hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Delte meninger, hva er din mening?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Diverse
 Delte meninger, hva er din mening?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 3

strawberry

Skrevet - 06/09/2008 :  11:17:00  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Hirsaluohkka Postet - 04/09/2008 : 23:25:35
Jeg som selger ville aldri betalt en så omfattende veterinærundersøkelse.

Hvis hesten bestod denne vet undersøkelsen, så vil jo jeg som kjøper selv betale for den.
Men, hvis hesten ikke bestod undersøkelsen, syntes ikke jeg at det er urimelig at selger betaler.
Hvis en som skal kjøpe hest, måtte bet for alle som ikke bestod, ville det blitt ektsremt dyrt, og pengene som man skulle bruke til kjøp av hest vil minke betraktelig, og så har man plutselig ikke råd til å kjøpe hest plutselig.
Det ville vært dumt syntes nå jeg!

Og hvis eier ikke har noe å skjule, skulle det vel ikke være noe problem for selger å skrive under en slik kontrakt om hvem som bet hva.
Hvis selger ikke vil bet om hesten ikke bestod undersøkelsen, ville jeg blitt veldig skeptisk til denne selgeren og lure på hva selger er så redd for at skal komme frem.
Nei, da ville jeg nok ikke ha kjøpt, for det hele ville ha virket useriøst og mistenkelig.

En slik omfattende vet undersøkelse er også nødvendig hvis en skal fullforsikre hesten.
Og jeg har lært at det er nødvendig selv på billige hester, for hesten kan bli syk, det har jeg erfart.
Og uten fullforsikring, ville det blitt ekstremt dyrt.

Tror helt sikkert mange ville være enig på det pungte.

Gå til toppen av siden

Tinkalis
» VIP

Norway

Skrevet - 06/09/2008 :  14:26:07  Vis profil  Svar med kopi av melding
JJeg holdt på å selge hest i fjor sommer, men JEG ville ha veterinærsjekk først. Derfor betalte jeg denne utgiftsposten. Hadde det vært kjøper som krevde vet.attest så hadde de måttet betale den. Men hadde de ikke "godtatt" vet.attesten og ikke kjøpte hesten- så hadde de stått med en veterinærresultatene på en hest de ikke har. Jeg hadde ihvertfall ikke betalt en vet.sjekk på en hest jeg ikke endte opp med å kjøpe.

men i utgangspunktet er jeg for at den som ønsker vet.sjekk får betale det. Evnt at denne kostnaden deles 50-50 ved "godkjent".

Fy så rotete jeg var nå...

Ellers er jeg helt enig med resten; virker som en god deal det du legger frem i første innlegg.

Jo mer du lærer jo mer må du huske,jo mer du må huske jo mer glemmer du,jo mer du glemmer jo mindre husker du ....så hvorfor??? Gå til toppen av siden

Hirsaluohkka

» VIP

Skrevet - 07/09/2008 :  13:50:59  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHirsaluohkka  Svar med kopi av melding
Har aldri trengt å ta vet.undersøkelse av mine hester pga forsikringen, og de er livsforsikret for 50000 (pluss "vanlig" veterinærdekning).

En ting er at selger står for veterinærundersøkelse med generell undersøkelse og bøyeprøve, men røntgen og blodprøve er uaktuelt. Men så har jeg nok en helt annen type hest enn det du er på utkikk etter.

Ellen Gå til toppen av siden

strawberry

Skrevet - 07/09/2008 :  20:22:51  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
[Hirsaluohkka

Skrevet - 07/09/2008 : 13:50:59
Har aldri trengt å ta vet.undersøkelse av mine hester pga forsikringen, og de er livsforsikret for 50000 (pluss "vanlig" veterinærdekning).
/quote]

[quote]men røntgen og blodprøve er uaktuelt.

Ser du har vanlig vet dekning.
Det jeg vil ha til min hest er, en fullforsikring med utvidet vet dekning.
Da vil forsikringsselskapet ha mere info enn en bøyeprøve.

Hvis en eier/selger hadde sagt det du sier i sitatet ditt (blodprøve og røngten er uaktuelt), til meg, hadde jeg begynt å lure på hva selger skjuler.
Jeg ville sett det som svært useriøst og at selger vil skjule noe, som bare kommer frem ved slike vet undersøkelser.
Nei, hadde nok ikke kjøpt den hesten, nei!

Men takk for meningene.

Jeg skal prøve å gjøre en ting litt klarere.
- om hesten bestod prøven, ville jeg som kjøper ha bet vet undersøkelsen.
- men om hesten ikke bestod testen vil jeg så absolutt ikke betale.

Syntes virkelig ingen der ute at det urimelig at en kjøper skal bet vet undersøkelsen da hesten ikke har bestått, og det ikke ble noe kjøp???
Gå til toppen av siden

Tinkalis
» VIP

Norway

Skrevet - 08/09/2008 :  09:36:34  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ordinær vet.sjekk hadde jeg som sleger dekket, men ikke utvidete. Uansett om jeg, I ALLER BESTE TRO, vet at hesten er frisk som en fisk. Det er da kjøper som ønsker fullforsikring og utvidet vet.dekning så da får vedkommende dekke den biten selv.
Jo mer du lærer jo mer må du huske,jo mer du må huske jo mer glemmer du,jo mer du glemmer jo mindre husker du ....så hvorfor??? Gå til toppen av siden

strawberry

Skrevet - 08/09/2008 :  10:46:05  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hmmm
Kopi av melding:
En ting er at selger står for veterinærundersøkelse med generell undersøkelse og bøyeprøve, men røntgen og blodprøve er uaktuelt.

Jeg vet ikke helt hvor røngten kom med i bildet.

Men en blodprøve syntes jeg er på sin plass. Mye om hestens helse kan komme utifra den.
Hvis en bøyeprøve ikke "består", ser jeg ingen grunn til å ta rgt. Jeg er ute etter en ren bøyeprøve med 0 på alt.

Det blir jo som en vanlig vet test, det er jo bare blodprøven som kommer i tillegg.
Helt enig at selger står for den "vanlige" eller generelle vet testen. Klart jeg kan stå for blodprøven, men "består" ikke hesten vet testen, synes jeg det er rimelig at selger betaler for alt.

Kopi av melding:
Tinkalis Postet - 08/09/2008 : 09:36:34
Ordinær vet.sjekk hadde jeg som sleger dekket, men ikke utvidete. Uansett om jeg, I ALLER BESTE TRO, vet at hesten er frisk som en fisk. Det er da kjøper som ønsker fullforsikring og utvidet vet.dekning så da får vedkommende dekke den biten selv.

Jeg ser poenget ditt, og hvis hesten "består" så er det ikke noe prob å bet den utvidette testen som kjøper.
Det jeg mener er hvis hesten ikke "består" at selger da bet vet testen.
Syntes ikke det er urimelig.
Gå til toppen av siden

_Amanda_
» VIP

Skrevet - 08/09/2008 :  21:53:09  Vis profil  Svar med kopi av melding
jeg holder selv på med å kjøpe fjording. du må nok lete lenge etter en så grei selger som du er ute etter. det er jo ikke sikkert du finner hest en gang (det er vanskelig - av erfaring). jeg skal kjøpe av en person som driver rideskole og litt oppdrett (kjent og serjøs). hesten var syk i vinter uten at de fant ut hva det var (dyrlegene assa) den spyttet ut foret og ble svææært tynn. den er frisk nå. hva syns dere om å kjøpe denne hesten? til deg strawberry: holder med dem som mener du bør bli forrytter selv! min mening. men støtter deg om du er sikker på at det er det rette Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 09/09/2008 :  01:13:42  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg har hatt fòrrytteravtaler i alle år. Ganske så "strikte", og med fòrrytter under 18, må foreldrene underskrive også. Det går på forsikringsmessige ting, bla. Gå til toppen av siden

strawberry

Skrevet - 09/09/2008 :  10:44:36  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
XAmandaX Postet - 08/09/2008 : 21:53:09
til deg strawberry: holder med dem som mener du bør bli forrytter selv! min mening.

Her kommer grunnen til at jeg ikke blir fôrrytter.
Som dere ser så vil det bli helt umulig.

Kopi av melding:
Jo da, det har jeg vært.
Eieren ringte hele tiden, så jeg følte meg som hestens eier til slutt.
Andre problemer er når eier og jeg er uenige om f. eks trening og utstyr.
Jeg har tatt en mengde kurs f.eks i munn og tannhelse og bitttilpassining.
Jeg kunne aldri ha satt meg opp og ridd en hest med et bitt som ikke var av rent stål.
Ville aldri ha forårsaket hesten smerte fordi bittet inneholdt forskjellige metaller.
Og jeg hater å se hester bli tvunget til å gjøre øvelser de ikke er klar for, og heller ikke ryttere som drar og drar for å få hesten på det de kaller bittet, når de bare forårsaker smerte og ikke vet at det faktisk drier seg om å få med seg bakparten.
Jeg kunne heller aldri ha satt meg opp på en hest jeg mener blir feil trent, og da må jobbe for å løsne hesten igjen og igjen.
Jeg er ferdig med det nå.
(NB! Sier ikke at alle hesteeiere er sånn, nei for all del.)
Så ofte er det et stort mellomrom hva kunnskap og meninger angår, så det blir bare problematikk. Og da jeg ikke vil blande meg inn i de forskjellige heste eierenes håndtering av sin hest, da slutter jeg heller.

Dette er min begrunnelse på at jeg ikke blir fôrrytter.
Da er det å kjøpe hest den eneste løsningen for fortsatt å kunne holde på med hest.
Gå til toppen av siden

strawberry

Skrevet - 09/09/2008 :  10:52:31  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
jeg holder selv på med å kjøpe fjording. du må nok lete lenge etter en så grei selger som du er ute etter. det er jo ikke sikkert du finner hest en gang (det er vanskelig - av erfaring).

Så XAmandaX, da har du sikkert noen forslag til hva jeg burde skrive i en event kjøpe hest annonse.
Ja, hva bør jeg skrive?
Gå til toppen av siden

_Amanda_
» VIP

Skrevet - 10/09/2008 :  16:37:58  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:
jeg holder selv på med å kjøpe fjording. du må nok lete lenge etter en så grei selger som du er ute etter. det er jo ikke sikkert du finner hest en gang (det er vanskelig - av erfaring).

Så XAmandaX, da har du sikkert noen forslag til hva jeg burde skrive i en event kjøpe hest annonse.
Ja, hva bør jeg skrive?

Opprinnelig postet av strawberry

Jeg tenkte sånn at mange hesteselgere ville kutte ut deg siden du ville ha vet. undersøkelse som den kanskje ikke besto og likevel måtte betale, og finne en kjøper som ikke forlangte det (selv ville jeg blitt takknemlig for at kjøperen var seriøs da) Du høres veldig serjøs ut og jeg håper du finner den perfekte hesten for deg. Nei med det siste jeg skrev er det det at jeg holdt lenge på med å finne en hest, men alle (nesten) hadde fæle unoter, feiler, eller var for langt unna. Jeg har bare erfart det, da:) Men nå tror jeg at jeg har funnet den rette og det er gøy:) Å når det gjelder dette med fôrrytter, skjønner jeg deg nå, men jeg ville blitt redd for at forrytteren skulle skulle ta hesten som sin tilslutt (er litt sjalu)
Gå til toppen av siden

strawberry

Skrevet - 11/09/2008 :  09:28:04  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ja, det er nok noen selgere som ikke vil henvende seg til meg pga striks vet test. Men de ser jeg på som useriøse selgere som har noe å skjule.
Jeg vil nok skrive en kontrakt på det, at selger bet den ordinære vet testen, så kan alltids jeg bet den utvidete delen.
Men om hesten ikke består den, syntes jeg at det ikke er urimelig at selger betaler hele testen. Da får de jo også beholde papirene og har en god vet test å vise andre kjøpere.
Ja, du har rett, jeg er en seriøs kjøper. Foruten en seriøs person på de fleste områder.
Har lært mye av mine andre hestekjøp, opp gjennom årene, og denne gang skal det bli ordentlig.
Huff, ja. Har sett på markede angående fjordinger, og det ser litt håpløst ut, ja.
De fleste er såvidt innridd og hadde jeg skulle hatt hesten alene hadde ikke det vært noe problem.
Men i og med at jeg må ha en fôrrytter, så må jeg ha en som har blitt ridd på en god stund.
Og de fleste andre fjordingene, står jo langt borte i gokk. Altså på den andre siden av landet i alle rettninger.
Så huff ja, dette vil nok ta tid, for markede slik jeg ser det akkurat nå,er snevert. Så det har du rett i.

Om fôrytteren ser på hesten som sin egen plager ikke meg. Ser på det som et pluss, for da vil de mest sannsynlig ta bedre vare på hesten, og beskytte den på alle måter. Selv vet jeg jo at jeg er sjefen, men de må gjerne føle at det er dems hest, for de vet jo at jeg er eieren, så det vil bare bli som en følelse for dem. Bare positivt for meg at de føler at det er dems, da vil de ta vare på og behandle den enda bedre, og knytte bånd, noe som er positiv for da er det ikke så lett for dem å bare slutte.
da vil de nok ha hesten lengre, vil jeg tro.

Gå til toppen av siden

_Amanda_
» VIP

Skrevet - 11/09/2008 :  23:57:28  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Ja, det er nok noen selgere som ikke vil henvende seg til meg pga striks vet test. Men de ser jeg på som useriøse selgere som har noe å skjule.
Jeg vil nok skrive en kontrakt på det, at selger bet den ordinære vet testen, så kan alltids jeg bet den utvidete delen.
Men om hesten ikke består den, syntes jeg at det ikke er urimelig at selger betaler hele testen. Da får de jo også beholde papirene og har en god vet test å vise andre kjøpere.
Ja, du har rett, jeg er en seriøs kjøper. Foruten en seriøs person på de fleste områder.
Har lært mye av mine andre hestekjøp, opp gjennom årene, og denne gang skal det bli ordentlig.
Huff, ja. Har sett på markede angående fjordinger, og det ser litt håpløst ut, ja.
De fleste er såvidt innridd og hadde jeg skulle hatt hesten alene hadde ikke det vært noe problem.
Men i og med at jeg må ha en fôrrytter, så må jeg ha en som har blitt ridd på en god stund.
Og de fleste andre fjordingene, står jo langt borte i gokk. Altså på den andre siden av landet i alle rettninger.
Så huff ja, dette vil nok ta tid, for markede slik jeg ser det akkurat nå,er snevert. Så det har du rett i.

Om fôrytteren ser på hesten som sin egen plager ikke meg. Ser på det som et pluss, for da vil de mest sannsynlig ta bedre vare på hesten, og beskytte den på alle måter. Selv vet jeg jo at jeg er sjefen, men de må gjerne føle at det er dems hest, for de vet jo at jeg er eieren, så det vil bare bli som en følelse for dem. Bare positivt for meg at de føler at det er dems, da vil de ta vare på og behandle den enda bedre, og knytte bånd, noe som er positiv for da er det ikke så lett for dem å bare slutte.
da vil de nok ha hesten lengre, vil jeg tro.

Opprinnelig postet av strawberry

Ja det er jo helt sant, og det beste for hesten selvsagt:)
Gå til toppen av siden

strawberry

Skrevet - 16/09/2008 :  21:44:59  Vis profil  Svar med kopi av melding
.
Redigert av - strawberry den 16/09/2008 21:51:49 Gå til toppen av siden

strawberry

Skrevet - 16/09/2008 :  21:50:37  Vis profil  Svar med kopi av melding
Nå har jeg kjøpt hesten jeg var ute etter

Alle de krav jeg hadde til hesten var i skjøneste orden
Veterinær testen bestod han med glans, helt topp!

Så nå er jeg vel hesteeier igjen

Dette gikk jo relativt fort

Nå er det bare å finne halvfôr rytter som står igjen.
Det ordner seg vel, jeg mener og tror det er et attraktivt tilbud

Og XAmandaX, håper du finner fjordhesten din
Gå til toppen av siden
Side: av 3 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.42 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.