hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Kan dette være forsvarlig??
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Diverse
 Kan dette være forsvarlig??
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

Tina_Marie

Skrevet - 12/04/2008 :  21:39:18  Vis profil  Svar med kopi av melding
Men er det lov å spørre dem angående dette med å ha tillatelse til å drive rideskole? Og står det noe i lovverket om at en uautorisert "ridelærer" kan undervise? Gå til toppen av siden

meandmyhorse

» VIP

Norway

Skrevet - 13/04/2008 :  15:30:21  Vis profil  Svar med kopi av melding
Vil nok tro at man må være 18år i værtfall for og drive med slike ting ansvar osv hadde ringt eller sendt en e-mail da får du enten svar eller beskjed om hvor du skal hendvende deg

smil til verden så smiler den til deg :) Gå til toppen av siden

feliin

» VIP

Norway

Skrevet - 13/04/2008 :  18:21:01  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidefeliin  Svar med kopi av melding
Tja, ridelæreren min i sin tid var 17 - han heter Sindre - og er i dag sprangtrener, og kjent for veldig mange. Tror vel ikke det er noen lov som tilsier aldersgrense i den forstand?? Erfaring teller nok mere. Men det er jo det fine med Mattilsynet, da - man kan spørre de om hva som helst, fortelle hvordan saken står - bare huske å holde seg til fakta....Og deretter blir det jo opp til dem om hvor man skal gå videre.
En STOOR hest i en liten kropp...Hjertet mitt!!

http://www.stall-laban.net/
Gå til toppen av siden

Kristin_r

» VIP

Skrevet - 16/04/2008 :  23:18:38  Vis profil  Svar med kopi av melding
Noen flere som er enige i at det burde innføres lisens for å få lov til å eie/ha hest på helfôr..? ikke at det burde koste så mye akkurat, men en grundig test for å finne ut om folk er erfarne/har rette innstillingen til å ha ansvar for en hest???

høres absolutt ikke forsvarlig ut.. synes synd på hestene som ikke har noe valg når det gjelder eier.. :(

når det gjelder lisens synes jeg også det burde gjelde retten til å ha hund (så vi ikke trenger forbudte raser lengre..)

Og dette får jeg sikkert høre andre meninger om, men; jeg synes også et lignende system er på sin plass for å få barn også..
Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 17/04/2008 :  00:24:42  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ja, enkelte ganger burde det nok være visse krav for å ha/eie hest - når man har sett litt av hvert gjennom mange år.
Men at det bør stilles krav til en ridelærer, det er sikkert. Tenk hvis man skal lære seg å kjørre bil for å ta sertifikat, og så er "kjørelæreren" en jypling som "bare syns at bil er gøy"....
Gå til toppen av siden

Tigull the best 4 life

Norway

Skrevet - 17/04/2008 :  10:19:57  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideTigull the best 4 life  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseTigull the best 4 life  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Ja, enkelte ganger burde det nok være visse krav for å ha/eie hest - når man har sett litt av hvert gjennom mange år.
Men at det bør stilles krav til en ridelærer, det er sikkert. Tenk hvis man skal lære seg å kjørre bil for å ta sertifikat, og så er "kjørelæreren" en jypling som "bare syns at bil er gøy"....

Opprinnelig postet av T. Boysen

Så enig

Bedre med et møkkete paradis enn et rent helvete Gå til toppen av siden

Tina_Marie

Skrevet - 17/04/2008 :  13:51:47  Vis profil  Svar med kopi av melding
Er enig i de siste innleggene her, for såvidt. Men jeg synes ikke det er noe galt i at en (i dette tilfellet) 13åring får egen hest. MEN foreldre må være i stand til å følge opp barnet sitt og hesteholdet på en ordentlig måte! Når jeg selv begynte å ri, fikk jeg aldri gå i stallen alene uten at stefaren min var med (jeg var 6-7 år). Selv om han ikke var erfaren innen hest, passet han på at ting foregikk på en forsvarlig måte, og han hadde jo litt "sunn fornuft" som sa i fra når noe ikke var som det skulle.
Hesten til den omtalte jenta ligger forresten nå ute for salg på finn.no igjen...
Gå til toppen av siden

bombina

» VIP

Skrevet - 03/05/2008 :  01:33:01  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei
har ikke lest alle svar du har fått, men mange er vel på rett spor her.
Hvordan går det der nå? Holder de på fortsatt?

Jeg tenkte at siden jentas mor ikke vil høre på fornuft, kanskje du kan få noen til prate med hennes far eller bestforeldre.
Eller foreldrene til de barna hun "underviser". Det høres jo farlig ut at hun setter 7 åringer på store hester og rir ut med dem. Disse ungene har vel noen foresatte som kan reagere på en saklig og rolig måte?

Ellers ville jeg gått til hesteeier, stalleier el lign. Hvis en uautorisert såkalt ridelærer underviser her bare 1 dag i uken, eier hun /han kanskje ikke alle hestene og stallen?

En sa at man må ta det opp med dem på en rolig måte, det tror jeg også at man kommer lengst med. Men hvis skamridningen forsetter og ingen vil høre, så gå til avisen eller tips dem.

Kanskje noen vil høre da..

B
Gå til toppen av siden

_Amanda_
» VIP

Skrevet - 28/05/2008 :  20:53:50  Vis profil  Svar med kopi av melding
Grøss. Gjør alt du kan for å stanse henne. At det finnes sånne mennesker... Gå til toppen av siden

Bitten&Betty

» VIP

Norway

Skrevet - 28/05/2008 :  21:17:02  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBitten&Betty  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseBitten&Betty  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
RIDELÆRER?????!!!!!
Ville stilt et stort spørsmålstegn om denne "ridelæreren" har adekvat utdannelse....
Såvidt jeg vet om ridelærerutdanningen på NHS, er en viktig del av utdannelsen hesters ve og vel - for ikke å snakke om å kunne undervise etter pedagogiske prinsipper.

Mulig at litt "omvendt psykologi" kan være på sin plass ja, for det er ikke noe som får "piggene ut" på folk som kritikk.

I disse dager - med kameraer på hver hånd - dvs. mobiler - er det mulig å "dokumentere" litt hva som foregår? (Da må man ta bilder av "alle" - så det ikke bare er "synderen" som får slik oppmerksomhet...)

En 13-årig "verdensmester" med en mor som "største fan" - er en uheldig kombinasjon, ja...

Opprinnelig postet av T. Boysen

Ridelærer/rideinstruktør er ikke et beskyttet yrke, så man trenger ikke å ta utdanning på NHS for å kalle seg ridelærer (ikke alltid man trenger lærerutdanning for å få jobb som lærer heller min mor er utdannet geofysikker og har mye mer kompetanse innen diverse realfag en de fleste lærere, og hun fikk jobb som lører uten problem ,men tilbake til poenget ).

Det en derimot bør ha er kompetanse innen det man underviser, generell god kunskap om hest, og en viss ansavrsfølesle. Dette virker det absolutt ikke som denne lille jenta har gitt. Kunne ikke falt meg inn å latt denne jentungen undervise mine unger i hvertfall!! Hun burde ikke hatt hest, og langt i fra "lekt" ridelærer. Noen med litt mer vett og forstand bak ørene enn hennes egen ridelærer bør ta en alvorsprat med både mor og datter før dette ender med ulykke.
Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 29/05/2008 :  02:38:45  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ja, å bli undervist av en geofysiker kunne jeg godt tenke meg - men IKKE av en 13-årig jente som "knapt er ferdig med bleie" (litt ufint sagt, men dere forstår sikkert hva jeg mener).

Jeg vet at NHS jobber hardt med å få "orden i rekkene" når det gjelder autorisasjon av ridelærere, og de har et stooort problem å ta fatt i.

Kan nevne det jeg har jobbet med i maaange år, og det er at bare fysioterapeuter MED spesialutdanning kan drive med terapiridning - OG vi har lykkes. Det er fordi terapiridning skal foregå som behandling etter rekvisisjon fra lege for å få penger fra trygdekontorene - OG vi har faktisk klart å få til en landsdekkende oversikt over godkjente Ridefysioterapeuter, som alle trygdekontorer har fått, og kan sjekke denne opp mot de rekvisisjoner de får til utbetaling. Men gjett om et tok tid - og mye arbeide for å få til dette.

Vil tro at også NHS og ridelærer-organisasjonen har en laaaang vei å gå....

Men slike historier som den som her er et - av mange eksempler - på helt horrible tilstander, kan få fart i arbeidet.

Skal tro hva politikerne gjør hvis Mattilsynet - tildligere Dyrevernet (som er et mye bedre navn) - får inn hundrevis av "bekymringsmeldinger" fra steder der såkalt "rideundervisning" forgår etter "hei-og-hå-metoden".....

Og det er VI - som altså ser og reagerer på slike tilstander - som faktisk har et "ansvar" for å melde fra. Enn så lenge kan jo hvemsomhelst gjøre hvasomhelst, siden "sjansen for å bli oppdaget" er uhyre liten. Et par overskrifter i en del aviser kan faktisk gjøre "susen", ved at da mange - som enda ikke er kommet i pressens lys, vil revurdere sin virksomhet.

For å gjøre dette riktig "alvorlig": Hva med forsikring DEN DAGEN noe går riktig galt?? Hva hvis en liten rytter (7-åring på en hest på 170 cm mh) detter av og brekker nakken?? GRØSS!!
Gå til toppen av siden

feliin

» VIP

Norway

Skrevet - 30/05/2008 :  21:39:12  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidefeliin  Svar med kopi av melding
Tja, hva om Mattilsynet da begynner i "riktig ende" selv? Synes i grunnen de jobber litt mot seg selv i mange tilfeller. Eksempelvis; En person jeg vet om, har fått godkjent stallen sin som hestesenter, men har ingen utdanning som rideinstruktør overhodet. Her drives undervisning av alt fra små barn til eldre. Til og med funksjonshemmede har også vært der, uten annen tilrettelegging enn en til å leie hesten. (og da en som har vært ledsager for den funksjons-hemmede, uten relevant erfaring med hester i det hele tatt) Men godkjent av Mattilsynet ?? Å jada, visst er det det! Jeg er ikke imponert av det "organet" der.
En STOOR hest i en liten kropp...Hjertet mitt!!

http://www.stall-laban.net/
Gå til toppen av siden

Tassen4Ever

» VIP

Skrevet - 31/05/2008 :  19:13:04  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideTassen4Ever  Send %s1% en ICQ meldingTassen4Ever  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseTassen4Ever  Svar med kopi av melding
Jeg forstår fortvilelsen!
Husker godt når jeg var i den alderen, og jeg tenkte også selv at jeg var best, og ingen kunne si noe på meg. Men så gjorde jeg aldri slike ting, heller!

Jeg tror kanskje at det er dødfødt at du snakker med disse menneskene. Antageligvis vil moren til denne jenta ikke tenke over det, for hun tror nok - som mange andre - at du ikke er noe mer erfaren eller flinkere enn jenta si, selv hvor mye lenger du har ridd.
Det har jeg ofte opplevd!
Jeg var i en stall med nesten kun mindreårige, og da sier det seg selv at det skjer en del. En av jentene pleier å ri hesten sin på laaange galoppturer på ASFALT f.eks, men når jeg sa det til foreldrene sa de "Hun mener det er god for hesten, og du mener at det er skadelig" enkelt og greit. De forstod ikke at denne jenta ikke kunne NOE da hun bare hadde ridd i de to ukene hun hadde hatt denne hesten..

Så jeg forstår meget godt din fortvilelse her.. Det er aldri gøy å se en annen hest lide!

Men snakk med dyrevernet eller mattilsynet, og prøv å få bevis på denne. Film når hun står der og fikler med hva som er frem og bak på en sal, eller film henne når hun rir (som sikkert ikke ser særlig bra ut)

Lykke til!!!!!!

Elsker deg, Tassen<3 Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.41 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2026 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.