hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - stopper på tur, HJELP!
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Generell ridning/trening
 stopper på tur, HJELP!
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

epetra

» VIP

Norway

Skrevet - 26/01/2004 :  22:11:40  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseepetra  Svar med kopi av melding
jeg trenger HJELP!
hesten "min" stopper på 2 plasser på tur.
den første plassen er på en vei, mellom et fjøs og en skog. i dag nektet hun plent å gå fram, jeg presset det jeg kunne, mun gikk hun bakover! jeg prøvde med pisken, jeg prøvde å rygge henne, men ingenting hjalp. så etter en stund med "heftig" krangel oss imellom jikk hun til slutt. hun har nesten alltid stoppet der, men da har hun gått frem når jeg ba henne(med en gang).

den andre plassen er ved et hus, hun skal ha blitt skremt der, (av en jogger riktignok), men i det huset er det nesten alltid hunder som står å bjeffer, høres de ikke går hun forbi og bare kiker forskrekket på huset...
jeg tror kansje at det er derfor hun ikke vil gå forbi, fordi hun vil se dem, hun er IKKE redd hunder på noen måte, mer glad i dem, skal hilse og sånn...

er det noen som har samme problem?
noen som har noe forslag om hvorfor hun gjør det? hadde vært enklere for meg å gjøre noe med det om jeg visste hvofor...

takker for alle svar!

en hest er en hest, et menneske er et menneske. vi kan ikke forstå hesten 100% kun 99%

Santanas Cheyenne

Norway

Skrevet - 28/01/2004 :  08:27:45  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideSantanas Cheyenne  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSantanas Cheyenne  Svar med kopi av melding
Jeg synes du skal fortsette å prøve å få henne til å gå forbi huset jeg. Gjerne mange ganger etterhverandre (frem og tilbake) til det går lettere. Og så ri videre eller tilbake...
Du kan gjerne gjenta dette noen ganger innimellom eller til det går helt fint å ri forbi.

Dette hjalp i hvertfall meg da hesten jeg hadde før ikke ville forbi hønsehuset som var på "ruta" vår eller postkassa som var så skummel oppi bakken... Så sikkert litt teit ut at vi red frem og tilbake , men det hjalp i hvertfall!!!

Jo mer jeg lærer, jo mer skjønner jeg at jeg ikke kan...
- Olrun -
http://www.morganhorse.no
Gå til toppen av siden

epetra

» VIP

Norway

Skrevet - 31/01/2004 :  11:04:47  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseepetra  Svar med kopi av melding
1000 takk Lille-My det hjalp
en hest er en hest, et menneske er et menneske. vi kan ikke forstå hesten 100% kun 99% Gå til toppen av siden

Santanas Cheyenne

Norway

Skrevet - 03/02/2004 :  10:06:40  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideSantanas Cheyenne  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSantanas Cheyenne  Svar med kopi av melding
Godt å høre!! Håper det holder i lengden også, men det er jo bare å repetere igjen det
Lykke til

Jo mer jeg lærer, jo mer skjønner jeg at jeg ikke kan...
- Olrun -
http://www.morganhorse.no
Gå til toppen av siden

maren

Skrevet - 06/02/2004 :  14:14:57  Vis profil  Svar med kopi av melding
dette høres kjent ut! Jeg har en varmblodshest med det samme problemet. det vil si, vi har nesten klart å trene det bort. hun stoppet også på bestemte steder når vi var ute på tur, tilsynelatende uten grunn.
Siden du sier at hesten stopper på faste steder, kan du nok utelukke at den gjør det fordi den har vondt et sted eller at f.eks salen plager den.
Hester husker godt, og får fort vaner/uvaner. Har hesten din en gang opplevd noe ubehagelig på dette stedet husker den nok det. Ditt mål må da bli å lære hesten av med å stopee. Først og fremst må du passe på å være avslappet og puste rolig når dere nærmer dere det kritiske punktet. Hesten din merker fort om du bir anspent, og "forventer" du at den skal stoppe kan du være sikker på at den gjør det!
Hvis du merker at hesten slakker ned på farten og er i ferd med å stoppe helt opp kan du smatte oppmuntrende og legge litt ekstra sjenkel på.
Lykkes ikke dette og hesten planter beina i bakken må du forholde deg kald og rolig, og samtidig gjøre det helt klart hva du vil hesten skal gjøre: nemlig gå rolig fremover. Få hestens oppmerksomhet rettet mot deg, og gi beskjed om å gå fremover, og gi hesten et øyeblikk til å tenke seg om. Kjører du på med for mye sjenkler før hesten er klar for det rsikerer du at den begynner å gå bakover. Sitt rolig og oppmuntre hesten til å stå rolig. Når den gjør det, pråv igjen å få den fremover. Begynner den å bakke igjen kan du forsterke signalet ditt neste gang med et rapp med pisken. Skryt veldig og oppmuntre hesten når den tar et steg fremover, og til og med hvis du merker et ørlite vektskifte fremover, starten på et steg.
Det er viktig at du har god tid og masse tålmodighet når du driver med dette. Hesten kan ikke klokken og vet ikke at du må rekke en buss om en time. Om du har holdt på lenge og ikke kommer noen vei, gi deg etter et steg fremover, skryt av hesten og gå hjem. Prøv igjen litt senere.
det er som nevnt viktig å være rolig og behersket, og at hesten har tillit til sin rytter.
Denne metoden tar tid, og krever som sagt tålmodighet, men lønner seg i lengden. Hesten lærer etterhvert at stedet ikke er farlig, og du kan passere stedet senere uten problemer. Bruker du en mer brutal metode, og tvinger hesten forbi med pisk og diverse andre hjelpemidler, lønner det seg kun på kort sikt. Hesten får bekreftet at på dette stedet skjer det fæle ting, og blir enda verre få forbi neste gang.

Lykke til!
Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.47 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2026 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.