hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Dekken uten hals
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Diverse
 Dekken uten hals
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 3

_Amanda_
» VIP

Skrevet - 08/12/2008 :  02:02:57  Vis profil  Svar med kopi av melding
hva med å slutte med denne dekkenellerikke diskusjonen

hehe... ikke for å terge på meg noen. men den ender jo ikke....

tilslutter rosalindogsam

Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 08/12/2008 :  02:24:17  Vis profil  Svar med kopi av melding
Noen har nok misforstått, og tror at jeg er fanatisk imot dekken. Det er jeg ikke.

Det jeg av og til prøver å si noe om, er at noen kanskje ikke bør begynne med dekken før de VET om hesten trenger det.

Hester som brukes i innendørs aktiviteter og er ute få timer pr. dag bør få på seg "klær". Likeledes alle som er klippet.

Våteksem og ekstreme værforhold er også grunn til å vurdere dekken.

Det jeg imidlertid setter spørsmåltegn ved, er observasjonen av at hvis i en stall med forskjelllige hester, og hvis en begynner med dekken - så "smitter" det, og snart har (nesten) alle hestene dekkener i alle varianter - enten de trenger det eller ikke.

Stallkaren får litt av en ekstrajobb med å skifte av og på med div. div. av dekkener, som blir møkkete, våte og fillete. Tørkerommet er fullt av gjørmete dekkener, som eierne ikke får vasket skikkelig. Dekkenene blir flerret opp og ødelagt av hester som - på sitt vis - viser at de ikke liker å ha på seg "klær".

Noen heste-eiere tar godt vare på dekkenene, mens andre får problemer med å "holde hesten" med dekkener - da de stadig blir ødelagt, og man har en utgiftspost på flere tusen kroner for hvert "hærpa" dekken.

Vet ikke om dette kan få noen til å revurdere sitt dekkenbruk: Vi fikk en hest inn i stallen her forleden, med dekken på ute og inne. Hesten vegret seg for å få på salen, og en hvit tust i mana nederst på manken tydet på et tidligere "salbrudd". Jeg trengte bare føre hånden forsiktig langs manken, så fikk jeg "svar" - hesten var ØM i manken - selv om den ikke var ridd på en stund, og altså ikke hadde hatt sal på. Det var dekkenet som hadde "trykkket på manken", og hesten ble "glad"hun ikke fikk på seg et tungt "stalldekken" denne kvelden.

Så: Alle som mener at dekken er OK - bare bruk det - betal for det og bruk den tid det kreves for å "holde" dekkene rene og hesten deres frisk og glad.

Sånn er det med den saken...

Gå til toppen av siden

summer

Skrevet - 08/12/2008 :  11:28:09  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Noen har nok misforstått, og tror at jeg er fanatisk imot dekken. Det er jeg ikke.

Det jeg av og til prøver å si noe om, er at noen kanskje ikke bør begynne med dekken før de VET om hesten trenger det.

Hester som brukes i innendørs aktiviteter og er ute få timer pr. dag bør få på seg "klær". Likeledes alle som er klippet.

Våteksem og ekstreme værforhold er også grunn til å vurdere dekken.

Det jeg imidlertid setter spørsmåltegn ved, er observasjonen av at hvis i en stall med forskjelllige hester, og hvis en begynner med dekken - så "smitter" det, og snart har (nesten) alle hestene dekkener i alle varianter - enten de trenger det eller ikke.

Stallkaren får litt av en ekstrajobb med å skifte av og på med div. div. av dekkener, som blir møkkete, våte og fillete. Tørkerommet er fullt av gjørmete dekkener, som eierne ikke får vasket skikkelig. Dekkenene blir flerret opp og ødelagt av hester som - på sitt vis - viser at de ikke liker å ha på seg "klær".

Noen heste-eiere tar godt vare på dekkenene, mens andre får problemer med å "holde hesten" med dekkener - da de stadig blir ødelagt, og man har en utgiftspost på flere tusen kroner for hvert "hærpa" dekken.

Vet ikke om dette kan få noen til å revurdere sitt dekkenbruk: Vi fikk en hest inn i stallen her forleden, med dekken på ute og inne. Hesten vegret seg for å få på salen, og en hvit tust i mana nederst på manken tydet på et tidligere "salbrudd". Jeg trengte bare føre hånden forsiktig langs manken, så fikk jeg "svar" - hesten var ØM i manken - selv om den ikke var ridd på en stund, og altså ikke hadde hatt sal på. Det var dekkenet som hadde "trykkket på manken", og hesten ble "glad"hun ikke fikk på seg et tungt "stalldekken" denne kvelden.

Så: Alle som mener at dekken er OK - bare bruk det - betal for det og bruk den tid det kreves for å "holde" dekkene rene og hesten deres frisk og glad.

Sånn er det med den saken...

Opprinnelig postet av T. Boysen

Hvis *noen* har misforstått , så er det pga det du selv skriver. Det er ikke snakk om av og til. Hver eneste gang noen stiller et spørsmål , så kommer du med samme melding. OG hver gang noen tør å si fra at kanskje du bør bremse litt, så kommer det at selvsagt er du ikke helt i mot dekken, men du er i mot dekken altså !!! (slik virker innlegget ditt )

Hva er vitsen med å skrive VÅGER dere å prøve uten ? Jeg er klar over at det er mye uvettig dekkenbruk, akkurat som det er mye uvettig bruk av ikke dekken, men jeg synes det er bra frekt og GÅ UT FRA at de du *snakker med* , eller de som starter tråder, ikke har gjort vurderinger som ender i dekken bruk.

Eksemplet ditt er dessverre et eksempel på dårlig tilpasset utstyr, og ikke dekken i seg selv. Dekken, skal som alt annet passe hesten . Ikke trykke noe sted.

ellers må jeg si at jeg greier ikke helt å finne tonen i dine innlegg, basert på alle anførselstegnene på de merkeligste steder, jeg forstår ikke hvorfor de er der, og hva de evt skal understreke,så mye av meningene blir borte allerede der for meg.

men kanskje du bør tenke litt på å slutte å kritisere hver gang noen stiller et seriøst dekkenspørsmål. Og heller svare på spørsmålet.
Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 10/12/2008 :  04:46:23  Vis profil  Svar med kopi av melding
"Tonen" i mine innlegg er basert på en del erfaring med hest - av alle størresler og fasonger. . Hehh - der kom anførselstegnene igjen.

Er helt enig i at man bør gjøre det som er best for sin hest, og at tilpasning av utstyr er meget viktig. Og det gjelder ikke bare sal og hodelag, men også dekken.

Det synes som det er vanskelig å finne dekken som passer, og det kan vel skyldes at det er mange hester som ikke passer til det dekkenet de har på - eller, at dekkenet ikke passer hesten.

Det finnes tydeligvis mye uvitenhet om hvordan man tilpasser et dekken, siden jeg har sett mange hester som blir såre over manken, som får gnagsår av reimene, og som ellers prøver å bli kvitt det på alle mulige måter, så fillete, møkkete og istykker-revne dekkener florerer.

Jeg har - noen ganger, når eier spør om råd om problemer med en hest - foreslått at de - noen dager - prøver å la hesten være uten dekken (enten bare inne, eller både ute og inne). Av en eller annen merkelig grunn har hestene da vist stor glede over å slippe dekkenet, og at de slett ikke ikke fryser ihjel eller blir sjuke.

Når en eier av Shettis og Døl spør om dekken - med hals, må jeg seriøst besvare med at dette er raser som har klart seg uten dekken i ganske så mange år. Det samme gjelder arabere og en del andre raser som naturen har frembrakt.

Hvis en hest virkelig viser at den fryser, så, for all del - legg på et dekken.

Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 10/12/2008 :  09:27:42  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Velger å gripe fast i debattens seriøse sider her.

Når det gjelder tilpassing av dekken er det nok mange (? Ikke at jeg kjenner så mange, men la si det er mange..) som ikke har godt nok tilpasset dekken. Ofte kanskje størrelsen er feil, eller stroppene feil tilpasset. Men man skal også vite at de ulike produsentene leverer dekken av ulike fasonger. Jeg har heldigvis en ordinær rideheste, og min fordel er at deknene i aller høyeste grad er laget nettopp for å passe denne typen hest. Dekkenmerker jeg synes passer godt til denne typen hest er Bucas, Horseware, Pessoa, Equiline f.eks. Jeg vet at disse deknene f.eks. ikke nødvendigvis passer like godt til alle typer hester. Jeg har egentlig ikke utforsket dekkenutvalget for alle mulige typer hester selv, men vet at f.eks. Finn Tack er utviklet med tanke på å passe varmblodstraverne godt. Disse hestene er ofte smale forran, og jeg vet at nettopp av den grunn er det flere fullblodseiere som velger disse deknene, nettopp fordi de ordinære ridehestdeknene blir for vide forran. Sikkert noen her som har motsatt erfaring i forhold til spesielt vide hester.

PS: Er klar over at dette er utenfor tema, men som en anbefaling i forhold til de som kanskje sliter med å finne egnet dekken i forhold til passform.

dressurblogg.no Gå til toppen av siden

eli_gj

Skrevet - 10/12/2008 :  09:48:20  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hvis hesten viser at den virkelig fryser, er det da ALT for sent! Det å slippe ut hester i kulda og vente til de står og rister er direkte "ondskapsfullt" spør du meg. Det er mye bedre å risikere at hesten er litt for varm, eller for kald. Det skal virkelig mye til før en hest svetter pga et dekken, særlig med dagens moderne dekken som faktisk puster veldig bra.

Mulig at det er greit at hesten kommer inn kald og stiv hvis man bare skal klappe den, eller tusleri, men hvis hesten skal ut og jobbe, uansett om det er fullblods eller døl, kan den ikke være kald i musklaturen i utgangspunktet. Jeg ville i alle fall ikke "plage" min hest på denne måten.

Å la være å legge på dekken bare fordi man har en eller annen "prinsipiell motforestilling" om at fks. "dølahester trenger ikke dekken" er mye mer egoistisk enn å bruke dekken fordi man, ut ifra hvordan man kjenner sin egen hest, mener at den har det best med et dekken eller to.

Det er ikke typen hest som betyr noe, det er den individuelle hesten, rytteren, og det arbeidet man krever av den.

Forøvrig synes jeg det er ganske frekt å avskjære unge jenter som gjør ting man ikke er enige i, som "uvitende fjortisser" som "bare følger moten". Det er faktisk ganske mange fjortisser som vet hva de gjør, og som har gode grunner for å velge hva de ønsker å gjøre med sin hest (selv om det også finnes unntak).
Gå til toppen av siden

JanitaOgQueenie

Skrevet - 10/12/2008 :  15:18:42  Vis profil  Svar med kopi av melding
HUFFHUFFHUFF, denne dekkendebatten blir ALDRI ferdig ;)

Gå til toppen av siden

gmr

» VIP

Norway

Skrevet - 12/12/2008 :  09:33:03  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg bare klarer ikke å holde meg...
Hvorfor prakke på hestane alle mulige dekkener når de fint kan stå uten dekken natt & dag året rundt?! Det har jeg aldri helt skjønt, de har da pels for en grunn. Er vel ingen som har no bevis på at 'noen type' hester ikke kan stå uten dekken?! Det ville jeg isåfall likt å sett.
Jeg har ledd mye av det her dekken styret, men også blitt temmelig sjokka, spesielt av ei som hadde sin hest oppstallet der jeg hadde min før. Den hesten hadde på seg på vinteren 3 dekken ute & 2 inne. & det var ikke spesielt kaldt hverken inne eller ute, & dette var også på dager da det var fint solvær. Alikavel blei den hesten pakka som du inni grader inn i alle mulige dekken, dakars der han stod helt hardstappa.
Jeg har aldri dekken på min hest, kun når der regner eller snør pga regneksemen hans, men det for hestane å stå ute i frisk luft uten dekken gjør underværker for pelsen, det har det hvertfall gjort for gullgutten min, & hadde han ikke hatt regneksemen skulle han få stått ute i alle typer vær, vind & nedbør, uten noe problem i det hele tatt. & det kan jo ikke være noen tvil om at hester som står uten dekken er mer hardføre enn dem som blir pakka helt bort...

Budweiser-hesten min<3 Gå til toppen av siden

meps
» VIP

Skrevet - 12/12/2008 :  10:47:24  Vis profil  Svar med kopi av melding
Alle hester er INDIVIDUELLE, uansett rase, som flere nevner i denne tråden.
Araberen min står med et 300g dekken inne og et 400g dekken med hals ute. Gjør hun ikke det, så fryser hun. (Hun er ikke barbert engang). I august da jeg tok henne inn fra beite sto hun å frøs (sto da uten dekken). Bestekompisen hennes er en angloaraber, han går uten dekken og stortrives med det! Samme med meg, jeg fryser bare det er 10grader ute og må kle meg i kjeledress, mens samboeren min går ute i vanlige klær uten å fryse. Jeg vet om mange hester som greier seg fint uten dekken, hester som ikke greier seg uten, og mange hester som blir så kledd på at de står å svetter.
Folk og dyr er forskjellige, sånn er det bare.
Gå til toppen av siden

summer

Skrevet - 12/12/2008 :  16:43:20  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Hvorfor prakke på hestane alle mulige dekkener når de fint kan stå uten dekken natt & dag året rundt?! Det har jeg aldri helt skjønt, de har da pels for en grunn. Er vel ingen som har no bevis på at 'noen type' hester ikke kan stå uten dekken?! Det ville jeg isåfall likt å sett

Fordi hesten har problemer med kroppen sin, og får smerter, og deretter skikkelige låsninger og spenninger...foreksempel ? Du kunne jo kommet her tidligere i høst og sett på henne, når jeg var dum og lot henne stå uten på sensommeren, når det var høstvær, *fordi det bare var august* .... det har kostet meg en del penger og reparere for å si det sånn. Hun var så låst i bakparten at du kunne se det på kroppen hennes når hun sto stille. Og ja, det kom av spenninger pga stiv rygg uten dekken.

Ja, det er mye syk dekkenbruk, men ja, noen hester har også behov for dekken. Blandt annet endel eldre hester har en MYE bedre hverdag, med mindre smerter og stivhet, når de får lov til å holde muskulatur og ledd varme. Det er akkurat som med oss mennesker.

Hester skal kles på etter BEHOV. Noen trenger, andre trenger ikke. Min andre hest går uten dekken.

Kopi av melding:
det kan jo ikke være noen tvil om at hester som står uten dekken er mer hardføre enn dem som blir pakka helt bort...

Ingen tvil ? HVordan blir en hest uten dekken mer hardfør enn en med ? Fortell er du grei .. for min nevnte hest har vært igjennom alle forskjellene i sitt liv. Helt uten dekken, med dekken ved nedbør på vinter, og nå full dekkenhest. Og jeg har til gode å se den hesten syk ....

jeg vil gjerne vite mer fakta om hvorfor det ikke er noen tvil om at en naken hest er mer hardfør enn en uten .... jeg vil foreksempel tro at en hest med forkalkninger brått blir mer hardfør med dekken enn uten ... foreksempel.

Fakta takk!
Gå til toppen av siden

mariakaogcindy

Skrevet - 13/12/2008 :  10:10:27  Vis profil  Svar med kopi av melding
jeg gidder ikke blande meg inn i deres diskusjoner men sier meg litt enig i begge parter

I sommer regna det noen få ganger... Shettisen min sto å skalv hun rasta stakkasj. jeg var så dom å tenke at "ååå det er +20 grader hun fryser ikke" hun fikk stå sånn litt... Det slutta og regne og hun fortsatte å skjelve jeg tok henne inn la på henne et flisdekken og vips så var alt bra Etter dette står hun ALLTID med regn dekken når det snør eller regner!!
Kaldblodshoppa mi skal ikke bli stiv i kroppen osv så hun står med et 300g halsdekken ute nå...

Og jeg har bevis på at min kaldblods som går med dekken ikke har EN låsning men ponnisen som går uten dekken har endel låsninger i bakparten...

MEN!!:
Det er alt for mange som putter på for mye dekken å lager problemer... Hvor gått er det for deg å gå med 3-4 boble dresser ? Du får ikke beveget deg mye! OG da får du låsninger av det fordi du ikke får rørt deg riktig...

Det er ikke noe problem å legge på 1-2 dekken hesten skades ikke av det hvis den blir syk og får vondt i kroppen av å stå uten dekken !!

Ble kansje litt innblanda alikevel

MEN TIL HUN SOM STARTA MIX DEBATTEN... Hesten tar ingen skade av å stå med et dekken som er rikig tilpassa uten hals
Gå til toppen av siden

_Amanda_
» VIP

Skrevet - 14/12/2008 :  20:05:05  Vis profil  Svar med kopi av melding
go to bed

hihi.

jeg har to shettiser.. jeg eier to regn/utedekken og to fleecedekken. dem legger jeg heller litt for ofte på hestene enn for lite.

grunnen er. selv om fjordhesten, shttisen, dølen ++ klarer seg kjempegodt uten dekken i følge noen idealister her inne, så må dere tenke litt på at før gikk nok hestene ute mer enn de gjør nå. da fikk de grunnlag til å legge dette fettlaget i pelsen (mye mer enn de hestene som står på stall en god del).

jeg liker å ha hestene inne når det regner å snør- særlig om det er vind i tillegg. og når det er kaldt. men om de har dekken kan de fint stå ute å da vet jeg at de ikke fryser.

NEI NÅ GREIER JEG IKKE Å FORMULERE SETNINGENE

å selv om hestene klarer seg uten dekken og har det mest naturlig uten dekken så synes nå jeg at hestene har det så unaturlig i vår varetekt uansett hva vi gjør at om vi bruker dekken eller ikke på dem, har lite å si.

til dere som ikke bruker dekken for at det ikke er "naturlig". er det naturlig å ha hesten i stallen, i innhegning, i henger ++?
er det naturlig å stramme en gjort under magen deres å ha et kaldt metallstykke i munnen deres?... er det naturlig å fore hestene med alsken forskjellig kraftfor når de antakelig ikke ville spist annet enn bark å røtter om vinteren ellrs? greit at vi gjør alt dette for at hestene trenger det, men de trenger det for at vi tar dem med over vanskelige hindre å avanserte dressurbaner---

det blir ikke så naturlig selv om man kutter ut dekkenet! det er mitt budskap.

utdrag fra "hestens bønn": "når kulda biter er dekkenet godt å få varmende lagt over ryggen"
Gå til toppen av siden

summer

Skrevet - 14/12/2008 :  23:10:42  Vis profil  Svar med kopi av melding
Litt off topic så tror jeg faktisk heller hestene gikk mye mindre ute enn de gjør nå ... når jeg startet med hest var man superfornøyd om hesten hadde gått ute fire timer en dag, .... og om hesten ikke var ute annet enn treningen en dag så ble ikke det sett rart på. Gå til toppen av siden

gmr

» VIP

Norway

Skrevet - 15/12/2008 :  13:52:30  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:Hvorfor prakke på hestane alle mulige dekkener når de fint kan stå uten dekken natt & dag året rundt?! Det har jeg aldri helt skjønt, de har da pels for en grunn. Er vel ingen som har no bevis på at 'noen type' hester ikke kan stå uten dekken?! Det ville jeg isåfall likt å sett

Fordi hesten har problemer med kroppen sin, og får smerter, og deretter skikkelige låsninger og spenninger...foreksempel ? Du kunne jo kommet her tidligere i høst og sett på henne, når jeg var dum og lot henne stå uten på sensommeren, når det var høstvær, *fordi det bare var august* .... det har kostet meg en del penger og reparere for å si det sånn. Hun var så låst i bakparten at du kunne se det på kroppen hennes når hun sto stille. Og ja, det kom av spenninger pga stiv rygg uten dekken.

Ja, det er mye syk dekkenbruk, men ja, noen hester har også behov for dekken. Blandt annet endel eldre hester har en MYE bedre hverdag, med mindre smerter og stivhet, når de får lov til å holde muskulatur og ledd varme. Det er akkurat som med oss mennesker.

Hester skal kles på etter BEHOV. Noen trenger, andre trenger ikke. Min andre hest går uten dekken.

Kopi av melding:det kan jo ikke være noen tvil om at hester som står uten dekken er mer hardføre enn dem som blir pakka helt bort...

Ingen tvil ? HVordan blir en hest uten dekken mer hardfør enn en med ? Fortell er du grei .. for min nevnte hest har vært igjennom alle forskjellene i sitt liv. Helt uten dekken, med dekken ved nedbør på vinter, og nå full dekkenhest. Og jeg har til gode å se den hesten syk ....

jeg vil gjerne vite mer fakta om hvorfor det ikke er noen tvil om at en naken hest er mer hardfør enn en uten .... jeg vil foreksempel tro at en hest med forkalkninger brått blir mer hardfør med dekken enn uten ... foreksempel.

Fakta takk!

Jeg tok vel litt hardt i men jeg snakka om kaldblodsraser, så jeg blir bare så provesert av folk som skal prakke på hestane sine alle mulige slags dekken bare fordi det er -5 ute, men jeg skal være enig i det at folk flest kjenner sin egen hest best. & når jeg skreiv det jeg gjorde så tenkte jeg mest på folk med kaldblodsraser, (detta hadde jeg jo såklart ikke nevnt i "fortellinga" om den hesten som alltid hadde på seg dekken uansett) da detta er hester som har lengre, tykkere pels & blodårane dems er bedre beskytta av huden enn hos varmblodsrasane som gjør at dem tåler kulda allsidig mye bedre.

Så te alle dem med varmblodsraser så var ikke det jeg skreiv sist ment så drastiskt te dere, da jeg har mest erfaring med kaldblodsraser, sjøl om den 14 år gamle varmblodstraveren jeg hadde før stod uten dekken vinter & sommer & klarte seg helt supert uten noen problemer i det hele tatt, sålenge ho fikk rikelig med høy iløpet av vinterdagane for å ikke forbrenne hele energien sin for å holde varmen. Men hver enkelt kjenner sin hest & veit hva som er best for den, så jeg skal legge meg lang flat ;)

Budweiser-hesten min<3 Gå til toppen av siden

_Amanda_
» VIP

Skrevet - 16/12/2008 :  02:13:46  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Litt off topic så tror jeg faktisk heller hestene gikk mye mindre ute enn de gjør nå ... når jeg startet med hest var man superfornøyd om hesten hadde gått ute fire timer en dag, .... og om hesten ikke var ute annet enn treningen en dag så ble ikke det sett rart på.

Opprinnelig postet av summer

hihi... det kan godt hende dette stemmer. men jeg tenkte liksom på riktig gamle dager. det virker som om t.boysen hvertfall mener at da overlevde alle hestene uten dekken. jeg går ut fra at da gikk de ganske mye ute, men hvem vet... (ikke jeg hvertfall)
Gå til toppen av siden
Side: av 3 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.48 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.