hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - NY VB.RIDEHEST HINSGT I NORGE; White Talisman
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Avl/oppdrett
 NY VB.RIDEHEST HINSGT I NORGE; White Talisman
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 5

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 12/01/2008 :  02:00:41  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jepp - da er det ikke noe "mysterium" at han gir røde føll, og skimmel-genet er greit.
Har du sett hvilken farge han hadde som føll? Var han "knall rød", eller beksvart eller mørk brun?
For føll som blir skimler fødes med en kraftig farge, som så avblekes.
Hvis han var rød, har han aa-gen, mens hvis han var svart eller brun, har han Aa.
Gå til toppen av siden

Caeles

» VIP

Skrevet - 12/01/2008 :  10:30:50  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideCaeles  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCaeles  Svar med kopi av melding
Vet du om noen internettsider om fargegenetikk for hest? Jeg har lest og kan en del om fargegenetikk på hund, men vet ikke om det kan overføres....
:-) Kari-Anne Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 12/01/2008 :  10:38:59  Vis profil  Svar med kopi av melding
http://www.equinecolor.com/

http://sheepasylum.cherrytaco.com/equinecolor/main.html

http://members.aol.com/battyatty/

http://web.vet.cornell.edu/public/cuerp/markings/

http://www.horsecolor.com/

http://www.artbycrane.com/horsearticles/equinecolorgenetics.html

Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 13/01/2008 :  01:18:03  Vis profil  Svar med kopi av melding
Som nevnt, er det en del om farger, både genetikk og arvbarhet, på Rimfakse.no. Gå til toppen av siden

Caeles

» VIP

Skrevet - 13/01/2008 :  09:31:58  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideCaeles  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCaeles  Svar med kopi av melding
Jeg har funnet en del side jeg også. Det ser ut som nedarving er ganske likt som på hund... Logisk egentlig, når man tenker over det!

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 15/01/2008 :  02:06:42  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ja, "arv" er et interessant og "mystisk" tema, før man finner ut av hvilke gener som er involvert. Gå til toppen av siden

MaritLadyWoodie
» VIP

Skrevet - 29/01/2008 :  02:23:25  Vis profil  Svar med kopi av melding
Er det absolutt fysj og nei og ikke tillat å bruke han på varmblodstraver? Elsker hoppa mi over alt på jord, men kunne tenkt meg en hest med bedre ridekvalitet på sikt. Ser dere har satt 10000 pr sprang, ikke så ille pris år man ser på hingsten (gud bedre så flott!!!!) Har dere bestemt dere for om dere skal dele summen? Slik at en del betales ved inseminering og neste ved levende føll? Dryg investering hvis hoppa skulle gå tom.. Gå til toppen av siden

Caeles

» VIP

Skrevet - 29/01/2008 :  09:14:06  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideCaeles  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCaeles  Svar med kopi av melding
I Danmark er det vanlig å dele prisen i to rater, der første forfaller ved inseminering og andre ved 70 eller 90 dagers drektighet.
I Tyskland betaler man én sum som dekker sæd til en hoppe hele sesongen. Man betaler selvfølgelig eventuell frakt utenom. Kommer hoppa ikke i fol, er sæden ofte gratis neste sesong.
Når det gjelder frostsæd, så betaler man som regel en pris for en dose dvs for 2-8 strå. -Dvs. det KAN være nok til flere hopper om man er heldig!

MaritLadyWoodie
» VIP

Skrevet - 29/01/2008 :  10:29:16  Vis profil  Svar med kopi av melding
Så jeg kan altså bruke han på v.bl. traverhoppa mi? Forutsatt at jeg får igjen nok på skatten

Ok, så man får altså flere strå når man bestiller sæd, dyrlegen beholder stråene som er til overs, og om hoppa ikke er drektig bruker man de andre? Og er hun drektig kan man bruke neste strå på ei annen hoppe uten at det dermed blir mer å betale? Ikke helt inne på dette med inseminasjon jeg...
Gå til toppen av siden

Caeles

» VIP

Skrevet - 29/01/2008 :  12:24:53  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideCaeles  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCaeles  Svar med kopi av melding
Ang. om det er lov å bruke ridehest på traver vet jeg ikke, og det er heller ikke noe jeg anbefaler. Hadde det vært meg som MÅTTE ha avkom etter en hoppe, hadde jeg aldri brukt penger på sæd til en traverhoppe, men heller laget et "piratføll" helt eller ihvertfall nesten gratis. Da hadde jeg brukt en hingst med sprangavstamming, da det er gode sjanser for at avkommet kan komme til å hoppe ganske bra.

MaritLadyWoodie
» VIP

Skrevet - 29/01/2008 :  13:17:00  Vis profil  Svar med kopi av melding
Sant nok at det nok ikke er det beste jeg kan bruke penger på, men du verden så fristende om det hadde vært mulig Hun skal settes på føll med traverhingst etterhvert også. Hingsten er alt plukket ut og kjøper er klar. Men først om et par år er det aktuelt. Gå til toppen av siden

Caeles

» VIP

Skrevet - 29/01/2008 :  13:40:33  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideCaeles  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCaeles  Svar med kopi av melding
Det er nok MYE smartere å lage et fint traverføll, ihvertfall når det høres ut som hoppa ikke er helt "bortkommen"! Om hoppa ikke er så stor, kan man jo kanskje bruke en kat. II ponni på henne og lage en fin sprangponni.....

MaritLadyWoodie
» VIP

Skrevet - 29/01/2008 :  14:07:27  Vis profil  Svar med kopi av melding
Bortkommen er hun definitivt ikke. Bare ubrukelig på travbanen etter å ha blitt kraftig skremt. Som ridehest fungerer hun helt nydelig, mye å lære ennå da! Men klarer ikke å la være å fable om et "eventyrblandingsføll" selv om jeg vet det er useriøst, urettferdig mot god avlsetikk osv... hehe... Blir nok traverhingst, så får jeg fable videre Gå til toppen av siden

Caeles

» VIP

Skrevet - 29/01/2008 :  19:34:21  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideCaeles  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCaeles  Svar med kopi av melding
Man kan nok lage en god ridehest av en traverhoppe. Poenget mitt er bare at det nok ikke er vits å bruke penger på dyr sæd, når man ofte kan få bruke unge ukårede hingster gratis...

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 30/01/2008 :  00:50:17  Vis profil  Svar med kopi av melding
Vil tro at eier av en verdifull avlshingst også er godt bevandret i hvilke hopper han er godkjent for.
Hvis hoppa har gått på bane er hun sannsynligvis "lovlig avlet", altså at hun har papirer i orden.
Vil da anbefale å ta kontakt med Stambokkontoret på Starum (NHS) og høre om det er mulig å bedekke henne med noe annet enn traverhingst, siden føllet da ikke skal bli traver. Har hørt om varmblodstraverhopper som er stilt ut for typegodkjenning som ridehest, bla ved å gjennomføre rideprøve.
Eier av en ukåra hingst har rett og slett IKKE LOV til å bruke ham i avl, og et føll vil dermed aldri kunne registreres - selv ikke om hingsten senere skulle få kåring.
På sikt vil det definitivt lønne seg å avle "lovlig", bla. hvis man evt. skal selge føllet noen gang. Da kan de 10.000,- fort komme til å ha tjent seg inn.
Tenk deg annonsene:
Føll etter "Superhingsten sånn og sånn" til salgs, mor typegodkjent varmblods, kr. ......
- eller:
Føll etter uegnet traverhoppe og ukåra hingst må selges - ehh billig....
Gå til toppen av siden
Side: av 5 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.2 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.