hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Fjordinger på tøylen?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Generell ridning/trening
 Fjordinger på tøylen?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 3

Ara

» VIP

Norway

Skrevet - 22/12/2003 :  20:13:04  Vis profil  Svar med kopi av melding
Heisann..

Har hørt det at fjordingen blir "kvalt" om en tvinger dem til å gå med nesen inn mot brystet i en så kallt "dyp form", på den måten at luftveien da blir stengt. Noen som vet hva dette kommer av? Hvordan har det seg at andre hesteraser som fullblodsen kan gå fint i denne formen, men fjordingen ikke kan? Er de "bygd" annerledes inni halsen eller noe?

Hilsen May-Linn

Why do we kill people who kill people to show people that killing people is wrong
Redigert av - Ara den 22/12/2003 20:13:41

Astrid H

Norway

Skrevet - 22/12/2003 :  20:26:16  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAstrid H  Svar med kopi av melding
Jeg tror neppe at fjordingen kan bli kvalt av å gå korrekt på tøylen. Fjordinger kan gå minst like pent i form som andre hester, f.eks fullblods. Men mange fjordinger kan ha problemer med noe pga at at de har en mye grovere bygning enn endel andre raser (da mener jeg spesielt kravene til samling og schwung i høyere klasser). Den fjordingen jeg hadde før, gikk fine piaffer.

Dessuten skal ikke hestene ha "nesen inn mot brystet", sånn at den kan bite seg selv i bringa. Dette er ikke dyp form! I dyp form er hesten lavere og lengre.

Jeg kan ikke så mye om sånt, og det er mulig jeg blir litt inhabil og subjektiv når det gjelder spørsmål om at fjordingen er "dårligere" enn andre raser, men det er fordi jeg elsker denne rasen....
Gå til toppen av siden

ToneKristin

» VIP

Norway

Skrevet - 22/12/2003 :  21:41:07  Vis profil  Svar med kopi av melding
det du tenker på kalles vel "trang form", dyp form er at halsen gjøres lang og hesten går med hodet "mellom" frambeina.

fjordinger har som oftest litt kort hals som gjør det vanskelig å krumme nakken skikkelig sånn at det ser pent ut. men det betyr ikke at fjordinger kan gå til tøylen, tvert imot har sett mange fjordinger gå i fin, dyp form jeg, problemet kommer når de blir bedt å gå i trang form (tror det er det det kalles)...

en liten ting til: en hest kan ikke tvinges til å gå i form, det ender bare opp med at hesten knekker i nakken og subber med beina.

mvh lille meg

Mvh Tone Kristin

Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 22/12/2003 :  21:46:29  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Dette du spørr om her er veldig godt illustrert i boka "Dressur med Kyra" av Kyra Kyrklund.

Årsaken til at fjordingen og andre kaldblodige hester har vanskeligere for å gå på tøylen er fordi hakegropa er mindre romslig enn på hester av mer rideaktig type (f.eks. varmblodsridehesten). Fjordingen har også en kort og kompakt hals, og oftere høyere ansatt hals, noe som gjør at den har vanskeligere for å gå på tøylen. Dette betyr ikke at kaldblodshester ikke kan gå på tøylen, men det ligger ikke like naturlig for disse typen hester som for varmblodsridehestene.

Uannsett hesterase er det viktig at hakereima ikke er for stram. Er den for stram kan dette være ubehagelig for hesten når den går i form, og det er uheldig. Men ingen hester vil kveles om de går på tøylen. Ikke fjordinger, og ikke andre hesteraser.

dressurblogg.no Gå til toppen av siden

Ara

» VIP

Norway

Skrevet - 22/12/2003 :  22:50:07  Vis profil  Svar med kopi av melding
Mente ikke at jeg lurte på om fjordingen kunne gå i form.. Da må dere ha missforstått..
Jeg rir selv fjordingen min i form.
Det jeg lurte på fikk jeg jo egentlig svar på at spoff.
Jeg mente vel egentlig "trang form" eller noe sånt.
Har tydeligvis ikke uttrykket meg skikkelig. Jeg vet at hester ikke skal gå med mulen i bringa, og for all del jeg rir ikke hestene mine sånn..

Jeg syntes heller ikke at fjordingen er dårligere enn andre hester (så ikke ta det på den måten) men jeg bare lurte på om det var sånn at de ikke hadde like lett for å gå i denne typen form som jeg jo ikke vet navn på som andre hesteraser.

Grunnen til at jeg lurte er at en dressurtrener hadde ridd fjordlingen til en på stallen, og "demonstret" med den, hesten begynte å lage "kvele lyder" og treneren stoppet. Hun forklarte at de (av en eller annen grunn, jeg vet bare dette ut i fra annenhåndsinfo) ikke kunne gå på denne måten som hun da tvingte hesten til å gjøre...

Jeg sier ikke at dette var den vanlige formen som sikkert alle hester kan gå i, men en eller annen form...

Why do we kill people who kill people to show people that killing people is wrong Gå til toppen av siden

ElleM

Skrevet - 23/12/2003 :  09:35:29  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg blir litt skremt av hva du forteller om måten treneren din red fjordingen på. At hun som er dressurtrener tvang hesten inn i en fasong, selv om det bare var for å demonstrere noe.
At fjordingen vil ha enda større vansker når den blir tvunget inn i en høy form enn ridehestrasene, kommer av bygningen dens. Dette har Spoff forklart så fint.

Men dette er feil ridning på alle hesteraser!
Jeg har selv ridd dressur på fjording, og har et visst innblikk i hvordan små, korte og kompakte hester rides best. Fjordingen jeg red, var innridd av meg, og jeg oppdaget raskt at en (riktig bygget) fjording har et stort potensiale for høy samling. Men da må man inn på den barokke dressuren, som ikke fokuserer på gange og stor fremdrift som det viktige. Og fremfor alt; silkemyk kontakt på tøylen!
En fjording har så lett for å bli tung i hånden og komme på forpart at man bør være særdeles forsiktig med hva man gjør i munnen dens.
Men igjen; det skal man da også med andre hester...

Jeg er sikker på at Balkenhol hadde fått mye ut av en slik fjording. (Den mannen kan ikke feile i mine øyne... )

Gå til toppen av siden

eligj

Skrevet - 28/12/2003 :  01:44:52  Vis profil  Svar med kopi av melding
Tenkte bare å nevne at "på tøylen" kan være så mangt. Det kan være langt frem og ned med nesa, nesa i loddplan, nesa i eller foran loddplan men i høy form osv. Fjordingen kan greie noen av disse formene, men kanskje ikke alle. Og alle fjordinger er heller ikke like. Noen har vanskeligheter med å gå på tøylen i det hele tatt, men de fleste kan i alle fall gå i ettergift og balanse.

Ellers må jeg bare si meg enig med Arwen: Å tvinge en hest inn i en høy form blir uansett feil. Det skal vel godt gjøres å kvele noen hest hvis samlingen kommer av seg selv, gjennom tålmodig utvikling av hestens musklatur og balanse? Å be om samling er ikke det samme som å tvinge samling.
Gå til toppen av siden

kristian

Skrevet - 07/01/2004 :  11:43:07  Vis profil  Svar med kopi av melding
hei. jeg må nå bare si at det hørtes helt teit ut at hesten kan bli kvalt av å gå i holding. ... sikkert kommet fra en gammel stallkar som aldrig har kunnet ri eller kjøre. fjordinger er veldig goe dressurhester!!! Gå til toppen av siden

Oxhovd Victoria=o)

» VIP

Norway

Skrevet - 08/01/2004 :  21:15:43  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideOxhovd Victoria=o)  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseOxhovd Victoria=o)  Svar med kopi av melding
Når ej hadde fjording (selgde ho i november) då gjekk ho kjempe bra ned på bittet.. Men viss ho presste halsen sin heilt inn (gjekk litt under bittet) så begynte ho å puste tungt.., men da var det berre å gi ho litt meir taume.. Har aldri vert noke problem for mej å få fjordinhoppa mi ned på bittet..! :o)

Ann Lajla

Ann Lajla

www.annlajlabrungot.piczo.com :)

Gå til toppen av siden

Oslojente

Skrevet - 08/01/2004 :  21:41:12  Vis profil  Svar med kopi av melding
En fjording kan helt fint gå på tøylen.Det den kan ha problemer med er å krumme nakken å gå med hodet i loddplan.Dette har den problemer med pga at atlasknoklen (halsvirvel) har for lite plass mot kjevebenet. Gå til toppen av siden

Real Storm

» VIP

Norway

Skrevet - 11/01/2004 :  12:33:35  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideReal Storm  Svar med kopi av melding
Dette er jo forsåvidt et problem egentlig, for om man vil nå noen vei er jo egentlig ikke fjording det beste, og ergo også det minst attraktive. Hadde fjordhesten vært mer harmonisk bygget og man avlet bort de treige sidrompene, hadde man fått en helt rå dressurhest, men styrke både psykisk og fysisk...
Gå til toppen av siden

eligj

Skrevet - 11/01/2004 :  13:15:34  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Dette er jo forsåvidt et problem egentlig, for om man vil nå noen vei er jo egentlig ikke fjording det beste, og ergo også det minst attraktive. Hadde fjordhesten vært mer harmonisk bygget og man avlet bort de treige sidrompene, hadde man fått en helt rå dressurhest, men styrke både psykisk og fysisk...

Opprinnelig postet av Stormy

Ja, for såvidt. Men da hadde man endt opp med en helt annen hest, og da hadde den jo mistet sin sjarm? Fjordingen har mange kvaliteter som ville blitt borte hvis man hadde valgt å avle den for dressurridning. Jeg synes det er bra at man har ivaretatt de trekkene som er typisk for fjordingen, i stedet for å forsøke å gjøre den om til noe annet! :)

Det finnes jo en del fjordinger som er veldig godt utdannet opp til LA. Det finnes vel et par eksempler på hester som har gått enda lenger. Dette viser jo bare at fjordingrasen har kvalitet og kapasitet for å produsere enkeltindivider som utmerker seg i en eller annen spesiell retning, selv om den er en allsidig rase.
Gå til toppen av siden

Real Storm

» VIP

Norway

Skrevet - 11/01/2004 :  22:51:40  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideReal Storm  Svar med kopi av melding
Men hvem gidder å kjøpe de flotte kraftige hestene lengre? Fjordingen vil banna bein dø ut om en tid om en ikke tenker NYTT!!! Jeg snakker ikke om en gul VMBL med ståman, men lengre halser og mer fres hadde gjort seg bra, helt uten tvil! Fjordhestfolk, IKKE tro jeg diskriminerer, har to selv, men av den *lette* typen.
Gå til toppen av siden

Ara

» VIP

Norway

Skrevet - 13/01/2004 :  17:53:05  Vis profil  Svar med kopi av melding
hei igjen.. Må bare skryte litt!

Fjodingen jeg har nå (Trine Frå Økland) er en helt fantastisk hest! Hun har et utrolig bra lynne, og er supert skolert! Dessverre går hun i skolen nå, siden vi ikke har råd til å holde to hester! Der ser jeg hun dabber mye av!
Hun går LA, og hopper vel noe sånnt som 1m
Hun er kjempe fint bygget, og er et prakt eksemplar av sin rase!

Har bare hatt henne siden rett før jul! Og kan derfor ikke så mye om "forskjellene" på fjordingriding og fullblodsriding!
Fjordinger krever vel mere muskler! Det er der jeg er svak!

Jeg ville ikke blandet ut fjordingen mer! Syntes den er ypperlig så lenge den er litt fresh! Syntesw også at fjordingen kunne fått litt mere fart på seg, litt variasjon fre den bare-nyebegynner-rideskole-tilværelsen!

Har enda ikke hatt den gleden av å være på den rideskolen der alle skolehestene er lykkelige og fornøyde med tilværelsen!

Why do we kill people who kill people to show people that killing people is wrong Gå til toppen av siden

Real Storm

» VIP

Norway

Skrevet - 13/01/2004 :  21:30:13  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideReal Storm  Svar med kopi av melding
Jeg snakker IKKE om å blande ut fjordingen, men BRUKE DE LETTE OG FINE VI HAR I AVEL, ISTEDENFOR DE SMÅ, MED STUTTE HALSER OG NULL STEG! Jeg kommer til å avle mot lettere hester, om jeg skal avle på fjording, hester med resultater....
Gå til toppen av siden

Ara

» VIP

Norway

Skrevet - 13/01/2004 :  21:54:58  Vis profil  Svar med kopi av melding
okey okey, jeg missforstod!
Jeg har også litt planer om å avle på hun jeg har!
Skal huske dine ord da!

Liten tue kan velte stort lass ja... Det har du rett i!

Side: av 3 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.33 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2026 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.