hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - NY VB.RIDEHEST HINSGT I NORGE; White Talisman
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Avl/oppdrett
 NY VB.RIDEHEST HINSGT I NORGE; White Talisman
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 5

Caeles

» VIP

Skrevet - 28/12/2007 :  02:01:43  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideCaeles  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCaeles  Svar med kopi av melding
Grattis med fin hingst!

Jeg tror (og håper) det blir mange som vil bruke ham i Noge. I motsetning til i Tyskland, så kryr det jo ikke akkurat med Weltmeyer-sønner her i nord.

Selv kommer jeg mest sansynlig til å bruke Florestan på en Baroncelli - Wenzel I , Matcho's AS på en Fort-Baron - Torngårdens Nuage (anglo araber hoppe) og Baroncelli på en Pari-Ace - Weinberg.

Jeg må innrømme at jeg er noe farve-fiksert, så både rødt og skimmel styrer jeg forbi såvidt mulig.... -Desverre for meg kan man kanskje si.....

Forresten så så jeg nylig en riktig fin Kermo's WT sønn nylig! En ordentlig fin mørkebrun sak. Man kunne kanskje ønsket litt bedre musklatur, men det har selvfølgelig også noe med ridning og foring å gjøre.

Jeg gleder meg til å se ham på AEG! Jeg går ut i fra at han kun skal ha "den korte avprøvingen", da han allerede har vært igjennom sine materialprøver i Danmark?
Selv tar jeg ikke med meg hingst i år, da økonomien min ikke rekker så langt...

Uansett får du ha lykke til med det hvite vidunder! -Rir du ikke selv? Jeg mener siden du setter den i ridning hos Roger.....

:-) Kari-Anne Gå til toppen av siden

SaraOgMedina

» VIP

Skrevet - 29/12/2007 :  21:29:19  Vis profil  Svar med kopi av melding
Vakker han e!!:) Gå til toppen av siden

FreeDi

» VIP

Norway

Skrevet - 31/12/2007 :  22:26:59  Vis profil  Svar med kopi av melding
Veldiveldi vakker :D Om jeg noen gang selv skulle ha føll på Free di, tror
jeg ikke han ville ha vært rette hingst, da jeg har hørt at hun burde ha
en hingst med veldig høy ansatt hals :) Trude Vaslestad nevnte en
fullblodshingst for meg, men den husker jeg ikke nå

Joda, veldig OT. Papler ut om minsin ponni
Affal.. PEN PEN PEN :o

Free Di & Ingvild ;* Gå til toppen av siden

WhiteTalisman

Norway

Skrevet - 04/01/2008 :  02:00:37  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideWhiteTalisman  Svar med kopi av melding
Heisann!

Flott dere synes han er fin

Free di: han er mye fullblod i og han er ekstremt høyreist. spør trude hva hun synes om han. kan garantere deg at denne hingsten passer hoppa di. pga at free di er litt lang og kort i beina og lavstillet: Talisman er det motsatte. Vis han til trude så får du høre

Caeles: han er bra flott. skal vises litt på AEG, egentlig er det kun krav på eksteriørbedømning på hingster som han. men tror vi må vise han under rytter så folk får se han i aksjon.
Roger er en bedre rytter enn meg og siden vi ikke har ridehus er det vanskelig trene Talisman selv. Sliter med sportsponnihingsten min som skal på kåring i april. skulle ridd han masse men det er ikke mulig ri i det hele tatt. Kun speilholke eller barfrost. Sukk. Glad vi sendte talisman vekk så han blir godt trenet.

AVKOMMENE hans kan dere se 2 videoer av på VIP WhiteTalisman og masse bilder der og på www.stallholtaas.no

Siste klasseavkom er Harmony som ble RDH. hun utmerket seg med super sprangkvalitet. det var morsomt. hun er forøvrig til salgs.

Sissel Holtaas
Stall Holtaas
9470 Gratangen
www.stallholtaas.no
Gå til toppen av siden

Caeles

» VIP

Skrevet - 05/01/2008 :  12:51:27  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideCaeles  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCaeles  Svar med kopi av melding
Hva heter han forresten til daglig? Man kan da umulig kalle ham White Talisman til hverdags.....

Northernlights

Skrevet - 06/01/2008 :  21:28:59  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei Sissel !
Har noen spm ang White Talisman , da den røde fullblodshoppa vår skal bedekkes på ny til sommeren.
Du skrev at han muligens er å finne på bråten gård, til naturlig bedekking da heller ? Står han der avlssesongen -08 ? Hvor høy er han ? Hva blir mest sannsynlig fargen på føllet, når hoppa er rød ?

Mange takk for svar ! Mvh Kristin på stall-skogli-

Gå til toppen av siden

Northernlights

Skrevet - 07/01/2008 :  09:23:39  Vis profil  Svar med kopi av melding
Beklager, fant jo mange svar på spørsmålene mine på side 2, som jeg elegant hoppet over når jeg skrev... Men, ser at det blir inseminering, må man da reise dit hvor han står i -08 ? Og når blir som regel hoppa i brunst igjen etter følling ? Mvh Kristin som leter etter hingst til hoppa til sommeren. Hun er forresten fullblods. Gå til toppen av siden

WhiteTalisman

Norway

Skrevet - 07/01/2008 :  19:41:17  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideWhiteTalisman  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Hva heter han forresten til daglig? Man kan da umulig kalle ham White Talisman til hverdags.....

Opprinnelig postet av Caeles

hetsann! vi kaller han Talis til vanlig :o) eller som de sier: " kjært barn har mange navn" :o) du kan se nye bilda av han på blogg Nina007 på hest.no

MVH Sissel H

Sissel Holtaas
Stall Holtaas
9470 Gratangen
www.stallholtaas.no
Gå til toppen av siden

WhiteTalisman

Norway

Skrevet - 07/01/2008 :  19:45:02  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideWhiteTalisman  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Hei Sissel !
Har noen spm ang White Talisman , da den røde fullblodshoppa vår skal bedekkes på ny til sommeren.
Du skrev at han muligens er å finne på bråten gård, til naturlig bedekking da heller ? Står han der avlssesongen -08 ? Hvor høy er han ? Hva blir mest sannsynlig fargen på føllet, når hoppa er rød ?

Opprinnelig postet av stall-skogli-

Sissel Holtaas
Stall Holtaas
9470 Gratangen
www.stallholtaas.no
Gå til toppen av siden

WhiteTalisman

Norway

Skrevet - 07/01/2008 :  19:45:02  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideWhiteTalisman  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Hei Sissel !

Sissel Holtaas
Stall Holtaas
9470 Gratangen
www.stallholtaas.no
Gå til toppen av siden

WhiteTalisman

Norway

Skrevet - 07/01/2008 :  19:59:17  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideWhiteTalisman  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Hei Sissel !

Heisann kristin!

Det er insiminering. han er 169 cm. avkommet blir vel sannsynligvis rødt. han har endel røde avkom med avtegn. :o) du kan se VIDEO av han og masse bilder av han på hjemmesiden vår www.stallholtaas.no. du kan også se på VIP WhiteTalisman. se også video av 2 av avkommene hans på VIP. :o) det er nye bilder av Talisman og Roger under opptreningen på blogg Nina007 på hest.no

Håper du vil bruke han. vi vil gjerne ha fullblodshopper til han :o)

MVH Sissel H

Sissel Holtaas
Stall Holtaas
9470 Gratangen
www.stallholtaas.no
Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 08/01/2008 :  01:46:14  Vis profil  Svar med kopi av melding
En rød hoppe med en skimmel hingst gir sannsynligvis skimmel føll - med grunnfarge som avhenger av farens. Er han rødskimmel, blir føllet rødskimmel, er han brun/svart, blir føllet "gråskimmel".

En del avlere bedekker på "føllbrunsten", som kommer ca. 8 dager etter fødsel. Man kan se det på at føllet da ofte får lett diarrè, pga. hormoner i hoppemelka.

De som slipper føllhopper på beite med hingst har som regel ca. 1 mnd. gamle føll - dvs. født i mai/juni, og så blir de bedekket i juli, og føllet kommer da til i gunstig tid neste år, altså i mai/juni.

I nevnte tilfeller er det naturlig bedekning som er aktuelt. Med inseminasjon, vil en veterinær nøye kunne følge hoppas hormoner, evt. gi sprøyter, så inseminasjonen gjøres på det gunstigste tidspunkt. - Det er jo "dyre dråper" det er snakk om....
Gå til toppen av siden

WhiteTalisman

Norway

Skrevet - 10/01/2008 :  15:26:12  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideWhiteTalisman  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
En rød hoppe med en skimmel hingst gir sannsynligvis skimmel føll - med grunnfarge som avhenger av farens. Er han rødskimmel, blir føllet rødskimmel, er han brun/svart, blir føllet "gråskimmel".

En del avlere bedekker på "føllbrunsten", som kommer ca. 8 dager etter fødsel. Man kan se det på at føllet da ofte får lett diarrè, pga. hormoner i hoppemelka.

De som slipper føllhopper på beite med hingst har som regel ca. 1 mnd. gamle føll - dvs. født i mai/juni, og så blir de bedekket i juli, og føllet kommer da til i gunstig tid neste år, altså i mai/juni.

I nevnte tilfeller er det naturlig bedekning som er aktuelt. Med inseminasjon, vil en veterinær nøye kunne følge hoppas hormoner, evt. gi sprøyter, så inseminasjonen gjøres på det gunstigste tidspunkt. - Det er jo "dyre dråper" det er snakk om....

Opprinnelig postet av T. Boysen

White Talisman har avlet flere hester som er andre farver enn skimmel. de fleste hoppene som er røde har laget røde avkom. andre farver han har avlet er palomino, mørk brun, brun og noen skimler.

Sissel Holtaas
Stall Holtaas
9470 Gratangen
www.stallholtaas.no
Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 11/01/2008 :  00:29:21  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ok - da har Talisman genet for skimmel slik at det ikke alltid slår ut, dvs at halvparten av hans gener ligger fordelt slik at halvparten av hans føll arver det. Og hvis han får røde føll med røde hopper, er han garantert rødskimmel selv. Hvis han har avlet gule føll (som er røde med "gulgen"), er det enten han eller mora til føllet som har "gulgenet".
Etter egen erfarlig, kan skimlete hester ha mye rart av gener skjult under den skimlete pelsen.
Han har IKKE kunnet gi brune føll etter annet enn brune eller svarte mødre.

Kan eier av Talisman si noe om fargene på hans foreldre - ja, gjerne besteforeldre også.

Med min skimle hoppe, som gav så mange "rare" farger, måtte jeg gå langt tilbake i slekta for å finne svarene på hvor fargene kom fra.
Gå til toppen av siden

Caeles

» VIP

Skrevet - 11/01/2008 :  01:39:29  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideCaeles  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCaeles  Svar med kopi av melding
White Talisman´s far Weltmeyer er RØD. (www.landgestuetcelle.de) Hill Hawk xx mener jeg er skimmel hvis jeg ikke tar helt feil....
Side: av 5 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.58 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.