hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Dekken uten hals
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Diverse
 Dekken uten hals
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 3

summer

Skrevet - 16/12/2008 :  11:25:04  Vis profil  Svar med kopi av melding
vel, jeg får stadig påpekt av min stalleier når jeg hiver hestene ut i allslags vær at før hendte det ikke sjelden at arbeidshestene sto inne hele vinteren, og de døde ikke de som han sa ...

At hestene står ute så mye som nå er noe som har kommet til etterhvert. Iallfall på min kant av landet.
Gå til toppen av siden

TORHILD

» VIP

Skrevet - 18/12/2008 :  21:49:59  Vis profil  Svar med kopi av melding
En hest som blir ridd en gang i blandt har ikke vondt av å være naturlig med pels, barfot og utegang. Men hester som trenes aktiv og går konkurranser trenger litt mer enn en vanlig "bondehest" som blir ridd en gang og to i uken. Nytter ikke komme på stevneplassen med en hest som er gjennomvåt og trett allerede før oppvarmingen er ferdig!

Så ja, min hest er barbert, og har på dekken (merk dekken, ikke dekkener) både inne og ute.

Gå til toppen av siden

TORHILD

» VIP

Skrevet - 18/12/2008 :  21:54:50  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
vel, jeg får stadig påpekt av min stalleier når jeg hiver hestene ut i allslags vær at før hendte det ikke sjelden at arbeidshestene sto inne hele vinteren, og de døde ikke de som han sa ...

At hestene står ute så mye som nå er noe som har kommet til etterhvert. Iallfall på min kant av landet.

Opprinnelig postet av summer

Sant nok, men hestene var mer utsatt for krysslammelser osv også før. Hestene jobbet 5 timer til dagen i en uke, og stod i ro uken etter, de stod på spilt, de spiste høy og et par liter havre, de ble skodd to-tre ganger i året osv , jeg vil påstå hesteholdet har utviklet seg siden dengang!

Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 19/12/2008 :  03:03:50  Vis profil  Svar med kopi av melding
"Hester i arbeid" - før motoren kom, slet og strevde - OG de hadde dekken (dvs. tykke ulltepper over et lag med høy/halm) på seg når de stod stille mellom øktene.
Noen hester stod på stall/spilt omtrent vinteren lang, og gikk ellers ute på fritida. Disse hadde ikke dekken, da det var viktig at de fikk utvikle et godt hårlag. Hestene som jobbet ble tatt godt vare på, da det var vesentlig at de ikke ble sjuke. Hesten var et verdifullt dyr, som ikke alle hadde råd til å holde.

I våre dager er "naturlig hestehold" en sjeldenhet - selv om det blir stadig mer populært å "bli ett med naturen" - med "naturhester". - Men ikke for "enhver pris".

At jeg - av enkelte - er blitt sett på som en "anti-dekken-freak fra forrige århundre" stemmer ikke helt. Hester i bruk bør få "klær" som beskytter dem mot kulde, når de ellers gjør en jobb som får dem til å svette.
Men det jeg mener, er at man bør vurdere hvor MYE dekkenbruk man bør sette i gang - ut fra HESTENS reelle behov.
Og her er det "mote" som kommer inn i bildet - og ikke hva hesten virkelig "trenger".

Gå til toppen av siden
Side: av 3 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.36 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.