hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - skolering av unghester.
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hesteraser
 skolering av unghester.
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Bomar

» VIP

Skrevet - 08/07/2008 :  15:00:34  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg lurer på hvordan dere har skolert unghest....

Når begynte dere å sitte på den, alder og sånt?

Hvor lang tid brukte dere på bakktrening/ oppbygging av grunnmuren?

Noe forskjell på raser osv osv.

Skal ha en ny unghest i sept og kunne kanskje fått noen ideer....er ganske fornøyd med arbeide jeg har gjort med unghester hittil men kan jo altids lære noe mere:)

Inga+Bailey

» VIP

Skrevet - 14/07/2008 :  15:35:52  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei!

Jeg har ei hoppe på litt over 3 år , og jeg satt på ryggen hennes for første gang for ca 1-2 måneder siden.
Når en hest er klar mentalt til å ha en rytter på ryggen, er noe helt annet enn når den er klar fysisk. Men jeg ville ikke anbefalt deg å sitte på hesten før den er ca 3 år gammel. Jeg valgte ihvertfall å vente så lenge for å være "sikker":)
Når jeg begynte å skulle ri inn hesten min, la jeg veldig stor vekt på løstrening i rundpaddock. Dette var i hovedsak for å kunne trene join-up, og for å komme mer i balanse med hesten. Jeg ville få henne til å stole på meg, og jeg ville lære meg å stole på henne!:)
Jeg trente også mye med sal og hodelag på, slik at hun var vant til å bevege seg med det. Jeg har også brukt mye tid på å bare være sammen med hesten uten å trene henne, slik at vi har lært hverandre å kjenne.
Etter mye trening, så kom det til den dagen da jeg satt meg oppå henne. Jeg har ikke trent noe spesielt mye med å henge over henne og legge vekt på ryggen hennes osv, så hesten tok det overraskende bra! Hun gjorde ingen tegn til ubehag eller til å være urolig, og det har hun ikke gjort siden heller. Nå setter jeg meg oppå henne og kan ri henne som om hun aldri har gjort noe annet i hele sitt liv! Jeg rir henne ikke så veldig ofte, for jeg er redd for at det skal bli for tungt nå i begynnelsen og at hun skal bli overbelastet. Så det er bedre å ta ting litt etter litt.
Hvordan er hest takler den første gangen den får et menneske på ryggen, kommer veldig mye an på hesten. Noen hester reagerer sånn som min, mens andre hester reagerer stikk motsatt. Men om du blir kjent med hesten først, så kan du nok på sett og vis forutse hvordan hesten vil reagere. Hesten min har alltid tatt nye utfordringer på strak arm og er veldig uredd, så jeg skjønte at det ikke kom til å bli noe stort spetakkel. På en ukjent hest med et annet gemytt ville jeg selvsakt gått frem annerledes :p
Å jobbe med unghest er noe av det mest spennende, lærerike og krevende jeg har gjort, og jeg er utrolig glad for at det har gått så bra som det har gjort:)

Lykke til med unghesten!

BAILEY TRENGER HELFÒRVERT!! Se finnkode: 15931305 for mer informasjon. Gå til toppen av siden

stall-lynghaug

» VIP

Skrevet - 17/07/2008 :  22:14:46  Vis profil  Svar med kopi av melding
er akkurat begynt å sitte på min 3 år gammle tinker, veldig korte inntervaller. Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 18/07/2008 :  03:49:50  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hvis man ikke er erfaren med å trene og ri inn unghest, bør man søke kyndig hjelp!

I utgangspunktet bør en unghest være "nesten ferdig trent" før man setter seg opp på den - omtrent ved 3 års alder. En unghest skal ikke behøve å "bli ridd inn". Den skal da allerede være saltemt og hodelagtemt, og kunne lyde muntlig kommando, samt å ha lært å "flytte seg for trykk". Ja "trykk" kan være så følsomt som bare et blikk eller bare å vise med en hånd hvor man ønsker at hesten skal bevge seg.

Vet ikke om dette er et "tips", men enhver hest vil øyeblikkelig "sanse" om "oppdrageren" er det aller minste nervøs eller usikker på hvordan hesten vil reagere. Man MÅ ha lært seg å vise hesten at man tar det som en selvfølge at alt nytt er "helt OK", og ikke noe å være redd for i det hele tatt.

En ung hest søker etter en leder - hvis den ikke selv oppdager at DEN kan bli leder - og DA har man et problem. DU må være lederen!
Gå til toppen av siden

Tassen4Ever

» VIP

Skrevet - 04/08/2008 :  18:29:36  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideTassen4Ever  Send %s1% en ICQ meldingTassen4Ever  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseTassen4Ever  Svar med kopi av melding
Jeg innridde fjordingen min for ett år siden!:)
Da var han 3 år gammel.
Jeg hadde da hatt ham i 2 år, og vi hadde trent MYE på å gå turer, leie på banen i alle gangarter (helt til den "lille" hesten ikke var så liten lenger og han løp for fort til at jeg kunne galloppere ved siden av ham). Jeg longerte ham og tømmekjørte ham=)

Jeg la da vekt på siden hans (støttet med til ham), satte katten på ryggen hans og slike ting:)

Og plutselig en dag hoppet jeg opp på ham, og han gjorde ikke annet enn å bare spise! Som om han ikke merket at jeg hoppet opp en gang!

Det var en helt ubeskrivelig opplevelse - etter 2 år med sykdom, trusler, gråting og overnatting i stallen var målet endelig nådd: jeg kunne ri hesten min!:D

Jeg får tårer i øynene bare av å tenke på historien vår:)

Besøk gjerne Tassen sin hjemmeside:
http://voillagardsgratass.piczo.com

Her står det alt om oss, innridnigen, grunntreningen osv!:D

Elsker deg, Tassen<3 Gå til toppen av siden

Tassen4Ever

» VIP

Skrevet - 04/08/2008 :  18:29:43  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideTassen4Ever  Send %s1% en ICQ meldingTassen4Ever  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseTassen4Ever  Svar med kopi av melding
Jeg innridde fjordingen min for ett år siden!:)
Da var han 3 år gammel.
Jeg hadde da hatt ham i 2 år, og vi hadde trent MYE på å gå turer, leie på banen i alle gangarter (helt til den "lille" hesten ikke var så liten lenger og han løp for fort til at jeg kunne galloppere ved siden av ham). Jeg longerte ham og tømmekjørte ham=)

Jeg la da vekt på siden hans (støttet med til ham), satte katten på ryggen hans og slike ting:)

Og plutselig en dag hoppet jeg opp på ham, og han gjorde ikke annet enn å bare spise! Som om han ikke merket at jeg hoppet opp en gang!

Det var en helt ubeskrivelig opplevelse - etter 2 år med sykdom, trusler, gråting og overnatting i stallen var målet endelig nådd: jeg kunne ri hesten min!:D

Jeg får tårer i øynene bare av å tenke på historien vår:)

Besøk gjerne Tassen sin hjemmeside:
http://voillagardsgratass2004.piczo.com

Her står det alt om oss, innridnigen, grunntreningen osv!:D

Elsker deg, Tassen<3
Redigert av - Tassen4Ever den 04/08/2008 18:42:30 Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.45 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.