hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Delte meninger, hva er din mening?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Diverse
 Delte meninger, hva er din mening?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 3

strawberry

Skrevet - 04/09/2008 :  10:22:35  Vis profil  Svar med kopi av melding
Vurderer å kjøpe meg hest.
Kunne tenkt meg en fjording mellom 5 til 9 (event. 10) år gammel.
Den må kunne litt sprang, litt dressur og være innkjørt.
Den må kunne bli ridd av hele familien, dvs barn og utrente og nybegynnere.
Den må også "bestå" vetrinær undersøkelsen, dvs 0 i bøyeprøve i alle ledd, på alle ben. Blodprøven må være ren, og det resterende må også være i orden.
"Består" den ikke vetrinær undersøkelsen, av egen valgte vetrinær av meg, må eier betale for undersøkelsen, og kjøpet blir brutt!
Utstyr trengs ikke, kanskje bare transportsokker og et dekken om mulig.
Jeg har selv ikke mulihet til å ri mer enn 2 til 3 dager i uken, så jeg må ha en fôrrytter på den.
Fôrrytter kan disponere hesten som sin egen, bortsett fra noen regler for vettugt syn på hest og hestehåndtering.
Kontrakter vil selvsagt bli skrevet!
Fôrrytter kan ri dressur, sprang og tur etter ønske, og får også kunne kjøre, om rytter kan dette.
Fôrrytter kan delta på stevner, og også delta på fjordhest NM, om det er ønskelig.
Jeg kommer selvsagt til å sette opp regler for utstyrsbruk, div etter forholdene.
Kontrakten vil inneholde alt dette, og betaling av div sum, skal inn på min konto FØR hver mnd!
Ingen penger, heller ikke tilgang til hesten!
Hvis fôrrytter ønsker å kjøpe grime, sjabrakker og dekkener, sal og event. hodelag osv..til eget bruk kan fôrrytter gjøre dette, det må selvsagt bli godkjent av meg før event bruk.
Bitttype holder jeg og bestemmes av meg!
Og salen må også godkjennes av meg!
Hvis eierene av stallen har et ønske om å benytte hesten min slik en fôrrytter hadde fått kunnet, kan det også være en løsning

Men foreløpig er ikke stallplass funnet og hest ikke kjøpt.
Det er fortsatt på vurderingsplan.

Om jeg finner en stall, med en event ridebane, eller en i nærheten og fine turområder sommer som vinter, og får kjøpt en fjording som fyller nevnte krav, slik jeg vil.

Er det da noen her på forumet som vil dele sin mening, om dette?

Er det et tiltrekkende og bra tilbud for en fôrrytter?
Er det fornuftig?
Er det dumt?
Er dette også et attraktivt tilbud til en stall, som også eventuelt ønsker å benytte hesten slik en förrytter hadde fått kunnet?

Kan dette være en reel mulighet?

Selv har jeg altså ikke mulighet til å ri mer enn 2 til 3 ganger i uken.

Takker for meninger og synspunkt på dette!

Redigert av - strawberry den 18/09/2008 22:02:23

summer

Skrevet - 04/09/2008 :  10:33:56  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ikke akkurat det du spør om men ... om det er et attraktivt tilbud for en forrytter er en ting ... du ville ikke vært en attraktiv kjøper for meg ... og jeg ville aldri noen gang i hele mitt liv kjøpt meg hest, om jeg visste jeg var avhengig av forrytter. Hva om du ikke finner en ? Hva da med hesten ? Hva om forrytter blir syk og ikke kommer på 14 dager av den grunn, hva da med hesten ?

Hva med selv å bli forrytter for en hest ?
Gå til toppen av siden

Tassen4Ever

» VIP

Skrevet - 04/09/2008 :  13:23:12  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideTassen4Ever  Send %s1% en ICQ meldingTassen4Ever  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseTassen4Ever  Svar med kopi av melding
Hmmm.. Nei, holder med Summer her, ja!
Du kan heller søke om å bli forrytter..

Elsker deg, Tassen<3 Gå til toppen av siden

strawberry

Skrevet - 04/09/2008 :  15:36:44  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
og jeg ville aldri noen gang i hele mitt liv kjøpt meg hest, om jeg visste jeg var avhengig av forrytter. Hva om du ikke finner en ? Hva da med hesten ? Hva om forrytter blir syk og ikke kommer på 14 dager av den grunn, hva da med hesten ?

Selvfølgelig er det tatt med i beregninga.
Vil ikke la den event hest bli vanskjøttet heller.
Jeg er da ingen dyremishandler!
Nei, vett du hva!!!

Kopi av melding:
Hva med selv å bli forrytter for en hest ?

Jo da, det har jeg vært.
Eieren ringte hele tiden, så jeg følte meg som hestens eier til slutt.
Andre problemer er når eier og jeg er uenige om f. eks trening og utstyr.
Jeg har tatt en mengde kurs f.eks i munn og tannhelse og bitttilpassining.
Jeg kunne aldri ha satt meg opp og ridd en hest med et bitt som ikke var av rent stål.
Ville aldri ha forårsaket hesten smerte fordi bittet inneholdt forskjellige metaller.
Og jeg hater å se hester bli tvunget til å gjøre øvelser de ikke er klar for, og heller ikke ryttere som drar og drar for å få hesten på det de kaller bittet, når de bare forårsaker smerte og ikke vet at det faktisk drier seg om å få med seg bakparten.
Jeg kunne heller aldri ha satt meg opp på en hest jeg mener blir feil trent, og da må jobbe for å løsne hesten igjen og igjen.
Jeg er ferdig med det nå.
(NB! Sier ikke at alle hesteeiere er sånn, nei for all del.)
Så ofte er det et stort mellomrom hva kunnskap og meninger angår, så det blir bare problematikk. Og da jeg ikke vil blande meg inn i de forskjellige heste eierenes håndtering av sin hest, da slutter jeg heller.
Jeg rir dressur, og dressurryttere med hester på et høyere nivå, vil helst bare ha turryttere, og det vil ikke jeg.
Så etter alt dette har jeg innsett at det er best for meg å være sjefen selv, og ikke gå imot mine prinsipper om dyrehold.
Jeg har over 20års erfaring i yrket (selv om det ikke alltid er årene som teller, men hva personen har av erfaringn osv...) og jeg har hatt hest før som jeg ene og alene tok meg av.
Så jeg vet godt hvilket ansvar det er å holde en hest!

Men min livssituasjon er annerledes nå.

Og jeg prøver å til en situasjon hvor jeg fortsatt kan holde på med hest.

Men takk for meningene dere har.
Gå til toppen av siden

strawberry

Skrevet - 04/09/2008 :  15:45:56  Vis profil  Svar med kopi av melding
Samtidig prøver jeg å tilby en rytter en flott sjanse til å se hva hestehold er, og en sjanse til å få del i og lære mer om hest.
Gå til toppen av siden

strawberry

Skrevet - 04/09/2008 :  16:07:22  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ops..det glemte jeg.

Det er ikke tatt noen avgjørelse, dette er fortsatt på vurderingsplan.

Derfor vil jeg høre deres meninger.

Takk for de meningene som allerede har kommet.
Gå til toppen av siden

J.Sandbakk

» VIP

Norway

Skrevet - 04/09/2008 :  17:48:47  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg syns det hørtes ut til å være en grei avtale med forbehold om at du og forrytter blir enige om prisen forrytter skal betale. Reagerer heller ikke på at du må ha en forrytter, det er nok mange som ikke kan dra i stallen hver eneste dag men er avhengig av hjelp. Det er også noen som har to forryttere, det kan jo også være et alternativ dersom det er vanskelig å finne en person som vil ha hesten så ofte. Vi har ikke forryttere men får hjelp av mamma og pappa, har ikke mulighet til å dra i stallen hver eneste dag (men dog ikke mange dager vi ikke er innom da, kun når vi en sjelden gang er bortreist...)
Johanne Gå til toppen av siden

strawberry

Skrevet - 04/09/2008 :  21:03:44  Vis profil  Svar med kopi av melding
Takk for en oppmuntrende mening J.Sandbakk

Det er kjekt at det finnes slike milde mennesker med et åpent sinn for nye tider i hestemiljøet ennå

Nå ble det litt lys i tunnelen for meg

Igjen, takk for din mening J.Sandbakk

Flere der ute som har noe å si om temaet??
Vil gjerne høre din mening.
Gå til toppen av siden

J.Sandbakk

» VIP

Norway

Skrevet - 04/09/2008 :  22:15:59  Vis profil  Svar med kopi av melding
He, he, vet ikke om det er rett å si at jeg har et åpent sinn, prøver vel å ha det antar jeg. Er mye som har forandret seg siden jeg hadde hest sist for 10 år siden minst, utegang, barfot, Parelli og alle de andre treningsmåtene (husker ikke engang om vi snakket om natural horsemanship da i "gamle dager") og så skal jo bittene være så små nå. Og så alt foret man har å velge mellom, før var det pellets og havre

Men lurer på om du ble litt misforstått i det første innlegget ditt, du mente sikkert ikke at du absolutt ikke kunne dra i stallen utenom de 2-3 dagene du skal ha til vanlig, jeg tok det som en selvfølge at du tar deg av hesten dersom f.eks forrytter blir syk. Men at du til vanlig ser for deg å ha hesten 2-3 dager og det er jo sånn andre som har forryttere gjør det. Avtaler at de skal ha hesten så og så mange dager men som hesteeier må man jo steppe inn dersom forrytter allikavel ikke kan dra i stallen. Derfor kunne det nok for deg være lurt å få tak i to forryttere, så har du en til å spørre dersom en av dem skulle bli syk.

Lykke til med evt. hestehold iallefall

Hirsaluohkka

» VIP

Skrevet - 04/09/2008 :  23:25:35  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHirsaluohkka  Svar med kopi av melding
En 5 år gammel hest som kan ris av barn og nybegynnere? Finnes ikke mange av dem! Men jeg har hatt en slik hoppe.

Jeg som selger ville aldri betalt en så omfattende veterinærundersøkelse.

Ellen Gå til toppen av siden

J.Sandbakk

» VIP

Norway

Skrevet - 05/09/2008 :  07:17:52  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
En 5 år gammel hest som kan ris av barn og nybegynnere? Finnes ikke mange av dem! Men jeg har hatt en slik hoppe.

Jeg som selger ville aldri betalt en så omfattende veterinærundersøkelse.

Opprinnelig postet av Hirsaluohkka

Enig med deg ang. veterinærundersøkelsen, det er vel mer vanlig at kjøper betaler slike undersøkelser.

strawberry

Skrevet - 05/09/2008 :  10:36:09  Vis profil  Svar med kopi av melding
Takk for alle meninger hittil

Jeg kan forstå skepsissen dere har til at barn skal kunne ri en 5åring.
Faktisk så er jeg helt ening med dere, selv om jeg, som med Hirsaluohkka, har sett de som går med barn selv om de er 5.
Så når jeg da nevner fra 5 til 9 event 10, så ville jeg ikke plassert et barn til å ri den alene. Det vil bli i longe eller med leier.Jeg regner med litt større ryttere når hesten er 5år, i det hele tatt større ryttere som syntes at et slikt halvfôr tilbud er atraktivt. For å kunne benytte seg av en slik sjansje, så må rytter kunne en del om hest.

Og når vi først er inne på 5åringer, så har jeg dessverre så ofte vært vitne til at flere rideskoler benytter 5åringer i skolen.
Noe jeg finner helt uakseptabelt!!!

Fin tanke J.Sanbakk, med 2 fôrryttere. Det tror jeg at jeg skal prøve på.

Ja, det har skjedd mange nye ting igjennom de siste årene, som du sier vi ikke hørte om før "i gamle dager", men jeg har hivd meg på utviklingen, men jeg tar ikke alt som god fisk.
Jeg ser, lytter og lærer, men man må jo bruke sin egen erfaring med hest gjennom tidene og bruke fornuften i alt det nye som har kommet.
Men det kurset med Ellen (tror det var det hun het)gav meg mange aha opplevelser, og når hun viste oss hvorfor så forklarte jo hun logikken og viten om at dette stemmer.
For meg er det viktig at ikke hesten/hester jeg har kontakt med f.eks i ridning, trening på bakken og div..ikke blir utsatt for lidelser og smerte.
Jeg vil aldri gå imot mine prinsipper der, på det står jeg fast!

Den første hesten jeg hadde, gikk gjennom vet testen med glans, og jeg betalte den selv.

Men for ikke så lenge siden skulle jeg kjøpe en bra og lovende DV dressurhest.
Jeg valgte vetrinæren, og det viste seg at hesten hadde en forkalkning i et av de fremre kodeleddene.
Dette ble en veldig dyr vet test, og jeg ville at eieren skulle betale fordi hesten ikke gikk igjennom og kjøpet ble brutt.
Men det ville jo hun selvsagt ikke, og dum nok som jeg var hadde jeg ikke gjort noen skriftelig avtale med henne om dette, så jeg måtte punge ut med flere tusen.
Skal jeg som kjøper betale alle vet attester til hester jeg vil kjøpe, og det viser seg at mange ikke går igjennom, så ville det bli ekstremt dyrt for meg i det hele tatt å kjøpe hest.
Jeg vet om flere her i Norge som velger å la selger betale om hesten ikke går igjennom, og dette praktiseres jo i det store utland.
Hvis ikke eier har noe å skjule, så antar jeg at eier/selger ikke vil ha noe imot å skrive under på en kontrakt om at hvis hesten ikke kommer igjennom så betaler selger.
Samt da får de jo en attest å ha selv å vise til når andre kanskje vil kjøpe uansett.
Jeg bruker en dyrlege som har spesialisert seg på hester og har en egen klinikk.

Og som sagt, hvis ikke eier har noe å skjule, så antar jeg at eier/selger ikke vil ha noe imot å skrive under på en kontrakt om at hvis hesten ikke kommer igjennom så betaler selger.
Som sagt hvis ikke eier/selger har noe å skjule.

En omfattende vet undersøkelse/attest vil jeg ha mye pga forsikring.
Jeg har hatt en frisk hest som etterhvert ble veldig mye syk. Jeg hadde vet støtt og stadig, og også et opphold på vet høyskolen.
Dette ble store summer, men siden hesten var fullforsikret pga omfattende og strålende vet attest, så fikk jeg dekket mye av dette gjennom forsikrings selskapet. Takk og pris for det, for detvar veldig store summer det var snakk om, og det er jo dyrt nok å holde hest som det er.
Med den hesten (som dessverre til slutt måtte avlives), lærte jeg hvor viktig det var med en fullforsikret hest.
Og vi vet jo alle at vet attesten må være topp for å få den forsikret slik.

Takk for meninger, og jeg håper det er enda flere som vil dele sin mening om dette
Gå til toppen av siden

strawberry

Skrevet - 05/09/2008 :  10:45:13  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ps!
Kopi av melding:
Men lurer på om du ble litt misforstått i det første innlegget ditt, du mente sikkert ikke at du absolutt ikke kunne dra i stallen utenom de 2-3 dagene du skal ha til vanlig, jeg tok det som en selvfølge at du tar deg av hesten dersom f.eks forrytter blir syk. Men at du til vanlig ser for deg å ha hesten 2-3 dager og det er jo sånn andre som har forryttere gjør det. Avtaler at de skal ha hesten så og så mange dager men som hesteeier må man jo steppe inn dersom forrytter allikavel ikke kan dra i stallen.

Huff, ja.
Jeg utrykkte meg litt mangelfullt og klønete i tema innlegget. Av og til går det litt fort med tastingen og jeg glemmer å ta med ting, eller som i dette tilfellet; utrykkte meg klønete.

Men takk for at du la merke til dette J.Sanbakk
Gå til toppen av siden

J.Sandbakk

» VIP

Norway

Skrevet - 05/09/2008 :  12:34:33  Vis profil  Svar med kopi av melding
Enig med deg ang. de nye teoriene, jeg hører hva som sies men prøver å bruke sunn fornuft og gjør det jeg syns virker rett. Det viktigste for meg er at hestene har det bra

Når det gjelder dyrlegesjekk ved salg av hest så holder jeg på å selge en hest nå. Hun som har henne på prøve nå må betale evt. vet.utgifter som oppstår i prøvetiden, det betyr også evt. helsjekk av hesten med tanke på kjøp dersom hun ønsker å få en slik undersøkelse. Men jeg har sagt til henne at dersom det skulle vise seg at hesten lider av noe som har oppstått før hun fikk henne skal jeg betale dette, f.eks trekke det fra kjøpesummen. Jeg tror hesten er frisk men syns ikke det er rett at hun skal få kjempestore dyrlegeregninger dersom det feilte hesten noe da hun fikk den, så denne avtalen kommer jeg til å holde. Dette gjelder fram til hun evt. kjøper den.

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 06/09/2008 :  01:24:22  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hmmm - får tanker om at innskriver har tenkt på "ALT som KAN gå galt" - og det er greit nok - kanskje med erfaringer som fòr-rytter selv - og da i utgangspunktet vil forberede seg på "det verste".

Det finnes greie skjemaer for "overdragelse/salg av hest" å finne på NHS's sider (Norsk Hestesenter), og så kan man "enes om" hvilke forhold som skal gjelde for evt. avtaler mellom eier/fòrrytter.
Gå til toppen av siden

strawberry

Skrevet - 06/09/2008 :  10:55:02  Vis profil  Svar med kopi av melding
Helt riktig T.Boysen.
Når man skal skaffe seg hest, som jeg har erfaring med, så bør man ta i betraktnign alt som kan skje, både det positive og negative.
Og å være uforberet når man kjøper hest, hmm...ja, det er ikke bra.
Man vet aldri hva morgendagen vil bringe.

Ja, jeg har lastet ned og hentet en mengde forskjellige kontraker, bla fra NRYF siden, og fra andre kilder.
Jeg har også selv skrevet noen, og har også redigert noe av det jeg har lastet neg og hentet osv..

Sist jeg var halvfôrrytter var det jeg selv som tok initiativet til å få skrevet en kontakt.
Eieren så ut til å egentlig ikke bry seg så mye om det.
Jeg syntes det var en trygghet for oss begge.
Men som fortalt tidligere, så måtte jeg steppe inn så ofte at jeg nesten følte meg som eier av hesten til slutt.

Og når det gjelder fôrryttere, så er det noe som kommer og går, og det vil det alltid være.
Men, ja, i utgangspuktet er det best når jeg får en halvfôr rytter, slik at jeg kan ri de dagene i uken som jeg kan, og fôrrytter tar resten.
Jeg , som dere ser, vil da legge frem det tilbudet som det står skrevet om i hovedinnlegget.
Men spørsmålet er jo også om dette vil virke attraktivt.
Det blir jo nesten som å ha egen hest, bare under oppsyn.

Flere meninger om alt dette der ute?
Blir takknemlig for alle som legger igjen noen ord og meninger
Gå til toppen av siden
Side: av 3 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.72 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.