hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Forbud mot slakt av hest
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Diverse
 Forbud mot slakt av hest
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 3

frkelin

Skrevet - 22/04/2008 :  21:42:15  Vis profil  Svar med kopi av melding
I USA er det vedtatt en lov som forbyr å slakte hest til bruk som mat.
Dvs at hester må avlives humant, men ikke kan sendes til slakt.

http://www.cbsnews.com/stories/2006/09/07/politics/main1982770.shtml

Hva synes dere om dette? Er det akseptabelt å sende hesten sin til slakt? Selv om du ikke vil gjøre det selv, kan du forstå at andre velger å gjøre det?
Bør man kunne nyttiggjøre seg ressursen man kan få av hestekjøtt?
Hvilke grunner er akseptable for å sende hesten til slakt. Hvordan kan vi unngå at hester ender hos slakteren unødig. Er det noen hestegrener som produserer mye "mat" pga uvettig avl eller uvettig trening/hestehold?

Blir hestene godt nok tatt vare på sine siste timer om de sendes til slakt? Så lenge hesten har det bra frem til dødstidspunktet spiller det vel ingen rolle om kjøttet senere brukes som mat? Eller?
Men er det mulig å ta godt nok vare på hesten i de siste timene på vei inn i slaktehuset så den ikke blir redd eller lider overlast?

Royal-X

» VIP

Skrevet - 22/04/2008 :  22:56:45  Vis profil  Svar med kopi av melding
jeg syns kjøttet bør brukes ja. jeg mener andre dyr bør få spise slaktede dyr. syns det er for galt hvis man bare skal grave det ned jeg da... er litt sliten nå, så orker ikke utbrodere så enormt. men dette betyr ikke at jeg ville spist hestekjøtt selv (bevisst), men at døde hester blir tigermat i dyreparken har jeg ikke problemer med... Gå til toppen av siden

summer

Skrevet - 23/04/2008 :  01:02:56  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg tror at man ikke kan sammenligne slakt i amerika og her ... min amerikanske venninne var helt sjokkert over en hest vi snakket om som ble sendt til *the killers* ... jeg forklarte hvordan det foregikk, og det var helt klart andre forhold hun var vant til at var slakt ...

Jeg har slaktet hest før, og kommer til å slakte hest igjen. Vi har et godt system for å *bli kvitt* dyrene når den tid kommer ... om de blir mat, hva så ? Hva har egentlig det og si ? Hva er så grusomt med det ?

At de vil forby den måten dyrene blir behandlet på der borte i den forbindelse, har jeg full forståelse for .Men slakt på norske slakterier er faktisk noe helt annet ...

Hvilke grunner som er akseptable forå sende hesten til slakt mener jeg faktisk er helt personlige og individuelle ... det er mange grunner , alt fra gammel ferdig hest, til hest med adferd som ikke bør videresendes, osv osv ...

Jeg tror ikke vi egentlig greier å unngå at hester havner unødig hos slakter, fordi , som med alt annet, er det på enkelte typer hester overproduksjon .... og overproduksjon tilsier at noen blir til overs ... her går det på våre menneskers hjerner, og de tror jeg dessverre det er vanskelig og gjøre noe med ....

ja, noen hestegrener produserer nok endel mat ... men igjen har det med overproduksjon også og gjøre føler jeg ... det blir mange til overs når man skal lete etter de bra ? I tillegg selvsagt skader osv ...

Vår hest ble iallfall veldig godt vare på når hun ble sendt til slakt. Jeg ville aldri sendt hest til slakt uten timebestilling, og hesten skulle bli slaktet mens jeg var der. Jeg går ikke fra hesten min på et slikt sted. Min hest som ble slaktet var rolig og fin, og skjønte ingenting før det var over, de som håndterte henne avr rolige og profesjonelle.

Jeg tror det er mulig og ta vare på hesten så den ikke blir redd. Det har med plassering og håndtering og gjøre. At de har timeavtale, og leies rett inn i det lokale det skal skje, og ikke forbi kjøttdyr som står på vent. Hester tas ofte før alle andre dyr.
Gå til toppen av siden

Tina_Marie

Skrevet - 23/04/2008 :  10:45:51  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg er ikke i mot at hester blir slaktet og brukt til mat, det jeg er i mot, er måten det hele blir gjort på! Har sett så mange skrekkvideoer fra USA og andre land der de skal lage mest mulig jævelskap før hesten endelig får slippe... Vi er i Norge så heldige at slakt foregår på en fin og ordentlig måte og jeg har derfor ikke noe i mot slakt.
Så kan man begynne å diskutere om det er riktig å slakte hesten eller ikke. En hest som blir slaktet fordi den ikke kan yte mer som konkurransehest, er idioti. Ser alt for mange som slakter hestene sine uten at de en gang gidder å PRØVE å få omplassert/solgt hesten sin til mennesker som kanskje er interessert i en selskapshest til sin egen eller en turhest. Det samme gjelder dessuten hunder....
At hester går til mat etter at de er døde, gjør ikke meg noe. Men jeg personlig ville aldri spist hestekjøtt bevisst i og med at jeg egentlig ser mer på hester som kjæledyr enn husdyr.
Som sagt, det er ikke noe galt i å slakte hestene (eller andre dyr) så lenge det hele foregår på en skikkelig måte uten lidelser osv.

Jeg avliva forresten hunden min på mandag da hun var nesten bling, kunne ikke reise seg eller gå opp bratte trapper mer og ahdde fått livmorbetennelse. Det hele foregikk på en flott, rolig og ikke minst, human måte. Jeg var med min lille border collie til absolutt siste slutt, og angrer ikke på det. Hun er en sånn type som ville blitt hysterisk om jeg hadde forlatt henne med dyrlegen
Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 23/04/2008 :  12:23:49  Vis profil  Svar med kopi av melding
Transporteres til Mexico
Selv om det ikke lenger finnes noe lovlig slakteri i USA, er tallet på uønskede og skadede hester fortsatt høyt. Det finnes omtrent 10 millioner hester i USA og ca. 90 000 av disse sendes årlig til slakt. Når det ikke lenger finnes et sted i USA å sende disse hestene, har det åpnet for eksport til nabolandene Mexico og Canada.

I 2006 ble 11 080 hester eksportert til Mexico, mens det i 2007 steg til 45 609. Det er en økning på 311%, ifølge det amerikanske Landbruksdepartementet (U.S. Department of Agriculture/USDA). I tillegg finnes det ingen oversikt over de hestene som transporteres ulovlig over grensen eller antallet stjålne hester som årlig forsvinner fra landet, men utviklingen tyder på at tallene er høye.

Hester stues sammen og sendes i store trailere eller på båt til nabolandene, hvor slaktingen fortsetter akkurat som tidligere. Forskjellen er at hestene nå må gjennom en langt lengre, psykisk og fysisk krevende transport, som ikke alltid følger de oppgitte retningslinjer. Likeså er det ikke lenger en amerikansk helseinspektør som overvåker behandlingen av dyrene på slakterier i Mexico, og mange mener behandlingen hestene utsettes for ved disse slakteriene er langt verre enn under slaktingen som foregikk i USA.

Gå til toppen av siden

Tigull the best 4 life

Norway

Skrevet - 23/04/2008 :  13:14:18  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideTigull the best 4 life  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseTigull the best 4 life  Svar med kopi av melding
Dette total forbudet er litt for dumt, for mange hest som faktisk har det best om de blir slaktet, går og lider unødig.
Men at folk bare sender en hest til slakt fordi den ikke hopper/løper/presterer godt nok er teit.
Og sånn de behandler hestene før slakt der nede er helt på tryne.

Det er dette som må endres på, for uansett på en eller annen måte så klarer folk og kvitte seg med uønskede dyr.

Bedre med et møkkete paradis enn et rent helvete Gå til toppen av siden

frkelin

Skrevet - 23/04/2008 :  16:20:22  Vis profil  Svar med kopi av melding
Takk for info Lopke. Det var veldig interessant. Jeg har funnet endel diskusjoner på nettet der nettopp dette problemet taes opp, men jeg kan ikke så mye om saken. Synes et totalforbud mot slakt er litt merkelig og naivt.
Takk og pris for at forholdene her i Norge er annerledes.
Amerikanere er litt gærne spør du meg. Det viktigste synes jeg - som de fleste her - er at hesten blir tatt godt vare på å slaktet mest mulig humant.
Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 23/04/2008 :  19:54:28  Vis profil  Svar med kopi av melding
I USA blir jo mange hester sett på som "utskudd" og hos oss som et prektig hobbydyr. Vi har ikke tradisjon for samme rodeoshow og har heller ikke villhester med store rancher i Norge. Så man kan ikke helt sammenligne forholdene heller. 10 millioner hester er et helt vanvittig tall..

Ja forholdene skal være bra, men USA er STORT, når man ikke kan slakte lovlig i landet må de kjøre laaangt, se på et europakart og tenk på om vi skulle transportert slaktedyr på slikeavstander, hadde vi vært langt inne i russland/Kina da?? mtp avstander??.. ergo, mye værre.

Ja for human og effektiv slakt. Død hest lider altså ikke.
Gå til toppen av siden

sPikE

» VIP

Norway

Skrevet - 23/04/2008 :  21:11:20  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Vi er i Norge så heldige at slakt foregår på en fin og ordentlig måte og jeg har derfor ikke noe i mot slakt.
Opprinnelig postet av Tina_Marie

Kjenner til en sak i Norge fra mitt eget nærområde der en slakter skjøt en hest fem ganger UTEN at hesten døde (kjenner ikke til alle detaljene men han hadde vist slurvet med plassering av skudd/slaktemaske - er ikke sikker på hva de brukte)... Dette er noen år siden, men vakthavende vetrinær ble så sint på slakteren at han ble sparket på stedet... Var vist ikke første gang noe sånt hadde skjedd da denne personen skulle avlive...

Kjenner en som er utdanna slakter og han sier at det er en mye større påkjenning for slakter å avlive hest fordi de aller fleste hester stresser veldig og det virker som om de i mye større grad forstår hva som er i ferd med å skje i forhold til andre dyr de slakter.

Vet at på et slakteri rett ved her tar de i mot hestene tidlig på morgenen mens slakteriet er rent for blodlukt osv for at hestene skal få en minst mulig stressende avslutning på livet.

Må bare legge til at jeg kommer aldri til å sende min hest på slakt uten å være der sammen med henne. Og når hun engang må avlives skal dette skje hjemme i rolige omgivelser med rolig vetrinær.

Er vi så sikker på at alle dyr blir slaktet så humant i Norge da?
http://www.nationen.no/landbruk/article2652167.ece br /

* Life is a garden... Digg it!* L1a & Kjers10 Gå til toppen av siden

Tina_Marie

Skrevet - 24/04/2008 :  11:46:42  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:
Vi er i Norge så heldige at slakt foregår på en fin og ordentlig måte og jeg har derfor ikke noe i mot slakt.
Opprinnelig postet av Tina_Marie

Kjenner til en sak i Norge fra mitt eget nærområde der en slakter skjøt en hest fem ganger UTEN at hesten døde (kjenner ikke til alle detaljene men han hadde vist slurvet med plassering av skudd/slaktemaske - er ikke sikker på hva de brukte)... Dette er noen år siden, men vakthavende vetrinær ble så sint på slakteren at han ble sparket på stedet... Var vist ikke første gang noe sånt hadde skjedd da denne personen skulle avlive...

Kjenner en som er utdanna slakter og han sier at det er en mye større påkjenning for slakter å avlive hest fordi de aller fleste hester stresser veldig og det virker som om de i mye større grad forstår hva som er i ferd med å skje i forhold til andre dyr de slakter.

Vet at på et slakteri rett ved her tar de i mot hestene tidlig på morgenen mens slakteriet er rent for blodlukt osv for at hestene skal få en minst mulig stressende avslutning på livet.

Må bare legge til at jeg kommer aldri til å sende min hest på slakt uten å være der sammen med henne. Og når hun engang må avlives skal dette skje hjemme i rolige omgivelser med rolig vetrinær.

Er vi så sikker på at alle dyr blir slaktet så humant i Norge da?
http://www.nationen.no/landbruk/article2652167.ece br /

Opprinnelig postet av sPikE

Det jeg mener med dette er at sammenligner du slakteriene i Norge med de "der borte" vil du uansett se at vi er mye mer humane her enn "der borte". Og selvsagt har vi enkelttilfeller der det skjer andre ting, men vi kan dessverre aldri "bli kvitt" de menneskene som bokstavelig talt driter i om dyra har det bra eller ikke. Vi vil alltid ha noen mennesker som ser seg selv overlegne overfor dyr, og som ikke har noe i mot at dyra får vondt, eller at de ikke dør med en gang. Dette er som sagt ikke noe vi kan gjøre noe med. Poenget mitt er nå i hvert fall at Norge er mye bedre på slakt av dyr enn mange andre land!
Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 30/04/2008 :  02:56:05  Vis profil  Svar med kopi av melding
Vi her i Norge sitter omtrent i vår egen lille "lekegrind", og "verden der ute" er grusom" - det er et faktum vi bare må lære oss å leve med.
I mange land er et menneskeliv verd "nada" og et dyr - enda mindre. Mennesker skytes og drepes, og dyr blir - i beste fall - noe nyttig, nemlig MAT til sultne folk.
Vi her i Norge kan gremmes over all grusomhet, men kan - enn så lenge - gjøre fint lite med det, dessverre.
Ja, for enkelte folk i den fattige verden er det omtrent ubegripelig at HESTER får mer korn og mat enn et menneske, og i tillegg oppvarmet "hus" og massevis av "klær".
I disse dager er jo "klima" og "bevaring av jorden" det heeelt stooore i alle media.... Kanskje vi som har hester burde begynne å tenke LITT på hva vi kan gjøre....?
Hmmm - mener ikke at alle som har hester heretter skal få dårlig samvittighet, for "verden" er noe vi har svææært liten innflytelse over - det er bare enkelte media som har hatt som intensjon å gi "alle i hele verden" dårlig samvittighet - uansett hva man gjør.
Pjuhh - jeg har IKKE tenkt å få dårlig samvittighet for at jeg har en HEST - som jeg elsker og vil at skal ha det så godt som mulig - SÅ DET SÅ!!!
Gå til toppen av siden

_Amanda_
» VIP

Skrevet - 23/05/2008 :  21:11:22  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hadde jeg vært den som styrte og bestemte i verden, ville jeg stoppe all avlivning av alle dyr med slike redskaper de bruker på dagens slaktehus. Råd: Ta godt vare på hesten du har anskaffet deg og behold den til den dør på en trygg fin måte (avlivning i egen stall). Får du kjennskap til folk som slakter unge, friske, feiltrente, "for gamle", rampete, "utbrukte" hester og hester som har skadet noe - vis med hele deg hvor sterkt du misliker den personen. (Hester som sparker, biter osv. så det skjer en ulykke har enten blitt feil trent eller er irretert over noe du gjør som er feil - noe jeg tror alle her vet). HESTER ER IKKE MAT ALLE HESTEKANNIBALER...... De ville dyrene kan heller få gå løs i naturen og ta for seg av ville byttedyr. Mennesker skaper slike etikker som i dette innlegget!!!!! Hesteelsker<3<3 Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 24/05/2008 :  03:29:54  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ja, hestene våre kan være glade for at de ikke er rådyr, hjort eller elg - som det nå flommer over av her i landet. Det er blitt ALTFOR mange av disse hjortedyra, og de gjør skader for millioner av kroner. Disse dyra har ikke naturlige fiender - for en evt. ulv, jerv eller gaupe - eller bjønn - vil selvsagt løpe etter en kortbeint sau enn et sprekt rådyr, en høythoppende hjort eller en utholdende, diger elg. Altså bør det - av naturforvaltningsmessige hensyn - "tas ut" (dvs. jaktes på) et mye større antall klauv-vilt. Sånn som det er blitt nå, dør mange hjortedyr av sult og at de langsomt dør av flåttangrep. "Vilt-forvaltningen" har - etter min mening - blitt en smule feilslått, da det er blitt altfor mange dyr i forhold til det naturen kan brødfø, og resultatene er nød og død, samt stor skade på skogen, som ikke får vokse opp pga. knoppbeitingen til disse dyra.

Når det gjelder våre kjære hester, har jeg sett litt av hvert i årenes løp. Synes det blir "feil" at en hest skal holdes i live for enhver pris. Det finnes "solskinnshistorier" om hester som blir reddet fra en sørgelig skjebne, men man må vel også "se" at det er bedre at en hest - eller et hvilket som helst annet dyr - får "slippe" - raskt og smertefritt - hvis det medfører pine og plage å bli holdt i live.
Har sett på massevis av episoder om "Dyrepolitiet i USA" på Animal Planet, hvor man redder selv de mest mishandlede dyr, og de dyra man får SE, får en lykkelig slutt. Men jeg vil tro at det avlives mange dyr, som man ikke får "se på TV". Man kan kanskje omplassere 740 katter, 202 hunder og 56 hester på dagen i USA, men her i Norge er det helt urealistisk.

Ja, hvis man har sett "Villdyrenes SOS" fra England, redder de alt fra mus til ugler, og foreldreløse grevlinger føder de opp i hopetall. Det er da forståelig at det ble ramaskrik da grevlingungene fra brannen i Oslo i forrige uke ble avlivet - liksom "uten pardon". Det er selvfølgelig beklagelig at vi ikke har noe tilvarende som "Villdyrenes SOS" i Norge - ja, her er vi et "U-land", det er det ingen tvil om.

Tilbake til hester: Er det noen som har undersøkt hvor mange hester (og ponnier) om blir avlivet hvert år? Alder og rase? DET tror jeg ikke det er noen som enda har TURT å undersøke - men det kunne jo være interessant å få vite noe om.... - ikke sant?

For å være skikkelig "ekkel", kan man si det sånn: En levende hest er en VENN, en død hest er "mat" (enten til folk eller andre dyr).

Ehhh - må da fortelle at jeg en gang var på en restaurant og "dagens rett" var hestebiff - og jeg kan LOVE at jeg IKKE bestilte dette.... - Skjønner?

Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 24/05/2008 :  11:46:51  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Hadde jeg vært den som styrte og bestemte i verden, ville jeg stoppe all avlivning av alle dyr med slike redskaper de bruker på dagens slaktehus. Råd: Ta godt vare på hesten du har anskaffet deg og behold den til den dør på en trygg fin måte (avlivning i egen stall). Får du kjennskap til folk som slakter unge, friske, feiltrente, "for gamle", rampete, "utbrukte" hester og hester som har skadet noe - vis med hele deg hvor sterkt du misliker den personen. (Hester som sparker, biter osv. så det skjer en ulykke har enten blitt feil trent eller er irretert over noe du gjør som er feil - noe jeg tror alle her vet). HESTER ER IKKE MAT ALLE HESTEKANNIBALER...... De ville dyrene kan heller få gå løs i naturen og ta for seg av ville byttedyr. Mennesker skaper slike etikker som i dette innlegget!!!!! Hesteelsker<3<3

Opprinnelig postet av XAmandaX

Seriøst??? eller er du bare ute å provoserer???
Innlegget ditt er veldig korttenkt. Er du 10 år eller??
Gå til toppen av siden

Ragnhild_så_det_så
» VIP

Skrevet - 25/05/2008 :  19:58:57  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg blir seriøst kvalm når jeg tenker på hestekjøtt. Og jeg er imot slakting av hest. Hester kan ikke sammenlignes med sauer, kuer og griser som masseproduseres for slakt. Alle disse dyrene har følelser, men ikke på samme nivå. Hesten er ikke et dyr som skal spises. Det er bare å se på den! Og hvis du ikke forstår det når du ser på hesten, så er du ingen hesteelsker. Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 25/05/2008 :  22:57:26  Vis profil  Svar med kopi av melding
herregud.. mener du at hesten har mer følelser enn en sau??
du har vist heller aldri vært borti en tamgris forstår jeg..
Gå til toppen av siden
Side: av 3 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.23 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2026 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.