hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Forbud mot slakt av hest
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Diverse
 Forbud mot slakt av hest
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 3

_Amanda_
» VIP

Skrevet - 28/05/2008 :  21:54:06  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:
Hadde jeg vært den som styrte og bestemte i verden, ville jeg stoppe all avlivning av alle dyr med slike redskaper de bruker på dagens slaktehus. Råd: Ta godt vare på hesten du har anskaffet deg og behold den til den dør på en trygg fin måte (avlivning i egen stall). Får du kjennskap til folk som slakter unge, friske, feiltrente, "for gamle", rampete, "utbrukte" hester og hester som har skadet noe - vis med hele deg hvor sterkt du misliker den personen. (Hester som sparker, biter osv. så det skjer en ulykke har enten blitt feil trent eller er irretert over noe du gjør som er feil - noe jeg tror alle her vet). HESTER ER IKKE MAT ALLE HESTEKANNIBALER...... De ville dyrene kan heller få gå løs i naturen og ta for seg av ville byttedyr. Mennesker skaper slike etikker som i dette innlegget!!!!! Hesteelsker<3<3

Opprinnelig postet av XAmandaX

Seriøst??? eller er du bare ute å provoserer???
Innlegget ditt er veldig korttenkt. Er du 10 år eller??

Opprinnelig postet av Lopke

Nei det tror jeg det er visse andre som er. alderen min spiller ingen rolle heller og skjønner du ikkedette er du godt under ti år. Tror du hestemarked er hestekjøttmarked eller? Kan hende jeg tok litt hardt i i det første innlegget, hest er kankje mat noen ganger, men ikke for hesteelskere!!!!!!! Husk det du også
Gå til toppen av siden

_Amanda_
» VIP

Skrevet - 28/05/2008 :  21:57:11  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:
Hadde jeg vært den som styrte og bestemte i verden, ville jeg stoppe all avlivning av alle dyr med slike redskaper de bruker på dagens slaktehus. Råd: Ta godt vare på hesten du har anskaffet deg og behold den til den dør på en trygg fin måte (avlivning i egen stall). Får du kjennskap til folk som slakter unge, friske, feiltrente, "for gamle", rampete, "utbrukte" hester og hester som har skadet noe - vis med hele deg hvor sterkt du misliker den personen. (Hester som sparker, biter osv. så det skjer en ulykke har enten blitt feil trent eller er irretert over noe du gjør som er feil - noe jeg tror alle her vet). HESTER ER IKKE MAT ALLE HESTEKANNIBALER...... De ville dyrene kan heller få gå løs i naturen og ta for seg av ville byttedyr. Mennesker skaper slike etikker som i dette innlegget!!!!! Hesteelsker<3<3

Opprinnelig postet av XAmandaX

Seriøst??? eller er du bare ute å provoserer???
Innlegget ditt er veldig korttenkt. Er du 10 år eller??

Du ville vel ikke slakta friserhoppa di eller at noen skulle spise ho når ho var død? Alle hester er like mye verd i mine øyne
Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 28/05/2008 :  22:21:35  Vis profil  Svar med kopi av melding
ja jeg ser da overhodet ikke vekk fra at hun blir slaktet en dag. Men blir nok avlivd hjemme. At hun blir pølse så lider hun ikke av det. Jeg trenger jo ikke spise den. Gå til toppen av siden

_Amanda_
» VIP

Skrevet - 29/05/2008 :  01:32:57  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
ja jeg ser da overhodet ikke vekk fra at hun blir slaktet en dag. Men blir nok avlivd hjemme. At hun blir pølse så lider hun ikke av det. Jeg trenger jo ikke spise den.

Det høres kankje litt tiåring ut å si "hesteelskere" hele tiden (friseren var DRITPEN foresten) hestene har det jo bra i norge i forhold til USA Stakkars hester. lurer på hva de tenker når de står i de heite transportvognene... Jeg holder på å begynne å gråte bare ponnien min skjelver litt, så synd yns jeg i henne.

Tror at noen som har hest blir litt besatt. Det er vanskelig å forstå dem for de er så***** iblant. Det er for at hesten er et besettende individ. Bare se den inn iøynene

Vet om ei som skaffet seg en ponni og hadde den kanskje to år. Den gikk alene hele tiden og om hun gjorde noe med den så viste hun ikke hva hun gjorde. Den ble slaktet for litt siden. Den var helt frisk men denne eieren ville ikke at andre skulle ha den EGOOO Etter det er jeg blitt helt zzzzzzzz når det jelder hesteslakt.

Jeg har hørt av noen som har smakt hestekjøtt at det er lite godt og ekkelt å spise.

Skulle ønske verden var bedre og at hester og dyr slapp å lide. De kom tross alt først på jorden
Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 29/05/2008 :  02:51:46  Vis profil  Svar med kopi av melding
Vil tro at det ikke er mye hestekjøtt som blir menneskeføde - så sjansen for at man "spiser sin egen hest" er minimal. Men det er mange dyr som havner som fòr til andre dyr, og dermed gjør "nytte for seg" på den måten. Mye av det som kalles "proteiner" i bla grisefor, ja kanskje til hunder og katter også, er slakteavfall (etter alle slags dyr) som er blitt kokt og pulverisert. Dermed kan man se det slik at verdifull næring ikke går til spille, og at "naturen går sin gang" - etter prinsippet "spis eller bli spist".

Skal ikke gå så mye inn på matkulturer i andre land, men kan nevne at i Sør-Amerika er marsvin en utsøkt delikatesse, som har vært produsert til mat i årtusener. Og det kan vi nok gjøre fint lite med, selv om vi har "Tussi" i et bur på rommet.....
Gå til toppen av siden

J.Sandbakk

» VIP

Norway

Skrevet - 29/05/2008 :  07:04:30  Vis profil  Svar med kopi av melding
Som jeg skrev i et tidligere innlegg slaktet jeg Nordlandshesten min som jeg hadde hatt fra jeg var 12 til jeg var litt over 20, han var min beste venn og jeg savner han fortsatt selv om det er 10 år siden nå... Syns fortsatt ikke det var galt å slakte han men det jeg ikke skrev var at jeg ikke spiste hestekjøtt den første tiden etterpå (Jeg syns det er godt med sånne mørke spekepølser som det ofte er hestekjøtt i) Men andres hester har jeg ingen problemer med å spise selv om jeg nærmest lever og ånder for hest
Johanne Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 30/05/2008 :  02:28:37  Vis profil  Svar med kopi av melding
"Livets realiteter" er noe man lærer seg etterhvert.
Kan huske at jeg som barn gråt såre tårer da en spurv fløy på vinduet og døde, og den ble behørig begravet i en skoeske nede i hagen. - Og min mor fortalte meg ikke at hun dagen etter måtte "reparere" graven og fjerne en istykkerrevet skoeske, siden et eller annet dyr hadde luktet den døde fuglen og spist den opp.....
Men senere har man jo lært litt.... - og jeg får da grøsninger når man hører om folk som "skal la hesten dø en naturlig død, og så begraves hjemme". Da må det graves et alvorlig digert hull, så ikke rever, grevlinger - bikkja til nabo'n, rotter, spyfluer og mark osv. ikke i laaange tider skal "vise" hvor hesten ligger begravet. DET synet vil jeg helst spare meg for.
Nei, her tror jeg USA-folket ikke har tenkt langt nok, uten å innse div. av realiteter.
Gå til toppen av siden

TORHILD

» VIP

Skrevet - 30/05/2008 :  18:09:22  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ser ikke problemet med å slakte en hest som er syk/skadet, men tror ikke jeg er mindre "hesteelsker" enn andre her inne...
Slaktet hoppa mi i januar pga skade. Ja, jeg var lei meg, men det er livets gang, da hesten hadde smerter som ikke kunne fikses. Er jeg da en ond person??

Og selv om hesten min ble slaktet, så har jeg ingen problemer med å spise hestebiff etc, så lenge det ikke står KATIE på biffen!!

Gå til toppen av siden

feliin

» VIP

Norway

Skrevet - 30/05/2008 :  22:44:29  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidefeliin  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Jeg sjønner ikke at folk som holder på med hest kan tenke tanken på hesteslakting en gang, men det er vel fordi at dere ikke har like store følelser for dyrene..

Opprinnelig postet av Ragnhild_så_det_så

Å forutsette andres følelser, er vel lite heldig i en slik diskusjon...

Jeg er en av de "gale" menneskene som DYRKER hesten min. Jeg lider av angst, som kanskje gjør meg særlig påvirkelig følelses-messig - og jeg blir faktisk fysisk dårlig, om jeg ikke kan ri og stulle med hesten min. Jeg blir kvalm, svimmel og vondt i hodet om andre rir min hest for lang tid, uten at jeg gjør det selv på noen dager. Jepp, høres helt rart ut - men er desverre fakta...MEN: Om hesten min blir dårlig - og det ikke finnes noen annen god løsning - så JA - jeg vil slakte henne. Det ville VIRKELIG være følelses-løst å IKKE gjøre det, heller enn å holde henne i live for å føye mitt eget ego. Det ville jo være til MITT beste å holde henne i live, koste hva det koste vil - kun for å spare meg selv for en vanskelig avgjørelse, og deretter en uunngåelig sorg. Men HUN ville lide unødig som følge av dette. Ikke særlig "heste-elskende" det, spør du meg......

Men slakt/ikke slakt i USA vet jeg visst fint lite om, oppdaget jeg!? Er det virkelig sant at ALL slakt er forbudt??? Jøsses meg. Først trodde jeg det var forbud mot PRODUKSJON av hest til mat - men etterhvert skjønte jeg litt mer. Jælpes meg - for et semmert forbud!! Som Lopke desverre så godt beskriver, det blir jo et sant h****te for hestene, som må reise land og strand rundt under de verste forhold, for å bli slaktet et annet sted. Ikke særlig "heste-elskende" det heller....

Så JA til slakt !!!! av dyreverns-messige årsaker.

Eh, favoritt svart-pølsen min, jepp - den inneholder hestekjøtt. Men jeg spiste den IKKE på flere måneder etter at en hest jeg kjente ble slaktet. Da jeg følte "kysten var klar", spiste jeg den igjen....Litt festlig(?) er det jo også, at grunnet holdningene til folk rundt i landet med tanke på hestekjøtt i mat - er det nå endret tekst på mange pakker. Det står nå Dyrekjøtt, istedet for Hest.......Nettopp for at det ikke skal virke støtende på over-sarte sjeler.

En STOOR hest i en liten kropp...Hjertet mitt!!

http://www.stall-laban.net/
Gå til toppen av siden

Tassen4Ever

» VIP

Skrevet - 31/05/2008 :  18:59:16  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideTassen4Ever  Send %s1% en ICQ meldingTassen4Ever  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseTassen4Ever  Svar med kopi av melding
Jeg forstår av å lese dette at vi alle har forskjellige meninger...
Vi avliver hester av forskjellige grunner, men det at de blir avlivd fordi de ikke kan bli ridd i konkurranser mer, eller eier ikke har tid osv... Gjør meg kvalm!

Om Tassen blir alvorlig syk og lider og har INGEN mulighet til å bli bedre, så er jeg snill og avliver ham. Men om han har så mye som en sjanse til å overleve, så prøver jeg alt. Avliving blir altså siste utvei!

Problemhester blir også avlivet, og det syns jeg for det meste er idioti. Jeg har selv vært borti maaaaaaaaaange slike "djevelhester" som ikke kan håndteres osv, men med litt tid har jeg fått dem til, selv om eier kun ville avlive! Jeg er ei jente på 16 år, og når jeg klarer å få en "djevel" tam som et lite lam, så sier det seg selv hvor idiotisk det var å ville avlive! Når jeg klarer en slik hest, så er det nok maaaange andre som også klarer det - med tålmodighet og kjærlighet!

En hest som virkelig har satt hovspor i hjertet mitt er en slik hest. Nå er han topp spranghest! Ærlig talt.. Han var helt umulig og da "farlig", og avliving ble sett på som siste utvei. Men jeg fikk ansvaret for denne hesten i 3mnd, og etter det ble han solgt for 30.000 - og er nå proff spranghest!
Det sier litt!;)

Det at hest blir brukt som mat er jo forståellig, men jeg tror jeg vil søke om å begrave skatten min når den tid kommer. Nå er jo Tassen bare 4 år, så jeg tenker ikke så mye på det, men jeg vet i alle fall at jeg vil vente til absolutt siste slutt med å avlive kosebamsen min!=)

Elsker deg, Tassen<3 Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 01/06/2008 :  00:47:50  Vis profil  Svar med kopi av melding
men debatten handler ikke om slakt av hobbydyr i Norge (som er på et helt annet plan enn når man slakter et produksjonsdyr)

Man må jo bare akseptere at folk i andre land faktisk spiser hestekjøtt. Når man forbyr slakt av hest som mat i USA, forhindrer det jo stadig ikke folk å oppdrette hest som slaktedyr.. Selve slakten foregår bare i et annet land. Og DET er ikke så kult for hesten..
Gå til toppen av siden

Ragnhild_så_det_så
» VIP

Skrevet - 01/06/2008 :  18:52:37  Vis profil  Svar med kopi av melding
I Australia blir hester slaktet i tusenvis. Hestene blir fraktet til stedet de skal slaktes, og så står de der i 3 dager uten mat og vann, etter på det slaktes de. En norsk dame holdt på å arbeide for de hestene (Sånn var det jg forstod det i bladet Hesteliv).. Det er ikke bare hester som blir spist i andre land, hunder, katter, aper og så videre. Det er ekkelt, men sånn er det jo bare... Jeg syns det er trist å slakte hester, det er jo det ikke sant? Og jeg er jo imot det, men som T.Boysen sa "Livets realiteter".. Det er bare sånn, og det er ikke noe stort problem i for hold til alle andre problemene i verden. Men syns det allikevel er meningsløst, menneskene er jo så grådige xD Gå til toppen av siden

_Amanda_
» VIP

Skrevet - 02/06/2008 :  17:54:18  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Jeg forstår av å lese dette at vi alle har forskjellige meninger...
Vi avliver hester av forskjellige grunner, men det at de blir avlivd fordi de ikke kan bli ridd i konkurranser mer, eller eier ikke har tid osv... Gjør meg kvalm!

Om Tassen blir alvorlig syk og lider og har INGEN mulighet til å bli bedre, så er jeg snill og avliver ham. Men om han har så mye som en sjanse til å overleve, så prøver jeg alt. Avliving blir altså siste utvei!

Problemhester blir også avlivet, og det syns jeg for det meste er idioti. Jeg har selv vært borti maaaaaaaaaange slike "djevelhester" som ikke kan håndteres osv, men med litt tid har jeg fått dem til, selv om eier kun ville avlive! Jeg er ei jente på 16 år, og når jeg klarer å få en "djevel" tam som et lite lam, så sier det seg selv hvor idiotisk det var å ville avlive! Når jeg klarer en slik hest, så er det nok maaaange andre som også klarer det - med tålmodighet og kjærlighet!

En hest som virkelig har satt hovspor i hjertet mitt er en slik hest. Nå er han topp spranghest! Ærlig talt.. Han var helt umulig og da "farlig", og avliving ble sett på som siste utvei. Men jeg fikk ansvaret for denne hesten i 3mnd, og etter det ble han solgt for 30.000 - og er nå proff spranghest!
Det sier litt!;)

Det at hest blir brukt som mat er jo forståellig, men jeg tror jeg vil søke om å begrave skatten min når den tid kommer. Nå er jo Tassen bare 4 år, så jeg tenker ikke så mye på det, men jeg vet i alle fall at jeg vil vente til absolutt siste slutt med å avlive kosebamsen min!=)

Opprinnelig postet av Tassen4Ever

Enig i dette med "djevelhestene". De har fått feil behandling fra MENNESKER og bare mennesker kan rette på det. Gammel vane er vond og vende, men det betyr ikke at det er umulig. Alle hester fortjener en ny sjanse.
Gå til toppen av siden

_Amanda_
» VIP

Skrevet - 02/06/2008 :  19:21:47  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Ser ikke problemet med å slakte en hest som er syk/skadet, men tror ikke jeg er mindre "hesteelsker" enn andre her inne...
Slaktet hoppa mi i januar pga skade. Ja, jeg var lei meg, men det er livets gang, da hesten hadde smerter som ikke kunne fikses. Er jeg da en ond person??

Og selv om hesten min ble slaktet, så har jeg ingen problemer med å spise hestebiff etc, så lenge det ikke står KATIE på biffen!!

Opprinnelig postet av TORHILD

Nei en syk/skadet hest kan jo slaktes, selv om jeg foretrekker avlivning. Om man eter hestebiff eller ikke, det er vel smak og behag for noen men ikke for meg... Jeg kunne ikke tenkt meg å smake hestekjøtt selv om det smakte påskeegg. Tenk å ete det som har båret deg på ryggen (om det ikke var din hest så er det nå en hest). Men det er jo lov å ha forskjellige meninger Det viktige er at hestene ikke må lide av meningene våre. Tror ikke hestene lider om vi eter hestebiff, det er det vel menst vi som lider av.....
Gå til toppen av siden
Side: av 3 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.28 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2026 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.