hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Tøyler?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Utstyr
 Tøyler?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Prinsesse-Vil-Ikke

Norway

Skrevet - 24/03/2008 :  21:35:28  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidePrinsesse-Vil-Ikke  Svar med kopi av melding
Kan man bruke "kandar-tøyler" på pelhambitt?
Får så vondt i hendene av å bruke 2 webtøyler når jeg rir med pelham..

Janita og Rosa Lind <3

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 24/03/2008 :  22:13:45  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Det kan du helt fint gjøre. Eventuelt bruke delta, sånn at du bare trenger en tøyle. Men da vil du ikke kunne justere i samme grad.

Ulempen med kandartøyle kan kanskje være at de finnes kun i slett lær. Men de er jo smalere, og med to tøyler er det klønete om begge tøylene også har stoppere. Du kan fint kombinere den ene lærtøylen med en annen type tøyle. Ikke nødvendigvis ha begge i slett lær.

dressurblogg.no Gå til toppen av siden

Prinsesse-Vil-Ikke

Norway

Skrevet - 25/03/2008 :  10:11:02  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidePrinsesse-Vil-Ikke  Svar med kopi av melding
Hvor får jeg kjøpt disse?
Janita og Rosa Lind <3

Gå til toppen av siden

EmblaE

Skrevet - 01/04/2008 :  14:07:08  Vis profil  Svar med kopi av melding
Du bør ha trinsetøylen i lær med stoppere, og stangtøylen i slett lær (ganske smale). Høøks har begge typene. Gå til toppen av siden

Kristin_r

» VIP

Skrevet - 03/04/2008 :  22:54:36  Vis profil  Svar med kopi av melding
hm.. Selv liker jeg å holde det så enkelt som mulig. hjelpetøyler er bare ennå en ting som kan distrahere meg fra å kommunisere presist med hesten.. ;P
Hvis en hest biter seg fast og blir hard på tøylen, prøver jeg å være myk, og seig i bevegelsene, lede m innvendig tøyle, støtte på utvendig, og innvendig sjenkel på, og slippe alt press når ettergift... Pleier også og øve holdt-skritt-holdt når jeg kjenner "dampvegvalsmodus" setter inn.. ;P Da gjør vi holdt for så små hjelpere som mulig, i det hesten stopper, klem frem og ta f.eks. 3 steg i skritt, før holdt igjen, osv. De fleste pleier å mykne av det.. Rir på tre-delt-trinse. ja.. var vel ikke akkurat det du spurte om, men håper det kan være til hjelp.. :)
Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 03/04/2008 :  23:35:23  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Ordinære kandartøyler har jeg kun sett i salg sammen med kandarer. Nå er stangtøylen slik at enden har en litt annen type ende enn vanlige tøyler (ikke spenne, og ofte en sånn stropp som gjør at du kan stramme stroppen, og legge tøylen løs). Kan forsåvidt være greit på en pelham også. Men strengt tatt er det vel egentlig kandartøylens tykkelse du er ute etter. Du finner vanlige trinsetøyler som er like tynne som kandartøyler. Men mulig du må lete litt..

PS: Pelham med to tøyler er ingen hjelpetøyle.

Kristin_r

» VIP

Skrevet - 04/04/2008 :  04:38:10  Vis profil  Svar med kopi av melding
I stand corrected.. ;) men i denne sammenhengen virker det som om at et hjelpemiddel for å kunne gi fine, usynlige hjelpere skulle brukes som hjelpetøyle.. strikk (innimellom) eller longere m innspenning el tømmekjøring må da være et bedre alternativ for å få hesten til å søke ned og frem..? Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 04/04/2008 :  06:24:28  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Nja.. Jeg er ikke enig Hjelpemidler finnes i så mange slag.. Man har salen, hodelaget, tøylene, pisken, sporene, osv. Alt som er hjelpemiddel som skal kunne hjelpe å "gi fine, usynlig hjelpere" er absolutt ikke det samme som en hjelpetøyle.

Jeg har ikke brukt pelham selv, men vet det brukes endel i sprang for hester som er litt sterke. Veldig mange bruker bittet sammen med delta, men jeg har også sett den i bruk med to tøyler. På sprangbanen har det lite med å søke ned og frem å gjøre, og å ri med strikk (noe jeg iallfall er motstander av fullt og helt), longere med innspenning eller tømmekjøring gir jo absolutt ikke samme effekten.

Jeg vil ikke anbefale bittet til å ri dressur med, da det blir litt meningsløst i forhold til om man ønsker å dra videre ut på konkurransebanen. Men i denne debatten er det egentlig ikke bruken som er et diskusjonstema, heller hvor man kan få tak i sånne og sånne tøyler..

Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.47 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.