hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Forbud mot slakt av hest
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Diverse
 Forbud mot slakt av hest
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 3

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 26/05/2008 :  02:02:20  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg forstår godt at man ikke spiser sin "venn".
Har også hørt mange historier fra krigen, da folk holdt "villagriser" og avlet kaniner osv. for å få litt ekstra mat - men, det mange gjorde, var å "bytte gris" (og andre dyr), når de skulle slaktes, for da spiste de ikke sin "egen" - og da smakte nok ribba og skinka litt bedre....
Gå til toppen av siden

Tina_Marie

Skrevet - 26/05/2008 :  13:36:06  Vis profil  Svar med kopi av melding
Var et par "merkelige" innlegg her da... er glad jeg tok biologi slik at jeg forstår at vi er nødt til å hjelpe naturen med å holde klaudyrbestanden nede i og med at vi også jakter på de naturlige rovdyrene. Gå til toppen av siden

Ragnhild_så_det_så
» VIP

Skrevet - 26/05/2008 :  23:12:01  Vis profil  Svar med kopi av melding
Whaat? Men hestene er ikke klauvdyr?? De har jo ikke klauver og kan jo ikke komme under denne kategorien da?? Gå til toppen av siden

Ragnhild_så_det_så
» VIP

Skrevet - 26/05/2008 :  23:14:37  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
herregud.. mener du at hesten har mer følelser enn en sau??
du har vist heller aldri vært borti en tamgris forstår jeg..

Opprinnelig postet av Lopke

Selvfølgelig har den det x) En hest er mye klokere enn en sau Det er et helt annet dyr for å si det sånn.. Sorry for at jeg er imot slakting av hest da(a) Jeg sjønner ikke at folk som holder på med hest kan tenke tanken på hesteslakting en gang, men det er vel fordi at dere ikke har like store følelser for dyrene..
Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 27/05/2008 :  00:44:34  Vis profil  Svar med kopi av melding
oki visste ikke det var klauvene som avgjorde hvor mye følelser dyret hadde. Tusen takk for opplysning. Hvor har du dette fra forresten??

Spør igjen.. er du 10 år??
Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 27/05/2008 :  04:13:55  Vis profil  Svar med kopi av melding
Øyhh - folkens da!
Det er klart at "bondekulturen" har utviklet et "syn på dyr" etter hva de ble brukt til. Grisen var bare til kjøtt, sauen til ull og kjøtt, geita til ost og skjøtt, kua til melk og kjøtt - mens hesten - den var "bondens venn", og ble med tungt hjerte slaktet - men OGSÅ brukt til mat, da det ville være "sløseri" om 500 kg kjøtt ikke ble utnyttet, når hesten en dag måtte tas av dage. Men, for alle del, man avlet IKKE hest for mat - det hadde man andre dyr til.
I våre dager har man minigriser og kosesauer og kuer som blir brukt til ridning (ehhh!!), osv - og da er det klart at innstillingen overfor de enkelte dyr blir en helt annen.
For de fleste av oss er det greit å gå i butikken og kjøpe en grillet kylling, en ribbe eller 1/2 kg kjøttdeig, men jeg tror kanskje at en del av oss ville reagert en smule hvis vi fikk vite, på pakken i butikken, at nå spiser du "liket av høna Tuppa", "ribbeina til grisen Per" eller "det mosa kjøttet til Dagros". Og de færreste ville vel kjøpe en spekepølse som inneholder "kjøttet til traverhesten Kjapp"....
Hehh - VET at jeg er både makaber og en smule provoserende nå. Men jeg vil tro at de fleste av oss har reflektert over "livets realiteter"....
Jeg har en pakke egg i kjøleskapet, men jeg tenker ikke så mye på at dette KUNNE blitt 12 søte kyllinger, som kunne blitt - ehhh ja, hva da?
Gå til toppen av siden

Ragnhild_så_det_så
» VIP

Skrevet - 27/05/2008 :  15:57:03  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
oki visste ikke det var klauvene som avgjorde hvor mye følelser dyret hadde. Tusen takk for opplysning. Hvor har du dette fra forresten??

Spør igjen.. er du 10 år??

Du har forresten ikke spurt meg før om jeg var ti år;) Men siden du spør, nei jeg er 15 år og jeg bare har såpass selvtillit til å stole på mine egne meninger. Hvis du liker sauer bedre enn hester er det greit for meg. Jeg liker alle dyr og er imot slakting uansett, men det er sånn at hester er ikke i kjøttproduksjon og om de er det så vil ikke jeg vite noe om det;) Men sauer, kuer og griser blir produsert for slakt, men om noen har en kosesau så er det jo ikke for å slakte den;) Det er synd, men det er bare sånn det er.

Jeg lurer på hva som feiler deg, egentlig? Jeg prøver ikke å opplyse deg om noe som helst, men i det første innlegget her stod det: Hva mener dere om dette? Så, ja, hva feiler det deg? Folk kan da vel ha sine egne meninger om ting..
Gå til toppen av siden

Ragnhild_så_det_så
» VIP

Skrevet - 27/05/2008 :  16:12:29  Vis profil  Svar med kopi av melding
Og ja, bare for at jeg er noen år mindre enne mange som diskuterer her inne, betyr ikke det at meningene mine kan ikke kan respekteres.. Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 27/05/2008 :  17:27:02  Vis profil  Svar med kopi av melding
Feiler meg ingenting.. lurte bare på om du hadde fakta å komme med når det kom til utsagnet ditt om at hesten hadde mer følelser enn en sau (siden sauen hadde klauver??)

Men hvis du ikke kan redegjøre for det og påsta at alle som er for slakt av hest er hestehatere så sier det vel kanskje litt mer om deg? Viker totalt penny..
du kan jo synes akkurat hva du vil.. bryr ikke meg.
Gå til toppen av siden

Ragnhild_så_det_så
» VIP

Skrevet - 27/05/2008 :  18:20:50  Vis profil  Svar med kopi av melding
TIl nå virker det som det bryr deg veldig, sjønner ikke hvorfor du må være så ekkel. Går ut i fra at ingen her inne er hestehatere, har jeg skrevet det da? Jeg kommer alltid til å være imot kjøttproduksjon av hester, rett og slett for at jeg syns det er grusomt og ekkelt. Så enkelt er det. Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 27/05/2008 :  20:38:42  Vis profil  Svar med kopi av melding
Engasjert i debatten, ikke deg.

Ekkel?? jeg stiller deg bare spørsmål ut fra dine utsagn, som ja, jeg finner dem litt naive.

Kjøttproduksjon i Norge blir jo aldri noe tema, og dette handler om USA hvor slakt er blitt ulovlig. Hvis du har lest i debatten her?? så ser du flere grunner til at flere er skeptisk til å ulovliggjøre dette.
Hva tror du skjer med flere hundre tusen hester (som uansett blir pølse) når de må til Mexico i 40 graders varme proppa i en lastebil?? Er det ikke bedre de blir pølse i eget land da??

Dette handler om penger og dyrevelfærd, ikke å elske hester eller ikke ??
Gå til toppen av siden

J.Sandbakk

» VIP

Norway

Skrevet - 27/05/2008 :  21:45:52  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:
herregud.. mener du at hesten har mer følelser enn en sau??
du har vist heller aldri vært borti en tamgris forstår jeg..

Selvfølgelig har den det x) En hest er mye klokere enn en sau Det er et helt annet dyr for å si det sånn.. Sorry for at jeg er imot slakting av hest da(a) Jeg sjønner ikke at folk som holder på med hest kan tenke tanken på hesteslakting en gang, men det er vel fordi at dere ikke har like store følelser for dyrene..

Opprinnelig postet av Ragnhild_så_det_så

Hestene er kanskje smartere enn sauene vi har fått avlet fram (kanskje jeg terger noen sauebønder nå) men dersom intelligensen skulle spille en rolle burde vi ikke slakte griser da de er smartere enn hester. Tester har vel vist at griser er mer intelligente enn hunder også.
Vi som er for slakting har ikke mindre følelser for hester (eller andre dyr) men vi har et mer naturlig forhold til det med slakting. Jeg slaktet min hest da han ble dårlig og det viste seg at behandlingen ikke hadde noen effekt, hadde hatt han fra jeg var 12 år til jeg var noe over 20 - han var min beste venn og jeg savner han fortsatt selv om det er minst 10 år siden han ble slaktet. Drømmer iblandt at han kommer tilbake til meg, har bare vært bortreist og lignende i drømmene. Så for meg var det ikke bare en hest jeg mistet. Men jeg så ikke noe galt i å slakte han, jeg tror ikke han led noe da han ble slaktet. Jeg fikk ikke se selve avlivningen men leide han selv inn på slakteriet og de som jobbet der gav han høy og pratet med han, så han var helt rolig. Han kunne jo ikke vite hva som skulle skje.
Ellers syns jeg det er mye viktigere å passe på at dyrene har det bra mens de lever, både kyr, sauer og hester, for her syndes dessverre mye. Har vært i flere fjøser og staller og det er ikke alle steder dyr har det like bra for å si det mildt.

Johanne Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 27/05/2008 :  22:31:23  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
TIl nå virker det som det bryr deg veldig, sjønner ikke hvorfor du må være så ekkel. Går ut i fra at ingen her inne er hestehatere, har jeg skrevet det da? Jeg kommer alltid til å være imot kjøttproduksjon av hester, rett og slett for at jeg syns det er grusomt og ekkelt. Så enkelt er det.

Debatten engasjerer, ikke deg..
Men jeg har selv jobba på slaktehus og sett en del hest blitt slaktet gjennom årene. Det rører meg ikke. Vi har ikke produksjon av hest for kjøttet sin del i Norge uansett. Ikke DK heller. Så dem som bli slaktet her blir det av en grunn.
Men det debatten egentlig handler om, (hvis du har lest de andre innleggene) så dreier dette seg om slakt i USA. Du kan jo selv lure på hva som skjer når man nekter slakt i USA.. mange hundre tusen hester som skal slaktes hvert år.

Tror du en reise til Mexico fullproppa i 35 grader er så mye bedre for hestene??
For hesten blir pølse uansett om folk kan tjene på det. Sånn er det bare. så er det kanskje litt bedre at den blir pølse i sitt eget land??

Er du med nå?
Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 27/05/2008 :  22:31:23  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
TIl nå virker det som det bryr deg veldig, sjønner ikke hvorfor du må være så ekkel. Går ut i fra at ingen her inne er hestehatere, har jeg skrevet det da? Jeg kommer alltid til å være imot kjøttproduksjon av hester, rett og slett for at jeg syns det er grusomt og ekkelt. Så enkelt er det.

Debatten engasjerer, ikke deg..
Men jeg har selv jobba på slaktehus og sett en del hest blitt slaktet gjennom årene. Det rører meg ikke. Vi har ikke produksjon av hest for kjøttet sin del i Norge uansett. Ikke DK heller. Så dem som bli slaktet her blir det av en grunn.
Men det debatten egentlig handler om, (hvis du har lest de andre innleggene) så dreier dette seg om slakt i USA. Du kan jo selv lure på hva som skjer når man nekter slakt i USA.. mange hundre tusen hester som skal slaktes hvert år.

Tror du en reise til Mexico fullproppa i 35 grader er så mye bedre for hestene??
For hesten blir pølse uansett om folk kan tjene på det. Sånn er det bare. så er det kanskje litt bedre at den blir pølse i sitt eget land??

Er du med nå?
Gå til toppen av siden

Tina_Marie

Skrevet - 28/05/2008 :  19:59:14  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Whaat? Men hestene er ikke klauvdyr?? De har jo ikke klauver og kan jo ikke komme under denne kategorien da??

Duh, nå snakker jeg ikke om hestene! Snakker om skogens ville klauvdyr, du vet, rådyr, elg, hjort osv
Gå til toppen av siden
Side: av 3 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.33 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2026 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.