hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Dekken, for/mot?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Utstyr
 Dekken, for/mot?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

Prinsesse-Vil-Ikke

Norway

Skrevet - 04/04/2008 :  16:42:13  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidePrinsesse-Vil-Ikke  Svar med kopi av melding
Jeg skjønner de som bruker dekken, f.eks med barbering og ryggproblemer! :)
Men det er jo selvfølgelig ikke alle som bruker dekken da, dessverre.

Har vurdert å barbert min hest, da hun blir klissvåt etter ridetimer, men har ikke kommet så langt ennå.. Det beste er jo når hun er "naturlig" :)

Janita og Rosa Lind <3

Gå til toppen av siden

Nikita

» VIP

Skrevet - 07/04/2008 :  21:58:11  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Jeg tenkte jeg skulle lage et lite forum av det her, for det er så MANGE FORSKJELLIGE meninger om dekkenbruk! derfor er dette litt morsomt å se !

1. Hvis hesten din er veldig svett etter en ridetur/rideøkt. Hva gjør du når du skal sette den inn da, setter på dekken eller lar den stå uten?(sett at du bruker dekken ute til vanlig)

2. Bruker du dekken ute/inne ? Hvorfor/hvorfor ikke?

3. Bruker du dekken når du skritter? Hvorfor/hvorfor ikke?

4. Hva syntes du om dekken egentlig?

5. Siste spm, hva syntes du om barbering?

Hehe! jeg har verken noe for eller imot dekken :P Før hadde ponnien min et regndekken i tilfelle det skulle bli ''ekstrem'' vær. Men nå bruker jeg dekken, men ikke mye.. men det var fordi hu ikke skal få så veldig mye pels og bli veldig svett på trening (driver m/konkurranse)

Så da får vi se hva folk sier!!:D

Opprinnelig postet av *Milde*

1. Setter ikke på dekken inne når hesten er svett. Jeg bruker kun dekken ute og ikke inne.

2. Stallen holder fra +6 og oppover om natta, ser da ingen grunn til å bruke dekken inne, så det gjør jeg da altså ikke. Jeg bruker dekken ute for å ikke få for mye pels og også for å slippe å fore hesten mer for å holde varmen. Dessuten er det greit å slippe våt og møkkete pels (høst-vinter-vår). Bruker ikke dekken på sommeren.

3. Bruker ikke dekken når jeg skritter eller rir. Må i så fall være refleksdekken, men dette er kun for å bli sett!

4. Jeg synes dekken er greit HVIS man bruker dem fornuftig. Med det mener jeg blant annet KUN 1 dekken av gangen!

5. Barbering er greit for dem som synes de må det... Jeg har aldri barbert og kommer nok aldri til å gjøre det. Men jeg skjønner ikke alltid hvorfor folk gjør det, hesten blir jo bare stående med desto flere dekken allikevel... Hvorfor ikke da 1 dekken og litt pels? Jaja... alle får gjøre som dem vil :)
Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 08/04/2008 :  03:54:30  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hehh - NÅ er tiden inne til å kutte ut alle unødvendige dekken - VÅREN er kommet!

Vi stakkarer som ikke har brukt dekken "sliter og strever" nå med å få børstet vinterpelsen ut av gampene - og de stortrives med behandlingen.....

Men duverden så hyggelig det er å stå ute og børste en "lurvepels" med gummiskrapen, og se at meisene kappes om å kapre de største tustene med hår, for å frakte dem hjem til sine lune reir, hvor småmeiser skal vokse opp.

Skal tro hvilken meisefamilie som får det beste reiret? - Med de beste hestehåra....?
Gå til toppen av siden

Heidi P

Skrevet - 09/04/2008 :  21:59:08  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Hehh - NÅ er tiden inne til å kutte ut alle unødvendige dekken - VÅREN er kommet!

Vi stakkarer som ikke har brukt dekken "sliter og strever" nå med å få børstet vinterpelsen ut av gampene - og de stortrives med behandlinge

Jeg fikk visst ikke svar på spørsmålene mine ... men iallfall, dekkensesongen er ikke over for min mishandlede dekkenhest, det er fortsatt for mye regn og for mye vind og kaldt for hennes del. Spesielt med tanke på at hun står ute om natten.

Og jeg fatter fortsatt ikke disse kommentarene med vinterpels som skal røytes. Min MED dekken røyter akkurat like mye og like lang pels som min UTEN dekken.. og de blir begge to børstet like godt og nyter det ordentlig.

Men vi som bruker dekken gidder vel ikke bry oss om hverken stell eller børst, hestene har sommerpels året rundt og blabalbla

*oppgitt*

Besøk gjerne hjemmesiden vår :)

http://www.123hjemmeside.no/marsgris
Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 10/04/2008 :  00:59:36  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg VET vel at alle steller hestene sine - noen som trodde noe annet?
Min niese har dekkenhest, og den røyter millioner på millioner av bitte små, korte hår.
Min rufsegamp har ca. 5 cm lang pels som skal av - og bli blank og kortpelset.
Det SYNS liksom litt bedre når det da ligger en dyne av hår under henne etter hver børsting.
Gå til toppen av siden

meandmyhorse

» VIP

Norway

Skrevet - 10/04/2008 :  06:35:24  Vis profil  Svar med kopi av melding
jeg har dekken hest den går med 2 dekken ute og et inne da det er 4-5 grader varmer inne enn ute og det er -grader her om natta ennå er det over 5grader står han med 1dekken ute... og ja jeg har prøvd og la han stå ute uten ved mindre grader og det jeg fikk var en hest som hadde stått og spent musklene hele dagen og ikke veldig ridbar den dagen

Grunnen til at han er barbert er at han ble veldig svett når han kom til norge fra polen og skulle bli dressur/sprang hest og ikke være turist hest...

Pusser han nok ikke mindre enn alle andre men slepper da og spise hår hverdag til pelsen er borte som jeg faktisk ikke savner og gjøre

smil til verden så smiler den til deg :) Gå til toppen av siden

Heidi P

Skrevet - 10/04/2008 :  12:38:58  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Min niese har dekkenhest, og den røyter millioner på millioner av bitte små, korte hår.
Min rufsegamp har ca. 5 cm lang pels som skal av - og bli blank og kortpelset.
Det SYNS liksom litt bedre når det da ligger en dyne av hår under henne etter hver børsting.

Og det er hele poenget mitt ... iflg deg er dekkenhester hester uten pels. MEns jeg prøver å fortelle deg at det er AKKURAT like mye pels på den jeg har uten som den jeg har med. Dvs flere cm pels , og en virkelig hvit dyne på gulvetetter hver børsting. Akkurat som det er en brun dyne under den som går uten dekken .

Du lager så stort nummer ut av at denne røytingen osv, så derfor forteller jeg deg at det er LIKE MYE og LIKE LANG og i det hele tatt pels, på en hest som går med dekken, som en som går uten.

Iallfall på mine to.

*case closed*

Gå til toppen av siden

frkelin

Skrevet - 10/04/2008 :  18:34:03  Vis profil  Svar med kopi av melding
Mine to hester står uten dekken - og det er klart jeg bekymrer meg over at de kan bli stive i musklene i kaldt vær. Men, jeg har ennå ikke merket noe til det. Jeg lurer på om grunnen er at de har tilgang til godt ly, både i uthus og i skogen og beveger seg endel gjennom hele døgnet siden de står på utegang (går inn og ut som de vil) og har et variert område som gir dem noe å se på og grunner til å bevege seg rundt. I tillegg har de alltid tilgang på grovfor - siden det også hjelper på å holde varmen.
Om uteområdet til hesten er en vindblåst flekk der den står stille alene uten å spise - så er det nok lettere å få stive muskler?
I tillegg er det sikkert forskjell fra hest til hest. Men, hestepels slutter ikke å imponere meg! Siden jeg fryser selv har jeg ofte lyst til å kle på dem dyner og tepper, men lar dem likevel stå uten, fordi jeg ser jo at pelsen er vanntett ( i lett regn) og holder dem varme.
Jeg tror også hester synes det er like ubehagelig å være for varme, og selve dekkenet er også ofte litt irriterende og ubehagelig. Det hender jeg legger på dekken i voldsomt regnvær - men om hestene kan velge går de alltid unna og vil ikke ha på.
Stoler dere på hestene deres om hesten tydelig "sier": 'Jeg vil IKKE ha på dekken idag!'
Tror dere hestene merker sammenhengen mellom å være varm og å ha på dekken? Hender det at dere lar hesten bestemme?
Gå til toppen av siden

Heidi P

Skrevet - 10/04/2008 :  23:19:07  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Stoler dere på hestene deres om hesten tydelig "sier": 'Jeg vil IKKE ha på dekken idag!'
Tror dere hestene merker sammenhengen mellom å være varm og å ha på dekken? Hender det at dere lar hesten bestemme?

jeg tror til en viss grad hesten merker at ting kan bli bedre ... merket en merkelig greie på hesten min i fjor høst når jeg prøvde å tyne lengst mulig før jeg la på om natten. ... og tynte det for langt. De første dagene jeg la på sa hun som vanlig klart fra at hun ikke var fornøyd, men etter noen dager, når hu nvar myk og fin i kroppen igjen, fikk hun et veldig aksepterende uttrykk når jeg kom med dekkent på kvelden. Hun er også VELDIG fornøyd når jeg tar av dekkenet selvsagt, på veldir varme fine dager nå i *vinter* .

Men jeg kan ikke la henne bestemme .. hun får vondt i ryggen rett og slett, og det er ikke noe hun greier å forutse. VEsla har bare på dekken ved isnedbør på vinteren. Har aldri merket noe til ømhet eller stivhet etter vær på henne, men har merket det på endel forhester tidligere ... sludd og is som blir liggende på ryggen er ikke alltid like bra... tørr snø er ikke noe problem. Ikke kulde heller. Men her jeg bor regner det is og isvann ofte, med kraftig vind, og det er ikke noen god kombinasjon

At det er ubehagelig og bli for varm er det ingen tvil om .. svette klør. Jeg er veldig nøye på å til enhver tid ha minst mulig klær på, og hun står normalt med et *høst/vår/ dekken (ullfor) mesteparten av vinteren. Når hun med det stivner til får hun vinterdekken på (300 gram ) men da er det KALDT ute altså om det skjer. Jeg kler aldri på henne etter temperatur, men etter ryggen hennes. Så lenge jeg gjør det, har jeg en myk og velfungerende glad hest. Et godt eksempel på at hun ikke blir kledd på for mye er vel at hun og kaldblodsen som går uten klær har temmelig nøyaktig lik pels.

Mine beveger seg mye, de står bare stille når de spiser, og når de slapper av. De har skog og variert terreng. Inne på natten på vinteren da. (23 til 8 )

Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 11/04/2008 :  00:51:02  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hvem har sagt at en hest med dekken ikke har pels?
Det finnes nakenhunder og nakenkatter - men nakenhester har jeg ikke hørt om.
Som fysioterapeut har jeg hatt en del folk med ryggproblemer, og et av rådene til dem er å kle godt og varmt på seg rundt ryggen.
Det samme ville gjelde for en hest med vond rygg.
Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.3 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.