hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Kan dette være forsvarlig??
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Diverse
 Kan dette være forsvarlig??
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

Tina_Marie

Skrevet - 10/04/2008 :  09:54:09  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei folkens!

Nå har jeg, igjen blandet meg opp i noe som sikkert ikke er min sak...
Jeg har altså kommet over en bekjent jente av meg som er forholdsvis ung. Hun har ridd på stallen "min" et par ganger og er ei kjempehyggelig jente.
Etter at det hadde gått et år siden sist jeg så henne, fant jeg ut at hun har skaffet seg egen hest. Jeg har etter dette hørt, og sett, mye rart angående ridningen hennes! Folk kan fortelle at hun ridde denne hesten (som er 14 år og utrent) så hardt at den nesten måtte avlives!!!
Jenta selv er 13 år, har ridd i maks 3 år og har liten erfaring med hester etter mitt syn, det sier seg selv etter den behandlingen hun har gitt stakkars hesten sin!
Nå fikk jeg nylig høre at hesten hennes er solg og at hun skal kjøpe seg en varmblods fordi den forrige ikke kunne gå bane
Folk har prøvd å snakke med henne, men hun gikk da rett til moren (som ikke vet bak-frem på en hest) og vedkommende som ahdde sagt ifra til jenta, fikk telefon fra jentas mor og fikk en veldig kjeft.

Har noen noen tips til hva enn kan gjøre med dette?? Jeg blir f***banna når jeg både ser og hører om disse tingene! Hvor er foreldrene i slike situasjoner?? Og når skal folk forstå hvor grensen går?? Det er bare ikke mulig å holde på på denne måten!

Er det noe jeg kan gjøre med dette? Det nytter tydligvis ikke i det hele tatt å snakke hverken til moren eller jenta selv!

meandmyhorse

» VIP

Norway

Skrevet - 10/04/2008 :  15:12:05  Vis profil  Svar med kopi av melding
vis flere ser dette må det være mulig og ta et møte med jentas mor og snakke om dette...ALLE som ser dette som har mulighet og komme bør da komme på møte
smil til verden så smiler den til deg :) Gå til toppen av siden

J.Sandbakk

» VIP

Norway

Skrevet - 10/04/2008 :  20:53:54  Vis profil  Svar med kopi av melding
13 år og uerfaren og skal ha seg en varmblods Det som er skummelt her er ikke bare at hun kan skade hesten men det er vel en ganske stor sjanse for at hun selv eller andre kan bli skadet. Jeg har en datter på snart 12 år som heller ikke er så erfaren, jeg hadde ikke latt henne ri alene på en rolig hest engang!
Men jeg har dessverre ikke noe godt råd å gi, dersom moren går med på et møte er det flott men det virker på meg som om hun ikke er særlig mottakelig for råd... Jeg har mange ganger blitt sjokkert over hvor uvitende og uansvarlige foreldre kan være.

Johanne Gå til toppen av siden

Tina_Marie

Skrevet - 10/04/2008 :  21:23:28  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg kjenner litt til denne familien og jeg kan dessverre bekrefte at moren ikke er særlig... mottakelig for noe egentlig. Kan også meddele at denne jenta har drevet med "rideskole" hvor hun "underviser" jenter i 8-9-årsalderen.. har fått med meg noen skrekkhistorier fra "rideskolen"... synes dette er helt sykt! Jeg husker selvsagt fra da jeg var på den alderen og selv ville drive rideskole, men herregud...

Men jeg trenger seriøst noe hjelp her! Jeg kommer til å "klikke i vinkel" om ikke noe blir gjort! Jeg pleier være ganske "frekk i kjeften" og sier alltid hva jeg mener er rett om noe er galt.. men likevel... blir skremt av denne familien:|
Gå til toppen av siden

missixty

» VIP

Norway

Skrevet - 10/04/2008 :  21:30:53  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressemissixty  Svar med kopi av melding
Kanskje du kan "true" med konsekvenser? Feks spørre om hva moren vil gjøre den dagen (ikke hvis) det går galt.. Tror du må bruke litt sånn omvendt psykologi her. Ikke braut ut med det du skal si, men ta deg god tid, snakk rolig og ikke bli "stor i kjeften", det fører ingensteder. Mest sannsynlig vil moren da gå i forsvarsposisjon, og dere vil ikke komme dere av flekken.

Hva med å få en ridelærer eller noen som mor og/eller datter ser opp til for å forklare problemet?

Det er meget skummelt å tenke på at en mor lar sin datter ri en hest så hardt at den nesten måtte avlives... Da er det en del varselslamper som burde blinke..

Hvorfor gjøre det i dag når du kan utsette det til i morgen ? Gå til toppen av siden

Tina_Marie

Skrevet - 10/04/2008 :  21:51:34  Vis profil  Svar med kopi av melding
Skulle visst ha nevnt ridelæreren i første innlegget. Det har seg slik at ridelæreren hennes støtter henne i det hun gjør. Ei venninne av meg kjøpte nettopp en hest fra denne ridelæreren og fikk for noen dager siden tlf om ikke hun kunne kjøpe tilbake den solgte hesten fordi hun heller ville selge den til denne jenta som ikke kan snakkes til Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 11/04/2008 :  01:42:31  Vis profil  Svar med kopi av melding
RIDELÆRER?????!!!!!
Ville stilt et stort spørsmålstegn om denne "ridelæreren" har adekvat utdannelse....
Såvidt jeg vet om ridelærerutdanningen på NHS, er en viktig del av utdannelsen hesters ve og vel - for ikke å snakke om å kunne undervise etter pedagogiske prinsipper.

Mulig at litt "omvendt psykologi" kan være på sin plass ja, for det er ikke noe som får "piggene ut" på folk som kritikk.

I disse dager - med kameraer på hver hånd - dvs. mobiler - er det mulig å "dokumentere" litt hva som foregår? (Da må man ta bilder av "alle" - så det ikke bare er "synderen" som får slik oppmerksomhet...)

En 13-årig "verdensmester" med en mor som "største fan" - er en uheldig kombinasjon, ja...
Gå til toppen av siden

Tina_Marie

Skrevet - 11/04/2008 :  10:14:54  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hun har ingen utdannelse... hun bare driver en rideskole 1 dag i uka. Hun kjøper store hester (165-175) som små jenter på 6-7 år lærer å ri på... Dette er i hvert fall i mitt hode feil!
Når det kommer til bilder er det ikke så veldig lett å få tatt det av hendelsene. Er mest det at vi merker at hun ikke kan ta på en sal, hun skjønner ikke hva vi snakker om med hodelaget eller trav.
Jeg er ikke imot at yngre jenter skal få seg hest, for all del, men det som blir feil her er null kompetanse til egentlig å kunne ri en hest på tur alene! Det mener jeg er minstekravet for at man skaffer seg et slikt dyr, at man kan ri alene på tur! Og i tillegg blir fulgt opp av en ansvarlig, voksen person som er i stand til å hjelpe.
Flekkefjord er dessverre en liten by, med små/ingen muligheter angående hest. Vi har dessverre ingen skikkelige ridelærere lengre, og det er langt å kjøre til nærmeste rideskole, om dere skjønner.
Gå til toppen av siden

Shambam

Skrevet - 11/04/2008 :  13:31:34  Vis profil  Svar med kopi av melding
Blir sjokket over hva du forteller jeg... Kan ikke å ta på sal?! Også er hun ridelærer? Hva i all verden lærer hun de småjentene da? Kjente ei jente som hadde planer om å kjøpe hest, men hun kunne ikke ri, og hun skalv kjempe mye når hun var i næriheten av mine hester. Hun torde ikke å ta på hesten min grima! Så jeg tok en prat med henne, helt rolig, og hun skjønte heldigvis at å kjøpe seg hest enda kanskje ikke var så lurt... Men unansett, enig med de andre her, prøv omvendt psykologi, hvis du snakker rolig, sånn at de ikke går automatisk i selvforsvar. Gå til toppen av siden

Tina_Marie

Skrevet - 11/04/2008 :  13:48:08  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hun er som sagt 13 år gammel, og har liten erfaring. Et eksempel på hva hun gjør som ridelærer, er å plassere små barn på de andre hestene, så drar de på tur. Har noen tilfeller der hestene har tatt ut fordi rytterene har mangel på kontroll, og hele hendelsen har endt med at "elevene" faller av Gå til toppen av siden

feliin

» VIP

Norway

Skrevet - 11/04/2008 :  19:48:46  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidefeliin  Svar med kopi av melding
Snakker vi - Å ta seg betalt for rideundervisning av mindre-enn-seg-selv-barn her??
ELLER snakker vi - Å låne bort hesten sin til andre barn, og "leke ridelærer"??

(og hvor er foreldrene til de såkalte rideELEVENE i denne saken...??)

For å "drive rideskole" og ta seg betalt for undervisningen - kreves faktisk noe så fint som en godkjenning fra Mattilsynet. - Og kødder man med de, har man plutselig et VELL av muligheter til å stikke kjeppene i hjulene for disse folka. Bare å lese Hesteholdsloven, det - og plukke i bøtter og spann hva man måtte ha behov for.

FORSIKRING!! Fint stikk-ord. Hvem står ansvarlig for ulykker med ride"elevene" til denne (rare) jenta? Ah, om ikke den omtalte MOREN - siden jenta i omtale ikke er myndig. Vedder på at denne moren IKKE er klar over det...Og er hun villig til å punge ut, den dagen det skjer en ulykke?? Jeg bare spør...Om elevene allerede triller av som erter - er det jo bare tidsspørsmål om når det skjer noe alvorlig.

Jo lenger jeg driver med hest selv - og jo flere mennesker jeg kommer i kontakt med - jo mer går det opp for meg at folk virkelig går rundt å tror at hester er omtrent som en katt. Søt og fin - og det er omtrent det. Må fores litt, da - og ellers baaaaare kos! Hjelpes....Jeg ser frem til den dagen Mattilsynet KREVER hesteholds-bevis for å kunne ha hester, jeg!!!! Kompetanse er et fremmedord for noen desverre - når det gjelder det å eie hest...

Eksempel - hoppa jeg fikk i retur fra for-taker - masse jobb for å få henne tilbake til normalen. Jeg har lurt på å selge henne - og har snakket litt rundt med folk i nærmiljøet. Fikk interesse-melding fra ei dame som lenge har "ønsket seg hest".......Og ei ku!!!!!! For å kunne titte på fra stue-vinduet omtrent, da. Dyr hadde hun aldri hatt før, og ri kunne hun heller ikke. SÆRLIG....Kan jo si det sånn, at noe salg er det ikke blitt til DEN damen!

En STOOR hest i en liten kropp...Hjertet mitt!!

http://www.stall-laban.net/
Gå til toppen av siden

feliin

» VIP

Norway

Skrevet - 11/04/2008 :  19:49:46  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidefeliin  Svar med kopi av melding
Snakker vi - Å ta seg betalt for rideundervisning av mindre-enn-seg-selv-barn her??

For å "drive rideskole" og ta seg betalt for undervisningen - kreves faktisk noe så fint som en godkjenning fra Mattilsynet. - Og kødder man med de, har man plutselig et VELL av muligheter til å stikke kjeppene i hjulene for disse folka. Bare å lese Hesteholdsloven, det - og plukke i bøtter og spann hva man måtte ha behov for.

FORSIKRING!! Fint stikk-ord. Hvem står ansvarlig for ulykker med ride"elevene" til denne (rare) jenta? Ah, om ikke den omtalte MOREN - siden jenta i omtale ikke er myndig. Vedder på at denne moren IKKE er klar over det...Og er hun villig til å punge ut, den dagen det skjer en ulykke?? Jeg bare spør...Om elevene allerede triller av som erter - er det jo bare tidsspørsmål om når det skjer noe alvorlig.

Jo lenger jeg driver med hest selv - og jo flere mennesker jeg kommer i kontakt med - jo mer går det opp for meg at folk virkelig går rundt å tror at hester er omtrent som en katt. Søt og fin - og det er omtrent det. Må fores litt, da - og ellers baaaaare kos! Hjelpes....Jeg ser frem til den dagen Mattilsynet KREVER hesteholds-bevis for å kunne ha hester, jeg!!!! Kompetanse er et fremmedord for noen desverre - når det gjelder det å eie hest...

Eksempel - hoppa jeg fikk i retur fra for-taker - masse jobb for å få henne tilbake til normalen. Jeg har lurt på å selge henne - og har snakket litt rundt med folk i nærmiljøet. Fikk interesse-melding fra ei dame som lenge har "ønsket seg hest".......Og ei ku!!!!!! For å kunne titte på fra stue-vinduet omtrent, da. Dyr hadde hun aldri hatt før, og ri kunne hun heller ikke. SÆRLIG....Kan jo si det sånn, at noe salg er det ikke blitt til DEN damen!

Gå til toppen av siden

feliin

» VIP

Norway

Skrevet - 11/04/2008 :  19:51:18  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidefeliin  Svar med kopi av melding

Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 12/04/2008 :  01:46:22  Vis profil  Svar med kopi av melding
Altså: En person kan IKKE kalle seg ridelærer uten utdannelse!!
Det er å sammenligne med "hjernekirurg etter brevkurs"!!!!!

Selv er jeg utdannet Mensendieck-fysioterapeut med tilleggsutdannelse som ridefysioterapeut, og INGEN som ikke har etterutdanning i terapiriding har lov til å drive med dette.

De tilstander som beskrives over, er rett og slett horrible! Jeg ville kontaktet Mattilsynet tvert, og gjerne også Norsk Hestesenter, v/ridelærerutdanningen - og fortalt om forholdene. Her er noe - eller MYE - riv ruskende galt!

Man får ikke jobb i norsk skole uten lærerutdanning - og en RIDElærer bør absolutt være utdannet for jobben. Jeg GRØSSER!!!!

Gå til toppen av siden

Tina_Marie

Skrevet - 12/04/2008 :  12:40:50  Vis profil  Svar med kopi av melding
Om det blir tatt betaling for ridetimene vet jeg ikke. Men at de holder på med å "undervise" mindre jenter gjør de. Mattilsynet og tillatelse vet jeg ikke noe om og vet ikke helt hvordan jeg skal få spurt om det heller. Disse folkene jeg har nevnt, er ikke de letteste å snakke med dessverre Det er litt sånn i hestemiljøet her at alle er best og ingen skal prøve å si imot en gang! Vi er noen særinger her nede vil jeg påstå
Gå til toppen av siden

feliin

» VIP

Norway

Skrevet - 12/04/2008 :  19:39:45  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidefeliin  Svar med kopi av melding
E-post: postmottak@mattilsynet.no
Om man skulle føle for å spørre noen om noe....Eller bare ringe tlf 06040 - Mattilsynets tips-telefon. ....

Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.27 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2026 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.