hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Dekken uten hals
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Diverse
 Dekken uten hals
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 3

martherosnes

Skrevet - 03/12/2008 :  09:51:43  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei! Jeg har en kaldblod og en shettis. Nå som det er ganske surt ute og snør mye har jeg de ute med dekken på. Men, alle mine dekken er uten hals, er det dumt? Blir de kalde og fryser når de ikke har hals på dekkenet?

mariakaogcindy

Skrevet - 03/12/2008 :  11:24:19  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hesten vil ikke fryse uten hals... Men den vil bruke pelsen sin naturlig på halsen og ikke få brukt den naturlig under dekkenet... Det skader ikke hestene... hvertfall 75% av alle hesteeiere har dekken uten hals og hestene er friske og raske Gå til toppen av siden

JanitaOgQueenie

Skrevet - 03/12/2008 :  15:09:34  Vis profil  Svar med kopi av melding
Fjordhoppa mi går med dekken dagen rundt, uansett vær, uten hals, og det fungerer kjempefint :) hun er tørr og fin under dekkenet. Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 03/12/2008 :  21:24:51  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Det er ikke mange år siden det ikke fantes dekken med hals! Ellers vil en hest som har pels som tårler det, også kunne klare seg uten dekken. Men om du først har begynt med dekken, regulserer hesten dette selv også.. Om du bare passer på å følge opp med vettig dekkenbruk.
dressurblogg.no Gå til toppen av siden

_Amanda_
» VIP

Skrevet - 04/12/2008 :  01:23:53  Vis profil  Svar med kopi av melding
Tror ikke en hest har ubehag av at dekkenet er uten hals. Dessuten kommer det mindre luft til, dersom det er hals på dekkenet.

Det er i alle fall noe jeg har lest.

Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 06/12/2008 :  02:57:17  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det er ikke så mange år siden de aller fleste hester gikk UTEN dekken - uansett rase og bruk.

Er det noen av dere som våger å PRØVE??
Vil tro at de fleste overlever, samt at eier slipper store kostnader, tidsbruk, vask og tørk mm.

Utrolig nok overlevde både fullblodser, arabere og andre varmblodser uten dekken for bare få år siden.
Ja, de eneste hesten som trengte dekken, var arbeidshestene som i pausene mellom øktene med tømmerslep fikk lagt et tykt lag med halm over ryggen, og så noen reale ulltepper oppå dette. Dermed holdt de seg varme til de igjen skulle dra noen lass.

Jaa - daa - VET at jeg er "dinosaur" - men ingen av de hester jeg har hatt med å gjøre, har hatt behov for dekken - de siste 30 år....
Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 06/12/2008 :  02:57:40  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det er ikke så mange år siden de aller fleste hester gikk UTEN dekken - uansett rase og bruk.

Er det noen av dere som våger å PRØVE??
Vil tro at de fleste overlever, samt at eier slipper store kostnader, tidsbruk, vask og tørk mm.

Utrolig nok overlevde både fullblodser, arabere og andre varmblodser uten dekken for bare få år siden.
Ja, de eneste hesten som trengte dekken, var arbeidshestene som i pausene mellom øktene med tømmerslep fikk lagt et tykt lag med halm over ryggen, og så noen reale ulltepper oppå dette. Dermed holdt de seg varme til de igjen skulle dra noen lass.

Jaa - daa - VET at jeg er "dinosaur" - men ingen av de hester jeg har hatt med å gjøre, har hatt behov for dekken - de siste 30 år....
Gå til toppen av siden

mariakaogcindy

Skrevet - 06/12/2008 :  11:39:04  Vis profil  Svar med kopi av melding
Du T-Boysen, du dukker opp med en gang du ser ordet dekken... Er egentlig enig med deg men også litt uenig... Shettisen min legger på øra når jeg kommer med dekkenet hun trives helt klart uten dekken, hun har heller ikke på seg dekken så lenge det ikke skal regne/snø da får hun over seg et tynt regndekken

Men kaldblodshoppa mi blir brukt, greit nok ikke så mye nå oga feil skoing... men hun sier ikke nei takk til dekkenet jeg kommer med Så hun går med dekken...
Gå til toppen av siden

martherosnes

Skrevet - 06/12/2008 :  14:22:50  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ja, jeg bruker veeldig lite dekken på mine hester! Men, når det blåser skikkelig surt og det regner/snør i tillegg legger jeg på dem dekken. Ikke fordi jeg ikke tror de ikke hadde greid seg uten, men vil tippe at de synes det er bedre å ha på når de står lenge ute. De slipper å bli kliss våte å stå ute i blåsten, og når de står lenge ute går jo vannet mer og mer ned mot huden dems. Derfor bruker jeg dekken en gang i blandt. Gå til toppen av siden

summer

Skrevet - 06/12/2008 :  17:51:53  Vis profil  Svar med kopi av melding
Vel, som sagt hundreogørtiganger før Boysen, så er det noen hester som faktisk ikke vil overleve uten dekken. Dvs de overlever, men med store smerter. Vær så snill og snart forstå at noen hester TRENGER klær. Og noen av disse hadde helt sikkert også trengt klær for 30 år siden, men gikk i stedet med vondt i kroppen.

Hvis ikke du har noe konstruktivt svar til den som spør, hva er da vitsen med å svare , når du bare har kritikk og komme med uansett ? Jeg er så glad for at min hest ikke har havnet hos deg. da hadde hun ikke hatt det godt i kroppen sin, siden nye ting som ikke var vanlig for tredve år siden er så negativt. Noen ganger er det faktisk uforsvarlig og la hesten gå UTEN.

Aller her vet nå at du overhodet ikke ser noe behov for dekken, fordi dine hester aldri har trengt det, og ingen brukte dekken i gamle dager. Så neste gang noen kommer med et seriøst spørsmål om dekken, så kan du kanskje svare på det, eller la tråden være, i stedet for å gnåle i samme spor.

(JA, der tippet det over for meg.)

Til trådstarter. De færreste trenger å ha hals på dekkenet, det er mest hester som er utsatt for å bli syke, elelr som er barberte som trenger det :) Jeg har ikke hals på et eneste dekken, og min ene hest må gå med dekken døgnet rundt vinterhalvåret.
Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 06/12/2008 :  23:34:24  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

(..)

Opprinnelig postet av T. Boysen

Men det begynner å bli en god del år siden hesten levde som villhest. Vi rei ikke på dem. Vi hadde de ikke inne på stallen, og de måtte selv sørge for å søke ly for vær og vind. Og de ulike rasene tilpasset seg også dette.. Shetlandsponnien har utviklet seg ut fra hvilket klima den har utviklet seg i, likeleses som araberen har tilpasset seg sitt klima.

I dag derimot har folk valgt å bruke hesten som ride-/kjøredyr. I hvilken grad folk bruker dem varierer. Noen duller, og er fanatisk opptatt av at hesten skal leve mest mulig naturlig, selv om man allerede har brutt barrieren ved å tilby hesten å være villhest. Men ønskene om bruk tillater likevel at man kan la hesten stå mye ute, ha raggsokkpels og tilby dem "det mest naturlige". Andre ser seg faktisk nødt til og f.eks. barbere hesten. Vi har importert raser som ikke er tilpasset norsk klima. Vi driver aktiviteter med hestene som gjør at vi av hensyn til hygiene og praksis velger å barbere. Ja, jeg vet det er en helt grusom tanke, men det er faktisk mange som gjør det. Da kommer dekkenet godt med..

Jeg forstår ikke at det skal være så vanskelig å tillate folk å ha ulike syn på ting. Dekken kontra ikke dekken (gitt at det er vettig dekkenbruk den ene eller den andre veien..) har da ingen ting med dyrevelferd å gjøre. Det er utrolig at noen skal henge seg opp i sånne ting hele tiden. Her spørr en person som er av den sorten som vil ha dekken på hesten sin, et helt saklig spørsmål. jeg antar at vedkommende har gode grunner til å bruke dekken på hesten sin, og at det er snakk om vettig dekkenbruk. Sorry, men det gir meg en ganske god latter når man likevel velger å kverrulere på noe så bagatellmessig. Stakkars hest ;) Uff og huff :p

dressurblogg.no
Redigert av - spoff den 06/12/2008 23:35:25 Gå til toppen av siden

JanitaOgQueenie

Skrevet - 07/12/2008 :  14:24:09  Vis profil  Svar med kopi av melding
En hest kan overleve uten dekken, men den kan ha det mye behageligere med dekken... :)
Gå til toppen av siden

summer

Skrevet - 07/12/2008 :  14:34:54  Vis profil  Svar med kopi av melding
Og hva med våteksem foreksempel, for de som bor steder hvor det er veldig rått og mye våt nedbør, som har hester med supertett pels som ALDRI tørker ..og plages med store mengder eksem pga dette ...men er eksemfrie om de hr dekken på ved regn ? Gå til toppen av siden

_Amanda_
» VIP

Skrevet - 08/12/2008 :  01:59:58  Vis profil  Svar med kopi av melding
hva med å slutte med denne dekkenellerikke diskusjonen

hehe... ikke for å terge på meg noen. men den ender jo ikke....

tilslutter rosalindogsam

Gå til toppen av siden

_Amanda_
» VIP

Skrevet - 08/12/2008 :  02:01:26  Vis profil  Svar med kopi av melding

tilslutter rosalindogsam

Gå til toppen av siden

_Amanda_
» VIP

Skrevet - 08/12/2008 :  02:01:48  Vis profil  Svar med kopi av melding

tilslutter rosalindogsam

Gå til toppen av siden
Side: av 3 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.5 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.