hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - bandasjering og treningstips
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Generell ridning/trening
 bandasjering og treningstips
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

ToneKristin

» VIP

Norway

Skrevet - 04/02/2004 :  16:39:58  Vis profil  Svar med kopi av melding
huff og huff, for et tilbakesmell... nå har det seg slik at jeg ikke har noen sal til Loli, siden ingen av dem jeg har prøvd til nå passer sånn går det når man så absolutt skal ha en stor hest lånte en sal til ei på stallen, men nå er jeg blitt nektet å låne den lenger siden vi ikke hadde tid til å vente på henne når vi skulle hjem fra skolen mandag. så da blir jeg nødt til å finne på andre måter å trene henne på. venter på å få en ny sal selvfølgelig, men den kommer ikke før i neste uke en gang, pluss at det er ikke sikkert at den passer heller. hun er bare 4 år, og under opplæring og kondis- + muskelbygging... er det noen som har noen tips?

men så har det seg slik at er jeg livredd for beina hennes, hun har aldri vært skadet eller hatt noen problemer med beina før (ifølge eier), men jeg er likevel redd for å overbelaste henne i noen grad. derfor har jeg tenkt litt på dette med bandasjering...

på søndag red jeg en altfor lang tur på henne, i mye dypsnø. hun har ikke kondisjon til en slik tur, og jeg skulle aldri lagt ut på den turen, men da vi kom til dypsnøen var det for sent for å snu. derfor surret jeg på fleecebandasjer på alle 4 beina. dette var når vi kom tilbake på stallen selvfølgelig. hun sto med bandasjene til i 9-tiden, da ble de fôret. vi kom tilbake fra turen kl halv 4. hadde dette noen hensikt?

i morgen har jeg tenkt å longere, men det er jo en stor belastning for beina... kan det hjelpe å bandasjere henne da? og i så fall; hvilke bandasjer skal jeg bruke? jeg har både lange, tykke fleecebandasjer og noen mindre, tynnere av bomull. og underlag, selvfølgelig.

Mvh Tone Kristin

Shilamon

» VIP

Norway

Skrevet - 04/02/2004 :  21:26:57  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideShilamon  Svar med kopi av melding
hjelp!
ikke slemt ment, men hesten var 4?
en 4-åring er ALT for ung til å bli bandasjert for på behandle overbelastninger.
En såpass ung hest bør heller få variert trening (i ALL slags terreng), stryker den seg så er det jo naturlig å ta på beskyttelse men bandasjer før under og etter ridning?
du risikerer å få en hest som ikke kan leve uten, og her snakker vi om en hest med 16 år igjen å leve.

kanskje noen er imot meg, men jeg synes absolutt ikke en så ung hest skal bruke bandasjer med mindre den er skadet og MÅ.

Det som er gjort er gjort og kan ikke gjøres noe med. Annet enn å gjøre det til lærdom. Gå til toppen av siden

Shilamon

» VIP

Norway

Skrevet - 04/02/2004 :  21:29:02  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideShilamon  Svar med kopi av melding
og litt til, du kan drive mye håndteringsarbeid fra bakken, tømmekjøring, dobbellongering (mye mindre bealstning enn vanlig longering).
OIg hvorfor ikke gå og jogg turer (hesten må oppføre seg pent først) da havner jo du også i knall form :)

Det som er gjort er gjort og kan ikke gjøres noe med. Annet enn å gjøre det til lærdom. Gå til toppen av siden

elx

» VIP

Norway

Skrevet - 04/02/2004 :  21:57:33  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideelx  Svar med kopi av melding
Så kjipt at du ikke har sal, men en ukes tid går på et blunk Krysser fingrene for at den passer!
Som Shilamon foreslår så er tømmekjøring eller longering med to liner ypperlige, og mindre belastende, alternativer til å longere nå når du ikke kan ride. Og hvis hoppa er snill og grei er det vel bare koselig å gå en tur eller to med henne også?

Ang bena og bandasjering så kan du nok slappe av litt Så lenge hun har helt fine ben og blir brukt normalt er det lite sansynlig at du trenger å bruke bandasjer. Forstår at du gjerne vil være "føre var", men det er lite trolig at det er med på å forebygge skade på et sunt hesteben.

Jeg hadde vel heller investert i feks en kjølegele som du kan massere inn i bena hvis du synes hun har gått hardt. Noen geleer er av typen som først kjøler ned og deretter varmer, da har du litt samme effekt som å spyle og deretter bandasjere, uten fare for feilbandasjering eller overoppheting etc. Foretrekker selv å bruke kjølegele etter sprangtimer etc på min egen hest.

Lykke til med sal, opplæring, kondistrening og muskelbygging
Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 05/02/2004 :  01:35:05  Vis profil  Svar med kopi av melding
Heisan!

Varmebandasjer er ikke noe poeng på en så ung hest,(brukes mest på eldre hester med stallfyllninger og galler) men å legge på feks.støttebandasjer etter en hard økt,er ikke så dumt.Da avlastes kodene/seneapparatet litt,og det er mest aktuellt på forbeina da det er der hesten har mest vekt og belastning.Bruk plate imellom og legg bandasjen godt oppunder koden(som et beinbelegg av den ortopediske typen).

Ellers er Shilamon,s treningstips fine for en 4 åring.Dette har jeg gjort/og gjør enda på min hest som blir 4 til våren.Funker bra!

Dypt/tungt underlag for en unghest er absolutt IKKE å annbefale.De er ikke sterke nok eller ferdig utviklet i skjelettet i denne alderen...
Gå til toppen av siden

ToneKristin

» VIP

Norway

Skrevet - 05/02/2004 :  07:56:50  Vis profil  Svar med kopi av melding
tusen takk for svar dette er den første "unghesten" jeg har hatt, de to andre har vært 13 begge to... nå har det seg plutselig slik at regnet kom som et smell og det er blankis på veiene, så noe joggeturer tror jeg ikke det blir så mye av. huff, typisk at været skulle bli slik akkurat nå...

longering med to liner; hvordan gjør man det? har aldri sett det bli gjort før... ellers er ikke tømmekjøring særlig mulig, har ikke nor kjøreutstyr som passer, hun er for stor

elx: hvor kjøper man slik kjølegele? og man kan vel ikke tilfeldigvis få kjøpt bitt der i 140mm?

mvh lille meg

Mvh Tone Kristin

Gå til toppen av siden

sammy
» VIP

Norway

Skrevet - 05/02/2004 :  08:24:34  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressesammy  Svar med kopi av melding
heisann!
de selger kjølegele på hooks. Gå inn på www.hooks.no så finner du det hvis du søker etter det, ellers ligger det under hest - hestestell.
Angående bitt, så ser jeg ikke de har 140 mm, men de har 135 og 145. kan ikke passe et av de?
Lykke til med handelen! =)
Gå til toppen av siden

ToneKristin

» VIP

Norway

Skrevet - 05/02/2004 :  16:48:30  Vis profil  Svar med kopi av melding
hehe, der ser man hvor lite jeg ser på ting som ikke nærmest hopper ut av bladet (med mindre det er noe jeg trenger da). fant det med en gang jeg begynte å lete men jeg var på FK nå nettopp, og de hadde gele der og, det samme med bitt, lærgrime og showshine. pluss at ventetiden på hööks er veldig lang, så nå skal jeg begynne å sammeligne priser på alle de 17 hestebutikkene jeg har adressene på...

det er 135 jeg har nå, og det er for lite. når jeg tenker meg litt om så burde vel egentlig 145 passe også, på bittene jeg har (har 4 forskjellige i 135) ligger bittringen helt klin inntil munnen hennes... men er det noen der ute som vet om det finnes et tynt, tredelt fullsjekk bitt? det virker som hun trives bedre med tynne bitt 7h, og jeg liker tredelte bitt mye bedre enn vanlig trinse. pluss at jeg har hørdt at fullsjekk ligger mye bedre i munnen til hesten.

mvh lille meg

Mvh Tone Kristin

Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.31 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2026 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.