hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Lipizzaner!!! hva synes dere????
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hesteraser
 Lipizzaner!!! hva synes dere????
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

arcadia

» VIP

Skrevet - 24/06/2008 :  00:24:17  Vis profil  Svar med kopi av melding
hva synes dere om rasen,størrelse,kropp,lynne osv... gjerne positive og negative sider om rasen=)

Bomar

» VIP

Skrevet - 24/06/2008 :  12:41:36  Vis profil  Svar med kopi av melding
Nydelige hester;) De har mye araber i seg som jeg er dritglad i;) Ei på stallen vår har en sånn en;) Gå til toppen av siden

arcadia

» VIP

Skrevet - 24/06/2008 :  13:31:16  Vis profil  Svar med kopi av melding
den lipizzaneren på stallen der du står da??? NYSKJERRIG=) Gå til toppen av siden

arcadia

» VIP

Skrevet - 24/06/2008 :  13:47:15  Vis profil  Svar med kopi av melding
hva heter den lipizzaneren som står på samme stall som deg???

nyskjerrig
Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 25/06/2008 :  03:29:30  Vis profil  Svar med kopi av melding
Lippizzaner er en hesterase som gjennom flere hundre år har vært gjenstand for nøye avl, og en bevisst avlspolitikk. Utgangsounktet var Lipicia i Jugoslavia, hvor en "grunnstamme" av gode hester spredde seg til flere andre land - bla Østerrike og "Rideskolen" der.
6 hingster dannet 6 "familier", og av disse hingstene var minst en araber og et par spanske hingster osv.
Man har "Pluto-familien", "Neapolitano-familien" osv. - husker ikke alle de andre i farta, da det er lenge siden jeg leste om dette.
Alle har vel hørt om "Den Spanske Rideskole" i Wien, og deres oppvisninger med sine hingster er verdensberømt.
Det er også laget en flott film (Disney, tror jeg), om den dramatiske redningen av et Lippizzaner-stutteri i Øst-Europa, for å redde hestene fra Nazistene. (Så den for maaange år siden, men husker den godt.)
Og så kan jeg fortelle, at min gamle ungarske ridelærer var stallmester på et Lippizzaner-stutteri i Ungarn, før han måtte flykte til Norge i 1956. En dag på 80-tallet kom han opprømt på jobben i Stallen på Gaustad sykehus, hvor vi begge jobbet: Han hadde fått tilsendt et stort bilde (en poster) av et firspann av Lippizzanere, og en hilsen fra stutteriet: Disse fire hestene hadde blitt verdensmestere i firspannkjøring, og HAN hadde vært oppdretter av alle fire! Han gråt av glede - han var ikke "glemt" etter alle disse årene! (Jeg hjalp ham med å få bildet skikkelig rammet inn.)

I Lippizzaner-kretser behøver jeg vel ikke nevne hans navn, for han har senere vært dommer for rasen, da det "endelig" kom noen slike til Norge også.

Og så glemmer jeg aldri "pas-de-deux"-oppvisningen en svart hingst (meget sjelden for en Lippizzaner) og en hvit hoppe hadde på Hellerud under "Hest 200?" (husker ikke i farta hvilket arrangement det var.) Mannen på den svarte hingsten red i svart snippkjole, og damen på den hvite hoppa red i damesal med hvit kjole. En uforglemmelig opplevelse!
Gå til toppen av siden

arcadia

» VIP

Skrevet - 29/06/2008 :  15:49:51  Vis profil  Svar med kopi av melding
http://i40.photobucket.com/albums/e223/SanneQ/UtstillingJarlsberg012.jpg

http://i40.photobucket.com/albums/e223/SanneQ/UtstillingJarlsberg020.jpg

http://i40.photobucket.com/albums/e223/SanneQ/UtstillingJarlsberg048.jpg

her er noen bilder av min lipizzaner hingst som er 2 år gammel!! dette er på utstillingen på jarlsberg i mai 2008..

for å se flere bilder gå inn på min vip for en titt
Gå til toppen av siden

-Ronja-

» VIP

Skrevet - 11/07/2008 :  22:32:04  Vis profil  Svar med kopi av melding
Nydelig hest:) Gå til toppen av siden

Caeles

» VIP

Skrevet - 12/07/2008 :  10:59:08  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideCaeles  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCaeles  Svar med kopi av melding
Jeg hadde en lipizzaner for mange år siden og var ikke så veldig begeistret for den. Den hadde lett nok for samling, men hadde ikke særlig gode bevegelser og ganske dårlig ridbarhet. Det er bilder av henne på VIP´en min (Frici Conversana). Personlig er jeg heller ikke så glad for store konkave hoder.....
:-) Kari-Anne Gå til toppen av siden

Irene A

Norway

Skrevet - 14/07/2008 :  19:42:11  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideIrene A  Svar med kopi av melding
Selv om hun kanskje ikke hadde de beste gangartene, var hun jo den beste her
Det sier kanskje mer om nivået i Norge, ikke vet jeg. Men uansett er det en kjempeprestasjon det hun/dere gjorde

Er enig ang hodeformen. Men har lagt merke til at Lipizzanerne som går på Den Spanske rideskolen ofte har en annen hodeform, med bred panne og rett neserygg. Kanskje det er forskjellige linjer?

Blogg: http://www.hest.no/blogg/?bid=643 Gå til toppen av siden

Stall-Vinga

» VIP

Skrevet - 14/07/2008 :  19:55:17  Vis profil  Svar med kopi av melding
På min vip ligger flere bilder av mine lipizzanere.

Og stemmer det at hodeformen varierer med linjene.
Gå til toppen av siden

Caeles

» VIP

Skrevet - 15/07/2008 :  00:49:36  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideCaeles  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCaeles  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Selv om hun kanskje ikke hadde de beste gangartene, var hun jo den beste her
Det sier kanskje mer om nivået i Norge, ikke vet jeg. Men uansett er det en kjempeprestasjon det hun/dere gjorde

Er enig ang hodeformen. Men har lagt merke til at Lipizzanerne som går på Den Spanske rideskolen ofte har en annen hodeform, med bred panne og rett neserygg. Kanskje det er forskjellige linjer?

Opprinnelig postet av Irene A

Takker så mye for tilliten og må også få lov til å si grattis med fin PRE!!!!! Hadde min lipizzaner-megge bare vært SÅ vakker, skulle jeg ikke klaget....... Hadde det bare vært utseendet og bevegelsene det var å utsette på henne, hadde jeg ikke sagt noe, men det var desverre også temperamentet og rideligheten. Jeg tror dog ikke at de fleste lipizzanere er SÅ utrivelige i omgang og ridning som min var....
Anyway, på vei i seng nå..

:-) Kari-Anne Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 15/07/2008 :  06:07:38  Vis profil  Svar med kopi av melding
Er ikke så orientert om "familiene" innen Lipizzaner-avlen, men vil tro at de som avler seriøst er meget opptatt av hestenes lynne og ridbarhet.

Enhver L-hest som viser dårlig gemytt eller liten ridbarhest blir tatt "ut" av avlen, og ikke avles videre på, enten det er hingst eller hoppe.

Etter det jeg har hørt, kan enkelte L-hester være "hard-ridde", dvs at det kreves en god del kunnskap for å få dem til å vise sine potensialer.

Men slik er det med de aller fleste hesteraser. Den "søteste shettis" kan bli et monster hvis den ikke får riktig opplæring, og jo større hest, jo mer "muskler" bli det å "oppdra". Og så må dyret ha "et hue" som lar seg oppdra. - OG noen som kan oppdra dyret.

I fjor vinter var vi på utkikk etter en hest til min niese, og i et ridehus så jeg 4 hester i trening. Den ene var en hvit hest, som beveget seg aldeles nydelig og grasiøst, ja, jeg ble helt fascinert av denne hesten, som også hadde et "blikk" som jeg la merke til. Da timen var over, bare MÅTTE jeg spørre rytteren hva slags rase den var - og ble IKKE overrasket da svaret var at det var en Lipizzaner.

Ehh - den hesten min niese skulle "se på" var ikke noe for henne, men hun fant "sin" hest senere.

Kan forøvrig ta meg selv som et eksempel på at "en hest er ikke en hest", uansett rase.

Gjennom 25 år har jeg "forherliget" Nordlandshest/Lyngshest, da MINE hester har vært heelt utmerkete. Men så hører man nok av historier om håpløse krapyler som trekker rasen ned i søla, og det samme gjelder for ALLE hesteraser.

Man kan egentlig ikke være "sikker" på at "den og den rasen" baaare har suuuperhester i sine rekker. Det er mye mer som spiller inn.
Gå til toppen av siden

Irene A

Norway

Skrevet - 15/07/2008 :  20:07:43  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideIrene A  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

Takker så mye for tilliten og må også få lov til å si grattis med fin PRE!!!!! Hadde min lipizzaner-megge bare vært SÅ vakker, skulle jeg ikke klaget....... Hadde det bare vært utseendet og bevegelsene det var å utsette på henne, hadde jeg ikke sagt noe, men det var desverre også temperamentet og rideligheten. Jeg tror dog ikke at de fleste lipizzanere er SÅ utrivelige i omgang og ridning som min var....
Anyway, på vei i seng nå..

Opprinnelig postet av Caeles

Den hesten høres jammen herlig ut jah *ler*
Det er vel igrunn ingenting så ille som en purkete hoppe. Jeg skjønner spanjoler og portugisere godt jeg, som nøyer seg med å ha hoppene i avl og heller rir hingstene Så mye enklere da gitt!

Ps. mine er like vakre på innsiden som på utsiden Verdens herligste gutter!

Blogg: http://www.hest.no/blogg/?bid=643 Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.44 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.