hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - NY VB.RIDEHEST HINSGT I NORGE; White Talisman
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Avl/oppdrett
 NY VB.RIDEHEST HINSGT I NORGE; White Talisman
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 5

picazzo

» VIP

Norway

Skrevet - 14/11/2007 :  20:11:59  Vis profil  Svar med kopi av melding
Er han ren gangarts hingst eller hopper han brukbart også?
We`re just out of controll Gå til toppen av siden

linki

Skrevet - 15/11/2007 :  15:28:45  Vis profil  Svar med kopi av melding
Lekkerbisk!

Hvor høy er han?

Redigert av - linki den 15/11/2007 15:29:34 Gå til toppen av siden

WhiteTalisman

Norway

Skrevet - 15/11/2007 :  23:54:57  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideWhiteTalisman  Svar med kopi av melding
Heisann!

Han er 169cm høy, edel.

Han har gjort en ok sprangtest på ca7-8(totalt utrenet i sprang da). Men har aldri blitt trenet det etterpå. Weltmeyer hadde selv like høy sprang index som dressurindex: ca 148 poeng. Han har avlet mange sprangavkom også. så regner med at Talisman kan hoppe skikkelig godt hvis han blir trenet i det. Men nå skal nå bare han konkurreres dressur. han har ett arr som er 20 cm bredt som går på tvers over kneet. han ble sparket av en annen hest som 5 åring. Var totalt ute av ridning i 4 år pga at det dannet seg "daukjøtt" på arret. så det er litt uelastisk over kneet. kan derfor kanskje ikke gå f.eks passagen og piaffen med den kraft og løft som man ønsker seg i internasjonale GP klasser.

Video av WELTMEYER:
http://www.youtube.com/watch?v=s0zjiRSgGXo

MVH Sissel Holtaas

Sissel Holtaas
Stall Holtaas
9470 Gratangen
www.stallholtaas.no

Redigert av - WhiteTalisman den 15/11/2007 23:56:25 Gå til toppen av siden

WhiteTalisman

Norway

Skrevet - 16/11/2007 :  00:12:41  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideWhiteTalisman  Svar med kopi av melding
åja. en anna ting:

Talisman har samme kombinasjon med Weltmeyer og morfar Hill Hawk xx som alle WELT HIT hingstene. dette var en så bra kombinasjon at det ble avlet frem flere Welt Hit'er
se: http://www.havikerwaard.nl/html/nl/stallions/welthitii.htm
http://www.horsemagazine.com/BREEDINGBARN/GREAT_STALLIONS/welthittwo/welthit.html
http://www.schockemoehle.com/englisch/s333942.html

morfar Hill Hawk finner du her: http://www.pferde-stoffers.de/Herzilein/Her_Ahnen_Nachk/Hill_Hawk_xx.htm

Jeg blir helt vill når det er snakk om avel. Kan sitte i timesvis med dette.

God natt!

Sissel Holtaas
Stall Holtaas
9470 Gratangen
www.stallholtaas.no
Gå til toppen av siden

Ann_Lajla

» VIP

Norway

Skrevet - 08/12/2007 :  21:10:47  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideAnn_Lajla  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnn_Lajla  Svar med kopi av melding
Utruleg nydeleg hingst!

Fekk tips om at han stod på Eid, blei heilt vill då eg høyrde det. Hehe. Kor lenge skal han stå der? Er det mogeleg å bruke han medan han står der?

Ann Lajla
Bloggen min: http://hest.no/blogg/?bid=524

Gå til toppen av siden

WhiteTalisman

Norway

Skrevet - 10/12/2007 :  01:21:04  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideWhiteTalisman  Svar med kopi av melding
HEISANN!
ja det er selvsagt mulig bruke han mens han står der. Men det er kun insiminering altså. Våger ikke noe naturlig bedekkning. for risikabelt! Roger har han der til han er klar til å reise til østlandet. Du skal bare ta dæ en tur å se på talisman. MVH Sissel

Sissel Holtaas
Stall Holtaas
9470 Gratangen
www.stallholtaas.no
Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 10/12/2007 :  02:49:45  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ikke noe "kos og gøy og moro", altså.....
Har han bedekket naturlig før, eller bare på "tremærra"? Har han hatt negative opplevelser med "levende damer"? Det er noe som heter springsele, samt at hoppa kan "prøves" før evt. bedekking.
Mener å ha lest et sted at naturlig bedekking gir høyere føllprosent enn med inseminering. Det er vel flere hormoner i sving da.

Forstår forøvrig godt at man ikke vil risikere skader på gullgutten av krakilske mærrer.

Ja, HVIS jeg hadde hatt ei hoppe som hadde passet til denne skjønnheten av en hingst, så hadde jeg ikke sett bort fra en laaang tur med dame på hengren - ehh, nei, det hadde visst ikke vært nødvendig, siden hans "edle dråper" bare kan sendes med "posten".

Kan sitte her og "drodle", siden jeg vel har den MINST aktuelle av alle hopper i forhold til ham (gammal nl-mærr), og jeg nok aldri kan ri en fyrrig varmblodshest igjen, siden jeg ikke lenger kan ri med sal og stigbøyler pga. mine lammelser i beina.

Men jeg koser meg med å se på vakre hester, og unner alle andre å ha en sånn "juvel".
Gå til toppen av siden

Ann_Lajla

» VIP

Norway

Skrevet - 10/12/2007 :  13:52:52  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideAnn_Lajla  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnn_Lajla  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
HEISANN!
ja det er selvsagt mulig bruke han mens han står der. Men det er kun insiminering altså. Våger ikke noe naturlig bedekkning. for risikabelt! Roger har han der til han er klar til å reise til østlandet. Du skal bare ta dæ en tur å se på talisman. MVH Sissel

Opprinnelig postet av WhiteTalisman

Hmm! Sette meg verkeleg i tenkjeboksa der.. Får prøve å ta meg ein tur å kjike på han, er ikkje lange biten å køyre til Eid :)

Ann Lajla
Bloggen min: http://hest.no/blogg/?bid=524

Gå til toppen av siden

-RosaLind-

Norway

Skrevet - 14/12/2007 :  17:41:25  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmeside-RosaLind-  Send %s1% en ICQ melding-RosaLind-  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresse-RosaLind-  Svar med kopi av melding
Enig med T.Boysen... Hvorfor bare insimenere?
Venner er som stille engler som løfter oss opp igjen når vingene har glemt å fly Gå til toppen av siden

-RosaLind-

Norway

Skrevet - 14/12/2007 :  17:44:07  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmeside-RosaLind-  Send %s1% en ICQ melding-RosaLind-  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresse-RosaLind-  Svar med kopi av melding
Men må føye til:
Han er NYDLIG!

Venner er som stille engler som løfter oss opp igjen når vingene har glemt å fly Gå til toppen av siden

Lene81

» VIP

Skrevet - 14/12/2007 :  21:05:57  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

Opprinnelig postet av Janita.Rosalind

Så vidt jeg vet er det ikke tillatt å la hingsten bedekke naturlig samtidig som den blir tappet (p.g.a. fare for infeksjoner).
Gå til toppen av siden

Justforfun+Rilight

Norway

Skrevet - 15/12/2007 :  11:28:54  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideJustforfun+Rilight  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:

Opprinnelig postet av Janita.Rosalind

Så vidt jeg vet er det ikke tillatt å la hingsten bedekke naturlig samtidig som den blir tappet (p.g.a. fare for infeksjoner).

Opprinnelig postet av Lene81

Dette stemmer, så det må tas et valg om enten kun å la hesten bedekke naturlig eller kun å inseminere. Da vil jeg tro valget er greit for en hingst av dette kaliberet, for det er vanskelig å få så veldig mange hopper ved naturlig bedekning, samtidig som det er en ganske stor risiko med det.
Gå til toppen av siden

VerIng

Skrevet - 17/12/2007 :  08:51:23  Vis profil  Svar med kopi av melding
Grattis med en flott hingst!

Han er vel ikke kåret i Norge, så da må man uansett inseminere for å få papirer på avkommene. Skal han stilles her?
Gå til toppen av siden

WhiteTalisman

Norway

Skrevet - 21/12/2007 :  01:18:58  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideWhiteTalisman  Svar med kopi av melding
Heisann!

Det stemmer at man enten må insiminere eller ha naturlig bedekkning. Vi velger selvsagt insiminering pga infesjonsfaren og pga at det ikke er så lett med naturlig bedekkning som alle tror. Vi har hatt naturlig bedekkning på Talisman da vi fikk han opp 18 august. Og de fleste hoppene ville ikke engang slippe han i nærheten da de blir redde. Dette gjelder hopper som ikke før har blitt naturlig bedekket(og det er ikke mange). Vi har samme problemet med sportsponnihingsten vår. Det er veldig stor risiko for skader på hingsten ved nat.bed. Talisman har allerede en skade etter spark fra hoppe. derfor han ikke får GP dressur i dag. Han ble sparket i halsen( liten skade på luftrøret) + ett 20-30 cm langt stort arr som går over kneet. ingen indre skader. Men det tok 4-5 år før det hadde grodd pga arrvev. Nå er han igang ordentlig igjen. MEN han han nok aldri gjøre passage og piaffe med det utrykket de krever i grand prix. I tillegg har du andre fordeler med insiminering: man kan sende sæd over hele verden. Vi skal bl.a sende til Danmark og Sverige. det vil selvsagt hjelpe på økonomien mht at vi har betalt sinnsykt mye penger for han
Man må ta i betraktning at man skal ha råd til å kjøpe inn og beholde en slik hingst. Det er mye penger som går ut, da vil insiminering, og at Norge stiller opp og bruker han, forsvare kjøpet. og da kan vi forhåpentligvis ha han i mange mange år.

Ang Kåringen av gutten. Så fikk vi "kontorkåring" for 2007 pga at han kom så sent inn til norge og at han har de resulatene han har. Vi skal alikevel stille han ut i 2008 på AEG. da blir han å vises for veterinærer, løs, med fremmedrytter og med Roger frøyland som egen rytter.
Dere kan tro vi gleder oss! og er selvsagt spente også.

Siste nytt er at en nydelig hoppe etter han er blitt kåret RDH med vanvittig gode sprangkarakterer! hun heter Harmony og kan sees video når løshoppes på siden vår. Hun er til salgs for 55000kr. superhest, vakker, god ridbarhet og supert temperament.

Sissel Holtaas
Stall Holtaas
9470 Gratangen
www.stallholtaas.no
Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 21/12/2007 :  04:01:09  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg mente det litt for spøk, det med "kos og gøy og moro".
Forstår selvfølgelig at man tar hensyn til en verdifull hingst, og at han kan "fjernbedekke" med inseminasjon.
Jeg har jo bare hatt å gjøre med "gompegamper" som slippes på herlig sommerbeite med en nøye utvalgt "kar", og da er det fullt liv, med jaging, gvining og flyvende bakbein fra "flørtende" mærrer. (Ligger et par bilder fra slippet på min VIP (siste side).)

Lykke til med Talisman - han er en skjønnhet!
Gå til toppen av siden
Side: av 5 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.22 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.