hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - hva er egentlig en tinker?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hesteraser
 hva er egentlig en tinker?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Shilamon

» VIP

Norway

Skrevet - 29/01/2004 :  12:47:50  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideShilamon  Svar med kopi av melding
hører omdem stadig vekk både her og der, og møtte en løpsk en på tur en dag. men hva slags hester er de? hvor komemr de fra? og er det en gammel rase? hva brukes de til? og hvor kan man finne ut mer om dem?
Det som er gjort er gjort og kan ikke gjøres noe med. Annet enn å gjøre det til lærdom.

ToneKristin

» VIP

Norway

Skrevet - 29/01/2004 :  14:18:29  Vis profil  Svar med kopi av melding
huffda, løpske hester er ikke noe gøy nei....

men, tilbake til spørsmålet: Tinker er (som du sikkert så) en kladblods. den er ofte i pintofarger, men kan være ensfarget også. de er fra Irland (tror de kalles Irish Cob), og kan ofte ligne på en mindre utgave av Shirehesten. på vinteren så får de skikkelige søte og artie barter de er som regel sånn midt på treet når det gjelder både tyngde og høyde, men har ganske morsomt gemytt (som regel ganske spreke).

ps: dette er bare noe jeg har plukket opp litt her og der, og fra en familie jeg kjenner som hadde et par tinkere. hvis det er noen som har noen andre opplysninger som strider imot disse så trekker jeg meg med en gang...

mvh lille meg

Mvh Tone Kristin

Gå til toppen av siden

Ingrid Julia

Norway

Skrevet - 29/01/2004 :  20:01:25  Vis profil  Svar med kopi av melding
Du finner masse info om tinker hesten på www.tinker.no

-Ingrid- Gå til toppen av siden

Ingrid Julia

Norway

Skrevet - 30/01/2004 :  00:26:49  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei igjen!
Fant ut at jeg kunne si noen ord om rasen når jeg først er innom her

Tinkeren er en blanding av flere hesteraser, hovedsaklig fra Irland og England. Blant annet Shire, derav deres krafitge kropsbygning.
Tinkeren blir også kalt kalt Irish Cob, Irish Coloured Cob, Gypsy Vanner, Gypsy Cob og Tinker ponni
Mankehøyde er fra ca. 145- 155 cm. men den kan bli lavere og høyere enn dette.
Tinkeren kan ha de fleste farger. Men Svarthvit (pie-bald) eller brunhvit (skew-bald) er mest vanlig. Triclor forekommer også. Den er også vellkjent for dens kraftige hovskjegg og fyldige man og hale.

Tinkerhesten har fått navnet sitt fra det irske, omstreifende folket som kalles Tinkers. De er en slags sigøynere, og tinkerhesten kalles også ofte for sigøynerponni.

Tinkeren har et godt temperament, og egner seg derfor som familiehest. Den er rolig og tålmodig, passe stor og kraftig til å bære små og store. Den er stø på foten en fin kompis i skogen. Det som er så utmerket med tinkerhesten er at den er så kald i hodet, lærevillig og tålmodig.

Tinkerhesten er kompakt i formen, har kort rygg og kraftig kort hals, sterke ben med masse hovskjegg og store høver. Hodet er ganske stort, og har store uttrykksfulle øyne som kan være blå. Tinkeren har et godt ganglag i trav, og en litt rullende galopp. Den er faktisk en bra spranghest også. (det finnes antaglivis connemara i den) Den er en utmerket kjørehest, og den kan også gå lettere dressur. En allroundhest i aller høyeste grad!

I det siste har intr for rasen blitt stor, og rasen har utmerket seg på utstillinger osv. Rasen har også fått stiftet egen forening: Norsk Tinker Forening.

Prisen på en tinker nå er ca 30000 ++, men det spørs om du importerer eller kjøper her i Norge.

Det har i det siste blitt kåret godkjente tinker hingster, så nå blir det mere seriøst å avle Tinkere i Norge.

Håper flere får øyne opp for denne rasen.

Har ett nydelig eksemplar av en Tinker på vip`en min

(kilder: www.tinker.no og http://home.no.net/mrealfse/)

-Ingrid-
Redigert av - Ingrid Julia den 30/01/2004 00:29:11 Gå til toppen av siden

Shilamon

» VIP

Norway

Skrevet - 11/02/2004 :  09:33:49  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideShilamon  Svar med kopi av melding
takk for info... men nå ble jeg skuffet :p
he he, trodde tinker var en ny rase jeg måtte undersøke, så var det bare et nytt navn (for meg) på irish cob.. ja ja.. tusen takk for svar og så ble jeg litt smartere :)

Det som er gjort er gjort og kan ikke gjøres noe med. Annet enn å gjøre det til lærdom. Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.23 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.