hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Ang. Hoppe med en treåring!
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Generell ridning/trening
 Ang. Hoppe med en treåring!
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

Lizzie+Tassen
» VIP

Skrevet - 16/12/2007 :  22:58:23  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLizzie+Tassen  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLizzie+Tassen  Svar med kopi av melding
Siden den forrige diskusjonen jeg startet har komt på mange sider, vil jeg lage denne for å oppklare litt her (i og med at det sikkert ikke er så mange som leser på den over en side).

- Jeg har altså ikke hoppet med Tassen (min 3 år gamle fjordhestvallak), og jeg har ikke tenkt til det før utpå våren/sommeren (Han er født 4.Juni)

Jeg bare lurer på:
- Er det så ille å hoppe med en treåring under rytter, når løshopping av en treåring er så suuupert?
- Mange av de "proffe" her på øyene sier at jeg bør begynne å hoppe 50 og 60cm med Tassen allerede nå. Hva mener dere om det? (Uansett hva dere sier kommer jeg ikke til å gjøre det, for jeg har en annen mening når det gjelder det).

Jeg vil altså ha grunner til HVORFOR det er så bra eller dårlig å hoppe med en tre år gammel hest:)

Jeg har fått "kjeft" fordi jeg spurte om dette, men jeg spør bare fordi jeg lurer, men jeg kommer da altså ikke til å gjøre det før jeg vet at han er klar. Det er min egen hest, og så vidt jeg vet skal jeg ikke selge ham heller, så hvorfor ha hastverk?

Ser frem til svar:)

.. Det som skjer,
det skjer..

Elsker deg Tassen<3

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 17/12/2007 :  01:36:15  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det er for folk stor forskjell på å hoppe over et gjerde med joggesko og ryggen fri - enn å prøve å hoppe over med gummistøvler og en tung sekk, uten hoftebelte på ryggen.....

Denne sammenligningen skulle vel være grei å forstå.

Gå til toppen av siden

VitaRosita

Norway

Skrevet - 17/12/2007 :  10:19:18  Vis profil  Send %s1% en ICQ meldingVitaRosita  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseVitaRosita  Svar med kopi av melding
Bra sagt Trine!! Fin sammenligning!! Jeg sier meg enig...
Travere kan hvis de vil de også;) Gå til toppen av siden

Ponnien+Theo

» VIP

Norway

Skrevet - 17/12/2007 :  14:46:08  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidePonnien+Theo  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressePonnien+Theo  Svar med kopi av melding
Ga et svar, siste på forrige tråd. Der hvor jeg verken ga kjeft eller noe, kun min mening om hvorfor det er bra/dårlig.
Har vært eier av to hester som desverre "krasja" på sprangbanen omtrent "før de var innridd", det gjør noe med psyke og selvtillitt til noe alle..og jeg sier ikke alle! Hester er forskjellig, og jeg synes n\man bør vente til hesten er klar, og spes i form av å hoppe med rytter, nevnte også noe i den forrige tråden ang KR1 som kanskje sier litt om hesters utd nivå. Det blir litt rart at de omtrent hopper bane før de har lov til å delta i lc dressur....
Og for all del, dette er ingen kritikk til deg, kun mitt svar på et generellt grunnlag. Jeg har også en fjording, og jeg har en spranghest- som venter spranghest-føll...og jeg klarer liksom å se forskjellen ift det fysiske her og kapasitet sånn generellt.
Lykke til med fjordingen din! ....og mitt tips, bruk litt tid på bomarbeide, og vær i så fall veldig nøye med avstander den dagen du starter opp med han, slik at det ikke blir "urettferdig" vanskelig for han, med tanke på at han bommer på hinder pga "menneskelig svikt!, veldig greit å prøve han på trav og galopp bommer først, da fjordingene ikke alltid er "helt etter boka sånn stegmessig" min fjording går på 5 galoppsteg der f.eks en annen kat bruker 4 osv.
Og vær flink når du bygger, ikke alt for høyt til å begynne med, og bruk hinder som er "fair", altså benytt bakkebom, travbom og sånne ting..altså den dagen du bestemmer deg for å begynne å hoppe.

Tribute to my best friend ever - Luke - savner deg masse ponni'n min
www.idaponniene.piczo.com
Gå til toppen av siden

-RosaLind-

Norway

Skrevet - 17/12/2007 :  15:31:45  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmeside-RosaLind-  Send %s1% en ICQ melding-RosaLind-  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresse-RosaLind-  Svar med kopi av melding
Du kan jo heller prøve å tenke logisk som Trine, enn å legge ut et forum. Da slipper du å få kjeft av alle her inne, og du lærer noe.
Siden det er DU som kjenner hesten, bør jo akkurat DU kunne vite om hesten din er klar, eller ei.

- Jeg kjefter ikke, sier bare meningen MIN.

Venner er som stille engler som løfter oss opp igjen når vingene har glemt å fly Gå til toppen av siden

Lizzie+Tassen
» VIP

Skrevet - 17/12/2007 :  18:51:20  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLizzie+Tassen  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLizzie+Tassen  Svar med kopi av melding
Ja, jeg skal ikke hoppe med ham samme hva, som nevnt mange ganger.
Om dere så sier at jeg MÅ hoppe med ham for å få en bra hest, gjør jeg ikke det.

Jeg skal ha ham i maaaaaaange år, og uansett hvor gammel han er når/om jeg begynner å hoppe med ham kommer jeg til å ta det rolig.

Jeg har ikke hastverk, men jeg lurer på hvorfor disse "proffe" sier at jeg bør begynne å hoppe. Det er dette jeg lurer på. De sier at jeg bør begynne å hoppe med ham, og selv ser jeg ikke akkurat HVA som er så farlig med det, men jeg har et visst instinkt.

Deres hester begynte å hoppe nesten rett etter at de hadde lært riktig galopp, galopp på volte osv.
Forresten; jeg grunninnridde ei islandshoppe på 4 år, og etter at jeg hadde lært henne skritt, trav og galopp + det å oppføre seg osv.. begynte eieren å hoppe med henne. Når jeg "hadde" henne var hun god som gull og gjorde akkurat det jeg ba henne om, men etter at hun ble hoppet med ble hun veldig stressa og redd for det meste.
Tror dere at dette har en sammenheng?
Jeg sa til eieren at hun burde vente med å hoppe med henne, siden det var jeg på den tiden som kjente henne best ridemessig (kun jeg som hadde ridd henne + et par ganger hadde eieren sittet på henne i skritt og trav).

Men hun hoppet altså likevel, og hun solgte hesten fordi det ble for mye for henne.
Vil dere si at stresset og det jeg vil kalle det dårlige selvbildet, har noe med at hun ble hoppet for tidelig med?

.. Det som skjer,
det skjer..

Elsker deg Tassen<3
Gå til toppen av siden

summer

Skrevet - 17/12/2007 :  22:57:10  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Jeg har ikke hastverk, men jeg lurer på hvorfor disse "proffe" sier at jeg bør begynne å hoppe. Det er dette jeg lurer på. De sier at jeg bør begynne å hoppe med ham, og selv ser jeg ikke akkurat HVA som er så farlig med det, men jeg har et visst instinkt.

Folk har det så travelt, og bryr seg sjelden om at hesten faktisk skal vare. MAnge bryr seg også døyten om at dyret faktisk bare er en ung ungdom.

Det som er farlig er at en hest på 3 år utvikler og vokser mye .Skjelettet er på langt nær ferdig, mye skjer. Derfor er skjelettet også ekstra utsatt for belastningsskader. Det er ganske sørgelig og se en femåring, som ikke en gang er ferdig utvokst ... med forkalkninger og slitasjeskader, pga for tidlig hard trening.

Sprang er en hard belastning spesielt på frampart, skuldre og frambein. Når skjelettet ikke er skikkelig vokst, men driver og utvikler seg, kan du kanksje forestille deg hva som kan skje.

Hester bør trenes regelmessig fra de er unge, for å bli sterke og holdbare. Men de skal ikke belastes. Personlig ville jeg ikke engang sittet på en treåring ... å hoppe med den er noe som jeg anser som regelrett galskap.
Gå til toppen av siden

Lizzie+Tassen
» VIP

Skrevet - 20/12/2007 :  22:57:44  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLizzie+Tassen  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLizzie+Tassen  Svar med kopi av melding
Okey, da fikk jeg svar på det jeg ville uten å kjeft, gitt!
Jeg har jo faktisk ikke hoppet med ham, og skal ikke gjøre det ennå heller, men i en diskusjon med disse "proffe" så har jeg nå noe å si imot..
Spesielt hun som eier stallen jeg har han i sier at jeg bør hoppe med ham for å bygge opp muskler! Men som dere fleste vet så er hun ikke god i huet (Les: Et virkelig sjokk!!)

Bygger opp muskler gjør jeg uansett ved å leie på fjellet (vil ikke ri enda..), vanlig ridning, litt "dressur" som å gå fint på volte i alle gangarter osv.. =)

.. Det som skjer,
det skjer..

Elsker deg Tassen<3
Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 21/12/2007 :  04:43:31  Vis profil  Svar med kopi av melding
Som fysioterapeut kan jeg si at muskler og styrke bygges opp ved generell og allsidig trening.
Og på en hest, er det IKKE ved å trene sprang!
Riktignok har hesten en naturlig evne til å komme seg over hindere (i naturen), og man skal være glad for at hesten synes det er gøy å hoppe løst - uten at dette bør overdrives.

Heldigvis ser de fleste hester normale gjerder som et stengsel, og holder seg innenfor, men så har man "notoriske gjerdehoppere", som ikke ser det som noe som helst hinder å jumpe over omtrent hva som helst av gjerder. Da er det kanskje ikke så lurt å "lære" en unghest at gjerder bare er et morsomt hinder å hoppe over....

Har selv en sånn "gjerde-jumper", som ikke tar 5 øre for å ta seg over omtent hvilket som helst gjerde - HVIS hun vil ut og smake på gresset på den andre siden... Mer enn en gang har bonden funnet henne ruslende på gårdsplassen, men hun går heller ikke BORT fra gården, som er hennes kjære hjem. Bonden priser seg lykkelig for at det bare er lille, gamle Sunniva som hopper gjerder, og ikke noen av de andre hesten i stallen, som er både spranghester og mye større enn henne. Han håper at de andre hestene ikke "lærer" av henne.....

En gang hadde jeg lånt henne ut til en annen stall, men måtte ta henne hjem, da hun stadig jumpet over gjerdene, for hun ville inn til den kjekke hingsten de hadde gående i en egen hingstegård. De ble en smule forskrekket da gamla klarte å ta seg inn til hingsten, og ville for all del IKKE lære ham at det faktisk var MULIG å hoppe over gjerdet....

Altså: Jeg har en gammel, liten nl-hest, og du har en ung fjording - og da må jeg bare lure på: Hva gjør eiere av "konkurranse-spranghester" for å holde dem inne på beiter - eller kanskje i små paddocker? Noen som hopper over, eller??

Mulig nytt emne: Hva gjør man med hester som hopper HØYT over ethvert gjerde??
Gå til toppen av siden

katrine89

Norway

Skrevet - 22/12/2007 :  01:29:12  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidekatrine89  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressekatrine89  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Du kan jo heller prøve å tenke logisk som Trine, enn å legge ut et forum. Da slipper du å få kjeft av alle her inne, og du lærer noe.
Siden det er DU som kjenner hesten, bør jo akkurat DU kunne vite om hesten din er klar, eller ei.

Opprinnelig postet av Janita.Rosalind

Trådstarter spør faktisk ikke om hva som bør gjøres spesielt med hennes hest, men en treåring generelt.
Og jeg ser på et forum som et sted man fakitsk kan spørre om slike ting, for å få flere meninger om samme sak. Veldig lærerikt å vite, selvom man kanskje har en egen mening som man vil følge allilkevel.

Kopi av melding:
Jeg bare lurer på:
- Er det så ille å hoppe med en treåring under rytter, når løshopping av en treåring er så suuupert?

Din hest er ditt speil som uforfalsket gjengir dine dårlige sider.
Se din hest i øynene - og la deg ikke skremme av sannheten.

Sweet Sandore - Jeg elsker deg! <3
Gå til toppen av siden

katrine89

Norway

Skrevet - 22/12/2007 :  01:29:12  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidekatrine89  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressekatrine89  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

Opprinnelig postet av Janita.Rosalind

Trådstarter spør faktisk ikke om hva som bør gjøres spesielt med hennes hest, men en treåring generelt.
Og jeg ser på et forum som et sted man fakitsk kan spørre om slike ting, for å få flere meninger om samme sak. Veldig lærerikt å vite, selvom man kanskje har en egen mening som man vil følge allilkevel.

Kopi av melding:
Jeg bare lurer på:

Din hest er ditt speil som uforfalsket gjengir dine dårlige sider.
Se din hest i øynene - og la deg ikke skremme av sannheten.

Sweet Sandore - Jeg elsker deg! <3
Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 22/12/2007 :  04:11:57  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det er vel generelt "vedtatt" her på Hesteforum: Man RIR IKKE sprang med en 3-åring.

Ja, man rir generelt ikke på en 3-åring, men bruker tiden frem til den er ca. 3 1/2 - 4 år, med å "utdanne" den til å lyde kommandoer og tilvenne seg utstyr, så den dagen man skal "ri" blir så ukomplisert og "vanlig" at hesten ikke må "breakes inn" som en fordums cowboyhest...

Med en 3-årig Fjording kan man gjøre MYE innen "hesteliv"....
Gå til toppen av siden

Lizzie+Tassen
» VIP

Skrevet - 23/12/2007 :  05:25:55  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLizzie+Tassen  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLizzie+Tassen  Svar med kopi av melding
Akkurat, Katrine!
Jeg har sagt det tusen ganger at jeg IKKE kommer til å hoppe med ham, men jeg vil ikke bare høre "Ikke hopp med en treåring, den blir ødelagt". Jeg vil faktisk ha grunner, og det har jeg fått. Det er ikke lenge siden jeg fikk høre at jeg MÅTTE begynne å hoppe snart slik at Tassen ikke kjedet seg, men han gjør jo aldeles ikke det!
Jeg rir på tur 95% av gangene jeg rir ham, så hvordan i alle dager kan han kjede seg?
Jeg varierer alltid hvor jeg rir, hvor fort vi rir, hvor lenge og hva jeg er nøye på og ikke.
Og når vi først er på bane så løper vi aldeles ikke rundt og rundt!
Jeg skritter for det meste på banen, da mye serpentiner (setter opp bommer og hindersøtter han skal gå i sikksakk rundt), rir på volter og diagonaler osv..

Men det var jo ikke poenget mitt egentlig. Jeg har i alle fall gjort det klart for alle at jeg ikke hopper med ham under rytter, selv om jeg til nå ikke har hatt noen eksakt grunn til det. Jeg hører egentlig mest på den "sunne fornuften" i hodet mitt som jeg velger å tro er rett;)

.. Det som skjer,
det skjer..

Elsker deg Tassen<3
Gå til toppen av siden

feliin

» VIP

Norway

Skrevet - 25/12/2007 :  16:51:33  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidefeliin  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
selv om jeg til nå ikke har hatt noen eksakt grunn til det. Jeg hører egentlig mest på den "sunne fornuften" i hodet mitt som jeg velger å tro er rett;)

Støtter opp om denne, jeg!! For de som har forvillet seg inn på siden min - har lest seg til at vi kjøpte vår første hest som åring. Og det har IKKE vært lett å høre på stalleier, når h*n ALLTID har rett i det h*n sier, og vi har vært i tvil om saker og ting selv....Vi MÅTTE bruke vår EGEN sunne fornuft, og ikke "alle andres"....Hvilket har kostet oss mang en hard diskusjon med stall-eier, som har vært full av glupe ideèr om hvordan hesten skulle trenes. F.eks tømmer-lass-draing som nettopp blitt åring - Kløv med vedlass som knapt 2-åring, trening og atter trening da hesten sto med hovbyll og knapt kunne gå osvosvosv. (i tilfelle hun skulle "miste muskler") Det har vært mange diskusjoner over både små og store ting på veien, hvor vi har vært NØDT TIL å stå på vårt. Noen ganger har jeg også savnet en "faglig god grunn" til hvorfor jeg mener som jeg gjør - men ikke egentlig hatt det.
(derfor la jeg også inn den loven under det andre innlegget ditt, den har jeg hatt god nytte av selv i lignende tilfeller =)).....)

Stå på du! Og ikke vær redd for å lese noen bøker heller - alt hjelper!

En STOOR hest i en liten kropp...Hjertet mitt!!

http://www.stall-laban.net/
Gå til toppen av siden

Lizzie+Tassen
» VIP

Skrevet - 28/12/2007 :  02:55:56  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLizzie+Tassen  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLizzie+Tassen  Svar med kopi av melding
Så fint at du er enig:D
Jeg kan ikke på noen måte si hvorfor jeg gjør som jeg gjør, for egentlig vet jeg jo det ikke. Men jeg tenker ALLTID "Jeg skal ha ham til han dør, så hvorfor forhaste meg? For den del kan jeg droppe alt som heter ridning nå, og innri ham om mange år."
Hehe!
Det skal jeg jo heller ikke gjøre, men jeg KAN gjøre det om jeg vil.

Om det nå var sant at det er suuuupert å hoppe med ham nå, hva kan jeg overhode gjøre feil om jeg ikke hopper? Jeg kan jo likevel begynne å hoppe om et år selv om han ikke har hoppet før! Det er derfor jeg har komt frem til at jeg ikke vil hoppe med ham før han var 4 år, selv om jeg egentlig ikke VISSTE om jeg burde begynne nå eller ikke..

Han er faktisk min hest, og jeg gjør som jeg vil:)

.. Det som skjer,
det skjer..

Elsker deg Tassen<3
Gå til toppen av siden

-RosaLind-

Norway

Skrevet - 28/12/2007 :  15:09:11  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmeside-RosaLind-  Send %s1% en ICQ melding-RosaLind-  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresse-RosaLind-  Svar med kopi av melding
Men hva er verst, hoppe med en 3-åring eller å løshoppe med en åring!?

Kjenner en som har en lyngs-araber (1/2 år) som skal løshoppe med den til sommeren!

Venner er som stille engler som løfter oss opp igjen når vingene har glemt å fly Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.34 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2026 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.