hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Er hesten farlig?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Generell ridning/trening
 Er hesten farlig?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

sPikE

» VIP

Norway

Skrevet - 18/01/2004 :  16:20:54  Vis profil  Svar med kopi av melding
Har en 6 års gammel kaldblodstraver hoppe jeg har hatt i 1 og et halvt år og i et halvt år nå har jeg trena myyye på at hun skal gå rolig og sakte men sikkert luka bort noen uvaner. eksempler er steiling, hopping og det å ta hodet og rykke det ned flere ganger helt til man må slippe. Nå etter et halvt år med slik trening helt fra scratch, og når jeg eller søstra mi eller veninna mi som har ridd "vanskelige" hester og ikke bare rideskolehester får henne ganske bra til. Hun viker for sjenkel og er rolig.

Men så fikk vi besøk av ei dame som etter sigende har holdt på med hest i 10 år (men merk dere hun har aldri ridd traver før) som ville ri henne. Joda helt greit tenkte jeg, hadde jo testa hesten med andre ryttere før så dette gikk vel bra.

Men fra det øyeblikket hun steg på kunne man se det på hesten at hun kom tilbake i det gamle sporet. Hun fikk mange beskjeder hun ikke forstod, og reagerte med å tulle, springe, dra, nekte å gå på volte osv, rett og slett full fart. Dama ble kjemperedd og steg av. jeg steg på og hesten tusla rolig rundt banen. Dette gjorde vi noen ganger. Hesten klikka og ble kjempestressa og forstod ikke, og når jeg red henne gikk det bra.

Dette hadde jo vært helt greit, hvis ikke dama nå har stemplet hesten min som ubrukelig og farlig. Hun sier at hun er aaaalt for gammel til å lære noe nytt (hesten er 6 år, og hun har aldrig ridd traver før, derfor vet hun ikke hvordan de er å ri med stress) og vil nesten ikke nærme seg henne. Dessuten påstår hun nå at hun ikke er snill. Hallo?! Hesten sto i ro når hovslageren holdt oppe en bakfot på henne og det kom en kalv opp i spilet hennes!

Men nå lurer jeg, er dere enige med de, er hesten for gammel til noe? Og er hun farlig?

* Life is a garden... Digg it!* L1a & Kjers10
Redigert av - sPikE den 18/01/2004 16:27:04

ToneKristin

» VIP

Norway

Skrevet - 18/01/2004 :  16:29:23  Vis profil  Svar med kopi av melding
neimen, herregud da. denne damen hadde drevet med hest i 10 år? å så har hun ikke fått det inn i hodet at alle hester og ryttere er forskjellige? du rir henne bra, søstra di rir henne bra, venninna di rir henne bra, og så kommer det ei dame som ikke passer til hesten og så blir hun stemplet ubrukelig??? dette er bare bullshit! hun er mye yngre enn mange andre travere som blir omskolert, jeg synes du har gjort en kjempebra jobb med henne (etter det jeg har lest på forumet), hurra for deg! ikke bry deg om henne, tenk på deg selv og hesten istede. kos deg med henne du, ikke bry deg om slike fisefine damer som har ridd ridehester og aldri vært borti travere som holder på å bli omskolert!

ok, dette ble rotete, jeg blir bare så kokende sint når jeg ser/leser om slikt

mvh lille meg

Mvh Tone Kristin

Gå til toppen av siden

Cowgirlchris

» VIP

Norway

Skrevet - 18/01/2004 :  17:35:38  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideCowgirlchris  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCowgirlchris  Svar med kopi av melding
Pøsj, da... La damen mene akkurat hva hun vil... Det spiller da ingen rolle, vel?
Har ingen betydning for dere hva hun måtte mene og si...
Er vel en annen debatt her også som sier endel om akkurat det med hestens reaksjon på rytterens kommandoer, og at det stort sett er rytterens feil og ikke hestens når det blir "kål"...

Hesten er ung enda. Og den er ikke farlig på noe vis. Bare uerfaren. Og damen har ikke nok peiling på omskolering og innlæring... Kanskje hun kun har ridd ferdig utdannede hester før?
Hadde hun hatt erfaring med innridning av unghest så hadde hun aldri gjort det hun gjorde og sagt det hun sa... Tror JEG, ihvertfall...

NB; det går helt fint å drive med hest i 20 år uten å lære en døyt... ;-)

Mvh Line.

Mark Rashid: "There is almost always a big difference between what is perceived and what is real."

Gå til toppen av siden

elx

» VIP

Norway

Skrevet - 18/01/2004 :  19:36:43  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideelx  Svar med kopi av melding
Fnys! "Damen" er jo et soleklart eksempel på at man kan holde på med hest i maaaange år (og kanskje tilogmed være ganske flink til å ride) uten helt å ha forstått at hester er forskjellige...
Når man setter seg opp på en hest - uansett type og erfaring - setter man ikke bare igang med "sin type ridning" før man har kjent etter litt. Sagt "hei" og følt litt på hvordan hesten reagerer på forsiktige hjelpere etc...
Hun virker som typen som kommer på restaurant og lesser salt på maten før hun engang har smakt. Og når den smaker for salt så klager hun på kokken
Utifra hva du skriver kan jeg ikke forestille deg at hesten din er farligere enn en hvilkensomhelst annen hest. Kanskje er den ikke lettridd, men den har tiden foran seg.
Jeg ville karakterisere en 6 åring som en forholdsvis ung hest, og hvis det er sånn at en hest på 6 år ikke kan lære noe nytt er jeg jammen glad at hverken jeg - eller en eneste hest jeg kjenner - leste avisen den dagen det sto på trykk
For "damens" del håper jeg at HUN ikke er for gammel til å lære noe nytt. Ellers er det begrenset hvor mye glede hun kommer til å ha av å holde på med hest...
Fortsett med å gjøre den gode jobben du tydligvis gjør du Spike!
Gå til toppen av siden

Guro
» VIP

Skrevet - 19/01/2004 :  10:00:54  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGuro  Svar med kopi av melding
Enig med resten av gjengen...Tror muligens "damen" var forutinntatt da det var en "traver" hun skulle ri!!
Dropp det hun har sagt og fortsett videre med det du har holdt på med, som åpenbart har gitt resultater!!!

Og du, det er forskjell på å "ha ridd i 10 år" og "holdt på med hest i 10 år" også...(og mange har jo holdt på i 10 år når de har ridd ca 1 gang i uka alle disse årene!! ) så keep up

Guro
Gå til toppen av siden

Monroe

Norway

Skrevet - 28/01/2004 :  13:45:17  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMonroe  Svar med kopi av melding
Heisann!:D:D

Det der er det dummeste jeg har hørt!!!
-Jeg mener at det aldri er for seint å lære en hest noe, bare du får den villig til å lære noe...

-Hvordan kan en person, som antageligvis bare har ridd på rideskolehester eller hester som alltid gjør det du ber den om, bedømme om en hest er farlig eller ikke???

-Som oftest så er det ikke hestene det er noe galt med, men personen som rir, og i det tilfellet så var det helt klart at det var personen som rei sin feil at hesten gjorde som den gjorde.
Jeg ville ikke likt at noen kom bort til meg å ba meg gjøre ting jeg ikke hadde peiling på hva var, og når jeg ikke skjønnner noenting så vet jeg jo ikke hva jeg skal gjøre, å da er det jo helt naturlig for hesten å reagere slik den gjorde.

Så lenge du kan ri den hesten, så er den ikke være farlig (da ville den jo ikke latt deg ri den eller kommet nærme den).

Og for gammel til å lære??? Hva slags sprøyt er det?? Vi hadde ei fjording hoppe som vi rei inn da hun va 7-8 år......nå er det 1 1/2 år siden vi begynnte, og det er den snilleste hesten vi har her!!!

Jeg synes du skal drite i folk som sier slikt, det er jo helt tydelig at hun ikke har peiling!!!!

Lykke til videre med hesten din:)
Gå til toppen av siden

AnetteHBS

» VIP

Skrevet - 30/01/2004 :  20:25:08  Vis profil  Svar med kopi av melding
ikke bry deg om det du! hvis jeg skulle brydd meg om det hver gang kaldblodsen min ble stemplet som gal, vill, ubrukelig, mannevond, uridbar osv osv ville jeg nok sluttet med hest for lenge siden, og jeg har hatt ham i snart 8 år... jeg hadde ham på ett av bergens største ridesentre i en periode og red fast to ganger i uken på dressurtimer. da vi skulle få ham til å gå i bøyd form langs langsiden skjønte han selvfølgelig ingen ting og ridelæreren skjønte ikke hva jeg gjorde feil og ville prøve selv. det som skjedde var at han gikk rett opp på to med en gang hun tok i tøylene og spant rundt på banen som en idiot... jeg stod først å bare måpte og skjønte ingenting av hva som skjedde men ble brått vekket av at hun ropte på hjelp. hun hadde NULL kontroll!!! jeg fikk høre godt hvor hesten min hørte hjemme etterpå, men fikk også veldig mye skryt over at jeg var så flink å ri, så det gikk greit. dette var da en person som er på MB niva i dressur og rir sprangkonk. opp til 150 cm.... (hun er veldig flink) det sier sitt om kombinasjonen ridehest-folk og extravere.... det er bare en ting du kan lære deg med en gang...

du kan hilse tilbake til denne damen å si at hun må reise og ryke !!!! hun har jo drete seg loddrett ut med å uttale seg om ting hun TYDELIGVIS IKKE har noe peiling på!!

forsett slik du har gjort til nå du, det viktigste er jo at du har det ok med hesten ikke at andre har det...

Kanonfin hest du har! hun er nesten helt lik mitt sjønne nurk, iallefall på det bilde der hun står å spiser gress. ( jeg trodde faktisk det var xtc med en gang... ) Lykke til videre!!! det går sikkert kjempebra!!
Gå til toppen av siden

sPikE

» VIP

Norway

Skrevet - 02/02/2004 :  18:00:29  Vis profil  Svar med kopi av melding
Takk for fine svar . Har snakka litt med henne om det, og hun sa at hun er veldig snill på bakken, men farlig når man rir. Sier også at hesten ikke passer for meg men det kan godt hende . Synes jeg har kommet ganske godt i gang med henne så jeg kommer til å fortsette med henne, ihvertfall en god stund til =)
* Life is a garden... Digg it!* L1a & Kjers10 Gå til toppen av siden

kinebreland

» VIP

Skrevet - 04/02/2004 :  10:47:35  Vis profil  Svar med kopi av melding
Noen hester er bare misforståtte. De aller fleste problemer er menneskeskapte. Hoppa mi var helt rabiat når jeg kjøpte ho. Hadde rykte på seg for å være hyperaktiv og mannevond. Det begynte med at ho blei solgt som 4 åring (dette er ei stor og hissig kaldblodshoppe) te ei jente på 13 år som var redd for ho. Når Bausa ville løpe begynte ho og trippe og steile og kaste seg i alle vinkler og da turde ikke eieren gjøre annet enn å la ho løpe. Og da lærte jo selfølgelig Bausa at dette nytta, ho fikk det som ho ville. Samtidig hadde ho en rytter som var redd og ho dermed ikke kunne stole på, noe som gjorde ho veldig anspent og usikker. Det har tatt meg lang tid og enormt mye konsekvent tolmodighet for å få ho til og fungere igjen, men ho vil nok altid være et "prosjekt" så lenge ho levår. Og jeg synes det er kjempeinteressant og ha noe og jobbe med. Noen hester er bare for spesielt interesserte sier nå jeg. Lykke til videre med hesten din!:) Gå til toppen av siden

silje-hero-embla

» VIP

Skrevet - 06/02/2004 :  17:59:33  Vis profil  Svar med kopi av melding
hei!

det at hesten din klikka med den dama har nok ikke med at hesten er for gammel til å lære noe nytt, er ubrukelig o.l. ingen hester blir for gamle til å lære noe, og dette burde alle ryttere vite! holder på med min snart 19 år gamle hero, og han lærer i en rasende fart det han blir lært. som sagt, tror ikke alderen har noe med noe å gjøre. kommer heller ann på hvordan det blir innlært og så det med at hesten klikka. greit nok, for en som ikke får til å ri en hest, kan situasjonen bli litt flau og man kan si og mene usaklige ting. dama som red hesten din mestret ikke den typen hest! greit nok, hun har ridd i 10 år, men det gjør ikke at man kan ri alle hester i verden!

tror ikke du skal bekymre deg så altfor mye over denne personen som prøvde hesten din. så lenge du får til hesten, og den stoler på deg skal du bare regelrett drite i slike kommentarer spør heller en erfaren trener e.l om råd dersom du blir usikker

koz fra silje å hero
Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.28 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2026 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.