hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Fjordinger på tøylen?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Generell ridning/trening
 Fjordinger på tøylen?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 3

Real Storm

» VIP

Norway

Skrevet - 14/01/2004 :  00:42:52  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideReal Storm  Svar med kopi av melding
Lilletassgullet:
Du får komme å bedekke med hingsten min om jeg får han kåret da;) Han er virkelig lett og fin...;)

Gå til toppen av siden

Ara

» VIP

Norway

Skrevet - 14/01/2004 :  20:51:06  Vis profil  Svar med kopi av melding

Har du bilde av han på vippen din?Det hadde sikkert vært nor stormy! har du bilde av han på vippen din? Det kommer bilde av trine på min!

Why do we kill people who kill people to show people that killing people is wrong Gå til toppen av siden

Oslojente

Skrevet - 16/01/2004 :  17:40:13  Vis profil  Svar med kopi av melding
Stormy.
At fjordingen ville vært en helt rå dressurhest psykisk og fysisk om den hadde vært bygget litt annerledes må jeg si meg helt uenig i.
Psyken man leter etter i en dressurhest er jo gjerne en "elektrisk" hest som går helt på grensen,for å få mest mulig kraft og uttrukk i programmet.Vil vel ikke si det er helt forenlig med psyken på en fjording?
Gå til toppen av siden

ElleM

Skrevet - 16/01/2004 :  21:52:39  Vis profil  Svar med kopi av melding
Der må jeg si meg sterkt uenig, Oslojente. Jeg har vært borti mange forskjellige fjordinger, takket være en mor med "små gule" på hjernen.
Fjordinger er like forskjellige i gemyttet som hester innen andre raser. Hvem har ikke vært borti sløøøve, tunge halvblodshester?
Selvfølgelig har det litt å si hvilken linje av fjordhestavlen hesten kommer fra med tanke på anvendeligheten innen dressur.
Min hittil siste erfaring med en fjording var en liten hoppe som oppførte seg som en fyrig sprangponni. Den hesten hadde gnist så det holdt i lange baner, det kokte over for henne rett som det var. Hun hadde meget god bygning, og er en av de fjordingene jeg med sikkerhet kan si hadde det som trengs for å gå vanskelige øvelser. (Rent bortsett fra det store steget til en stor brun...)
Gå til toppen av siden

HannaogHelge

» VIP

Norway

Skrevet - 16/01/2004 :  23:03:42  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHannaogHelge  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseHannaogHelge  Svar med kopi av melding
Jeg har også ridd mye forskjellig fjording, dette er en super rase!!!
Jeg synes at istedet for å avle vekk de tunge fjordingene kan vi satse på to linjer; en lett og en tung.
Noe av det jeg synes er fint med fjordingen er at de er så robuste, og at selv far kan ri den:-)

Jeg rir tre flotte eksemplarer av rasen fjording; en stor(1,52-3-54?) 7 års valakk etter Sylvstein, han har laaaang hals, går naturlig på tøylen, helt av seg selv, og har stoooore steg! Jeg rir en valakk på 13 år, han går LB-LA dressur, hopper godt, blir man hard på hånda, blir han hard tilbake, når jeg rir han med en lett hånd er han så fin på bittet at det er en fryd. Dessverre er han litt kubbete og liten, men det hindrer ikke han i å være en super brukshest. Også rir jeg litt på venninna mi sin 5 års hoppe, hun er stor og har gode bevegelser, dessverre litt kort hals, men den har absolutt potensiale!

Min egen Nordlands/Lyngshest rir jeg til tøylen, hun har også litt kort hals, men ingen problemer med å gå med nesa i loddeplan, eller i såkalt dyp form.

Jeg synes det er synd at fjordingen har fått et så dårlig rykte, tror mye av feilen ligger i rideskole fjordingene, som ofte blir trege og harde i kjeften. Dette kommer av at fjordingen har så mye sterkere psyke enn andre raser(det er en ur-hest), en fjording er 1,5 hest, den gir seg ikke så lett, en fjording som vil noe, f.eks spise gress når man leier den, gir seg ikke like lett som en lettere hesterase, snakker av erfaring. Har fått høre mange plasser som driver med fjording; "lei aldri fjording uten kjetting!"
Når man først får til en fjording, da har man noe å være stolt av:-)
Gå til toppen av siden

eligj

Skrevet - 17/01/2004 :  11:05:49  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

Dette kommer av at fjordingen har så mye sterkere psyke enn andre raser(det er en ur-hest), en fjording er 1,5 hest, den gir seg ikke så lett, en fjording som vil noe, f.eks spise gress når man leier den, gir seg ikke like lett som en lettere hesterase, snakker av erfaring. Har fått høre mange plasser som driver med fjording; "lei aldri fjording uten kjetting!"
Når man først får til en fjording, da har man noe å være stolt av:-)
Opprinnelig postet av irja

Her tror jeg faktisk du tar feil. Altså i at en fjording ikke gir seg så lett som andre lettere hesteraser. Dette trodde jeg også, inntil jeg begynte å ri mest andre hesteraser. Og jeg har ridd ganske mange forskjellige hesteraser og typer hester.

Enkelte hester er staere enn andre, rett og slett. Årsaken til det kan være så mangt, det blir diskutert andre steder så det blander jeg ikke inn her. Disse hestene gir seg ikke så lett, de kan finne på å stikke fra i leietau, dra av gårde med rytter, ikke ville inn fra beitet osv. Andre hester ville rett og slett ikke tenkt tanken en gang. Men dette gjelder alle raser, fjordingen er ikke spesielt ille. Faktisk blir slike problemer ofte værre med andre typer hester, for eksempel sportshester, fordi de er så atletiske at en bukkeserie blir en heeeelt annen opplevelse.

Fjordingen, som andre ponniraser (den er jo pr.def. en ponni), har jo vært mye ridd av unge ryttere, barn og ungdom, som generelt har mindre erfaring enn voksne ryttere. Jeg tror at dette er årsaken til at en del fjordinger, og andre ponnier, er stae: De er vant til å få viljen sin rett og slett.

Jeg synes det virker som om interessen for fjording som sportshest er økende, og at folk har begynt å se at den duger til annet enn kjøring og kløv. Fjording-NM (det er jo relativt nytt) og liknende stevner, gir jo veldig bra muligheter til å vise fram det som er av gode fjordinge.
Gå til toppen av siden

Milla

Norway

Skrevet - 18/01/2004 :  10:43:30  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideMilla  Svar med kopi av melding
Eligj sitt innlegg:

Fjordingen, som andre ponniraser (den er jo pr.def. en ponni), har jo vært mye ridd av unge ryttere, barn og ungdom, som generelt har mindre erfaring enn voksne ryttere. Jeg tror at dette er årsaken til at en del fjordinger, og andre ponnier, er stae: De er vant til å få viljen sin rett og slett.

mitt: Blir kanskje litt dumt å si at voksne generelt har mer erfaring en unge ryttere og barn.. Siden det er mange som begynner å ri i voksen alder, dermed ikke like flinke som de som har ridd lenge. Synes ikke man kan definere noen flinkere enn andre på dette området.

Synes ikke det er spesielt typisk at akkurat fjordinger er stae.
hest/ponni er og blir en hest/ponni og må derfor behanldes som om det er ett stort og sterkt dyr. (Mange tror jo bla at shettiser nei de er så små og søte, men ved feil behandling kan jo den lille krabaten også bli tøff i trynet!!)

-Milla Gå til toppen av siden

vixi
» VIP

Norway

Skrevet - 18/01/2004 :  12:01:54  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidevixi  Svar med kopi av melding
Voksne har ikke alltid mer erfaring, men voksne har nok lettere for å sette seg i respekt hos smådjelvler.

Har jobbet litt ved et par rideskoler, og der fikk vi inn noen fjordingen fra tid til annen - og de var jevnt over skikkelige sta-beist. Dette var ikke hester håndtert av barn, men derimot "gamle gubber" - d.v.s. lite håndtert i det hele og store.

Blindheten er størst hos den som med vilje ikke ser...

Gå til toppen av siden

frida dokka

» VIP

Norway

Skrevet - 18/01/2004 :  12:32:26  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei!
Har lest alle innleggene her, og vil si noen ord om fjordingen min...
Jeg har ei hoppe på snart 12 år og jeg begynte å stelle henne når hun var 7 år. Da kunne hun ingenting om det som heter ridning, jeg lærte henne opp... Tok tid, men i høst ridde vi et gokjent Lett-B program. Nå bygger vi videre på det.
Hun er av den lange typen og korte ben som gjør at hun ikke setter bakbena under seg, men vi jobber med saken!!
Det at hun går på tøylen er ikke noe problem lenger for hun i traven, men strever litt i galoppen. Det kommer av at hun ikke er sterk nok til "bære" seg selv ennå.
Det hender at hun kommer med noen "grynte" lyder når vi trener og det for at hun tar i å jobber...
Vi har lagt treningen litt bak oss når, pga vinteren. Men når den er over, er det i full gang i gjen!!!
iren og frida
Gå til toppen av siden

eligj

Skrevet - 18/01/2004 :  23:19:20  Vis profil  Svar med kopi av melding
Milla og Vixi: Enig med dere begge. Det er ikke alltid at voksne har mer erfaring enn barn, men de fleste begynner å ri når de er barn. Og de fleste barn rir ponnier.. Dessuten som Vixi sier: Voksne har nok lettere for å sette seg i respekt. De har jo en fordel ovenfor ponnier bare i størrelsen. Selv om det ikke alltid hjelper det heller.

Ingen "regler" gjelder alltid. Jeg kjenner mange unge ryttere som har masse erfaring, og som vet å sette seg i respekt. Men mange ponnier ris av barn, og mange av disse ponniene lærer seg at man kan tøye strikken ganske langt.
Gå til toppen av siden

Ara

» VIP

Norway

Skrevet - 20/01/2004 :  14:51:02  Vis profil  Svar med kopi av melding
Noen sa en gang til meg at ponniene førler seg truet av de "store voksene" og ble derfor vanskeligere å hondtere av voksene mennesker. Hun sa også at ponnier derfor oftere ris av barn.
Jeg har ikke lagt merke til dette på noen slags måte.
Ikke syntes jeg ponniene på rideskolene ser noe særlig truet ut av de voksene, tvert imot de er frekkere mot barna!

Why do we kill people who kill people to show people that killing people is wrong Gå til toppen av siden

Astrid H

Norway

Skrevet - 20/01/2004 :  18:12:13  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAstrid H  Svar med kopi av melding
Ville bare komme med min mening om det med å "vanne ut" fjordhestrasen. Det bør man IKKE gjøre! Hold på den fjordhesten vi har idag!

Nå har vi to "typer" fjordinger; de som er ganske tunge, og en lettere type. Begge er gode brukshester. Mange liker den lette typen og syns den er bedre sportshest, men den tunge kan faktisk være like god. Og alle fjordinger er ulike, både fysisk og psykisk. Jeg stelte en 2.premie-hingst før, og han var en super allrounder, men av den tunge typen. Han hadde skikkelig gode bevegelser og var utrolig myk og fin. Men han var nok det mange kaller lat og treig... Han var veldig kald i hodet, og utrolig rolig. Den fjordingen jeg har nå, er litt lettere, men ikke en av de letteste akkurat. Han har ikke så bra steg og schwung over seg, men er en super spranghest, og blir veldig giret med hinder i nærheten.

Alle fjordinger er forskjellige! Men viss man begynner å mikse for å få en veldig lett hest, så vil man ikke lenger he en fjording. Så vil man ha en sånn en, hvorfor ikke kjøpe seg en annen rase??!
Gå til toppen av siden

Real Storm

» VIP

Norway

Skrevet - 21/01/2004 :  16:08:09  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideReal Storm  Svar med kopi av melding
AstridH:

Les nøyere, så vil du se at ingen snakker om å vanne ut/blande med andre raser! Men det må bli slutt på at det omtrent bare blir kåret svære sidromper, sånn at vi kan edle fjordingen litt. Vi trenger ikke trekkhesten lengre! Jovisst er de flotte å se på, men vi er og går fremdeles mot mer moderne tider. Dagens premiefjordinger er for tunge og og de eier jo knapt hals! Pene og se på, men det er det hele. Jeg har fjordinger selv, så dette er langt fra ment som diskriminering, det er bare hva jeg mener!

Gå til toppen av siden

Astrid H

Norway

Skrevet - 22/01/2004 :  14:00:04  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAstrid H  Svar med kopi av melding
For så vidt enig med deg, Stormy. Enkelte av premiehingstene er altfor "grove" til å kunne gå bra i dressur, men en mellomting mellom de og de "lette", hadde vært fint. Syns selv at de tyngre er både penere osv, men det er vel fordi jeg har hatt en sånn en selv... Det er vel lett å like sin egen "type" av fjording best!

Men ikke alle av dagens premiehingster er for "korthalsa" osv. Selv om noen er det, så bør man holde på dem også! Synest at enkelte av de "moderne" fjordingene blir altfor spinkle og lette i byningen, hele fjordingpreget forsvinner liksom. Men det er vel det med at smaken er som baken osv.
Gå til toppen av siden

vixi
» VIP

Norway

Skrevet - 22/01/2004 :  14:55:03  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidevixi  Svar med kopi av melding
Se på halvblodshestene hvor mange typer vi har der - allikevel samme rase. Et rikt mangfold der. Slik sett vil vel kanskje fjordingen kunne øke i popularitet (og miste litt "treiging" stempel) om den kommer i flere utgaver - utgaver som passer ulike behov og ønsker.
Blindheten er størst hos den som med vilje ikke ser...

Gå til toppen av siden
Side: av 3 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.77 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2026 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.