hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Fjordinger på tøylen?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Generell ridning/trening
 Fjordinger på tøylen?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 3

kinebreland

» VIP

Skrevet - 04/02/2004 :  10:32:44  Vis profil  Svar med kopi av melding
Er veldig enig med eligj "Det skal vel godt gjøres å kvele noen hest hvis samlingen kommer av seg selv, gjennom tålmodig utvikling av hestens musklatur og balanse? Å be om samling er ikke det samme som å tvinge samling." Gå til toppen av siden

eligj

Skrevet - 04/02/2004 :  17:21:12  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Se på halvblodshestene hvor mange typer vi har der - allikevel samme rase. Et rikt mangfold der. Slik sett vil vel kanskje fjordingen kunne øke i popularitet (og miste litt "treiging" stempel) om den kommer i flere utgaver - utgaver som passer ulike behov og ønsker.
Opprinnelig postet av vixi

Tja.. Halvblodstypene er vel ganske mye mere "sportshest" enn fjordingen er. Jeg tror man må vanne ut fjordingen fullstendig for å få frem en hest som blir attraktiv for de som for eksempel driver med dressur og sprang på høyt nivå. Ta for eksempel:

Ponnisprang: De fleste hestene som går ponnisprang på høyt nivå er utrolig lette og raske hester. Man må endre fjordingens fysikk dramatisk for at den skal kunne nå frem her.

Sprang: For å få frem sprangfjordinger på høyt nivå, må høyden til fjordingen heves med minst 10 cm, helst nærmere 20, og kroppen må bli betraktelig lettere.

Dressur: For å få frem sportsdressurfjordingen, må størrelsen økes, og gangen totalt endres.

Ponnidressur er vel unntaket, men der har vi jo allerede sett at fjordingen kan gjøre det godt også slik den er i dag. Bare se på Rappen..

Å lage en elitesportshest ut av fjordingen, ville ødelegge den fullstendig. Det beste man kan håpe på å greie å få ut av fjordingrasen uten å ødelegge dens særpreg, er å gjøre den *litt* mer egnet for en del grener.

MEN: Fjordingen slik den er i dag, kan gjøre det ganske godt i de lave klassene i både dressur og sprang, samt western, kjøring og så videre. Jeg har nevnt Rappen, men man har også Njustar og Agilulf som har gjort det bra i henholdsvis dressur og kjøring. En godt utdannet fjording er en ypperlig lærehest for relativt små ryttere (for meg som er nesten 1.80 er den for kort), og en veldig god hobbyhest for dem som uansett ikke har tenkt å bli verdensmestere (noe som faktisk gjelder de fleste av oss). Den er glimrende i terrenget. Den har et gomodig lynne, og den er faktisk også relativt billig i kosten. Hvorfor i all verden skal man endre på denne flotte rasen bare for å gjøre den *litt* bedre egnet til grener den allikevel ikke vil bli veldig populær i?

Nei, da er det mye bedre å vise frem de gode fjordingene som rasen allerede rommer, samtidig som man ivaretar fjordingrasens særpreg. Fjordingen er jo faktisk en veldig spesiell rase, både når det gjelder bygning, farge, lynne og historie.
Gå til toppen av siden

Real Storm

» VIP

Norway

Skrevet - 05/02/2004 :  09:53:14  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideReal Storm  Svar med kopi av melding
Jovisst er fjordingen vakker, men å avle på de mest harmoniske hestene hadde gjort seg! For spesielt halsen er en ganske stor hindring. Den er på de fleste ALTFOR kort. Dette gjør hestene enda mer på forparten. De fleste er også altfor lang i ryggen med altfor korte bein. Jeg mener at man kan avle frem en lettere, penere, og mer brukelig fjording en de som blir kåret rundt omkring idag UTEN å måtte blande i noen andre raser. Men jeg skjønner jo at vi er et fåtall som ønkser en mer sportsvennlig utgave av fjordingen.
Gå til toppen av siden

vixi
» VIP

Norway

Skrevet - 05/02/2004 :  11:19:30  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidevixi  Svar med kopi av melding
Var ikke slik jeg mente Eligj. Men Varmblods Ridehest er i bunn og grunn samme rase, masse forskjellige typer - og de er nært beslektet. Det er ikke snakk om å vanne ut fjordingen, men satse på en mer selektiv avl mot ulike typer av den eksisterende. Meningen er ikke å lage en fjording som skal hoppe GP, men f.eks. en fjording som kan hevde seg i høye dressurklasser, en 1'er ponni som kan henge med o.s.v. Det sier seg selv at en fjording type trekk ikke har samme forutsetninger som en fjording type sport.

Varmblodsen blir ofte spesialisert med linjer for dressur eller sprang, de tilhører fortsatt samme stambok.

Blindheten er størst hos den som med vilje ikke ser...

Gå til toppen av siden

sle13
» VIP

Skrevet - 09/02/2004 :  17:36:06  Vis profil  Svar med kopi av melding
man kan ikke tvinge en fjording, eller uansett hest, til å gå på tøyle. det er måten man ber, og rir hesten på som gjør det. og uansett skal ikke hesten gå helt med nesa på brystet, det er ikke det at den blir kvalt, men det er en veldig ubehagelig stilling å gå i. men får man en fjording i riktig form, så er jo det bra! Gå til toppen av siden

sle13
» VIP

Skrevet - 09/02/2004 :  17:39:01  Vis profil  Svar med kopi av melding
man verken kan, eller skal tvinge en hest til å gå på tøyle. og den skal ikke gå med nesa på brystet. det skal mye til at en hest blir kvalt, men det er en veldig ubehagelig stilling å gå i. men får man en fjording på tøylen, så er jo det bra! Gå til toppen av siden

Ara

» VIP

Norway

Skrevet - 11/02/2004 :  21:17:16  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg ser hester som blir knekkt ned på bittet med saging, heriblandt oxo fjordinger. Dette er noe av det verste jeg ser, uansett hesterase.

Og for de som kanskje tror det; så tvinger ikke jeg fjordingen min ned på bittet. Men jeg "kan" ikke enda ri fjording skikkelig, jeg har ikke muskler til å hole den "på plass" så intil jeg kan dette skikkelig (etter sikkert 1 mill år med undervising) så skal ikke jeg uttale meg mer...

Why do we kill people who kill people to show people that killing people is wrong Gå til toppen av siden

Real Storm

» VIP

Norway

Skrevet - 11/02/2004 :  23:32:52  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideReal Storm  Svar med kopi av melding
Lilletassgullet:

Kjenner godt igjen hva du mener, men tro det eller ei, det går ikke flere lysår før det går bra

Fjordingen min og er ganske "tung" når det ikke passer henne å jobbe, hvilket er relativt ofte, men man finner måten å ri de på til slutt

Gå til toppen av siden
Side: av 3 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.27 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2026 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.