hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - skyhøye dyrlegeregninger!
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hest og helse
 skyhøye dyrlegeregninger!
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

ToneKristin

» VIP

Norway

Skrevet - 23/01/2004 :  22:53:04  Vis profil  Svar med kopi av melding
hesten min har begynt å slåss skikkelig med bittet de siste dagene, så nå er det bare å bestille dyrlege for å raspe tennene hennes... de har visst ikke vært raspet på ei stund, så da er det nå på tide. hun har heldigvis ikke noe tilsynelatende problemer med å spise enda.

men, til saken: vi har et veldig kjekt oppslag på stallen vår om priser på normale dyrlegebesøk. siden jeg ikke akkurat har overflod med penge selv så er jeg nødt til å ty til mine foreldre (som forresten skjemmer meg helt bort)... derfor skulle jeg sjekke hvos mye dyrlegen tar for å raspe tenner. 250kr! og dette er visst billig!! å raspe tenner er noe mange klarer godt selv like bra som dyrlegene, ei som driver rideleir og utleiestall i utkanten av byen gjør dette gratis på hestene som står på rideleiren om sommeren, og hittil så har jeg ikke hørt noen klager... hvis det hadde vært en utdannet tannlege så hadde jeg betalt dette og mer til, rett og slett fordi jeg vet at de er skikkelig utdannet til det, men en dyrlege har om mye rart, dette er bare en liten del av det. og jeg har også hørt snakk om at de skal ta seg betalt for at vi ringer! og så en liten historie: ei i klassen min bor et godt stykke unna Verdal sentrum, så dyrlegen tar 400 i kjøregodtgjørelse for å dra dit. det er forsåvidt greit, de fancy bilene sluker jo bensin, men så var det en gang hestene skulle vaksineres. hun syntes dyrlegen begynte å bli sen, så hun ringte til klinikken for å høre om det hadde skjedd ne. der ble hun fortalt at han var på en gård like i nærheten av der hun bor (hun har hestene hjemme). da han kom så tok han likevel 400kr, pluss at han hadde tatt det av den andre gården også! dette synes jeg er litt drygt...

altså, jeg betaler gjerne for at hestem min skal ha det bra. men jeg skjønner hvorfor mange velger f.eks. å ikke vaksinere hestene sine når det er slik...... noen synspunkter?

mvh lille meg

Mvh Tone Kristin

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 23/01/2004 :  23:24:22  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Alt koster penger..

Husk at en veterinær har en utdannelse bak som som er normert til 6 år (etter 3 årig videregåendeskole med studiekompetanse, og minst et år praksis med dyr. Siste kravet lurer jeg på om er tatt bort, men mange av dagens veterinærer har måttet gjennom dette). Sammenlink dette med et frisørbesøk. Der koster en vanlig klipp (for damer) rundt 400kr, og frisøren har kun 3årig formgiving fra videregående.

Nå kan en sikkert få en ufaglært til og både klippe hår og raspe tenner. Og det kan være greit dersom resultatet blir bra. Selvfølgelig.. Men skal du utføre en jobb og har utdannelsen å banke i bordet med så må jeg bare si at jeg synes veterinærene tar betalt for hva jobben er verdt (det også med og uten kjøregodtgjørelse. Veterinærstudiet er kanskje et av landets mest krevende studier, både på vanskelighetsgrad for opptak, intensitet ved studiet og normert studielengde). Fordelen med å få en veterinær til å raspe tenner vil bl.a. være det at om hesten trenger å bli dopa (mange hester trenger det), så er faktisk slike medikamenter noe veterinæren har lov til å bruke, og på loveligsett får tak i.

Det koster å ha hest.. Og vil du gi hesten din behandling fra en faglært, så koster det. Sånn er det bare, og det synes jeg faktisk er helt greit. Man trenger folk med kompetanse, selv om naboen kan raspe tenner eller klippe håret ditt minst like bra. Da kan du isåfall få naboen til å ta jobben, men jeg ville da følt at du ikke har samme garanti for at det ble like bra.

dressurblogg.no Gå til toppen av siden

vixi
» VIP

Norway

Skrevet - 25/01/2004 :  02:47:18  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidevixi  Svar med kopi av melding
Veterinæren er ingen rimelig fyr/dame å tilkalle. Ut i fra faktura'n vi fikk sist så har vår tatt;
- tannrasp, 150 kr
- trekking av ulvetenner, 250 kr
- bedøvelse, 90 kr
- vaksine, 50 kr + 110 kr i medisin
- kjøring, 130 kr (cirka 6 kilometer en vei)

For vår del med 3 hester ble dette 1996 kr. Tannrasp på 3, trekking av tenner på 2 (og følgelig dop på 2) og vaksine på 2.

Gruer meg imidlertid mer til neste regning etter den lille episoden til Rosinen med vannbøtta. Vill gjetning tilsier omtrent det dobbelte av den forrige. Hun fikk nok dop til å forsyne "Plata" et døgn. For ikke å snakke om prislappen på medisinen... yuk!

Blindheten er størst hos den som med vilje ikke ser...

Gå til toppen av siden

Heidi P

Skrevet - 25/01/2004 :  13:09:16  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
å raspe tenner er noe mange klarer godt selv like bra som dyrlegene

Når jeg leser slikt, lurer jeg på.. ville du latt en god venninne pusse og slipe på tennene dine, bare fordi hun gjorde det gratis?

Raspe tenner er noe man på ingen måte gjør like godt selv. For det første så kreves utstyr. Man må ha rasper i forskjellige str og typer. VEt om mange smeder som tilbyr rasp og bruker hovrasper...*grøss*

Tenner er en vitenskap. MAnge dyrleger vet dessverre ikke opp og ned på hestetenner, men forhåpentligvis alikevel mer enn mann i gata. Ved ikke å vite hva man gjør, kan man gjøre stor skade på tennene til hesten. For ikke å snakke om i munnen. Øverst i munnen der det ofte er store spisser sitter foreksempel en stor arterie.....arterie er en blodåre som pumper blodet ut fra hjertet. Altså en blodåre med god kraft i ... ved å komme hardt borti denne kan man lage hull på den , foreksempel... man kan vel se for seg DET scenariet....

Ved en tannundersøkelse skal man ikke bare ta en rasp og raspe i vei. Man skal undersøke munnen og se hva som trengs og gjøres, og gjøre nettopp det. Hver og en tann skal tas for seg, og man skal sjekke munnen for sår og skader, tenner for skader, etc. .

IKKe la tilfeldige folk ta denne jobben. Få en dyrlege med kunnskap om tenner til å gjøre det. det er ikke så enkelt som det kan høres ut!

Besøk gjerne hjemmesiden vår :)

http://www.123hjemmeside.no/marsgris
Gå til toppen av siden

ToneKristin

» VIP

Norway

Skrevet - 25/01/2004 :  17:24:32  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
ville du latt en god venninne pusse og slipe på tennene dine, bare fordi hun gjorde det gratis?

har jeg sagt det? jeg bryr da meg om hesten min, men det jeg mener er at mange dyrleger heller ikke har peiling! han vi bruker er veldig flink, men han er veldig brå. hvis ikke hestene står i ro så tar han frem bremsen med en gang, og når det ikke virker så vrir han bare enda mer. og sist han raspet tenne på en hest i stallen drøp det blod fra munnen til den hesten lenge etterpå. hun andre jeg snakket om raspet mange tenner når jeg var der for et par år siden, det var bare en hest som begynte å blø. og det var ikke mye som kom... altså, det jeg mener er: å raspe tenner er noe mange kan klare like bra som en dyrlege hvis de setter seg skikkelig inn i det... tolk det som du vil...

vixi: det der var en regning litt mer etter mitt hode. har et oppslag på stallen om hvor mye det og det koster, og det var ganske mye mer enn det der... vaksinering f.eks. var 150kr per hest pluss medikamentene...

mvh lille meg

Mvh Tone Kristin

Gå til toppen av siden

elx

» VIP

Norway

Skrevet - 25/01/2004 :  20:59:29  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideelx  Svar med kopi av melding
Jeg pleier å si at jeg trodde at de het DYRleger fordi de er leger som jobber med dyr, men nå har jeg lært at de nok heter det de heter pga den andre forskjellen, at de er mye dyrere enn vanlige leger ;)
Men for min del føler jeg at en dyktig veterinær er verdt hvert eneste øre... Dessverre er det nå engang slik at veterinærer er som alle oss andre, noen er flinkere enn andre og alle har sin spesialitet. Jeg har møtt veterinærer som har vært fagteknisk veldig dyktige, men forferdelige i sin håndteringe av hester (og til en viss grad oss mennesker også). Og jeg har vært uheldig nok til å møte veterinærer som ikke har vett på å innse sine egne begrensninger slik at de har gjort skaden større, og ikke bedre.
Men nettopp derfor føler jeg meg utrolig priviligert som ikke bare har en fast veterinær som kan både opp/ned og bak/frem på en hest, men også er ydmyk nok til å samarbeide med andre (veterinærer, smeder, kiropraktorer, massører etc) og gir beskjed når han føler at noe er utenfor hans kompetanseområde.
Dermed tar han seg heller ikke nær av at vi av og til velger en "second opinion" fra en annen veterinær. For jeg er heldig nok til å bo såpass sentralt at det er flere å velge mellom, i tillegg til Veterinærhøyskolen og Bjerke Dyrehospital dersom det skulle være nødvendig.
MEN min kjære og flinke veterinær er også en DYRlege - hvis feks 4-5 hester på stallen skal ha vaksine omtrent samtidig sånn at vi ordner alt på en dag, ja da får vi kjøretillegg hele gjengen ;)
Gå til toppen av siden

summer

Skrevet - 31/01/2004 :  16:19:22  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det er da ikke nødvendig og hisse seg opp. Det står ingen steder at noen gjør noe som helst.....

Helt enig med de som sier , ikke bruk hverken ukyndige dyrleger eller flinke folk på nabostallen. Ingen av disse har gått spesialkurs i tenner. Hvor mye det blør er faktisk ikke det vesentlige, men hva som blir gjort. Man kan gjøre utrolig stor skade på tennene om man tror man vet hva man gjør og leker på egenhånd... ingen grunn til å bli irritert fordi noen advarer deg mot det. Munnen til hesten kan faktisk bli fullstendig ødelagt, selv om man kanskje ikke merker det med det første. Den dyrlegen som beskrives høres horibel ut... tålmodighet er en dyd ja...

Jeg betaler ca 8-900 for tannbehandling på en hest. Det er dop, kjøring og behandling på en times tid. Dyrlegen har spesialutdanning i tenner og gjør en skikkelig jobb. Tannbehandlinen koster 450. Synes ikke det er noen gal timesbetaling. Tenk hva leger hadde kostet om vi måtte betale alt og ikke bare en egenandel! Dyrleger blir ikke sponset av staten.

Nei, finn en dyktig dyrlege som gjør en skikkelig jobb, og betal det det koster....jeg ville iallfall aldri latt noen nabo røre hestemunen min...selv om hun får tatt en del av takkene tviler jeg på at hun vet hva hun gjør, godt nok...
Gå til toppen av siden

anettex

» VIP

Norway

Skrevet - 31/01/2004 :  17:51:52  Vis profil  Svar med kopi av melding
Er det egntlig alltid så dyrt med veterinær da?
Jeg syne faktisk ikke det, men jeg planlegger disse tingene og samkjører dem litt.

Siden jeg har 2 hester, har jeg veterinær fast 2 ganger årlig, mars og august.
Dette fordi de er vaksinert på forskjellige tidspunkt.
Tenkte først å få dem samkjørt, men så fant jeg ut at egentlig er det trygt og godt å få veterinæren på besøk 2 ganger årlig.

Siden jeg kjenner veterinæren rimelig godt, ringer jeg henne 2-3 uker før hesten skal vaksineres.
Så ringer hun om hun er i nærheta, og stikker innom når det passer henne og andre kunder.
På den måten blir det litt rimeligere.
Og om man sjekker hestens tenner 1-2 ganger årlig, så blir de ikke akutt skarpe ( om hestens tenner utvikler seg normalt da).
Og når veterinæren allerede er innom, passer jeg på å spørre om store og små ting jeg lurer på, og å få resepter på ormekur og slikt.

Husker ikke i farta hva siste regning kom på i sommer, men jeg fikk langt ifra bakoversveis av den for å si det sånn.

Alt med hest koster.
Jeg ville IKKE latt andre raspet tenner, det er en kunst faktisk.

Anette Gå til toppen av siden

Oslojente

Skrevet - 01/02/2004 :  16:05:59  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hest koster penger,det er noe alle vet.Det for man ta høyde for FØR man skaffer seg det. BTW prisene du skriver om er faktisk ganske lave. Gå til toppen av siden

Finnskoghuldra

» VIP

Skrevet - 01/02/2004 :  17:43:40  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ja dyrleger er fryktelig dyrt. Men man får et prisksjokk når man kjøper egen hest
Vi betaler også 8-900 kr for en tannrasping med beroligende. Men vi er i den situasjonen at vi "bare" har en dyrlege uten utdannelse innen hest, 17,5 mil til første "heste doktor", så vi må ta til takke med det vi har her på stedet.
Men jeg anbefaler alle å la hesten bli dopet før tannrasping. Du slipper brems og hesten får en grei opplevelse av hendelsen. Hesten skal jo ha det bra
Det at det renner blod under en tannrasp kommer oftes av at det er for lenge siden tennene er blitt raspet. Noen hester trenger tannrasp opptil 2 ganger i året.
Gå til toppen av siden

Oslojente

Skrevet - 02/02/2004 :  08:27:52  Vis profil  Svar med kopi av melding
Tror det med dop er veldig individuelt.Jeg får mine hester raspet hver 4 mnd,ingen av de trenger verken brems eller dop,holder de kun i grimen.Dette tror jeg kommer av at de aldri har hatt dårlig erfaring med tannrasp,og at det er blitt en vane. Gå til toppen av siden

vixi
» VIP

Norway

Skrevet - 03/02/2004 :  09:40:08  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidevixi  Svar med kopi av melding
Vi bruker heller ikke dop til vanlig rasp - hittil i hvertfall. Sist så ble det jo trukket tenner.

Mener vi fikk pris på 3-400 kr pr hest av tannspesialist, men det måtte være minst 10 hester for at hun skulle reise opp hit. Så mange var selvsagt ikke interessert i å koste på "proff" tannpleie... veterinæren vi bruker er veldig dyktig på hest generellt - også tenner - men helt som en proff hestetannlege blir det jo ikke.

Alt i alt er ikke veterinær noe billig moro, men det er nødvendig. Ordinær behandling (vaksine, tannrasp o.s.v) koster ikke skjorta, værre når det skjer noe akutt som f.eks. med Rose = "bøttevis" med dop.

Blindheten er størst hos den som med vilje ikke ser...

Gå til toppen av siden

asvind
» VIP

Skrevet - 03/03/2004 :  11:09:55  Vis profil  Svar med kopi av melding
Til Kristy

Maa bare si nei nei nei. Synes det er haarreisende aa hoere om u-utdannene personer som rasper tenner paa hester. Dette boer aldri forekommer. Foer det foerste kreves det store mengder anatomi og fysiologi kunnskaper og disseksjon av hestehoder er et must under utdannelsen. Saa kreves massse kunnskap om tannhelse, og problemer +behandling. Det kreves mye erfaring og er ikke nok aa gjoere det paa hobby basis en gang i blandt. Skikkelig utstyr er viktig aog det er sapass dyrt at det aldri vil loenne seg aa kjoepe det inn kun foer noen hester.

Og sist men ikke minst: Forsikring. Ingen som ikke har forsikringene i orden boer paa noen som hjelst maate behandle hesten enten det er tenner, kiropraktikk, akkunpunktur etc.
Gå til toppen av siden

Kajsa

» VIP

Skrevet - 03/03/2004 :  13:43:28  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideKajsa  Svar med kopi av melding
Bare et lite spørsmål:

Hvis sønnen din hadde et lite hull i tannen, og naboen din var flink og borre litt - ville du ha latt ham gjøre det da?

Prøv min quiz om de kule gule HER

Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 03/03/2004 :  13:57:03  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
For å se det fra en helt annen side (sier ikke at jeg er enig) - norge er et langstrakt land, med mange steder som rett og slett ikke har tilgang på en kyndig dyrlege. Her har vi en smådyrsspesialist, og that's it. Han kan rett og slett ikke behandle hester på en god måte. Den eneste som er nogenlunde god er 12 mil unna.

Lar du i slike situasjoner hesten din gå med ubehag i munnen, - eller lar du en som har gjort det mange ganger før - og som aldri har gjort noe galt, gjøre det?
Gå til toppen av siden

Kajsa

» VIP

Skrevet - 03/03/2004 :  14:05:25  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideKajsa  Svar med kopi av melding
Vet at folk blir provoserte. Men jeg synes vi i Norge er generelt alt for lite flinke til å stille krav til dem som behandler hestene våre. Dette gjelder meg selv som alle andre.... Men det er en annen debatt....
Prøv min quiz om de kule gule HER

Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 1.77 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.