hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Ang. Hoppe med en treåring!
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Generell ridning/trening
 Ang. Hoppe med en treåring!
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

katrine89

Norway

Skrevet - 28/12/2007 :  19:59:38  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidekatrine89  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressekatrine89  Svar med kopi av melding
Løshopping med en åring er faktisk greit, så lenge det ikke er så veldig høyt - og kun for "miljøtrening", for å introdusere hesten med hinder.
Din hest er ditt speil som uforfalsket gjengir dine dårlige sider.
Se din hest i øynene - og la deg ikke skremme av sannheten.

Sweet Sandore - Jeg elsker deg! <3
Gå til toppen av siden

feliin

» VIP

Norway

Skrevet - 28/12/2007 :  20:01:25  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidefeliin  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
hva kan jeg overhode gjøre feil om jeg ikke hopper?

VELDIG godt poeng!!

En STOOR hest i en liten kropp...Hjertet mitt!!

http://www.stall-laban.net/
Gå til toppen av siden

-RosaLind-

Norway

Skrevet - 29/12/2007 :  14:48:51  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmeside-RosaLind-  Send %s1% en ICQ melding-RosaLind-  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresse-RosaLind-  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Løshopping med en åring er faktisk greit, så lenge det ikke er så veldig høyt - og kun for "miljøtrening", for å introdusere hesten med hinder.

Har aldri hørt at man kan hoppe med en 1-åring!
Den er jo ikke ferdig utviklet, og kan fort komme opp litt av hvert når man løshopper med åring...

Venner er som stille engler som løfter oss opp igjen når vingene har glemt å fly Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 30/12/2007 :  01:07:18  Vis profil  Svar med kopi av melding
Alle hester hopper naturlig over hindringer fra den dagen de er født, særlig hvis de får oppleve litt "norsk natur" med røtter, stokker og steiner.

Man hopper selvfølgelig ikke MED en åring (eller to/tre-åringer) - men de hopper gjerne av seg selv - og da uten at noen av oss mennesker "forlanger" dette av dem.

En hest (føll eller unghest) som aldri har møtt på en trerot ute i naturen vil nok ikke ha lært seg å stokke beina eller jumpe over et naturlig hinder, og kan da få problemer senere. Mine føll opplevde og vokste opp på et naturl-beite, med alle slags hindere å komme seg forbi eller over, bekker, røtter, stokker osv, og var "naturlig opplært" den dagen de så et kunstig hinder på en bane. Da var det bare såvidt nødvendig med litt kavalett-trening, før de hoppet hindere uten problemer. - "Naturen" er den beste læremester.
Gå til toppen av siden

Lizzie+Tassen
» VIP

Skrevet - 02/01/2008 :  21:08:41  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLizzie+Tassen  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLizzie+Tassen  Svar med kopi av melding
Jeg tror jeg begynte å løshoppe så smått med ham når han var et og et halvt år. Bommer og hinder kanskje opp mot 20 centimeter.
Da stod jeg på midten av banen med en longeringspisk, kun for å vise ham veien han skulle løpe. Sa jeg at han skulle løpe på venstrehånd så skulle han det, men det var god plass til å løpe forbi hinderne, men han valgte å hoppe over.

Det eneste jeg forlangte var når han skulle få komme inn til meg, og hvilken hånd han skulle løpe på. Dette gav ham et inntrykk på at hoppe var noe han fikk gjøre av seg selv, og at det ikke var ventet av ham på noen som helst måte.

Når han nærmet seg tre år ble det en del (kanskje en eller to ganger i uken) hopping, og det gikk veldig bra:) Selvsagt uten rytter!

Jeg pleier å løshoppe litt nå også, men det er ikke særlig ofte:)

Så lenge hesten får bestemme selv til en viss grad, ser jeg ingen fare i det=)

.. Det som skjer,
det skjer..

Elsker deg Tassen<3
Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 03/01/2008 :  01:15:29  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ja, du ser vel fort om hesten synes det er morsomt å hoppe, eller "skole og tvang". Den dagen han ikke gidder å hoppe selv, så er det bare å la ham slippe, og så kan du ta fatt på alle de andre oppgavene med å lære opp en hest til å bli "godt opplært". Gå til toppen av siden

Lizzie+Tassen
» VIP

Skrevet - 09/01/2008 :  10:22:12  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLizzie+Tassen  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLizzie+Tassen  Svar med kopi av melding
Jepp:)

.. Det som skjer,
det skjer..

Elsker deg Tassen<3
Gå til toppen av siden

Shambam

Skrevet - 09/01/2008 :  17:59:03  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg har et lite spørsmål:) Unghoppa mi fyller 2 i juni, og jeg lurer på om jeg smått kan begynne å få henne til å gå over bommer, og senere løshoppe(veeldig lavt)? Hvis hun tar noe skade av det, skal jeg så klart ikke en gang prøve å tenke på det igjen, er bare nyskjerrig når jeg kan begynne smått og løshoppe henne? Gå til toppen av siden

frkelin

Skrevet - 09/01/2008 :  19:16:47  Vis profil  Svar med kopi av melding
Løshopping av unghester er vel kun for å lære de å se seg for, bevege seg over ujevt terreng osv. Poenget er ikke ar de skal hoppe høyt. Heller å lære dem å løfte bena litt og se seg for. Samme ting oppnås om du jogger litt med hesten på ujevne stier eller lar den gå i en innhegning med skog, stein og litt bakker. Hesten bør bevge seg så fritt og frivillig som mulig, føle seg trygg og ha det gøy. Uten noen vekt på ryggen så klart.
Unge hester blir slitne av å bruke hodet og få krav, men det er fint om de kan leke og bevege seg mest mulig på variert terreng.
Dessverre er de fleste innhegninger firkantede flekker, helt flate uten stokk og stein og bakker.
Gå til toppen av siden

katrine89

Norway

Skrevet - 09/01/2008 :  20:41:24  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidekatrine89  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressekatrine89  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Har aldri hørt at man kan hoppe med en 1-åring!
Den er jo ikke ferdig utviklet, og kan fort komme opp litt av hvert når man løshopper med åring...

Opprinnelig postet av Janita.Rosalind

Jeg vet om og har lest/hørt om mange hester som har blitt introdusert med "sprang" som åringer. Såklart ikke all verdens høyde, men for å skjønne poenget.

Kanskje en kombinasjon av skogsbeite med naturlige hinder (stokker, bekker etc.) og bommer og bittesmå hindere (opptil 20 cm?) er en god ide. Blir jo som en del av miljøtrening, å rett og slett vende hesten til opplegget med å hoppe, som den skal når den blir større. Hvis dette er det man vil bruke hesten til, vel og merke.

Din hest er ditt speil som uforfalsket gjengir dine dårlige sider.
Se din hest i øynene - og la deg ikke skremme av sannheten.

Sweet Sandore - Jeg elsker deg! <3
Gå til toppen av siden

Ponnien+Theo

» VIP

Norway

Skrevet - 09/01/2008 :  22:25:02  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidePonnien+Theo  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressePonnien+Theo  Svar med kopi av melding
Ville bare tilføye noen tanker jeg har, ang hva er verst " hoppe med 3 åring eller løshoppe en åring"

Først må man vel se på hvilken hest man har, for meg som nå prøver å avle fram en spranghest- helst til elitenivå- hoppa jeg bruker hoppet 150 med rytter som 6 års, jeg har avlet med hingst fra NV. Jeg ønsker å bidra til ridehest-avl i norge...og ja, den kommer vel til å bli løshoppa den åringen, men det er jo mest noe man gjør for å danne seg et bilde ift av hesten. Det kan si noe om kapasitet, og litt om hvordan den er. De selges ofte som åringer - eller som 3/4 års.
Jeg har også i min eie et ponni-føll + at jeg nettop solgte et shetlandsføll, har aldri tenkt tanken å løshoppe disse for å si det sånn.

Ei heller har jeg tenkt å intodusere hinder osv til denne kat 3 ponnien når han fyller 3. Det tar vi den dagen han er ordentlig innridd og tiden er klar for det.

Når det gjelder denne som forhåpentligvis..hvis den er god nok skal delta i breeders trophy sier det seg vel litt selv hvodan løpet blir lagt opp. De går jo gjerne i 5 og 6 års klasser.

Dette er ikke kritikk til noen, bare noen tanker jeg har omkring dett- men som kanskje kan gi noen svar.

Jeg synes det blir noe litt annet med en som kommer til denne verden med et formål - bli spranghest på 130-150 nivå, de er gjerne avlet gjennom generasjoner- og født med sprangkapasitet. Farfar til mitt føll var med i OL, hoppa selv har masse resultater MB/MA, så det er rart om det kmmer ut en som overhodet ikke kan forsere et hinder, eller kommer ut helt uten teknikk.

Tribute to my best friend ever - Luke - savner deg masse ponni'n min
www.idaponniene.piczo.com
Gå til toppen av siden

Lizzie+Tassen
» VIP

Skrevet - 10/01/2008 :  09:56:52  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLizzie+Tassen  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLizzie+Tassen  Svar med kopi av melding
Jeg for min del ville i alle fall ha brukt hestens første år på å bli virkelig kjent med den, og trene litt på generell lydighet som å stå stille, gå fint i leietau, venne til bitt/hodelag, longere litt (kanskje bare i skritt de første årene, slik at han lærer seg det) :)
Jeg har all veeeeeeeeerdens tid med å trene Tassen, så jeg har tatt det veldig med ro:)

En hest har ikke skade av å slappe av heller, så lenge den får en bra overgang fra avslapping til trening igjen:)

Men så er jo min lille ponni en hobbyhest, og ikke noen OL-hest, så det blir nok annerledes der ja..

.. Det som skjer,
det skjer..

Elsker deg Tassen<3
Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 11/01/2008 :  01:22:27  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei, Lizzie! Du har helt rett! Man MÅÅÅÅ ikke "trene" en ung fjording, verken til det ene eller andre. Den utvikler seg i sitt eget tempo, og ved "forsering" kan man få uheldige "bivirkninger", som om den rett og slett er blitt "tatt rett fra barnehagen til gymnaset", og altså ikke er "moden" for intensiv trening.
Med en ung fjording kan man trene den på å lyde stemme, bli trygg på eier, og man kan gjøre mye morsomt og hyggelig - UTEN å tenke på "TREEEENING". En fjording er ikke en "suuuper spranghest" i utgangspunktet, men kan godt hoppe godt over meter'n - etter hvert.
Som tidligere foreslått: Tømmekjør den inn, og så kanskje hyggelig småkjøring, koselige rideturer, hvor man kan legge inn "øvelser" med stemmebruk og milde, men tydelige innvirkninger.

Og hvis hesten får nok av utegang og det fòr den trenger, så MÅ man ikke "trene" den hver dag - tvert imot. En fjording "glemmer aldri", og har langt mer "mellom øra" enn mange er klar over. Det å bli VENN med en fjording er en stor belønning for en eier, først DA kan du begynne å tenke på å "treeene" den.

Mange fjording-eiere i dag har hester som kan MYE, i alle grener av ridning, og NM, EM osv. arrangeres, både i ridning og kjøring.

Men jeg har også et bilde, etter å ha hørt en del historier fra tidligere tider, om "den trofaste fjording" - gampen som stødig og rolig fikk sin "noget besofne" eier etter en bygdefest trygt hjem til gården - og mens gubben fikk kjeft av kona, fikk hesten berøm for å ha fått "han far" vel i hus..... - og neste dag tuslet gubben, full av anger og med skallebank, ned i stallen og takket sin trofaste hest. (Dette gjelder knapt i dag, men håper dere forstår hva jeg mener.)

En hest - uansett rase - som er din VENN - ja, da har du en venn for livet!
Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.2 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2026 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.