hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Import av hester fra Danmark & Sverige!
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Kjøp og salg
 Hestekjøp
 Import av hester fra Danmark & Sverige!
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

*NiNa*
» VIP

Norway

Skrevet - 25/01/2003 :  14:35:59  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmeside*NiNa*  Svar med kopi av melding
Hei! Hva slags erfaringer har dere med import av hester fra Danmark og Sverige? Noen som vet hvordan hele prosessen egentlig foregaar?? Hva er kostnadene og hva er risikoen?

Anette

Norway

Skrevet - 25/01/2003 :  14:58:17  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnette  Svar med kopi av melding
Først må man jo så klart finne seg en hest man liker. Det er fordelen med å handle hest i spesielt Danmark, du kan dra til store stutterier som har massevis av hester til salgs. Du er nesten garantert å finne drømmehesten der.

Selv er jeg midt oppi kjøp av hest i Danmark nå. Altså, for å få hesten forsikret i Norge må man få en dansk klinikkveterinær til å undersøke hesten. Be deretter veterinæren om å sende forsikringspapirene hjem til deg, så du får hesten forsikret innen du laster den på hengeren og tar den med hjem. Deretter må distriktsveterinæren i Danmark undersøke hesten, og han må også skaffe godkjente eksportpapirer fra EU. Det tar 4 virkedager å få tak i disse. Så skal distriktsveterinæren igjen kontrollere hesten max 48 timer før avreise, og man må også lage en reiserute for hjemreisen, denne skal leveres til ditriktsveterinæren som skal godkjenne den for å forsikre om at alle kjøretider, lover og regler blir overholdt. Danmark er spesielt strikse på dette, etter de slaktetransportene som gikk til Italia. Hvis alt går i orden, og reiseruten blir godkjent er det bare å hente hesten, eller få den transport hjem med et transportbyrå.

Ved import av hester skal staten ha en fast avgift på kr 5000 ved grensepassering. De skal også ha 24% i mva av kjøpesummen. I tillegg må man betale moms av reisekostnadene, enten bensinen du bruker ved å hente hesten, eller det du betaler for å få hesten transport hjem. Har du betalt under kr 5000 for hesten kan du ta med hesten som reisegods, og du slipper dermed å betale noe til staten ved import.

Det er altså mye som skal sjekkes, passes på og kontrolleres ved import av hest. Og ja, det er kostbart, men som regel kan man være heldig og finne flotte hester til en lav pris, spesielt i Danmark. Det er mye styr, men jeg angrer ikke på at jeg kjøpte hest i Danmark. Men hadde jeg vært klar over hvor mye som skulle ordnes og fikses, så hadde jeg nok tenkt meg om èn gang til...!

Gå til toppen av siden

Cowgirlchris

» VIP

Norway

Skrevet - 27/01/2003 :  19:53:43  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideCowgirlchris  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCowgirlchris  Svar med kopi av melding
Godt svar!!! Gå til toppen av siden

Spich

Norway

Skrevet - 28/01/2003 :  13:52:38  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg har tatt inn hester fra både Sverige og Danmark.
Det foregikk på samme måte som Anette beskriver her ovenfor.
Distrikts-veterinæren kom samme dagen som jeg tok med meg hesten hjem, og undersøkte hesten, og fylte ut de nødvendige papirene.
Jeg har alltid blitt fortalt at jeg på forhånd må registrere meg som importør, men det har ikke jeg gjort. Jeg gikk inn på Spedisjons-firmaet på grensen (begge gangene på Svinesund), og der fylte de ut alle de nødvendige papirene for meg. Kostet noen hundrelapper. Der måtte de ha navn og personnr på den jeg kjøpte hesten av. Disse papirene kan jo også ordnes på forhånd, men jeg syns det var enklere å ta alt på en gang på grensen jeg. Så, etter at jeg fikk papirene fra spedisjonsfirmaet, gikk jeg inn på tollen og tollet inn hesten, og betalte. Tolle inn kan du også gjøre i etterkant, hos ditt lokale tollsted (innen 1 mnd tror jeg).

Brukte ikke lang tid i tollen, ca. en halvtime begge gangene. Det hele gikk helt greit!

~Kristin~
Gå til toppen av siden

Cowgirlchris

» VIP

Norway

Skrevet - 28/01/2003 :  15:13:05  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideCowgirlchris  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCowgirlchris  Svar med kopi av melding
Du betaler toll + mva etc. på ditt lokale tollsted, men det kan ikke gå mere enn 3-4 dager fra du tar hesten over grensa (fortoller den) til du har betalt toll + mva. Du får altså ekstra lang tid til å betale når du tar inn hest. Men ikke en måned, dessverre... Gå til toppen av siden

Spich

Norway

Skrevet - 29/01/2003 :  14:03:46  Vis profil  Svar med kopi av melding
Okay, var sikker på at de sa 1 mnd til meg på tollen jeg, men da husker jeg sikkert feil.... ;)

~Kristin~
Gå til toppen av siden

*NiNa*
» VIP

Norway

Skrevet - 30/01/2003 :  18:16:33  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmeside*NiNa*  Svar med kopi av melding
Okei! Takk for fine svar.. Men vet noen hva man gjoer hvis man skal ha hesten paa proeve i f.eks. 1mnd..? Da kan man jo ikke tolle inn hesten:s Gå til toppen av siden

Anette

Norway

Skrevet - 30/01/2003 :  18:20:46  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnette  Svar med kopi av melding
Ikke ha hest på prøve!!! Da mister du bytteretten etter at du har kjøpt hesten. Hvis du derimot kjøper hesten uten å ha den på prøve, så har du bytterett innen 2 år, ved skjulte feil og mangler på hest. Så lenge du har en vet.attest som bekrefter at hesten er frisk, og du liker hesten, vil jeg råde deg til å ikke ha den på prøve! Da mister du all bytterett etter at prøvetiden er over..

Gå til toppen av siden

Cowgirlchris

» VIP

Norway

Skrevet - 30/01/2003 :  20:31:53  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideCowgirlchris  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCowgirlchris  Svar med kopi av melding
2 års bytterett ved hestekjøp????? Når-hvor-hvem-hva????
Jeg er i sjokk!
Hvor har du lest det???

Dette høres jo fullstendig usannsynlig ut!
Hva med skjulte feil og mangler; hva er det? Hvis hoppa jeg kjøpte som 2-åring i Danmark viser seg f.eks. å ha en feil som gjør at den ikke kan avles på; kan jeg be om å få byttet henne, altså??

Eller om jeg kjøper en traver av toppstamme og den viser seg å ha for svake bein til å tåle travløp, kan jeg bytte den da??

Uhu! Rene Pandoras Eske! Hvis dette stemmer blir det mye stygge rettssaker rundt omkring!

Redigert av cowgirlchris den 30/01/2003 20:38:14
Gå til toppen av siden

Anette

Norway

Skrevet - 30/01/2003 :  21:41:07  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnette  Svar med kopi av melding
Dette er hva jeg har hørt av erfarne hestefolk som har frarådet meg å få hest på prøve selv. Det er faktisk noe som heter "Skjulte feil og mangler på hest". Jeg kan ikke dokumentere dette, men jeg tror faktisk at det stemmer. Det sier seg jo nesten selv; har du hatt hesten på prøve, har du på en måte selv valgt å kjøpe hesten. DU har hatt den hjemme hos deg, observert den i flere uker, og bestemt deg for at denne hesten skal du ha. Hvis du derimot kjøper en hest du har prøvd èn gang, fått en veterinærattest som sier at hesten er frisk, og så kjøper den for så å få den røntget senere med det resultatet at hesten har en feil som har vært der LENGE. DA har du bytterett. Jeg tror ikke dette gjelder hvis du kjøper en traver med for svake bein, som du nevnte. Eller hvis hoppa ikke kan avles på. Tror de tenker mere på funn på røntgen osv, som spoff nevner. Som sagt, jeg kan ikke dokumentere dette, men jeg vil hvertfall ikke ha hest på prøve etter å ha hørt dette..

Gå til toppen av siden

Cowgirlchris

» VIP

Norway

Skrevet - 31/01/2003 :  08:50:31  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideCowgirlchris  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCowgirlchris  Svar med kopi av melding
Her er hva jeg vet av andres erfaringer med dette:

Ei jente jeg kjenner kjøpte en hest av en hovslager. Hesten hadde vet. undersøkelse og ble bøyd opp uten funn. Den var tre år og meget snill og god.
Etter 2 mnd. ble hesten halt. Veterinæren fant ikke noe, og det ble anbefalt å vente litt for å se om det gikk over med nøye oppfølging av hovslager samt ro, da man antok voksesmerter eller trenings-belastning.
Haltheten kom og gikk de neste 6 mnd. hesten ble tatt med til Bjerke og røntget. Man fant aktiv spatt i alle bein.
Jenta ringte selger, som avviste med at dette var ukjent for ham, og at hun vel burde røntget hesten FØR hun kjøpte ham.
Ett år senere har hun fremdeles hesten, da hun altså ikke kom noe sted med sin klage.

Jeg sørget for røntgen av min hest FØR jeg kjøpte. Jeg ville heller påkoste veterinærundersøkelse og NOK røntgenbilder på forhånd heller enn å kaste bort masse penger på en hest som kanskje ville vise seg å ha spatt eller andre feil/sykdommer.

Hvis bytterett gjelder for inntil 2 år ved kjøp uten prøvetid; hvorfor er det ikke nevnt i NRYF's kjøpekontrakt?
Der er kun nevnt dette med undersøkelser på forhånd, rettigheter ved prøvetid, ansvarsfordeling ved prøvetid etc.

Alt jeg har funnet på dette området er tre måneders rett til å heve kjøpet ved funn av skjulte feil eller mangler, eller ved saker der selger bevisst har unnlatt å gi informasjon av betydning for kjøper.
Denne retten gjelder uavhengig av prøvetid, etter det jeg har forstått...

Kanskje du kunne forhøre deg mere om dette og se om noen kan gi deg mere info på hvor dette med 2 års bytterett kommer fra? -Ikke engang biler til 500.000.- har jo 2 års bytterett.... Etter det jeg vet er det 1 års reklamasjonsrett eller inntil 10.000 kjørte kilometer... -På bil, altså!
Gå til toppen av siden

Anette

Norway

Skrevet - 31/01/2003 :  10:56:16  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnette  Svar med kopi av melding
Nei, ikke vet jeg, men jeg synes det er veldig rart at jeg har blitt anbefalt å IKKE ha hest på prøve før kjøp, hvis dette bare er tull. Som sagt så vet jeg ikke noe mer om det enn det jeg skrev her. Jeg prøver bare å dele mine erfaringer med andre, og dette er jo en debatt, så at folk har andre oppfatninger av ting synes jeg er helt OK

Jeg foretrekker også å sjekke/røntge mine hester nøye før kjøp, enn å sitte igjen med masse veterinærregninger, jeg har brent meg på det en gang før, og det skjer ikke igjen! Men å ha hest på prøve, det vil jeg ikke. Synes egentlig det er unødvendig, men i visse tilfeller er det jo så klart nødvendig.

Hvis jeg finner ut noe mer om dette, så kan jeg skrive det her. Mulig jeg også har misforstått noe, kanskje tiden for bytterett var kortere enn jeg mente den var. Bytterett tror jeg hvertfall du har, hvis man kan påvise med skriftlig uttalelse fra veterinær at hesten hadde skaden FØR du hentet den hos selger. Da kan jo egentlig selgeren bare gi seg med en gang. Men alle selgere gjør så klart ikke det.

Men det var jo egentlig ikke dette denne debatten handlet om, så nå er vi vel litt på villspor her..

Gå til toppen av siden

Cowgirlchris

» VIP

Norway

Skrevet - 31/01/2003 :  11:34:18  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideCowgirlchris  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCowgirlchris  Svar med kopi av melding
He-he! Joda, kanskje vi er på villspor.. og kanskje ikke?
Det med bytterett og prøvetid og undersøkelser er jo noe man må tenke på ved alle hestekjøp... Og kanskje spesielt dersom man skal kjøpe i utlandet??

Uansett; ved prøvetid kan man vente med fortolling ved å ta inn hesten for en begrenset periode, for å å fortolle hesten når prøvetiden er ute. I slike tilfeller tror jeg man har en max-tid på 3-4 mnd. (?) for hester som tas inn for trening, bedekking etc.
I et prøvetids-tilfelle må man jo kalle det trening, og hesten tas inn i selgers navn. Deretter må man på ny "kjøpe" hesten (dersom en ikke vil returnere den før prøvetiden er gått ut, da!), ta med faktura og hestens papirer og dra og fortolle den på nærmeste tollsted. På den måten slipper man å betale mva av frakten inn til landet også, og det er jo en bonus!

Alt dette vil tollvesenet kunne forklare deg, så ta en telefon til dem!
Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 31/01/2003 :  12:24:27  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Jeg kjenner ikke til reglene 100%, men har også hørt det Anette sier. At bytteretten ikke gjelder når du har hesten på prøve vet jeg ikke. Men at du uannsett har en viss byttetid hvis hesten ikke holder den standard som varen var utgitt for å være har faktisk jeg også hørt. Når Anette sier dette er 2 år så stemmer nok det. Virker ikke urimelig ut i fra det jeg har hørt iallfall.

Men som sagt.. Vet ikke 100%. Men bytterett ved kjøp gjelder vel alle varer.. Er ingen jurist (igrunn heldigvis vil jeg si..)..

PS: Tror det rett og slett er en del av kjøpesloven (derfor ikke i NRYF kjøpskontrakt?). Hvordan ting blir når en importerer hest er ikke lett å si. Men så annerledes er da ikke de skandinaviske landene på dette området vel?

--
spoff

Redigert av spoff den 31/01/2003 12:26:14
Gå til toppen av siden

Anette

Norway

Skrevet - 31/01/2003 :  13:17:50  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnette  Svar med kopi av melding
Det er bra det er flere som har hørt det samme som meg. Altså mulig jeg ikke husker prøvetiden helt riktig, men jeg er ganske så sikker på at jeg ble fortalt at den var på 2 år.

Gå til toppen av siden

Cowgirlchris

» VIP

Norway

Skrevet - 31/01/2003 :  18:59:29  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideCowgirlchris  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCowgirlchris  Svar med kopi av melding
I kjøpsloven står det 2 år.
Da er med andre ord hest en vare???
Jeg har laget en annen debatt om nettopp dette, og ønsker meg MANGE innlegg!!!
Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.56 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2026 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.