skrevet - 11/02/2004 :  00:38:04  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideDestrier  Svar med kopi av melding
I 'Lang tøyle dressur' bruker man ikke gjord med ringer eller tøylene gjennom stigbøylene slik man gjør i tømmekjøring. Prinsippet med lange tøyler (slik som det gjøres i Wien), er at hesten skal arbeide fritt, og etter de samme prinsippene som for ridning. Dette inkluderer de samme tøyletakene (direkte og indirekte tøyletak), noe som er umulig å få til om tøylen går gjennom ringer eller stigbøyler. Forøvrig, har det veldig lett for å bli bare 'bakover-tøyle' om noe går feil når tøylen går gjennom ringer eller stigbøyler, noe som lett kan skape en farlig situasjon.

Lange tøyler dressur er heller ikke det samme som kjørelongering, som også er nevnt ovenfor her.

Uansett så er det utmerket trening både for hest og rytter!

Hilsen Destrier
www.klassiskdressur.com
Det er de som vet minst som bruker flest ord for å forklare det de mener. De som vet mye, sier det med få ord. (Baucher)
Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.25 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2026 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.