hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Dekken, for/mot?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Utstyr
 Dekken, for/mot?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

Frida1992-

Skrevet - 22/03/2008 :  16:56:36  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg tenkte jeg skulle lage et lite forum av det her, for det er så MANGE FORSKJELLIGE meninger om dekkenbruk! derfor er dette litt morsomt å se !

1. Hvis hesten din er veldig svett etter en ridetur/rideøkt. Hva gjør du når du skal sette den inn da, setter på dekken eller lar den stå uten?(sett at du bruker dekken ute til vanlig)

2. Bruker du dekken ute/inne ? Hvorfor/hvorfor ikke?

3. Bruker du dekken når du skritter? Hvorfor/hvorfor ikke?

4. Hva syntes du om dekken egentlig?

5. Siste spm, hva syntes du om barbering?

Hehe! jeg har verken noe for eller imot dekken :P Før hadde ponnien min et regndekken i tilfelle det skulle bli ''ekstrem'' vær. Men nå bruker jeg dekken, men ikke mye.. men det var fordi hu ikke skal få så veldig mye pels og bli veldig svett på trening (driver m/konkurranse)

Så da får vi se hva folk sier!!:D

Tigull the best 4 life

Norway

Skrevet - 22/03/2008 :  17:53:38  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideTigull the best 4 life  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseTigull the best 4 life  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

1. Hvis hesten din er veldig svett etter en ridetur/rideøkt. Hva gjør du når du skal sette den inn da, setter på dekken eller lar den stå uten?(sett at du bruker dekken ute til vanlig)

Opprinnelig postet av *Milde*

1) Lar den stå med ulldekken til foring og ber de som har foring ta det av

2) Bruker dekken etter jeg har ridd og han må ut etter turen

3) Bruker refleks dekken på tur om vinteren

4)Synes dekken er kjekt og ha, for været i Norge er jo kjent for opp og ned, iallefall i det siste.

5) Praktisk om hesten er mye svett etter trening osv, men vanskelig og få barbert nå siden det er forskjellige som slipper ut og da blir det mye jobb om en skal kles på
Men om sommeren bruker han Boette eksem dekken hele tiden untatt når det regner og blåser sikkelig eller han vil stå inne.

Bedre med et møkkete paradis enn et rent helvete Gå til toppen av siden

mariakaogcindy

Skrevet - 22/03/2008 :  22:15:37  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg tenkte jeg skulle lage et lite forum av det her, for det er så MANGE FORSKJELLIGE meninger om dekkenbruk! derfor er dette litt morsomt å se !

1. Ville tatt på henne waffeldekken eller ulldekken spørs hvor kaldt.

2. Hun står med dekken ute og inne...Nå på vinteren/våren. På sommeren blir det bare ute, fluedekken, og regndekken hvis det regner

3. Når det er over -5 grader rir jeg med ullteppe er det mellom -5 og +10 rir jeg med fleasdekken, regner det har jeg fleasdekken med regndekken. Over +10 rir jeg uten, noen untak

4. Dekken er en fin ting Det varmer hesten på de kaldedagene og holder hesten tørr under de våte dagene.

5. Barbering er ok på hester som er i har konkuranse hele året. Men er unødvendig på hester som bare blir brukt til lett trening.
Gå til toppen av siden

missixty

» VIP

Norway

Skrevet - 23/03/2008 :  11:54:02  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressemissixty  Svar med kopi av melding
1. Hesten min står aldri med dekken inne, så tar ikke på noe dekken dersom han er svett.

2. Bruker kun dekken ute. Har latt hesten min få noe vinterpels, slik at han slipper å stå med dekken inne, og kan stå ute uten dekken på dager med sol og ikke så alt for kaldt i lufta. Som regel står han med Bucas regndekken (med flisfor) ned til en -5,-6 grader, da legger jeg på et litt tykkere Heimerdekken.

Bruker dekken da han står oppstallet på stall, og for meg synes jeg det blir helt feil at han står inne i 5 grader hele natten, for så å komme ut i 15-20 minus uten å få noe mer å seg. Det er et temperaturfall på 20-25 grader på noen få sekunder. Det blir det samme som å la hesten stå inne og ute med samme dekken, da mister det en stor del av funksjonen sin.
En annen grunn til at jeg bruker dekken er fordi hesten min tåler regn og sterk vind dårlig. Var flere ganger jeg kom opp i høst på sånne dager, hvor hesten min stod og skalv ute på beitet (søke ly under trærne gidder han ikke, han står midt på jordet dumme dyret.. ), og nærmest løp opp i stallen da jeg hentet han inn. Han man først begynt å legge på dekken må man fortsette, mener jeg.

3. Kommer an på hvor kaldt det er. Har et refleksdekken som er foret med masse flis, det er veldig greit til ned til en 5-6 minus. Er det kaldere bruker jeg enten et ordentlig flisdekken eller ulldekken. Nå på denne tiden rir jeg nesten ikke med dekken, sola varmer godt og han blir varm når han går.

4. Dekken er som alt annet hesteutstyr, det har sine fordeler og ulemper. Var veldig imot dekken før da jeg hadde hester på utegang, men kan nå se en del fordeler emd dekken. Men sånn helt generelt er jeg ikke for dekken, hvis ikke hesten av spesielle årsaker ikke trenger dekken da (og det vil IKKE si konk.ryttere som bruker dekken for at det er så slit med vinterpels). Når det kommer til svett hest med vinterpels er det mye myter som surrer rundt. Har hatt hester med vinterpels i en 4-5 år (dvs ikke bruk av dekken i det hele tatt), aldri hatt noe problem med hard trening, svett pels eller sykdommer ol. Bank i bordet!

5. Egentlig unødvendig. Slik jeg ser det er barbering noe av eieren av hesten trenger mer enn hesten selv..

Hvorfor gjøre det i dag når du kan utsette det til i morgen ? Gå til toppen av siden

frkelin

Skrevet - 23/03/2008 :  14:26:01  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg ser kun to grunner til å legge på dekken.
1. Hvis hesten er våt OG kald. Dvs IKKE om hesten kommer svett hjem fra tur, da er den fremdeles varm en god stund etterpå. Men dersom den kjøler seg ned ute en halvtime og fremdeles er helt våt inn mot huden på store områder av kroppen - kan jeg vurdere å legge på dekken dersom det er KALDT ute. Dersom det regner/snør MYE og lenge kan også hesten bli gjennomvåt, men da prøver jeg å fore i ly av en vegg eller trær (jeg er heldig med innhegningen min, jeg har skog og uthus der) og hestene bruker ly for å holde seg nokså tørre og varme. Når jeg sier tørr så mener jeg tørr inn mot huden. Om hesten har 10 cm vinterpels og de 8 ytterste cm er våte, men de innerste 2 er tørre så er hesten fortsatt tørr. Det er jo ikke ulikt om hesten er barbert og står med et tykt dekken som begynner å bli gjennomvått. Så lenge det ikke kommer vann gjennom dekkenet inn til huden er jo hesten varm.
Du må selv finne ut gjennom erfaring og undersøkelser om hesten er tørr inn mot huden. Man kan ikke se det på avstand og man kan ikke si noe generellt om alle hester sin pels. Det jeg generelt kan si er at hestens pels ofte er undervurdert og stadig fortsetter å imponere meg!

2. Den andre grunnen til å legge på dekken er dersom hesten er for tynn og man er bekymret for helse og at hesten skal komme til å miste vekt. Jeg har en hest på utegang nå som gjerne kan legge på seg noen kilo og han får dekken på om natten når det er kaldt (mer enn minus 5) og når det er mye nedbør (dvs mer enn en kort byge eller lett lett regn/yr.)

Jeg synes barbering og/eller dekken kun pga estetiske menneskelige hensyn er egoistisk. Jeg tror 95% av alle hester foretrekker sin egen pels fremfor et dekken. Dersom innhegningen har naturlig ly, et lite overtak og mulighet for hestene som er ute til å alltid spise grovfor, gjerne under tak eller i ly av trær er dekken stort sett overflødig.
Men, i den virkelige verden er jo ikke paddocker utstyrt med sånt dessverre.
Gå til toppen av siden

Hirsaluohkka

» VIP

Skrevet - 23/03/2008 :  17:58:23  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHirsaluohkka  Svar med kopi av melding
Jeg bruker stort sett ikke dekken. Har hestene på utegang.

I tre tilfeller har jeg brukt dekken; etter en kastrering, hest som kom sørfra og var nyvasket og sprayet med showshine (i oktober - selvom jeg hadde forbydd selger å gjøre det...) og fordi min drektige hoppe var litt for tynn.

Jeg vil heller ha full vinterpels, i stedet for en barbert hest... Men jeg liker de jo hårete da

Ellen Gå til toppen av siden

A-F

» VIP

Skrevet - 23/03/2008 :  19:37:06  Vis profil  Svar med kopi av melding
Føllet til søstern min har våteksem og må bruke regndekken om det snøreller regner, ellers er jeg både for og imot dekken. Imot det å barbere hesten og ha på dekken 24/7, men for å bruke det når man trenger det, f.eks. når det regner, er kaldt , eller hesten er svett. Gå til toppen av siden

Tina_Marie

Skrevet - 23/03/2008 :  19:46:15  Vis profil  Svar med kopi av melding
Er også for å bruke dekken på svett hest i vinterhalvåret eller under transport, også på vinteren/tidlig vår. Men så er den hesten jeg rir plaget med mye forkjølelse Gå til toppen av siden

Tina_Marie

Skrevet - 23/03/2008 :  19:46:22  Vis profil  Svar med kopi av melding
Er også for å bruke dekken på svett hest i vinterhalvåret eller under transport, også på vinteren/tidlig vår. Men så er den hesten jeg rir plaget med mye forkjølelse Gå til toppen av siden

Prinsesse-Vil-Ikke

Norway

Skrevet - 23/03/2008 :  21:04:41  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidePrinsesse-Vil-Ikke  Svar med kopi av melding
Er både for og ikke for dekkenbruk ;)
Janita og Rosa Lind <3

Gå til toppen av siden

Haugestad-Spretten

» VIP

Norway

Skrevet - 26/03/2008 :  18:04:43  Vis profil  Svar med kopi av melding

1. Hest som står på utegang: Setter han ut på beite uten dekken hvis det er fint vær og ikke blåser og er skikkelig surt ute.
Hest som står på stall: Tar på et dekken hvis det er kaldt og setter den ut hvis ikke det er for sent ellers så setter jeg hu inn med et ulldekken eller et annet dekken som suger opp fuktighet.

2. hest som står på utegang: har på et tynt regn dekken de dager det er veldig surt ute eller regner/snør MYE, elles så står han uten:)

Hest på stall: har på dekken inne og ute pga hu står i en brakke der det er like kaldt som det er ute:) har på dekken pga hu er traver og blir trent hardt og da er det ikke no serlig med tykk vinter pels:)

3. Hest som står på utegang: Bruker ikke dekken på han pga han er vant med og stå uten, kansje hvis det er vledig dårlig vær.

Hest på stall: Har noen ganger på dekken når jeg skritter pga hvis det er veldig kaldt og da blir det fort store tempratur endringer når man tar ut en hest fra en stall som kansje er litt varm.

4. Jeg syntes at hvis hesten har noen skader som gjør at man må bruke dekken eller om det er en konkurranse hest/ponni som blir trent hardt så syntes jeg det er greit med dekken.
En hest som bare er hobbyhest og som bare blir trent hardt kansje en gang iblant så syntes jeg det er greit og ha uten dekken:)

5. Jeg kan ikke si jeg er veldig beigeistred for barbering men jeg har abselutt ikke noe imot hester som blir barbert:)
Men syntes det er best med det naturlige jeg:) hehe

:)
Gå til toppen av siden

Heidi P

Skrevet - 26/03/2008 :  21:35:32  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

Jeg setter veldig sjelden hester inn på stallen etter en rideøkt, hvis jeg gjør det, rir jeg sjelden så hardt at den blir direkte svett. Jeg liker ikke å sette svett hest på stall i det hele tatt, for de tørker *aldri*, og en svett varm hest føler jeg at må bevege seg også, slik at den ikke stivner helt. Så den problemstillingen har jeg ikke. Men ut slipper jeg den hesten som går med dekken, med dekken, og den som går uten dekken, uten dekken, selvom hun er svett.

Kopi av melding:

HEst 1: Bruker dekken ute og inne (kaldstall) hele vinterhalvåret, pga hun ellers får smerter og problemer med ryggen. Hun tåler ikke iskald nedbør og vind kort og godt.

HEst 2: Frisk og rask ung hest uten problemer, står alltid uten dekken inne, har på dekken ute ved *nullnedbør* dvs isregn på vinter. Hun står uten dekken om det snør tørt, og uansett hvor kaldt det er .

Kopi av melding:

Super oppfinnelse for hester som faktisk trenger det. Min hest ville vært skutt i dag, eller evt stått på boks hele vinteren, om ikke det fantes dekken. Men en frisk og rask hest trenger ikke dekken døgnet rundt .Alt til sitt bruk

Kopi av melding:
5. Siste spm, hva syntes du om barbering

Kun nødnvendig om man faktisk merker at hesten ikke greire å trene med den, eller om hesten har så vanvittig tett pels at svette aldri tørker og det blir eksem. De aller aller fleste hester greier helt fint og trene med vinterpelsen sin. Men noen unntak er det.

Besøk gjerne hjemmesiden vår :)

http://www.123hjemmeside.no/marsgris
Gå til toppen av siden

Kristin_r

» VIP

Skrevet - 04/04/2008 :  00:59:58  Vis profil  Svar med kopi av melding
Dekkenbruk ja.. Det viktigste er at hesten er påkledd hvis den står ute når det regner og/eller blåser endel. Er det som inngår i dyreværnloven sånn ca.
1. Svett etter økt; ulldekken eller teppe til tørr. Lar den få muligheten til å rulle seg i boksen først så fjerner litt fuktighet sånn..
2. Kommer an på hesten og temperatur og vær.. hun jeg rir mest nå blir stiv i ryggen og fryser hvis hun blir våt og kald. Er halvbarbert så dekken inne hvis kuldegrader ute. Regndekken ute hvis det er under 10grader og ikke sol.
3. Hvis været tilsier det, eller hvis jeg har tenkt å trene henne ordentlig svett. Rir ofte med lendedekken, både på tur og bane hvis det er nedbør/surt og kaldt.
4. Kun ved behov! hester kan ikke kvitte seg med overflødig varme.
5. Selv er jeg for barbering når hesten ellers får mye vinterpels; og trenes så mye at den blir veldig svett av det. men synes hodet, bein og salleie skal få beholde pelsen.

Men jeg er absolutt ikke tilhenger av å pakke inn hester på alle bauer og kanter, har jobbet i en stall der alle hestene stod med dekken i boksen, og hadde et utedekken utenpå i mini-paddockene sine. der de forøvrig stod alene..alikevel MÅTTE de ha senebeskyttere på seg.. De fleste måtte også ha på seg hals til dekkenet. De hestene jeg hadde hovedansvaret for var i tillegg barbert over alt.
Det er ikke noe vits i å gjøre barbis av hesten og så kjøpe et dekken til 30.000 for at det skulle fungere som pels naturlig gjør..!
Disse hestene var påkledt døgnet rundt. Lignet mest en enorm barbie-stall.. der man er på helsestudio fordi treneren sier man trenger mer styrketrening, og betaler en stakkar til å møkke og fore og slippe ut og inn for seg.. og får man ny bil gidder man ikke å være i stallen.
help sier bare jeg.. penger gjør underlige ting med usympatiske mennesker.
Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 04/04/2008 :  03:27:30  Vis profil  Svar med kopi av melding
Min hest har to dekkener:
Det ene er et siersdekken fra et Rikstoto-løp i ponnigalopp som hun deltok i i 2002. Det har hun hatt på ryggen den ene dagen.
Det andre er en såkalt "helsetrøye" (gruusom gusjegrønn farge, kjøpt på 80-tallet på et restlager). Det har vært brukt noen få ganger, hvis hesten har arbeidet hardt i kaldt vær, og da har vi lagt et lag med høy under det, for å suge opp fuktigheten raskt, men med god lufting. Når verste fuktigheten var ute, ble dekken og høy tatt av, og hesten var såre fornøyd med å få av seg "klærne".
Siden jeg har en "pelshest" som foretrekker å gå uten klær, og ikke har erfaring med dekkenbruk, har jeg spørsmål: Har dere som bruker dekken PRØVD å la den gå/stå uten? Fryser den? Ser den ut til å IKKE LIKE å gå uten? Er det en tilvenning å bruke dekken? Og - vil det kreve mye å venne den AV med å bruke dekken?
Dette er kanskje spørsmål som folk lurer på - som er i tvil om de skal begynne - eller slutte - med dekken.
Har vel erfart at det er mange som "begynner" med dekken - fordi "alle andre" bruker det.
Og så har jeg sett gøøørmøkkete dekken som trenger vask omtrent daglig, istykkerrevne dekken som enten må repareres av en som kan sy sånt, eller de må hives - og så må man kjøpe nye.
Dette er da også et økonomisk spørsmål. Har noen av dere som bruker dekken regnet ut hva dette koster?
Meen - dette med "dekken og not dekken" har vel vært pratet om side opp og side ned - og det som er sikkert - man skal ikke bli "enige" - men utveksle erfaringer og gi råd.
Gå til toppen av siden

Prinsesse-Vil-Ikke

Norway

Skrevet - 04/04/2008 :  10:27:04  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidePrinsesse-Vil-Ikke  Svar med kopi av melding
Trine sier: Har dere som bruker dekken PRØVD å la den gå/stå uten? Fryser den?

Ja , en dekkenhest som plutselig blir tatt dekkene av vil nok fryse - men det kommer jo an på hvor mange grader det er.
Skal man begynne med den såkalte pelshesten, bør man venne hesten av med dekken fra sommern av slik at den får bygge opp fettlag.

Varmblodsen jeg får om en uke er også dekkenhest (det er ikke noe jeg kan endre på, da jeg skal ha hesten på helfòr). Han fryser om dekkene blir tatt av, fordi fettlaget på hesten er ødelagt.

Du Trine som har vært flink å passe på hesten din, slik at den beholder sitt fettlag storkoser seg sikkert ute i snøværet! :) (hiih, når det er snø)

Janita og Rosa Lind <3

Gå til toppen av siden

Heidi P

Skrevet - 04/04/2008 :  15:00:37  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Har dere som bruker dekken PRØVD å la den gå/stå uten?

Selvfølgelig. Hun står uten hele sommeren og fram til ryggen stivner på høsten. Og i gamle dager sto hun alltid uten dekken.

Kopi av melding:
Fryser den?

Slettes ikke, kun innimellom ved ekstrem vind og ekstrem våt snø.

Kopi av melding:
Ser den ut til å IKKE LIKE å gå uten?

Ingen av hestene mine liker å gå med dekken. Men når gamlemor begynner å stivne på høsten , og får dekken på om natten, ser jeg hun aksepterer det etter noen dager, på en måte som tilsier at hun kjenner det blir bedre.

Kopi av melding:
Er det en tilvenning å bruke dekken? Og - vil det kreve mye å venne den AV med å bruke dekken?

Det er bare å la være å sette på dekken på høsten i første omgang.

Men hvorfor er det så vanskelig for deg og forstå at selvom din gamle hest er frisk og rask, så finnes det andre med ryggproblemer som trenger dekken på vinteren ?? Det er sjelden en hest fryser, men det er de som gjør det også ... men det kan være behov for varme allikevel, jeg forstår ikke at det er så vanskelig og forstå ?? HAdde jeg pakket inn hestene for at jeg var redd fro at de skulle fryse, så hadde vel også unghesten min, som står ute uten dekken, hatt dekken ? Det er ikke værmeldingen som styrer når jeg setter på hesten min dekken, men kroppen hennes ... og når jeg ser at meddekken fungerer hun strålende og er smertefri, mens uten dekken stivner hun mer og mer opp og kan faktisk ikke brukes, og har vondt , hva er da galt og sette på dekken ? Er det bedre og avlive henne mener du, siden hun ikke kan leve utendørs helt naken ? Du som er fysioterapeut er vel ikke heller ukjent med forkalkninger og reumatisme, og hva lavtrykk og varme gjør med en slike kropp ??

Når vi har muligheten til å gi hesten vår en bedre hverdag, skal vi da ikke gjøre det ???

jeg forstår at man er i mot at heser står rundt i vamregrader på staller i tre dyner, men kan dere ikke samtidig forstå at noen av oss faktisk bruker hodet når vi kler på ????

selvsagt vet jeg at dekken koster penger ... men hest koster penger også. Og jeg kan garantere at ukentlige behandlinger av dyrlege fordi man nekter å sette på dekken når hesten låser ryggen sin, er dyrere enn dekkenbruk.

ALLE av oss må ikke kjøpe de dyreste dekkene på markedet heller ....

Besøk gjerne hjemmesiden vår :)

http://www.123hjemmeside.no/marsgris
Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.59 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.